|
|
| "Ny" avlshoppe :-D |
|
|
Så er der taget store beslutninger på gården  Min 3 års Blue Hors Romanov / Højvangs Lukas / Alibi / Gold XX hoppe skal sørme ifoles i år  Dyrlægen kommer og sætter alt i værk på torsdag. Ih hvor jeg glæder mig  Hun var til 2 års bedømmelse sidste sommer og fik 8 i type, rammer og helhed og 7 i resten. Sådan så hun ud:
Hun er pt. 164 i stg. Regner med hun lige kan snige sig op på 167. Hun skal i ridning og med til kåring i Sdr. Hygum i juni. Og derefter skal hun bare gå og blive tyk  Næste sommer sættes hun til salg, og jeg vil beholde føllet. Roma Novas mor, Højvangs Lumina, bliver nok sendt til de evige græsmarker til efteråret. Hun er begyndt at blive gammel at se på og hun vil ikke rigtig spise ordentligt trods tandlægebehandling.. Så det går ikke ret meget længere. Glæder mig til at skulle avle lidt igen - har godt nok savnet det! Nårh ja - og hingstevalget er faldet på Sezuan - det MÅ altså prøves  Ville bare lige dele min glæde med jer  PS. Hoppen er ren i røntgen - for dem som skulle komme med kommenrarer om OCD 
Mette Højvangs Lumina Elbækgaards A'moon Elbækgaards Roma Nova TIL SALG! Mor til Mie d. 9/3-2010 Mor til Ditte d. 15/9-2011
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor |
|
|
Hejsa Må jeg spørge til, hvorfor valget faldt på Sezuan ? Har selv en 3 års Romanov, som dog ikke skal ifoles i år, men måske næste år, og jeg har også overvejet Sezuan. Syntes dog han er dyr i forhold til at han endnu ikke har vist sit værd i avlen. PS Min Romanov er også ren i røntgen 
Helena 10 års hoppe efter Donato/Michellino/Roots XX 7 års hoppe efter BH Leredo/BH Romancier 3 års hoppe efter BH Romanov/BH Leredo/BH Romancier www.gghorses.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Hvad bliver indavlsprocenten på denne kombi? Selvom din hoppe er ren i røntgen er der jo ingen garantier for at afkommet også er rent, og med to gange Romanov og så Sezuan med mus kan det da godt tænkes at man kunne blive overrasket med noget OCD på afkommet. Men spændende at du skal have føl, det kan jeg godt forstå du glæder dig til 
www.stutterikrone.dk Til salg: Gennemavlede dressurheste, 6-års velgående hoppe uddannet til M, god avlshoppe drægtig med BH Zack
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sezuan |
|
|
Jeg har det sådan, der er Sezuan og så er der de andre, overvejede selv sezuan men kan desværre ikke få oplyst om Sezuans mor er ocd fri af ejer af hoppen. det er lidt af grunden til jeg fravalgte ham , og så er det også lidt politik i mit fravalg. Men pøj pøj
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Reni hvor |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
02-04-2013 19:03 |
|
kommer de 2 x Romanov fra ?  Held og lykke med ifoling; jeg ville nok istedet have valgt Sir Donnerhall II - synes han er fin. Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ny far... |
|
|
Sezuan fik jo ny far efter kåringen, som er blue Hors Zack. Tillykke med din "nye" avlshoppe. Det lyder som et spændende projekt. Mvh Birgitte ( som engang har passet en skøn Højvangs Lukas dreng født i 1989 )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Nå ja, jeg kan da godt se det var en fejl, jeg huskede ham som zack/Romanov, men han er jo zack/schufro.... Det var nok al den debat om skift af fader der har forvirret mig 
www.stutterikrone.dk Til salg: Gennemavlede dressurheste, 6-års velgående hoppe uddannet til M, god avlshoppe drægtig med BH Zack
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forvirring |
JLH ♥Wannamus♥ |
02-04-2013 21:06 |
|
Ja kender det godt - det plager også mig når folk på den ene side skriver de ikke kan udlåne ( andre har ikke kunnet sælge ), men nu vil de lige lave et føl så går det hele nok.. Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234556 |
|
|
Har fået dette afvide af min smed, som kommer ude ved dem, som tidligere var ejer af hoppen. Sezuan's mor er ikke musefri. Hun har en mus i et knæ, der er så stor at dyrlægen i sin tid, mente det var dumt at fjerne den. Det er også derfor den ikke fortsatte sin ridning, da den blev halt.
Med Venlig Hilsen Melanie Andersen Kastaniegården 2 års hoppe eft. Florencio - Gribaldi sælges 4 års hoppe efter BH Zack - Gribaldi sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indlæg |
|
|
Helt ærlig Jannie, nu skriver Mette jo at hun ønsker et afkom til SIG SELV, og derefter så sælger hoppen, hvilket mange avler der gør. Det er da nemmere at sælge en fire års, end en to års, som hoppen jo har været, mens den har stået til salg. Desuden nævner hun også at moderen til hoppen nok ikke skal være her mere fra efteråret. Så jeg synes faktisk ikke din "bemærkning" hører hjemme i den her tråd. At man så til andre tider ind i mellem kan undre sig, det er noget andet. Men folk må jo gøre hvad de vil. Men der er knagme mange udtalelser fra folk der undre mig her på HN. Melanie, jeg tror lige du skal minde din smed om han har tavshedspligt om andres heste Desuden så hører sådanne andenhånds udtalelser om andres heste, sig ikke hjemme i et offentlig fora Annette
Kvalitets avl af springheste Se flere salgsheste på hjemmesiden 12 års DH hoppe sælges. Spring/Military hest Super dressur hoppeføl sælges www.stutteritaldorf.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indlæg |
|
|
Mette som du ved, så synes jeg det er et spændende valg, og jeg glæder mig til at se føllet  Annette
Kvalitets avl af springheste Se flere salgsheste på hjemmesiden 12 års DH hoppe sælges. Spring/Military hest Super dressur hoppeføl sælges www.stutteritaldorf.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wauw.. |
|
|
Det lyder godt nok spændende. Bjarne og mig snakkede lige om det idag og vi håbede du ville vælge Sezuan. Den så vi til dressurklinik i Herning i år. Den er jævnt imponerende - ikke alene på dens gangarter men sørme også mht temperament. Som en anden så fint skriver "Der er Sezuan - og så er der alle de andre"... Det passer.. Synes dog også at Sir Donnerhall II var meget imponerende. Held og lykke med det. Glæder mig til at følge dit "projekt"  MVH Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annettet - for |
JLH ♥Wannamus♥ |
02-04-2013 21:28 |
|
nogle år siden ville jeg have accepteret din irettesættelse  Men ikke mere. Mvh Janni ( uden e ).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| mus eller ej |
|
|
Ang den mus i knæ, så kommer det ikke bag på mig , for hesten kom jo aldrig i sporten, dog skal det siges at sezuans mor har en 2 års hingst der lige er røngenfotograferet uden anm. Anette du er nok lidt ude med riven idag. Jeg har nu aldrig hørt om tavshedspligten, jeg har da gennem årene hørt mange gode historier fra forskellige smede, men moralen omkring om de bør snakke er noget andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spænendne valg |
|
|
håber en del vælger ham så vi andre kan få lov at se om han giver den enorme kapacitet videre til sine afkom, udover det så vil jeg sige ja du har ret, der er sezuan og franklin og så de andre, jeg var enormt imponeret over franklin, hold da op sys os det en kvalitets hest i en kaliber for sig selv. franklin og sezuan glæder jeg mig til at følge i fremtiden og se hva de udvikler sig til mvh steph
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indlæg |
|
|
Janni, jeg beklager at jeg fik stavet dit navn forkert, undskyld (jeg mener det) 
Det drejer sig jo ikke om en irettesættelse, det drejer sig om, jeg ikke synes en sådan kommentar er berettiget i denne tråd. Jeg kan ikke se der er noget ufornuftigt eller overilet i det Mette skriver hun har planlagt. Tina, det handler ikke om at være ude med riven, det handler om folk gerne må tænke sig om, når de laver indlæg. Hvad er pointen i et sådan indlæg, som Melanie kommer med der ?? Giver den dig nogen brugbare informationer ?? Altså andet end det er anden hånds sladder, som hurtig kan forvandle sig fra en fjer til ti høns.
Det kan også godt være der ikke direkte står noget om at beslagsmede at har tavshedspligt, men generelt har man en tavshedspligt vedr sit arbejde, også når man er ansat på en virksomhed. Det er også noget med god skik at gøre. Tavshedspligt betyder, at du ikke må videregive oplysninger, som du får som led i sin ansættelse. Det kan være mange forskellige former for oplysninger, men det vil typisk handle om ting, som er følsomme for virksomheden eller dens kunder. Det kan være oplysninger om priser og rabatter, gunstige samarbejdsaftaler og lignende. Eller oplysninger om firmaets kunder. Hvis du fx er ansat i et supermarked, må du ikke gå rundt og fortælle, at fru Hansen jævnligt køber fem flasker snaps. Dyrelæger må jo heller ikke videregive info om heste, uden at det er godkendt af ejeren. Desuden skal man jo ind i mellem vende tingene rundt, og sige hvordan ville jeg have det med folk skrev sådan om ens hest på nettet. Hvad hvis det var din hest. Hvis jeg nu skrev at jeg viste det afkom der var solgt til USA kun var solgt fordi den ikke havde kapacitet til mere, eller den er i udu eller hvad ved jeg. Hvordan vil du have det med det ?? (Disse ting ved jeg IKKE noget om, og det er bare eksempler) Her kan Melanie jo med informationer, som hun jo i bund og grund ikke ved om er rigtige, da hun har det fra anden hånd af, ødelægge en masse. Det drejer sig både om hingsteholders forretning, ejeren af hoppen, samt avleren af hoppen. En ting er love og regler, og jo jeg mener ovennævnte smed er underlagt tavshedspligt. Men noget andet er at tænke sig om, og måske ikke altid plabre ud til højre og venstre, og slet ikke på et offentlig fora, om ting man har hørt. Nogen ting holder man bare for sig selv, specielt når man ikke engang ved det direkte. Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anette |
|
|
Anette så vil jeg sige hvis min hest har lavet et afkom som har været med til uvm og er så dårlig den kun kan sælges til usa så er det godt den sidste idiot ikke er født og at han jo så er amrikaner er jo synd for ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anette |
|
|
Jeg er dog enig men skal tænke sig om, men der bliver somregel ikke id hvis ikke der er en glød. Men rigtigt kan mange ting blæses op, men hvad sazuan ang kunne de selv have være mere meddelsom omkring om hoppen er ocd fri vi snakker om en super god hest med en lidelse som er arvelig og jeg syntes det er væsenligt om det ligger i hoppestammen eller der er en ener
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hold op tråden blev lang pludselig  Jeg har valgt Sezuan, da jeg vil have tilført stort kryds, smidighed, størrelse og fremragende gangarter. Jeg snakkede med Karina Christiansen fra DV i går, og hun anbefalede også Sezuan og oplyste også omkring OCD, som jeg i forvejen ved. Jeg kan ikke hidse mig op over det OCD, for det er et spil i lotteriets uanset hvad. Og nu til dags kan mus fjernes let til rimelige penge. Især hvis man forsikrer føl fra fødsel. Og oveni er opmærksom på fodring og foldtid. Ang. at man vælger at gå med sladder i sådan et forum her, synes jeg heller ikke er iorden. Færdig punktum. Min smukke hoppe havde rytter på i dag for første gang i 3 måneder og var totalt cool. Dejligt! Så hovedet fejler ikke noget her  Glæder mig til at hun nok skal insemineres fredag, da hun er i brunst nu 
Mette Højvangs Lumina Elbækgaards A'moon Elbækgaards Roma Nova TIL SALG! Mor til Mie d. 9/3-2010 Mor til Ditte d. 15/9-2011
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indlæg |
|
|
Tina, jeg tror du skal lære at læse det man skriver. For det første var det et eksemple/hypotetisk, jeg aner ikke noget om det. For det andet, så bliver der faktisk stadig solgt en del heste til USA til Hunterklasser, hvilket er en slags stilspringning, som ikke foregår i de helt store højder. Men det er en ganske stor sport, og faktisk med mange penge i.
Derfor er det langt fra utænkelig at heste bliver solgt til USA, uden at have kapacitet til de helt store klasser. Det er heller ikke alle heste der har kapacitet til de helt store klasser, fordi de har gjort det godt i unghesteklasserne, heller ikke selv om de har gået UVM. Men nu var det for at give et eksemple kontra din hest, så du kunne forstå hvad jeg mener. Helt ærlig, så er det jo op til heste ejere selv hvad de ønsker at oplyse om deres heste. Det legatimeserer da ikke at andre mennesker, som slet ikke kender hesten eller ved det direkte, skal rende rundt og skrive ting og sager på offentlige fora. Desuden fordi de ikke ønsker at sige noget, er jo ikke ens betydende med at hesten har OCD.
Vedr. hoppestammen, ja så er det da dejlig at vide, men helt ærlig hvor mange ved det om de hingste de bruger ?? Der bliver brugt Hollandske hingste i flæng, og de har ikke ligefrem en lav forekomst af OCD. Aner du om f.eks. den hollandske hingst du har valgt, har en OCD fri mor, eller om den evt. kunne være opereret som ung ?? Det kan nemlig også lade sig gøre. Der er de færeste der ved om moderen til hingste er OCD fri, jeg ved det da også kun selv på en af de hingste jeg bruger, men det er da også kun fordi han´s mir er min egen hest.
Jeg har da heller aldrig drømt om at spørge en hingsteholder eller ejeren af moderen om dette. Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anette |
|
|
Kan kun sige den kloge snyder den mindre kloge. Hvorfor er det så forfærdenlig og undersøge tingene det koster sgu da mange penge og avle og nu er sezuan jo i den dyrere ende. viktoria har dog ikke lavet nogen afkom under 170 istg så hunter hest er charmur næppe solgt som. Jeg vil ALDRIG bruge en hingst med ocd i bagknæ uden og kende arveanlæg hoppestammen. ALDRIG
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indlæg |
|
|
Kan kun sige den kloge snyder den mindre kloge. Hvad mener du ?? Hvem siger overhoved at hoppen er røngentfotograferet, eller den nuværende ejer ved noget om den er ?? Han har jo ikke noget med bedækningsprisen på Sezuan at gøre. Tina, du forstår vist ikke helt hvad et HYPOTETISK EKSEMPEL er. Jeg aner ikke hvad den er solgt som, det var et eksempel. Men jeg mener nu ikke han var kæmpe stor. Jeg tror simpelthen ikke du forstår det jeg skriver. Undskyld, men jeg opgiver. Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak til |
|
|
Tak Mette fordi du vendte tilbage til mit spørgsmål, selvom tråden er kørt lidt af sporet  Jeg har som sagt også haft Sezuan i tankerne til min Romanov/Leredo/Romancier hoppe, men syntes at han ligger i den dyre ende, når man tænker på at han jo ikke har vist sit værd i avlen. Hvis jeg alligevel skal op og give så mange penge, er spørgsmålet om man ikke skulle spæde det sidste til, og så bruge Don Schufro i stedet for ? Syntes at have hørt, at kombinationen med Don Schufro/Romanov vist skulle være god. Men det er bare mine tanker, og som det ser ud lige nu, så har jeg et år mere, til at tage den beslutning, og har hele sommeren til at kigge på følbamser efter de hingste som jeg finder interessante  Men jeg vil glæde mig til at se dit føl, og håber Sezuan giver alt det som du håber  Held og lykke med dit kommende føl 
Helena 10 års hoppe efter Donato/Michellino/Roots XX 7 års hoppe efter BH Leredo/BH Romancier 3 års hoppe efter BH Romanov/BH Leredo/BH Romancier www.gghorses.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sezuan |
|
|
der er et gammelt udsagn der lyder sådan " kan du li' hingsten så brug faderen"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Så er min hoppe insemineret. Håber hun holder første gang, men ellers er vi jo stadig i god tid 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Rigtig spændende, held og lykke. Er spændt på hvordan den fremragende hingst avler. Jeg må dog sige jeg er lidt bekymret over hans store hoved, jeg synes det er enormt.  Tina(fimpe): man kender ikke arvegangen på OCD. Desværre. MVH Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|