Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Fodring af føl for begyndere.
Forfatter: 
Dato:  30-03-2013 21:27

Hej alle. Jeg venter 2 føl i år... Og er helt nybegynder i avleriet, derfor kunne jeg godt tænke mig at vide lidt om hvordan I fodrer jeres føl...

hvornår tilbyder du føllet foder?

hvilket foder bruger du til start?

hvor meget foder får føllet?

andre vigtige ting?

hvad hvis følle spiser af mors mad?

kom meget gerne med gode råd og fif...

Begge hopper er på boks men kommer i løsdrift i løbet af næste uge, de går der allerede om dagen nu, den ene har termin 27 april og den anden den. 2 juni. Planen er at de skal fole i løsdriften, jeg har ikke overvågning men har investeret i en safemate og håber at kunne føle det hele når det sker. Har en god rutineret gammel avler bekendt i baghånden som er 5 min væk såfremt det skulle være aktuelt, han synes vist det er hyggeligt da de ikke selv får føl i år...

Mvh. Lykke

http://staldgrangaarden.dk

Hundepension på amager!

Tjek http://www.noahognaja.dk

0
0
Svar på denne tråd

Løsdrift?
Forfatter: 
Dato:  30-03-2013 21:49

Jeg må indrømme at jeg får ondt helt ind i hjertet, når jeg læser om folk der har deres hopper til at fole i løsdrift. Hvad hvis hoppen vælger at fole i det fjerneste hjørne på folden i bælgravende mørke og hoppen måske ikke kan fole? Eller føllet bliver kvalt i hammen eller? Ja, jeg er sortseer, men man er nødt til at sætte alle de værste scenarier op for at kunne undgå dem.

Mht foder, så spiser vores føl oftest sammen med hoppen. Vi har prøvet at tilbyde dem følfoder i en krybbe ved siden af, men lader hoppen dem komme til, så spiser de der. Det er ikke alle hopper der deler, og så er en følkrybbe en god ting.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Dressurtalenter Sælges:

4-års hannoveranervallak

3-års hannoveranerhingst
2-års hannoveranerhoppe

2-års DV-hingst ...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-03-2013 08:22

Hej. Ingen grund til bekymring folden er ikke særlig stor og deres stort set lys over det hele, og mangler der lys har vi masse arbejdslamper og det tager to sek at hive en ud og sætte til...jeg har skam tænkt på de værste scenarier..

Mvh. Lykke

Hundepension på amager!

0
0
Svar på denne tråd

Folingsalarm
Forfatter: 
Dato:  31-03-2013 08:46
Har du så også testet om folingsalarmen kan sende ind fra det fjerneste hjørne. Er du sikker på at du kan komme til hoppen hvis den får problemer? Min mand har da prøvet at skulle hjælpe en hoppe med problemer det var svært nok i en boks. Så jeg fatter ikke folk der planlægger føling i løsdrift eller ude. Jeg har flere gange oplevet hvis vores hopper har folet om dagen at de har bedt om at komme ind i tryghed.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Dressurtalenter Sælges:

4-års hannoveranervallak

3-års hannoveranerhingst
2-års hannoveranerhoppe

2-års DV-hingst ...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-03-2013 09:13

Folden ligger klods op af vores hus og er på str med en lille ridebane så må forvente at den kan nå.. Kunne der mon komme nogle konstruktive indlæg om følfodring fremfor disse negative "har du nu tænkt på at..." Indlæg...jeg kunne sagtens vælge at de stod på stald men jeg er tryggeste ved at de er ude hvor der er mere plads.

Mvh. Lykke

Hundepension på amager!

0
0
Svar på denne tråd

begynder
Forfatter: 
Dato:  31-03-2013 10:05
Nu starter du jo selv med at skrive at du er helt nybegynder, og jeg er sikker på at en garvet avler som Charlotte giver råd i bedste mening. Gør dig selv den tjeneste at ta i mod rådene. Aldrig om jeg ville bifalde at lade hopper fole i løsdrift, der kan gå så meget galt. Ang foder så har mine føl spist med hos mor når de har været ca en mdr.

Husk, at behandle de mennesker du møder på din vej op, med respekt. Du skal ofte møde dem igen, på din vej ned.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-03-2013 11:32

Okay hvis nu det SKAL tages op.... (Det var slet ikke det tråden skulle handle om).. Hvad ER det så der kan gå galt hvis hoppen foler i løsdrift? For mange af de avlere jeg kender og taler med siger alle, ud med hoppen....

Læsdriften ligger på en lille fold på str med en ridebane, klods op af huset, folden er jordfold uden træer bakker og lign, altså helt flad og lille... Huset som har en str på ca 4*7 meter med en bred idgang på ca 2,5 meter. Der er et mega tykt og fast halm lag og der er helt tæt hele vejen rundt oppe og nede da det engang var udebokse... Derudover er der installeret godt lys både inde og ude... Der er ikke et sted på folden man ikke kan se når ude lyset er tændt.

løsdriftenner solid og godt byggt og kunne ligeså godt fungere som stald.

der er endvidere en tilbygning hvor der ligger wrap ad lib. Og plads til udstyr mm..

jordfolden er tør og består primært af sand...

det er altså en luksus løsdrift hvis du spørger mig.

så kære rutinerede avlere, hver ER det farlige kontra en boks i stald?

at hoppen ligger udenfor? Why?

den har folealarm på og jeg tjekker dem naturligvis sikkert alt for mange gange når vi nærmer os og de viser tegn på foling...

hvad ER det der kan gå galt i en løsdrift kontra stald?

Venligst oplys mig....

Mvh. Lykke

Hundepension på amager!

0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke altid...
Forfatter: 
Dato:  31-03-2013 11:57

... at hoppen sveder så meget at alarmen går i gang. Og vælger hun at fole udenfor, op ad hegnet, kan føllet nemt ende på den forkerte side af hegnet - uden chance for at komme ind til sin mor, når den kommer på benene.

Når hopperne er vant til at stå inde, ville jeg nok også vælge at lade dem gøre det til de har folet.

Den ene gang jeg har oplevet en eftermiddagsfoling, stod hoppen også ved leddet og "bad om" at komme ind i sin boks - og folede ganske hurtigt efter at hun var kommet ind. Så selv om det var en god og sikker fold, viste hun tydeligt at hun var tryggere ved at fole i boksen.

£isbeth & Baloo

What do you call people who are afraid of Santa Claus?

Claustrophobic??

0
0
Svar på denne tråd

Almindelige folinger
Forfatter: 
Dato:  31-03-2013 12:54

Det er jo sådan at 99 ud af 100 folinger er nemme, uproblematisk og hoppen har ikke behov for hjælp. Så langt så godt.

Som Lisbet skriver, så sker det jævnligt at folingsalarmen ikke giver alarm.

Man hører af og til om føl der ryger på den forkerte side af hegnet, enten i forbindelse med folingen eller når de forsøger at rejse sig. Dette kan DELVIS afhjælpes ved at have en MEGET stor fold, men det er ikke nogen garanti. Jeg har oplevet det på en 10 tdr fold, hvor der gik 4 hopper.

Når 2 drægtige hopper går sammen kan man riskerer at den anden mener det er dens føl. Et af problemerne ved det er at føllet kommer til at lugte forkert = mor kan ikke genkende sit eget føl.

Plus at en hoppe i vanskeligheder vil søge væk, det vil sige at ER der behov for hjælp så kan de faktisk være umulig at komme til.

Jeg vil absolut ikke anbefale foling på en jordfold, jorden indeholder mange knap så sunde bakterier. Det gør strøelsen i boksen selvfølgelig også, men dem har hoppen dannet antistoffer mod, som hun videre giver til føllet. Så SKAL den fole ude, så skal det være på en stor god græsfold. Så må man gøre som et stutteri jeg har hært om, de parkerer bilen på folden og overnatter i den. Deres hopper er så udstyret med IR-lamper i grimen, så de kan se dem med natkikkert.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Dressurtalenter Sælges:

4-års hannoveranervallak

3-års hannoveranerhingst
2-års hannoveranerhoppe

2-års DV-hingst ...

0
0
Svar på denne tråd

Glemte lige
Forfatter: 
Dato:  31-03-2013 13:02

Jeg glemte lige, hvis ikke alarmen går og hoppen foler selv uden problemer, så dør der hvert år flere føl som bliver kvalt i hammen, når den ikke brister af sig selv. Det er det mest ærgerlige der overhovedet kan ske, og noget som man vil bebrejde sig selv resten af livet. For det er så nemt at klare hvis bare man er tilstede.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Dressurtalenter Sælges:

4-års hannoveranervallak

3-års hannoveranerhingst
2-års hannoveranerhoppe

2-års DV-hingst ...

0
0
Svar på denne tråd

Vores føl
Forfatter: 
Dato:  31-03-2013 14:12

spiser bare med hos mor og da hopperne altid får føl-venligt foder uden sukker og stivelse (som kan speede væksten for meget), er det helt i orden: Roepille-grønpiller, fiberpiller, sojaskrå og vitamin- mineralblanding........nogen spiser med fra dag 1 , andre kommer igang senere. De spiser stortset aldtid wrap med det samme, få dage gamle...de er født med kindtænder.

Vi har en gang haft en som ikke udviste den ringeste interesse for krybbefoder og da han nærmede sig 6 mdr, måtte vi lære ham at spise foder......da brugte vi Equsana Super Plus, for at mængden ikke skulle være for stor.

De "gode følfodere" er i mine øjne Equsana Super Plus, Suregrow (een herinde har haft rigtig meget senestyltefod/bukkehovsproblemer med den, så jeg ville selv ikke bruge den, selvom den er god i en foderplan)...og Horselux.

Jeg ville ikke røre noget med en ildtang, der er under 150-180 mg kobber/ dagsportion, ikke under 1 mg selen og ikke under 100 mcg D3 vitamin......

Når føllene kommer i egen boks, er de rigtig glade for at få et drys mælkpulver over maden i starten (sundt slik...).

Det er vigtigt at holde øje med, om de kan spise NOK wrap og kvalitet skal være top, når man kommer til fravænning. Mine er ponyagtige (lipizzanere) så vi har ikke haft problemer der...de behøver ikke meget i krybben. En del varmblodsføl er ikke SÅ stortspisende, så der må man justere over krybbefoderet, hvis de ikke spiser mindst de der 7-8 kg super-wrap.

Husk ormekur og hvis de bliver vommede, er de nok i kneben proteinindtagelse/optagelse = stik dem lidt ekstra sojaskrå.

Jeg tjekker altid tingene i et foderprogram og ser selvfølgelig på føllene, men vores vokser altid roligt og ligner ikke krager på den model her.

Mht foling, så er jeg enig med Charlotte. Man SKAL være der, sådan er det bare. Vi kan ikke bruge alarm her, de sveder ALDRIG og lægger sig måske kun lige når vandet går og har normalt folet på et splitsekund.

EEN gang har vi haft stort, skævtliggende føl som krævede 2 personer at få ud af en stående mor....og to gange har vi måttet rive hammen....føl er altså stendøde, hvis du kommer 1-2-3 minutter for sent......

Jeg ville være rædselsslagen for hygiejnen udenfor /jordbakterier, især denne årstid....men skal det absolut være ude, så overvågning med telt/shelter/bil og natkikkert.....der kan bo et væld af ting i en gammel løsdriftsbund, så vi bundmuger boksen, desinficerer og lægger nye træpiller 4-5 uger før, muger alle klatter minutiøst 2 gange dagligt + halm over træpillerne, når det nærmer sig.

Jeg desinficerer navle dagligt, til den er heelt tør...det er bare to ting man selv kan gøre ALT for at slippe for uheld: Få føllet ud af hammen og holde hygiejnen i top.

Jeg sover selv i stalden.Har kamera på, så jeg kan arbejde indenfor i huset om aftenen, men sover derude.

Pøj pøj med det....

Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,157 cm

* Lipizzaner/DSP-hoppe,7 år,155 cm,tilredet

Begge er trafiksikre og turfornuftige.

0
0
Svar på denne tråd

enig !
Forfatter: 
Dato:  31-03-2013 15:00

Jeg er enig med de andre herinde.. selvom jeg i mange mange år har haft filosofien med at det skulle bare være naturligt og de skulle fole ude om sommeren. Og mange føl er født udenfor uden det har været et problem.. men der er en risiko og den vil jeg minimere mest muligt.. derfor har jeg overvågning på og jeg overvåger intensivt når alle tegn er der.

Jeg har nok fået 30-40 føl i alt og hvis jeg ikke havde været der, havde jeg helt sikkert mistet indtil flere.

Jeg ville ALDRIG lade to drægtige være i samme løsdrift og så lade den ene fole der.. da den anden meget vel kan snuppe føllet.. ( er oplevet ) jeg giver hoppe og føl fred til bonding i mindst 3 dage gerne 1 uge før de føres sammen med andre

Det er ikke for at male fanden på væggen.. men som du siger, du er nybegynder og du kan risikere at overse noget, ved bare at stole på alarmen.

mht foder: så lader jeg dem tage sammen med moren hvis de vil og må... men ellers så stoler jeg på at rigelig modermælk klarer den første tid.

0
0
Svar på denne tråd

Foder TIL FØL
Forfatter: 
Dato:  31-03-2013 16:34

Der hvor jeg har min hest, de avler dv heste hvert år. Der bliver sat føl foder krybbe op, der er gitter på så kun føl mule kan nå. Så har føl mulighed døgnet rundt at spise krybbe foder ( de giver føl foder fra St. Hippolyt). Selv om føl har sin egen krybbe går de også i mors krybbe og får en bid.

Nogle gange er der lavet løsninger hvor kun mor hoppe kan nå wrap, da det er gået lige i maven på føl.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-03-2013 19:00

Jeg ser hvad I mener vedr hegnet og føl på den anden side... Men alt det der med hammen og komplikationer undervejs, det kan jo advæbnes hvis jeg er tilstede, jeg må jo stole på alarmen ianset om hoppen står ude eller inde, så faren for at jeg måske ikke er der når den foler fordi alarmen svigter er jo den samme om det er ude eller inde...

Løsdriften kan lukkes så den anden hoppe kan lukkes ude, endvidere kannjeg sagtens lukke den på anden fold, så den stjæler ikke føllet for højst sandsynligt er jeg der jo til at overvåge alting..ø

lige bortset fra hegn problematikken og jordbakterier kan jeg stadig ikke se den voldsomme fare... Altså min overvågning af hoppen er jo den samme uanset hvor den står, jeg har desværre ikke mulighed for at sætte kamera op i stalden.

Mvh. Lykke

Hundepension på amager!

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2013 09:22

Men er problematikken med hegnet og jordbakterierne ikke rigeligt!? Derudover plejer det danske vejr jo ikke altid at være ret godt - ville være bekymret for om følle ville blive født i regnvejr og eller kulde - der skal jo ikke så meget til før de små pus bliver syge.. En alarm der reagerer på sved vil jo også gå i gang, hvis det regner - vil du så sidde i regnvejret og holde øje!? Og jeg ville også vente mindst en uge før jeg lukker mor og barn sammen med andre.

Uanset hvad du vælger håber jeg at det går godt - det er fantastisk med små følle bøller

Jeg har forresten fodret hoppen med Suregrow hvor føllene bare fik lov til at spise med. Efterhånden fik de deres egen portion Suregrow i en følkrybbe.

0
0
Svar på denne tråd

foder...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2013 12:22

Mine føl spiser hos mor, når der er en månedstid til de skal vænnes fra giver jeg dem deres egen portion i en anden krybbe, hvor både mor og føl står bundet så de ikke spiser hinandens.

Følle får roepiller, grøntpiller, fiberpiller, suregrow som tilskud og lucerne.

Det stortset det samme som mor, så den er vandt til det fra sin mors mad.

Når de bliver fravænnet er de så vandt til foderet og at spise selv, så de ikke får en meget brat overgang.

0
0
Svar på denne tråd

Safemate
Forfatter: 
Dato:  06-04-2013 20:25

Jeg havde to folende hopper her sidste år. Begge havde Safemate på i god tid og sat på med høj følsomhed. Den første svedte SLET ikke og trods videoovervågning og Safemate, kom vi først ud, lige da føllet var kommet ud. Hoppen stod i øvrigt op så thank God for en halv meter tyk spånebund!

Den anden reagerede Safemate på og vi var med hele vejen. Heldigt nok for den havde brug for hjælp fra dyrlægen til at komme af med moderkagen.

Held & lykke med det hele.

Mvh. Gry

Mange hilsner fra

Gry

Safemate folealarm udlejes.

0
0
Svar på denne tråd

foling
Forfatter: 
Dato:  07-04-2013 12:40

fodermæssigt spiser vores føl normalt med hos hoppen i starten og når de er godt 1½-2 md gammel begynder vi at fordele hoppens foder i 2 fodertrug for at vænne dem til at de kan spise i deres egen, og omkring 5 mdr. alderen introduceres de til deres eget foder, som de gerne skulle være vant til inden de fravænnes.

Vi har før prøvet følfoder fra 2 mdr. alderen men det har aldrig rigtig haft interesse hos nogen af føllene.

Vedr. foling ude i løsdrift/fold så kan hoppen stresse enormt meget over det, der bør i min verden bundmuges og desinficeres 3-4 uger før forventet foling, for at skabe bedste betingelser for føllet og så skal man tænke på at ikke alle hopper vil tillade at man kommer tæt på for at hjælpe uanset om det er i boks eller løsdrift, og her er en mindre boks nemmere at arbejde med hoppen i da man her ofte hurtigere vil kunne få fat i hoppen og dermed ikke stresse hende med at man kæmper for at få fat i hende.

Vi har haft et føl født temmelig sen morgen uden tegn da vi lukkede ud, som røg på den anden side af hegnet og faktisk under endnu et hegn 2 meter længere henne og indtil hingstene, den ældste hingst tog nu godt imod den lille og skærmede den mod de yngre hingste, men det tog os 3 dage at få hoppen til at acceptere sit føl. Et andet føl blev født først på aftenen, det løb vores anden drægtige hoppe med meget hurtigt, og igen var det en kamp at få moren til at acceptere føllet. De andre føl vi har fået på fold har vi haft utrolig svært ved at få fat i hoppe og føl, hvorfor vores så vidt muligt altid skal fole i boksen, der kan ske svipsere, det er dog en del år siden vores hopper har snydt os.

De sidste 2 års føl har vi skulle hjælpe til at komme ud, de har været halvstore, og sidste års føl brød ikke selv hammen, og havde jeg ikke været det havde det ikke overlevet.

så i forhold til foling i løsdrift ville jeg være bekymret for den store plads, bakteriemængden, den anden hoppe, den stress men påfører hoppen hvis hun ikke vil tillade at man kommer tæt på hende og det især hvis der skulle opstå problemer.

mvh

Mie

Med de fire skønne arabermuler <3

Wrap fra 2 slet 2012 sælges, minibig, ca 300kg, priside ca 300 kr pr balle

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider