spiser bare med hos mor og da hopperne altid får føl-venligt foder uden sukker og stivelse (som kan speede væksten for meget), er det helt i orden: Roepille-grønpiller, fiberpiller, sojaskrå og vitamin- mineralblanding........nogen spiser med fra dag 1 , andre kommer igang senere. De spiser stortset aldtid wrap med det samme, få dage gamle...de er født med kindtænder.
Vi har en gang haft en som ikke udviste den ringeste interesse for krybbefoder og da han nærmede sig 6 mdr, måtte vi lære ham at spise foder......da brugte vi Equsana Super Plus, for at mængden ikke skulle være for stor.
De "gode følfodere" er i mine øjne Equsana Super Plus, Suregrow (een herinde har haft rigtig meget senestyltefod/bukkehovsproblemer med den, så jeg ville selv ikke bruge den, selvom den er god i en foderplan)...og Horselux.
Jeg ville ikke røre noget med en ildtang, der er under 150-180 mg kobber/ dagsportion, ikke under 1 mg selen og ikke under 100 mcg D3 vitamin......
Når føllene kommer i egen boks, er de rigtig glade for at få et drys mælkpulver over maden i starten (sundt slik...).
Det er vigtigt at holde øje med, om de kan spise NOK wrap og kvalitet skal være top, når man kommer til fravænning. Mine er ponyagtige (lipizzanere) så vi har ikke haft problemer der...de behøver ikke meget i krybben. En del varmblodsføl er ikke SÅ stortspisende, så der må man justere over krybbefoderet, hvis de ikke spiser mindst de der 7-8 kg super-wrap.
Husk ormekur og hvis de bliver vommede, er de nok i kneben proteinindtagelse/optagelse = stik dem lidt ekstra sojaskrå.
Jeg tjekker altid tingene i et foderprogram og ser selvfølgelig på føllene, men vores vokser altid roligt og ligner ikke krager på den model her.
Mht foling, så er jeg enig med Charlotte. Man SKAL være der, sådan er det bare. Vi kan ikke bruge alarm her, de sveder ALDRIG og lægger sig måske kun lige når vandet går og har normalt folet på et splitsekund.
EEN gang har vi haft stort, skævtliggende føl som krævede 2 personer at få ud af en stående mor....og to gange har vi måttet rive hammen....føl er altså stendøde, hvis du kommer 1-2-3 minutter for sent......
Jeg ville være rædselsslagen for hygiejnen udenfor /jordbakterier, især denne årstid....men skal det absolut være ude, så overvågning med telt/shelter/bil og natkikkert.....der kan bo et væld af ting i en gammel løsdriftsbund, så vi bundmuger boksen, desinficerer og lægger nye træpiller 4-5 uger før, muger alle klatter minutiøst 2 gange dagligt + halm over træpillerne, når det nærmer sig.
Jeg desinficerer navle dagligt, til den er heelt tør...det er bare to ting man selv kan gøre ALT for at slippe for uheld: Få føllet ud af hammen og holde hygiejnen i top.
Jeg sover selv i stalden.Har kamera på, så jeg kan arbejde indenfor i huset om aftenen, men sover derude.
Pøj pøj med det....