|
|
| Welsh partbreed spørgsmål |
|
|
Jeg overvejer meget kraftigt at ligge en welsh hingst på min trakehnerhoppe, hun avler desværre for småt til den ordinere ridehesteavl, men avler, velgående, smukke føl med et super interiør. Da jeg altid har været vild med welshponyer, tænker jeg at lave en welsh partbreed på hende, men men men. Er der nogle welsh hingste, gerne i cob afdelingen der bliver tappet og ikke bedækker naturligt, da min hoppe bliver uren ved naturlig bedækning. Så skriv endelig hvis du kender til en super welsh hingst der tappes?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja.... |
| Forfatter:  |
Britthn |
| Dato:  |
20-03-2013 10:07 |
|
Jeg har ikke kendskab til, at der er nogle cob-hingste, hvor der bliver lavet kølesæd. Men der ligger formentlig frostsæd efter Ringside Thomas fra Stutteri Holmlund. Og jeg mener, at Stutteri Kildegaard også har lavet frostsæd fra et par af deres hingste. Spændende projekt. Jeg venter i øjeblikket spændt på at se resultatet af den omvendte kombination. Jeg har ifolet min welsh cob-hoppe med en trakehnerhingsten Herakles. Jeg håber, at jeg dermed får en lille smart ridehest på 160-164 cm. i stang til mig selv.
Kh. Britt med den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt for stort! |
|
|
Jeg tror nu heller ikke du skal regne med at få en PONY ud af en welsh Cob (D) og en trakehner-hoppe - selvom hun avler småt. Hvis du foretrækken den kraftige welsh-type, hvilket det tyder på, så bør du i stedet gå efter en welsh C - som må være op til 137 stg. - eller en welsh A (welsh mountain) der må være 122 stg. Se i øvrigt mere på welshforeningens fremragende side - der er selvfølgelig også hingstelister: www.welshponyer.dk/Sektionerne Og husk; skal dit afkom kåres i feks. DSP, så SKAL hingsten have aflagt materialprøve  God fornøjelse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en mulighed.. |
|
|
Jeg ved at Rytterbjergets Imperial har frostsæd / eller har ivertfald haft.. Jeg mener han har aflagt matriale prøve. Han er en sec C palomino hingst, der går/har gået mange stævner med gode resultater.. Og ellers kan du jo undersøge hvilke hingste du kunne tænke dig at bruge, og spørge om de vil tappe hingsten.. Jeg har feks en lille sec A hingst, som jeg gerne vil tappe, hvis nogen ønsker denne model.. Han har dog ikke aflagt matrialeprøve.. (endnu) Der kommer i forvejen en lille trakehner hoppe til ham iår!..
Hilsen Stine Kun 7 % af alle tekstbeskeder forståes korrekt!.. Bedækning med Rhydyfelin Saracen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stine... |
|
|
Man må vist ikke tappe en hingst der samtidig bedækker naturligt- så vidt jeg husker. Jeg har selv en welsh cob ifol med DV hingsten Clifton Ask i år. Jeg regner med en mindre ridehest til mig selv. Hvis du vil holde afkom under ponymål skal du jo nok vælge en mindre hingst. Havde jeg en trakehner at avle smukke ponyer på, så faldt valget nok på en smuk og velgående B'er hingst. Jeg kan fx rigtig godt lide ham her: www.wallays.com/springstar.php
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Liselotte.. |
|
|
Han skal jo så bare tappes inden han går igang med at bedække naturligt!.. 
Hilsen Stine Kun 7 % af alle tekstbeskeder forståes korrekt!.. Bedækning med Rhydyfelin Saracen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pony... |
|
|
Er ligeglad om den går over ponymål, da jeg håber at lave smukke stabil rideheste, til ryttere der ikke ønsker stor brun dv'er ;0) Har også overvejet DSP, men er bare mere på welsh, har altid drømt om at avle welsh. HM... Frost er heller ikke lige lykken på denne dame, desværre. Måske mit ønske er uopnåeligt. De kan ikke tappes og bedække i samme sæson, det er enten eller. Øv øv øv. Glæder mig til at se i andres partbreeds. Så må jeg jo savle over dem og finde på noget andet med min lille trak hoppe :0) et eller andet må hun da kunne bruges til :0)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svært for mig at forstå. |
|
|
Sådan som markedet er, synes jeg ikke det giver spor mening at ville lave en lille hest "til ryttere der ikke ønsker stor brun dv'er". Der er RIGELIGT af hobby-/"liebhaver"-heste til salg. Og hvorfor SKAL din hoppe bruges til noget? Hvis du ikke synes hun fungerer i TAF-avlen - og du ikke er interesseret i at lave et pony-afkom, så er der måske ikke så mange bevæggrunde for pine og død at sætte hende i fol? Misforstå mig ikke; jeg kender ikke din hoppe - så det er ikke personligt ment. Bare en overordnet betragtning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Nej hvis du ikke kan bruge frostsæd, så kan jeg desværre ikke hjælpe.. Held og lykke med projektet..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Følelsespladder |
|
|
Den eneste grund for at holde hende til, er for at se hendes trak afkom an, hun har en et års og en i maven, bliver de større end først antaget, skal hun indsættes i trak avlen igen. Hun skal bare ikke gå Tom, da jeg har haft enddog meget bøvl med at få hende drægtig efter en absorbering, og min dyrlæge mener ikke vi få hende igang igen, hvis hun holder pause. Så det er årsagen, kan sagtens følge dine argumenter om dårligt marked, du har helt ret. Alle andre hopper var nok bare røget til slagteriet, men med hende her, er det rent følsespladder:0)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ach soooo... |
|
|
OK - det giver mening  Hvad med evt. at sætte hende "til rådighed" for et bestillingsføl?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Præcis sådan |
|
|
Jaaaa, præcis sådan. Hm.. Måske jeg må nuppe en Dsp pony. Der er det lidt nemmere at finde en der tappes. Tak til alle der har givet deres besyv med og held og lykke med jeres babyer samt hingstevalg ;0)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DSP-hingste |
|
|
Der er faktisk heller ikke ret mange DSP-hingste der insemineres med, jeg har nemlig kigget lidt på DSP-hingst til min WM-hoppe. Men fx stald-toftegaarden.dk gør, www.katrinelund.dk har også en DSP-hingst men med lille mor/stor far vil den avle spredt i størrelsen. Jeg kender kun en Welsh Cob/DV- blanding, den var enorm måske ikke i stangmål men i fylde. Den blev købt som føl af en lille "pige" vi kender, men endte med at blive alt for stor for hende at håndtere. Så hun endte med at sælge den og købe en lidt større DV, som var meget nemmere at håndtere/vende på banen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte |
|
|
Jeg er faktisk blevet anbefalet Toftegårds Hurricane, i håb om at blive under ponymål. Kan se det også er rimelig tæt på, så det er vist helt klart en mulighed, og super godt ser han jo ud :0)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hurricane |
|
|
Ja, Hurricane er en rigtig fin lille hingst. Og faktisk er han selv WPBR, idet hans oldemor er Welsh og oldefar er WPBR. Men skal bare være opmærksom på at han også har en del varmblod i årerne. Både far og morfar er 50% varmblod. Men jeg fornemmer ikke at han avler så stort igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dsp.... |
|
|
Hvis jeg vælger en Dsp hingst til hende, hvordan stilles afkommet så i forhold udstedelse af Bordeaux pas?. Kan se trak er godkendt til indkryds, men hvordan?. Skal et evt hoppeafkom stilles til kåring og derved få anerkendt afstamning eller, og hvad med hingsteafkom?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skal holde ponymål |
|
|
Hvis ellers afkommet holder ponymål, så vil det være stillet ligesom et "rigtigt" DSP-føl. Dog vil afkommet få blåt pas ved fødslen, som vil blive erstattet af et rødt, når det bliver kåret. Men føllet kan fx. stille til følskue. Hvis det går over ponymål, så er et bare ærgerligt. Der er det kun hoppeafkom efter to DSP-forældre som kan avlsgodkendes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| hmmmmmm |
|
|
du kunne ogsaa bare bruge en trakhener og lave en lille smart velgaaende ridehest som havde en god stamtavle, det er der nok flere penge i end at begynde at gamble med noget der gaar over maal eller blaa pas???? ellers syntes jeg B ville vaere mere tiltalende, men det bliver nok noget af en opgave at finde en der bliver tappet, jeg har ikke hoert om nogen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min nye |
|
|
Min kommende Sec D - hingst han kommer da til at tilbyde køle/ transportsæd for hoppeejere . Og jeg tror da,at der vil være flere, som er interesseret i at køre deres hingst til et tappested ,Hvis nogle hoppeejere ønsker det, plus betaler for det .
Stald Graven Opstaldning tilbydes på privat gård . Løsdrift ledig . Plads til ca 4 heste/ponyer. Togvogn med tilhørende folde .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|