Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Kan aftegn forsvinde?
Forfatter: 
Dato:  29-01-2013 12:36

Jeg har fundet nogle billeder af en hest, som matcher præcis en jeg passer. Men forskellen er bare lige to hvide sokker, som nu ikke er der, men er forsvundet helt og nu er sorte. Ligesom de aftegn der er på forbenene passer.

Alt andet matcher, aftegn i hovedet, udseende, bygning, alder osv.

Men ikke lige de sokker.

Kan aftegn bare forsvinde eller ændre sig? Når vi tager med at hesten ikke lige er føl, samt det ikke er vinter/sommer pels der påvirker det.

Den sidste idiot er ikke født endnu.

0
0
Svar på denne tråd

Ja og nej
Forfatter: 
Dato:  29-01-2013 12:51

Jeg vil sige ja og nej, men mest nej. Store aftegn som fx sokker forsvinder ikke bare lige.

Men små aftegn som fx en lille stjerne/snip kan godt forsvinde.

Så i det tilfælde du nævner den ikke længere end det er 2 heste som minder om hinanden.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Sælges:

Smuk 2-års hannoveranerhoppeplag

Velgående 2-års DV-hingsteplag

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-01-2013 12:58

Det er jo også min tanke - ligheden er bare skræmmende.

Samme navn, samme alder, samme aftegn på forben, samme aftegn i hovedet der matcher til punkt og prikke, samme knæk på næsen, samme farve, samme bygning - samme det hele!

0
0
Svar på denne tråd

helsøskende?
Forfatter: 
Dato:  29-01-2013 13:10

Jeg lavede to søskende, hvor den ene var palomino med 4 sokker og en stjerne, den anden var palomino med sokker på bagbenene og en stjerne. De var stort set identiske at se på bortset fra sokkerne.

Hollywood Cheri Pine

født d. 12 august, 2012

Quarter Horse Mare

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-01-2013 13:19

Prikken over i'et er her det samme navn og alder ;).

Men ja, det må så bare være en tilfældighed :D

0
0
Svar på denne tråd

Halvsøskende
Forfatter: 
Dato:  29-01-2013 13:28

Jeg gætter nærmere på at det er halvsøskende, som rent tilfældigt er faldet ens ud.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Hvide sokker
Forfatter: 
Dato:  29-01-2013 16:43

Undskyld, men jeg ved ikke sååå meget om aftegn og ændring af disse.

MEN hvis en hest har hvide sokker, har den så ikke også hvide hove ?

Dét medmindre - selvfølgelig - der er sorte pletter i sokkerne ? Eller tager jeg fejl ?

Karen

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  29-01-2013 17:03

Min gamle Sisse havde en stjerneblis men med årene blev det mere til en stjerne og en blis - striben på midten blev tyndere og tyndere.

Men sokkerkan ikke forsvinde - om ikke andet vil hovene forblive hvide. Sokker med pletter i hovene = melerede hove (både sorte/hvide).

Hilsen Jannie

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander til salg - helbror udtaget til Herning 2013

GRAFIKER

www.nokke.dk

HESTENE
www.sydvillegaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jannie
Forfatter: 
Dato:  29-01-2013 17:43

Mener du at melerede sokker kan have både sorte og hvide hove ?

Karen

0
0
Svar på denne tråd

flere ting
Forfatter: 
Dato:  29-01-2013 18:48

jeg har haft flere heste(afkom) hvor deres hvide aftegn i hovedet nærmest er blevet "væk" men ikke for sokker..

Men min gamle hoppe har trod sokker sorte hove eller rettere næsten sorte hove.. omkring kronranden har hun masser af sorte pletter og dette giver så sorte hove.. jeg har lige luret billederne igennem for at se om jeg kunne finde et billede.. det var det bedste jeg kunne finde.. her står hun med et føl..

Billede

Det kan godt anes på venstre forben at hoven er sort og der ses lige en hvid stribe i hoven.. og det er jo meget tydeligt at hun har en sok der.. dette er gældende på begge forben hvor hoven på bagbenet med sokken er mest hvid.

Mener Matador også havde sorte pletter i kronranden og derved sorte hove..

Nu med hjemmeside: www.farving.dk/lene den er stadig under opbygning og vil løbende blive udvidet og opdateret.

0
0
Svar på denne tråd

Tak Lene
Forfatter: 
Dato:  29-01-2013 18:56

Så blev jeg lige lidt klogere. Ikke dårligt. Tak !!!

Karen

0
0
Svar på denne tråd

Karen...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2013 09:02

det var så lidt.. hvis du ønsker det kan jeg nok godt tage et par billeder af hendes ben ved lejlighed.. nu er sneen jo smeltet og de hvide sokker er desværre igen blevet brune..

Men om det giver svar til om sokker kan forsvinde eller om der er en besigtigere der har lavet noget fejl eller om der er tale om to heste kan jeg ikke sige.. kun at det godt kan lade sig gøre at heste med sokker har sorte hove, men det kræver de små pletter nede ved kronranden..

Nu med hjemmeside: www.farving.dk/lene den er stadig under opbygning og vil løbende blive udvidet og opdateret.

0
0
Svar på denne tråd

Tak .......
Forfatter: 
Dato:  31-01-2013 16:14

Tak Lene, men man kan se det ganske tydeligt på dit billede.

Karen

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  31-01-2013 19:02

Matador havde nemlig helt præcis de der pletter i sokkerne:

se her

Hilsen Jannie

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

GRAFIKER

www.nokke.dk

HESTENE
www.sydvillegaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

ikke helt enig.
Forfatter: 
Dato:  01-02-2013 00:46

Hvor gammel er hesten på de billeder ?

Min gamle sorte frederiksborg vallak har jeg følbilleder af.

Og der har han faktisk "hvide sokker" i kraft af hans farve på det tidspunkt mange steder på kroppen var "grå" (en sort hest fødes jo sjældent helt sort).

Og de sokker havde han ikke som voksen, på trods af at de egentligt så ganske markerede ud på følbillederne.

så et føl kan godt miste sine sokker/aftegn, men er enig i at det gør en voksen hest ikke.

Rønnebærrene er sure..... sagde ræven der ikke kunne nå dem !

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  01-02-2013 20:14

Hvis der er en sok = hvid hov.

Hvis der er en sok med sorte pletter i kronranden = sorte striber i hoven, der hvor pletterne er.

Så hvis din hest havde sokker som føl/da han blev født, så ville hans hove have været hvide.

Mange er i tvivl ved nyfødte føl, om de har sokker eller ej, kig på hoven - så er du ikke i tvivl ;-)

Hilsen Jannie

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

GRAFIKER

www.nokke.dk

HESTENE
www.sydvillegaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Sokker og sorte hove
Forfatter: 
Dato:  02-02-2013 00:24

Kender en welsh der har 4 tydelige sokker, men sorte hove. Den har ikke bare pletter, men en helt tynd sort kant hele vejen rundt.

føl skal have en vis alder inden man kan se hov farven har jeg erfaret ved mine de røde.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Nyt: horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Ungheste sælges, 1, 2, 3 og 4 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

sokker
Forfatter: 
Dato:  02-02-2013 08:33
Duchess har også fire sokker, og fire sorte hove.

Husk, at behandle de mennesker du møder på din vej op, med respekt. Du skal ofte møde dem igen, på din vej ned.

0
0
Svar på denne tråd

sorte pletter
Forfatter: 
Dato:  02-02-2013 12:23

Jeg har også en med sokker, sorte pletter og helt mørke hove... og flere med sokker, sorte pletter og stribede hove... Ingen regler uden undtagelser.

Men som udgangspunkt, så forvinder en sok ikke. Med mindre det er en skimmel

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-02-2013 15:08

Jeg tror nu umiddelbart godt at en hest kan have hvide sokker (uden sort) og stadig have mørke hove. Min helt hvide pony har i hvert fald kun en hvid hov ;)

Life is about trusting your feelings and taking chances, losing and finding happiness, appreciating the memories, learning from the past, and realizing people change.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  02-02-2013 20:12

Hesten er voksen på billederne med sokker. Så det må være et tilfælde med samme navn, samme alder, præcis samme aftegning i hovedet, samme hovedfacon, samme bygning, samme sorte ben osv.

Benene øverst er de med sokker, har ikke taget hele hesten med, da jeg jo ikke er sikker på at det er den samme og ikke ved om rytter er intresseret af at få billeder ud her.
Billederne nederst er i ridehus, derfor er hovene beskidte.

Billede

0
0
Svar på denne tråd

Sokker
Forfatter: 
Dato:  04-02-2013 16:57

Kan godt forsvinde hvis hesten er født sort og bliver skimmel min hingst have bred blis og 4 hvide sokker indtil 6-7 års alderen så blev han lysere og lysere og nu er han hvid så det hele er forsvundet:-)

0
0
Svar på denne tråd

Aftegn på skimler
Forfatter: 
Dato:  04-02-2013 17:29

Prøv at give din skimmel et bad, så vil du opdage at aftegnene IKKE er forsvundet.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

0
0
Svar på denne tråd

billederne.
Forfatter: 
Dato:  06-02-2013 10:02

Jeg synes det ser ud som om hovene på hesten med de sorte ben er sorte er det korrekt??

jeg kan gå med til at aftegn kan forsvinde, men hovenes farve kan vel ikke ændres så meget.

De føl jeg har haft kan godt have haft hvide hove fra fødsel, men lige så snart den "rigtige" hov kommer frem er der sort hvor, hvor de er sorte i kronranden.

En anden ting der springer mig i øjnene på billederne er at hesten har lang hale..dvs den kan ikke være helt lille/ung. Jeg vil mene at hvis aftegn skal forsvinde eller blive mindre skal det være fra føl til unghest. og ikke heste med så lange haler.. dvs de er mindst 2-3 år..

Kan det tænkes at passet måske ikke er hos den rigtige hest??

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  06-02-2013 23:05

Hesten er på begge billeder voksen - så nej ingen føl :)

Passet burde ikke være forbyttet. Som sagt matcher billeder af hestene i alt, undtagen sokkerne så jeg fandt det blot spøjst at aftegn i hovedet, navn, alder osv. matcher men ikke sokkerne.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider