Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

2 års knæ låsning.
Forfatter: 
Dato:  27-12-2012 14:28

hej håber i kan hjælpe mig lidt.

jeg købte her i oktober en skøn pinto hoppe på 2 år, hun er gået igennem røntgen og dyrlægetjek, men dyrlægen nævner at hun er i vækst og derfor har lidt knælåsninger bagtil, og siger det er meget normalt.

jeg kan godt se det da jeg har fået hende hjem hvor hun står på boks at den er gal hver morgen hun skal på fold. efter en lille mdr på boks ryger hun så på løsdrift for at gør det bedre for hende og mine føller.

og jeg må sige det hjalp helt vildt og så faktisk ikke mere til det før her i forgårs hvor hun bare låser af at stå lidt stille.

min tanker er så at hun er i vækst igen. efter 1½ mdr pause.

men hvad siger i?

hun bliver tre til april og er ca 158 høj og ser meget harmonisk ud altså ikke forhøjet bagtil.

hvordan ser jeres to års ud der bliver tre i det nye år?

0
0
Svar på denne tråd

Vores 2 års
Forfatter: 
Dato:  28-12-2012 18:49

hoppe låser også, så snart hun står i vinterboks. Min erfaring med extra selen tilskud, er rigtig gode. Hun er helt ok nu.

Det var det samme sidste vinter. Hun er mest "arme & ben".

Også i hendes sommermineral er jeg meget obs på hvormeget selen der er.

Med venlig hilsen Lene

www.hestebamserne.dk

FIRST RIDER dukke, anvendelig til tilridning,tilvænning til vægt, udlejes på ugebasis

HENRA 1½ HESTES TRAILER UDLEJES I KALUNDBORG.Total vægt 1300 kg.

0
0
Svar på denne tråd

låsning
Forfatter: 
Dato:  28-12-2012 20:08

Jeg har en 5 års valak som låser indimellem, det er aldrig noget problem når jeg rider ham, lige pt har jeg ikke set det længe , men så kommer en periode hvor jeg ser det ind imellem. Han går ude fra ca 7 morgen til kl. 17. Så det 1 gang da an var ca 1,5 år.

Han har aldrig været halt og har været redet fra han var 3år.

Hilsen Hanne

0
0
Svar på denne tråd

låsning
Forfatter: 
Dato:  28-12-2012 21:15

Min islænder har låst meget. Jeg har gode erfaringer med løsdrift, dog et dækken på om vinteren da kulden kan trikke det. Gå ture, ikke at raspe hovene for lavt i dragterne-de må gerne stå lidt højt, og så glucosamin.

Det bedste er at gå en tur når de låser, hvis de vel og mærke selv kan få det fri ved bevægelse. Hvis jeg gør det med min er det væk efter 10-20 min gang

0
0
Svar på denne tråd

Knælåsning
Forfatter: 
Dato:  29-12-2012 17:30

Min kunne også låse i højre bagben. Underligt nok var problemet der faktisk kun når han gik på døgnfold.

Men når han gjorde det lod jeg ham træde et par skridt tilbage, og så låste han op igen. Det virkede virkelig rigtig fint.

Karen

0
0
Svar på denne tråd

låsninger
Forfatter: 
Dato:  04-01-2013 15:00

min hoppe købte jeg som 2 års der havde hun haft 1 løsning som føl, så solgte vi hende hvor hun som 3års fik op til flere låsninger, hun var i boks dengang, købte hende så tilbage (havde aldrig selv oplevet disse låsninger. og satte hende i løsdrift har aldrig haft en låsning der og så i dec 2012 var 1 gang (vores løsdrift var bygget om til 2 udebokse og hun havde så en låsning, men efter at komme på fold var den væk, og vi har ikk set mere til det hun er 5 nu... men fik at vide at dyrlæge hos forrige ejer havde sagt det evt ku snittes, men er jo ikk min ide da det sjældent kommer..

men måske jeg sq prøve det der selen, ved jo ikk om det har effekt da jeg kun har set låsningen 1 gang..

MVH

Mie

*Der har sine elskede Guldheste*

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

*Wede's Miss Dia*/Palomino ÅRETS FØL 2012

* Sorrelcourt Said Enough* / Welsh Cob

*Søndergårds Figaro*/ Shetlænder.

0
0
Svar på denne tråd

Knæskalsfasthængen
Forfatter: 
Dato:  12-01-2013 03:47

Hejsa,

Jeg har da lidt erfaring på det fældt. Vore nu 14 årige ponyhoppe havde det en del som ung. På hende mærkede vi faktisk kun noget til det når vi skulle løfte bagben, så gav det lige et smæld i benet og det løsnede.

Det har aldrig haft betydning for hendes ridning og øvrige trivsel.

Med hende har det helt sikkert været påvirkeligt af meget foldtid og motion. Jo mere hun har været ude og jo mere hun er blevet redet, desto mindre har det forekommet. I dag er det flere år siden vi har observeret det...

Ovennævnte hoppe har fået et føl. Han havde det i lidt mere udtalt grad. Det kunne her fremprovokeres ved at bakke ham - nogle "vinkler" var værre end andre. I efteråret da han var 4 var han ved kiropraktor (Tove Due, super fint arbejde :) ) og her efter så vi det slet ikke vinteren over. Noget jeg først kom i tanke om manglede da vi havde nogen ude at se på ham. Vi forsøgt nemlig at vise dem hvad vi mente, men han "ville ikke låse" :D

Så stod han på boks i ca 14 dage, for at vænne ham til boks (født og opvokset i løsdrift) så kom det lidt frem igen. Igen har min opfattelse været, jo mere udetid og jo mere motion (gerne bakker) desto mindre udtalt har det været.

Tredie hest jeg har oplevet med det, var en DV hoppe, der var forsøgt opereret imod det som 2 års. Operationen havde nærmere gjort det værre. Det var næsten umuligt at løfte bagben på hende, hun kunne simpelt hen ikke holde ballancen. Men kile sko bagtil, masser af motion og mest muligt foldtid, gjorde det lidt mindre udtalt. Hos hende gik det aldrig væk (I hvert tilfælde ikke mens jeg kendte hende. Desværre ved jeg ikke hvor hun befinder sig i dag. Håber et eller andet sted på, at hun har fået fred for denne verdens dæmoner...)

Så det er ikke altid af betydning når de har låsninger i bagbenene. De betyder ikke at de ikke kan bruges. Selvfølgelig varierre det hvor udtalt det er og nogle har det måske i så udtalt en grad, at det hindre dem i at blive brugt.

Dog ingen hindring for de 3 jeg har haft helt inde på livet ;)

Alle 3 har fungeret (og gør stadig) som helt almindelig rideheste.

Mange venlige hilsner

Tine, Stald ES

5 års, meget fornuftig ponyhoppe udlånes til ambitiøs ponyrytter.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider