Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

tvillinger for anden gang????
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 08:59
Jeg går her og er en smule bekymret... Nu har vi efter 7 års arbejde endelig en avlshingst og avlshoppe som er et godt match og begge med dejligt temperament osv... Men.. sidste år kastede hun tvillinger 4 mdr før termin....
Nu er det så at jeg er en smule bekymret og tænker, hvor stor er chancen for at hun igen er i fol med tvilling nu hvor hun igen er bedækket med ham?
Er spændt på at høre jeres mening.. og er selvfølgeligt godt klar over at jeg jo bare kan få hende undersøgt af min dyrlæge..
Mvh Nina

Opdræt af minorquinere.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 10:27

Tvillinger skal konstateres ved scanning senest omkring 27-30. dagen for ægløsning. Derfra er det ikke let at få klemt den ene uden at den anden også afgår.

Hvis din hoppen er længere fremme i sin drægtighed end det, så kan du stort set kun klemme fingre og håbe, at det går godt. Det er endda svært på hvis den er flere måneder drægtig, at få konstateret, om der er to.

Mvh

Tina

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

www.linnerup-skovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

hvis man
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 11:57

hej

Hvis man engang har prøvet at hoppen kaster tvillinger, så er det normalt man efterfølgende scanner så man ikke kommer ud for det igen, og i det hele taget syntes jeg det total åndsvagt ikke at få scannet, min hest, sin familie er tit scannet med tvillinger hvor så den ene er blevet klemt, uden problemer.

Det mere hård for både hoppen og dig at stå med kastede føl, og det er arveligt.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hingsten ligegyldig
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 12:07

Hingsten er ligegyldig i det spil, det er hoppen der har tendens til dobbelt ægløsning. Men hun vil altid have større risiko for at blive drægtig med tvillinger.

Derfor vil jeg altid anbefale en scanning, og helst ikke senere end 20 dage efter sidste bedækning. Vi får normalt scannet vores på 16-19 dage, og hvis vi har mistanke om tvillinger så ikke senere end 16 dage.

Som Tina skriver så er det ikke andet at gøre end at krydse fingre når hun er så langt henne.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Sælges:

Smuk 1-års hannoveranerhoppeplag

0
0
Svar på denne tråd

jeg har også
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 12:23

været der, da jeg selv har hingst og hoppe, og 1 år smed hoppen også tvillinger kun 2 mdr før foling.

jeg turde ikke andet end scanne hende året efter, da jeg ikke ville risikere det igen, og det var også synd hor hoppen!

Heldigvis var der kun 1, og det har der været de efterfølgende gange.

Træning og undervisning:

Arbejde fra jorden, agility, samlet ridning for løs tøjle og trailerlæsning, altid på hestens præmisser

Palomino hoppe mf sælges

Bedækning v araberpony tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

scanning
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 14:11

Da jeg lavede min følle fik jeg selvfølgelig scannet hoppen, der var også 2 æg og det ene blev klemt, kontrol scanning x-antal dage efter og der var så 1 fint æg tilbage. og nu står der er fin følle på marken :-)

Så jeg syntes det er både uansvarligt og dumt ikke at scanne, uanset om det er shetlændere eller naboens gadekryds eller dyre varmblodshingste.

Hvorfor skal hoppe og hesteejer (og evt små tvilligeføl) gå igennem alt det hvis det kan undgåes ved en simpel scanning som ikke koster ret mange % hvis man ser på hestens kost pris som 3 års.

Jeg har så hørt at hvis hoppen flere gange er scannet med 2 æg så er chancen for det sker igen ret stor (moren til min fks har fået 2 føl, begge gange er der blevet klemt et æg, så chancen for det skete igen hvis hun skulle ifoles ville være stor ifølge dyrlægen, om det er sandt skal jeg så ikke gøre mig klog på)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg må indrømme...
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 14:22

at så slet, slet ikke forstår hvorfor man ikke scanner sine hopper for tvillingedrægtighed - tendens til dobbelt ægløsning eller ej. Det er da en ganske lille post i den store samlede regning, men derimod den risiko der løbes, ville jeg ALDRIG turde gamble med.

Af ren nysgerrighed; når nu din hoppe tidligere har været drægtig med tvillinger og kastet dem så sent. Hvorfor scanner du så ikke for at forhindre det sker igen ?
Det bliver ikke ved med at gå godt - en dag er det også hoppen, som ikke overlever.

Selvfølgelig kan man finde succeshistorierne, dem som vi alle synes er skønne og fantastiske. MEN, hvis vi ser i det samlede, så er det så ganske få kontra hvor mange føl som kastes, dør i hoppen mv - og ikke mindst hopper som heller ikke klarer den.

Her scannes hopper altid på 16-17. dagen og er der to æg, så kan det ene afklemmes. Jeg vil hellere at hoppe absorberer begge æg og så prøve på ny end at hun står med tvillingerdrægtig. Så står jeg sandsynligvis alligevel tilbage uden føl - og måske også uden hoppe.

Mvh. Juliette

Bedækning tilbydes i 2012 ved palominohingsten Shulay Gold Fever; EU-godkendt, kåret i PSA og kåret som DK's første og eneste sportsaraber-hingst.

0
0
Svar på denne tråd

Tvillinger
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 23:42

Jeg har haft en hoppe der fik tvilling, dvs et lille føl og et 8 mdr mumificeret foster, hun var scannet flere gange og vi troede kun der var et foster.

hun er efterfølgende forsøgt ifolet uden held da hun har dobbelt ægløsning hver gang og dyrlægen ikke har haft held til kun at klemme en.

fatter ikke dem der tør lade naturen gå sin gang hvis de altså har følelser for hoppen...

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Nyt: horselux hestefoder

Ungheste sælges, 0, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

kunstig drægtighed
Forfatter: 
Dato:  20-12-2012 06:02

Hvis man får sprøjtet sin hoppe i brunst, er risikoen for tvillinger meget større end ved naturlig ægløsning..

Hingsten har ikke nogen inflydelse på hvor mange der kommer, han har tilgengæld hele æren for om det bliver en hoppe eller hingst.. Der har hoppen ikke noget at skulle have sagt..

Holly Dolly

Hvil i fred Melando 20. maj 1994 - 14. april 2010

Du er elsket og savnet

Miniaturehoppe udlånes! 6 år gammel, evt til avl, børn eller kørsel!

0
0
Svar på denne tråd

Tvillinger
Forfatter: 
Dato:  22-12-2012 00:03

Vores hoppe kastede tvillinger (og jo, hun var scannet, først med to fostre, men dyrlægen mente, det ene foster ville gå til af sig selv, og ved kontrolscanningen konstaterede han kun et foster). Nå, men efterfølgende blev hun ved at komme i fol med tvillinger, og det lykkedes os aldrig at fået føl på hende.

Hun havde tidligere fået flere føl, men min egen dyrlæge sagde, at tendensen til tvillingedrægtighed kan øges med alderen.

Man kan jo ikke vide alting, når man avler, men netop det med skanningen er et godt råd.

Held og lykke - forhåbentlig er der kun et føl!

mvh Stine

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider