Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Valg af hingst til DV hoppe
Forfatter: 
Dato:  14-11-2012 12:54

Hej alle kloge hoveder

har en hoppe som jeg overvejer at ifole i 2013, da hendes holdbarhed i sporten er usikker, og hun skal muligvis stå længe før vi finder ud af om skaden vil hele- og så kan hun jo bruge tiden på at være mor.

Jeg har ingen forstand på avl, det praktiske kommer sikkert hen ad vejen og har en del mennesker omkring mig jeg kan spørge. er praktisk talt nabo til en fjordheste avler og 3 km til en DV avler, samt kontakt til avler af min hest.

Men synes det der med hingste er rigtig svært!!! - for hold fast hvor er der mange!!

Ønsket er selvfølgelig at min kære hest kan holde til dressur allerede nu (er i genoptræning) men sidste gang blev vi afbrudt af halthed og frygter selvfølgelig det sker igen, og mulighederne skal jo overvejes. Og selvom der er længe til sæssonen går i gang er det jo rart at være "afklaret" med hvilken hingst man vil prøve..

Så kære HN'ere, kom frit frem med jeres bud på hingst til denne hoppe.!!

Navn: Vestergårdens Madame

Født: 13/7-2001

Kåret: RDH 2004

Kåringsdato: 07-07-04 Kåringsplads: Ikast Ridelighed (F) 7.0 Kapacitet gangarter (F) 5.0 Ridelighed (D) 7.0 Springning teknik (D) 9.0 Skridt (D) 6.5 Springning kapacitet (D) 8.5 Trav (D) 4.5 Ridelighed samlet 700.0 Galop (D) 7.5 Gangarter samlet 593.9 Kapacitet gangarter (D) 6.0 Springning samlet 875.8 Samlet resultat 723.2

beskrivelse:

Velrejst, markeret og sluttet hoppe med særdeles god galop, men kort og uelastisk trav. Særdeles god springning. Brugsdel ialt: 723,2 R: 700,0 G: 593,9 S: 875,8

Krop: 8 7 7 7

Lemmer: 6 6

Bevægelse:

6.5 4.5 7.5

Helhed: 8

Afstamning:

Far Ident: DVH 724
Navn: MANTOVANI
Født: 01-01-1994 Mor Ident: DH 3060
Navn: TABITTA
Født: 04-05-1988 Morfar Ident: TAF 8302
Navn: MAERCHENPRINZ
Født: 03-04-1983

Madame er en super dejlig hest - dog en bestemt hoppe med meninger men jordens dejligste hest med rytter! Hun springer/sprang med stort overskud men er primært startet i dressur (til og med LA5)

Hendes trav karakter fra kåringen stemmer ikke overens med det hun præstere under normale omstændigheder, og hun har højst sandsynlig været spændt som bare pokker til kåringen..

Hun er ingen gangartsmaskine men er yderst sikker i de øvelser hun kan.

Jeg søger en hingst som kan tilføre lidt mere gang, og gerne lidt højere stillet end Madame.

Da Madame ikke er den nemmeste fra jorden, skal det være en hingst med godt temperement, i håb om følle kan arve det..

Jeg går ikke efter at avle den nye verdens stjerne men blot en hest som kan give lidt ekstra end det Madame har.

planen er en hest til mig selv, men et salg kan jo blive en konsekvens så følle skal også være mulig at sælge.

Hvilken hingst er udfra beskrivelsen den bedste til hende??

En hingst med stærke ben og ryg står nærmest højere end så meget andet, da Madame er "svag" her.

Håber at høre gode bud fra jer...

Mvh Kathrine

-Prøver at gøre det rigtige, men da holdninger er forskellige er det svært at gøre alle glade.

0
0
Svar på denne tråd

ingen?
Forfatter: 
Dato:  20-11-2012 08:51

der har et bud på en hingst til min dejlige hest?

-Prøver at gøre det rigtige, men da holdninger er forskellige er det svært at gøre alle glade.

0
0
Svar på denne tråd

de krav du har
Forfatter: 
Dato:  20-11-2012 09:23

minder meget om de krav jeg har til hingste..

og det kan være overordentlig svært at finde en hingst, der både forædler, giver gangarter og godt temperament.

De hollandske hingste giver gerne luft og gangarter, men også tænding.

De Tyske hingste står generelt for ridelighed og evt. gangarter.. men der er noget længere imellem de som forædler.

jeg tænkte faktisk om Placido Domingo kunne være et bud. Jeg har selv lavet 3 Prinz k3 afkom, som alle har været MEGET fornuftige i hovedet. De to er blevet væsentlige mere ædle end mødrene, den 3. tror jeg måske skyldes hun altså er lige let nok at fodre på, men hun har dog benlængden fra faderen. Alle har været fornuftige i gangarterne især. OG super inde mellem ørene, meeeen deres mødre har også været meget fornufigte.

Grunden til jeg ikke siger Prinzen frem for Placido er at jeg synes han er liiiige lidt mere smidig .. og jeg ærger mig over jeg ikke kan bruge denne hingst til min hoppe, da det jo er for tæt og jeg jo har pensioneret den gamle..

Men jeg synes du skal kigge efter hingste med ung afstamning og det gælder BÅDE på moderen og faderens side..

Skønne killinger søger hjem. Er klar til at flytte hjemmefra 12. december.

Nu med hjemmeside: www.farving.dk/lene den er stadig under opbygning og vil løbende blive udvidet og opdateret.

0
0
Svar på denne tråd

tak for buddet
Forfatter: 
Dato:  20-11-2012 09:43

en dicideret forædler behøver det ikke være, da der er ret meget blod i hende. Men den skal ikke være af den "gamle" type.

Madames temperement er som skrevet fint under rytter, men hun er noget speciel i stalden og på fold (HOPPE!) og det er her hingsten skal være god i hovedet. Men tænnding under rytter gør mig bestemt ingen ting..

men mange tak for dit bud- jeg kigger lidt på ham.

Mvh Kathrine

0
0
Svar på denne tråd

jeg har ikke vildt meget forstand på det
Forfatter: 
Dato:  20-11-2012 09:52

og nu må du ikke blive fornærmet, jeg har jo ikke set din hest i virkeligheden så jeg kan kun forholde mig til hvad der står og dens kåring.

Du har en hoppe som er skadet og som muligvis ikke kan holde i sporten. Jeg kender jo ikke til skaden eller hvordan den er opstået, men min holdning er altid at man skal tænke sig ekstra om før man avler på noget der har vist sig ikke rigtigt at kunne holde.

Det er ifølge dens resultater ikke en hest der har været præsset tidlig og hårdt i sporten. Jeg kan finde tre starter til c-stævne i noget La ikke med alt for imponerende procenter.

Sammenholder jeg de procenter med hendes kåringskarakterer er det måske ikke så mærkeligt. Selvom den normalvis traver bedre end den har gjort på dagen, så skal der alligevel noget til at man ryger ned på 4,5 i gangartskarakter. Jeg vil i hvert tilfælde vove den påstand at det ikke sker for en hest der under normale omstændigheder traver til 8.

Omvendt ser jeg en hoppe der har fået næsten 900 point i spring, det er altså meget. mantovani er efter quattro b som har lavet MANGE springheste. jeg ved ikke ret meget om merchenprinz andet end at det er en halvblods. May sherif er jo lidt gammelt men har da også lavet nogle stykker der kunne springe. Hun er selvfølgelig ikke ud af en top stærk hoppestamme til spring, men jeg synes da at med hendes egenresultater burde man nærmere se om man kunne avle spring end dressurafkom på hende.

Man kan jo sagtens finde en velgående springhingst. Uanset hvilken hingst man bruger på hende tror jeg ikke man skal satse på at det er totilas der kommer ud i den anden ende.

Hun har fået et føl efter romantic. Hvordan ser den ud? kan den trave?

Det her er som sagt bare mine tanker. Der var ingen rigtige hingsteforslag, men lidt tanker omkring hoppen.

Med venstre hånd
Line

http://linebergmann.dk/

Islænder søger part i Helsinge. Sød og nem, redet i både dressur, spring og skoven. Har gået T1 med placering. Skriv for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville også
Forfatter: 
Dato:  20-11-2012 10:26

Hej

Jeg ville også finde en dobblet begavet hingst til hende, syntes også med de springkaraktere så er hun jo faktisk en stjerne på det punkt, springevner er jo mere arveligt end dressur.

Men jeg tænker på en hingst som Crelido som gør det rigtig godt både på spring og dressursiden, måske kunne være en mulighed.

Placido Domingo er jeg jo også meget vild med, men helt ærligt så syntes jeg med de springkaraktere din hoppe har at du skal vælge en hingst der kan begge lave dele.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-11-2012 10:48

Line (Calano)

bliver bestemt ikke fornærmet - har jo heller ikk selv forstand på det..

hoppens skade består i en revne i den dybe bøje sene- hvordan denne er opstået er jo et godt spørgsmål.

Nej procenterne på c-plan er ikke overvældende, og slet ikke hendes LA5, men alle har deres grund-ingen undskyldning, men grunden er der.

Hun havde kun gået seriøs dressur i 1 år da hun går sit første c-stævne, og starter det faktisk kun da det er på hjemmebane og hun ikk var 100% klar efter skade, men synes selv det var godkendt (hendes første c-stævne og mit første på hest). Derfor melder jeg til et andet c-stævne, gider dog ikke køre til skåde kun for en klasse og melder derfor til i LA2 og LA5 velvidende at LA5'en var at presse citronen. Et par dage inden har hesten sandsynligvis lavet et stunt på folden - ikke halt ellernogen synlige tegn, men hun begynder at gå bag mit ben og være uvillig. Da dette fortsætter flere dage får jeg en kiropraktor ud få dage efter stævnet og her ser hun, at Madame er låst over det hele - især i HB hvor hun ikke bevæger fra hoften og op til ryggen, så med dette i baghovedet er der jo en klar grund til hun ikke kunne præstere.

Du har ret hun traver normalt ikke til 8 men 7 gør hun.

Hendes helsøster er faldet ud til dressur siden og er en meget smart og høj model.

Hendes avler anbefaler B.H. don romantic eller andre fra B.H, da Madame er avlet til dressur.

Om det bliver spring eller dressur afkom er for mig lige meget jeg er dog dressur rytter og et dressur afkom er ønskeligt for mig, men man kan jo også ride dressur på en springhest

Hendes føl efter don romantic kan jeg desværre ikke sige noget om, da han døde da han var ca. 6 måneder grundet tarmslyng (mener jeg).

bianca1

synes crelido er rigtig fin, men har hørt hans temperent er lidt specielt?

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa !
Forfatter: 
Dato:  20-11-2012 14:48

Jeg ved faktisk ikke om de har frostsæd liggende men Bøgegårdens Lansini (springhingst) laver ædle, højtstillede afkom med super gang. Min datter har en 2 års hoppe efter ham og hun er utrolig lærernem og omgængelig.

Men han blev solgt ud af landet i foråret og som skrevet ved jeg ikke om de har frostsæd. Men ring til Jørgen Schmidt, Bøgegården.

Ejer af fantastiske Happy Highness AS

0
0
Svar på denne tråd

Crelido
Forfatter: 
Dato:  20-11-2012 17:03

har jeg ikke vildt stor erfaring med heller. Men jeg har haft kontakt til et par afkom. Holder man sig på den rigtige side af dem så er de fantastiske. Men det er heste der har lidt deres egen mening om tilværelsen.

Jeg tænker quite please umiddelbart. uden iøvrigt at have taget stilling til noget afstamning overhovedet. Men quite easy har da lavet en del der har gjort det fint i både spring og dressur. Calido laver ridelige og rare afkom og så med lagano nummeret længere ude. De quite easy afkom jeg har set er ridelige og smukke.

Bevægelsen i trav er måske stadig lidt bunden, men jeg synes han har en dejligt velfungerende overlinie.

www.stutteri-sorgenfri.dk/heste/ quietplease.html

En anden knap så kendt hingst er Worres Lancelot. Den er smart, traver fint og christel elsker at ride på den.

www.valloe-horse.dk/DK/Heste/ Hingste/ Lancelot%28x17x%29%20DVH%20805.aspx

nu er din jo i sig selv et mix af alt muligt og derfor ved jeg ikke hvor ked af man skal være at mixe videre derudaf.

Med venstre hånd
Line

http://linebergmann.dk/

Islænder søger part i Helsinge. Sød og nem, redet i både dressur, spring og skoven. Har gået T1 med placering. Skriv for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2012 10:46

En lille rettelse, hvis du med hendes søster mener Julana.

Det er korrekt, at Julana er ualmindeligt godt gående, men det er ikke korrekt qva hendes rideprøve, at hun er faldet ud til dressursiden. Hun har sine topkarakterer fra rideprøven på springsiden. Og hendes eneste karakter under 8 til rideprøven er et 7 tal i skridt, så genereelt en rigtig god rideprøve aflagt i begge dicipliner.

Men Julana har som Madame ikke overvældende karakterer i eksteriørdelen for lemmer med hhv. 5 og 6. Dette kan jo så tillige sige noget, da de er helsøskende.

Dobbeltbegavelser findes også i afstamningen med Quattro B, der jo kan gå både spring og dressur på højt plan. Maerchenprinz og May Sherif taler imod dressursiden.

Vi har naturligvis også valgt en dobbeltbegavet hingst til Julana.

Mvh

Tina

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

www.linnerup-skovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-11-2012 14:11

Tina

Tænkte lige præcis på din Julana da jeg skrev helsøster, men fik nok formuleret mig forkert, men ud fra det billede jeg så aff hende, er hun mere dressur model end Madame, hun ser i hvert fald smartere ud.

Har overvejet dobbeltbegavet for synes umiddelbart det vil være klogest? Men ved bare ikke hvad der passer til netop min Madame.

Mht. om hun skal ifoles eller ej er vi nok kommet et lille skridt tættere på beslutningen om at det skal hun, for nu står hun med galle i "det forkerte" ben - det ben hvor det skal holde sig væk fra! og hun er lige ledes halt prøvede at få fat i dyrlægen igår, men da jeg ringende var han ikke ved talefonen og da han ringede tilbage var jeg på vej hjem på knallert. Jeg prøver at ringe igen på mandag, men ved egentlig godt hvad han siger. - Min prinsesse hest skal scannes igen og troen på det er godt nyt er =0..

Jeg vil giver hende en hver chance for at komme sig og derfor skal hun også have lov til at gå med et føl i håbet om benet så er helet.

Så kom på banen med en masse bud på hingst til hende..

Mvh Kathrine

Arents Design

- personligt udstyr til din hest

0
0
Svar på denne tråd

Quiet Please
Forfatter: 
Dato:  30-11-2012 18:55

Jeg er så heldig (synes jeg selv) at jeg venter føl efter Quiet Please. Så kan da lige supplere med billeder og video :-)

Derudover kan jo siges, at han jo kommer fra en helt fantastisk god hoppestamme.

Han er bl.a. helbror til en kåret hingst, en bronze- og en guldmedaljehoppe.

I hoppestammen findes endvidere flere kårede hingste samt B- og A heste i spring.

Billede

Billede

Billede

Billede

Lidt video taget for 14 dag siden ved et distriksstævne på Skårupgård
www.youtube.com/watch?v=H753JvwIQNk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider