Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

holdbarhed-hævede vækstlinjer
Forfatter: 
Dato:  05-11-2012 10:30

Hejsa , håber I måske kan hjælpe mig

Min 1 års står med hævede vækstlinjer ved forknæ og har gjort det et par måneder nu. Han er (ifølge foderprogram)dækket ind med vitaminer (salvimin+ trav0 sport)mv. og står i løsdrift med varigt græs. Han har hidtil fået en håndfuld musli(100 g fra equsana/tjørnehøj- 9 % stivelse)for at tvinge vitaminerne ned, men har nu taget dem fra ham, efter rådførsel med dyrlægen. Han er vokset meget sommeren over, er til den gode side og er temmelig nøjsom. Derudover har han i lang tid været lidt småt gående- der er ikke taget røntgen. Han vil til vinter få hø, men pt. er der stadig græs tilbage.

Er der andet jeg kan gøre?

Ja, det blev lidt langt, men mit primære spørgsmål går på, hvorvidt I har oplevet, at længere tids hævede vækstlinjer har påvirket holdbarheden når hesten er sat i ridning- altså problemer med eks. knæ. mv.?-

På forhånd tak:)

Camilla

0
0
Svar på denne tråd

rettelse
Forfatter: 
Dato:  05-11-2012 10:31

alså muslien er taget fra ham- ikke vitaminerne!:)

0
0
Svar på denne tråd

Vitaminer
Forfatter: 
Dato:  05-11-2012 10:55

Her bruger jeg Megabase junior til føl indtil de går over på vinter fodring (Suregrow).

Megabase junior trækkes op i en medfølgende sprøjte og sprøjtes direkte i munden.

Jeg har ikke haft føl med hævet vækstlinjer, men ved at megabase junior anbefales til dette. Så er dit føl dækket ind og behøver praktisk talt kun wrap/hø og vand. Især når du siger at den er ved rigelig god huld, ville jeg vælge en af de ovennævnte vitaminmetoder.

DV afkom sælges...

0
0
Svar på denne tråd

Fodring
Forfatter: 
Dato:  05-11-2012 14:41

Jeg nægter at tro det er de hundred gram müsli, der gør udfalget :-)

Til gengæld så er jeg lidt bange for din plag kan være i underskud af proteiner. Det kan godt være der er græs tilbage, men det har ikke været meget værd i flere måneder.

Føl og plage skal jo ikke kun have deres vitaminer og mineraler, de skal så sandelig også være dækket med proteiner.

Der har været rigtig meget vand i græsset i år, og derfor kan hestene godt se flotte og tykke ud, uden egentlig at være dækket ind med de ting de skal, og lige pludselig så går "vandet af ballonen" om man kan sige sådan :-)

Nu ved jeg ikke hvad det er for en plag du har, men nyere forskning har faktisk vist at heste ikke udnytter vitaminer, mineraler og proteiner så godt fra hø og wrap som tidligere antaget, så det med at ungdyr og avlsdyr "bare" kan leve af stråfoder og vitaminer/mineraler, den holder altså ikke helt altid :-)

Annette

Kvalitets avl af springheste

Se flere salgsheste på hjemmesiden

12 års DH hoppe sælges. Spring/Military hest

Super dressur hoppeføl sælges

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hej med dig...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2012 08:18

Hævede vækstlinjer i forknæ skyldes oftest mangel på sporstoffer, har set det op til flere gange, selvom hestene er fodret via foderplan.

Har selv en stående i stalden.

Du skal ud og købe OK mineral fra Salvana, mener den koster omkring 400 kr. Der går små 14 dage, så faldt min plags knæ til halv størrelse og flere i min omgangskreds har prøvet lignende.

Hvis ikke du kan finde OK fra Salvana, skal du klart finde et mineral tilskud med en stor andel sporstoffer i, gerne samme mængde som OK`en.

Team Dandanel

"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Med hestene
Yatzie Dandanel 28-05-10 e. De Noir
High-Line Dandanel 08-04-08 e. Hotline

Yesica 18-05-95 e. Red Fern - Schwedengruss

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  06-11-2012 08:32

Microvital fra Hippolyt indeholder høj koncentration af sporstoffer (mikromineraler), og det NDS Vitaboost fra dyrlægen også.

Og så ville jeg lige høre hvad race din plag er? Hvis han er lidt for tyk ville jeg begrænse græsset, tilbyde hø og så også dække ham ind med essentielle aminosyrer.

www.stutterikrone.dk

Til salg: Gennemavlede dressurheste, 6-års velgående hoppe uddannet til M, god avlshoppe drægtig med BH Zack

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-11-2012 10:40

Hej igen:)

Tak for de meget brugbare svar:), jeg vil straks finde nogen af de omtalte produkter

Reni stutteri krone: Han er en araberplag. Det er praktisk uladesiggørligt at begrænse græsset, men der er næsten ikke noget tilbage, de går snart over på hø og pt. taber han sig lidt, så det går vist for i år. Han har før fået avlsfoder(tjørnehøj balance) som proteinkilde, men har ikke fået det over sommeren og indtil nu, grundet knæene og det faktum, at han er lettere fed.. men må nok have fat i soyaskrå så- det er bare svært at vide, om de får nok protein fra græsset- ifølge mit foderprogram er han overforsynet, men det er selvf. heller ikke en endelig facitliste.

Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider