Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Bedækning i Tyskland
Forfatter: 
Dato:  11-10-2012 21:23

Hej HN´ere....

Jeg har fået den her crazy ide... jeg vil lave et føl til mig selv på min avlshoppe som ikke laver føl under 1.70 i stang - her er så problemet for jeg kan ikke ride heste over 1.60, så jeg har valgt at prøve at bruge en ponyhingst til hende.

Jeg har forelsket mig i en kategori 2 pony som står i Tyskland - så har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber nogle af jer har erfaring med.

Det er ham her vi snakker om: GREYLIGHT

Billede

Billede

Greylight står på en ikke-EU godkendt hingste station, så sæden kan ikke importeres - altså skal hoppen til Tyskland. Køre man bare ned og aflevere hoppen når den er i brunst ? hvilke papir kommer der på føllet ? Jeg er ikke meget for at overlade min hoppe til andre (hun bliver ALTID insemineret hjemme..) så skal jeg blive dernede i mens ? har I erfaringer med en kombination af stor hoppe og hingst på 1.37cm ? Kan der blive problemer med føllet (vækst, drikke mælk osv.) ? Har I andre løsninger end at køre hoppen derned ?

Jeg har før insemineret med udenlandske hingste - men der har jeg altid modtaget kølesæd her til stalden, så jeg er virkelig blank på det her område....

Med venlig hilsen

Maria

Stald VG

www.staldvg.dk

0
0
Svar på denne tråd

For pokker,,
Forfatter: 
Dato:  13-10-2012 19:44

Jeg vil bare sige..... Hold op en lækker sag!!

Kan godt forstå du er forelsket ;-)

Men kan desværre ikke komme med råd....

DV afkom sælges...

0
0
Svar på denne tråd

Mums!!
Forfatter: 
Dato:  14-10-2012 10:44

Ja, sikke en smækker lækker sag. .

For en del år siden kørte vi vores Frieser til Holland og efterlod hende der indtil hun var drægtig. Der gik næsten 3 måneder inden vi kunne hente hende hjem igen.

Inden afrejsen skal hoppen godkendes til transport af kredsdyrlægen. Sådan har det været, hver gang vi har sendt heste ud af landet uanset om det har været til bedækning eller salg. Tilsvarende når hun skal hjem igen. Afstanden er vel også et spørgsmål at overveje både mht. hest og økonomi..

Du må gøre op med dig selv, hvor vigtigt det er at få et føl med netop HAM her?

Hvad er det HAN kan tilføre din hoppe, ud over str. på afkom, som du ikke kan finde hos en dansk pony hingst? Har du overhovedet undersøgt om der er en i DK som kan mache ham her?

Der findes en del gode ponyer som er avlet på en lille pony og en DV hingst. Det er nok mere almindeligt end omvendt.

Men feks. har pintoerne "døjet" lidt med mange ponyer i stamtavlerne, hvilket har givet en mere uforudsigelig højde på afkommene..

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

Lækker Dartmoor hoppe og stor Welsh Cob, sælges

Jeg er ikke perkekt; Men det er også min eneste fejl!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-10-2012 15:21

Han er rigtigt fin :-)

Jeg sidder lige og tanker, at i stedet for at bruge tid og penge på at køre hele vejen til Tyskland, om det så ikke kunne være en mulighed for dig, at se om du evt kunne finde en hingst i fx. arabernes sportsafdeling www.shagya-anglo-arabere.dk og så hvad det kan opfylde dine ønsker for gangarter og udseende, også i forhold til hoppens styrker og svagheder. Der er noget for en hver smag og pengepung, også hingste der ikke avler kæmpe giraffer.

Dressurundervisning på Fyn tilbydes, skriv pb så kontakter jeg dig.

0
0
Svar på denne tråd

Welsh B
Forfatter: 
Dato:  15-10-2012 09:17

Greylight er super, super fin, så kan godt forstå, at du gerne ville prøve ham på din hoppe!

Men skal det være lidt nemmere, så har vi en del gode B'er hingste i DK også.

Fx Rhydspence Squire: clausholmstud.com/squire_gb.htm

Eller Moelgarnedd Dewin: bricksite.com/dahlsminde/ moelgarnedd-dewin

Stutteri Bjerregård har også en del B'er hingste: welshb.com/avlshingste1.html

Som inspiration så er Red Rebel Vrå en blanding af en B'er hingst og en DV hoppe: www.sportspony.dk/files/manager/ hingste/red-rebel-vraa.pdf

Avl af typefulde welsh sec. A med prima temperament

Welsh-stutteri Cashella

0
0
Svar på denne tråd

njdvfadænv
Forfatter: 
Dato:  16-10-2012 16:28

Tusinde tak for jeres svar - jeg sætter STOR pris på at I uddeler af jeres viden - jeg er som sagt fuldstændig på bar bund i dette "projekt"

Shagya + Isotter: Jeg har kigget lidt på de danske hingste, og det har kun været Antario som jeg syntes har været rigtig fin - men han avler jo lavt ansat hals på mange af hans afkom, så ham tør jeg ikke bruge.

Dog var det dejligt at se dine link - Isotter - der var mange fine hingste som jeg slet ikke har kigget på, fordi jeg simpelhen ikke har viden på dette område, så det var dejlig info. TAKKER.

Jeg vil kigge nærmere på hingstene og deres afkom, så måske det alligevel bliver i Danmark - men en forelskelse er bare svær at slippe.

Hvilke dansk sec. B syntes I minder mest om Greylight ?

Hvilken dansk Sec. B hingst har avlet de bedst gangarter hos deres afkom ?

Hvilken dansk sec. B hingst laver de bedste overlinier ?

Jeg har lidt kig på Charming Boy fra Nørlund efter Champion de luxe... hvad syntes I om ham ? Champion de luxe sæd forhandles gennem Euro hingstesæd, så det kunne jo være en mulighed....selvom jeg syntes at hans afkom er lidt til den "grove" side, og med meget kort nakke...

Atikka: Jeg har som "garvet" avler gjort mig rigtig mange tanker... dels er der jo hele økonomien, hvor markeds situationen jo slet ikke er til at avle, men alligevel ønsker jeg mig brændende et føl efter netop denne skønne hoppe. Hun laver lige præsis afkom som jeg syntes har hele pakken - de er blot for store til mig. Men levere hun også hele pakken på en ponyhingst af helt anden race.. ??

Araber har aldrig rigtig været mig - og det er selvom at de gennem det sidste år 10 er blevet avlet meget mere frem mod at være fine rideheste og ikke kun udstillingsheste. Det er bare ikke rigtig mig - dog har Zonyx på et tidspunkt krydset mine avler tanker

Jeg tror også at araber bliver for stort, da afkommet skal ned omkring 1.60 men typen behøver ikke blive forædlet.

Med venlig hilsen

Maria

Stald VG

www.staldvg.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider