Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Mærke liv på drægtig hoppe?
Forfatter: 
Dato:  07-10-2012 18:30

Hvad tid kan man mærke liv på en drægtig hoppe? Min hoppe som idag er 6 mdr henne virkede meget irriteret idag mens hun spiste sit foder her til aften. Er det mon føllet der trykker på hendes tarme eller hvad kan det være? Er jo meget bekymret for hende for sidste år tabte hun desværre sit føl før termin

Med venlig hilsen Annemette.

Venter føl efter pintohingsten jonker til marts 2013 :) :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-10-2012 21:59

Ved ikke lige om, det gør dig klogere...
Men jeg havde en DV engang, hun fik kolik i januar, som hun skulle fole midt i juli. Det var noget med, at føllet begyndte at fylde mere. Det kan også godt være, at det var lidt senere end januar, nu bliver jeg i tvivl (8 år siden), men der kom symptomer der en overgang, og det kan ca. passe med samme tid som din.

...sagde Charlotte!

-husk alle har ret til at have en mening - og give udtryk for den.

Inkarneret tinker- og golden retrieverfan!!

>Tinka 9 år, Tortelini 4 år, Touch 2 år - Taziki 8 år

<Chico 8 år & Catus 0 år>

0
0
Svar på denne tråd

Juleferien
Forfatter: 
Dato:  16-10-2012 22:39

Når hoppen er ca. halvvejs i drægtigheden kan man se og mærke liv. Det passer ofte med at jeg bruger lidt tid i juleferien på at kigge på hoppemaver og se om der er liv og glade dage der inde.

Det er lettest at se om aftenen, når hoppen har spist og drukket, er faldet til ro og står og hviler. Så står jeg lige så stille og kigger på maven - nede ved lysken og ind under hvor yveret begynder. Hvis man er heldig kan man se små, meget hurtige bevægelser - lidt pause og så lidt 'balletdans' igen og pause osv.

Man kan også mærke liv, hvis man lægger en flad og fast hånd på hoppens mave på samme sted. Så kan man mærke de små hurtige bevægelser. I starten føles det som om det kilder i hånden og lidt senere i drægtigheden kan man mærke små bump. Skal man mærke liv, skal hoppen i forvejen være vant til at blive rørt der, for hvis hoppen bliver forstyrret eller flytter sig, holder det ofte op og man mærker ikke noget.

Det kræver lidt tålmodighed og ventetid, da føllet kun sparker i korte perioder. Til gengæld kan de være meget aktive på det tidlige tidspunkt i drægtigheden. Det er også interessant at observere hopperne, når de begynder at kunne mærke føllet. De registrerer tydeligt, at der sker noget der inde, og de kan vise forskellig adfærd. De unge hopper, som skal have føl første gang kan være meget forundrede over, hvad det er der sker. De kan kigge og snuse til maven og gå rundt og undersøge om der er en eller anden, der har kildet dem på maven - eller de kan blive sure og irriterede og bide og sparke efter maven. Min gamle hoppe, der har fået 10 føl, plejer bare at vende ørerne lidt tilbage, som om hun lytter efter noget og så får hun sådan et roligt moderligt blik i øjnene af genkendelighed. Hun ved udmærket hvad det er. Så flytter hun vægten over på det andet ben og hviler videre....

0
0
Svar på denne tråd

8 måneder
Forfatter: 
Dato:  17-10-2012 10:03
Man kan tidligst se liv i 8. måned før er fosteret ikke stort nok til at "sparke igennem".

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Sælges:

Smuk 1-års hannoveranerhoppeplag

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-10-2012 10:48

Jeg har også erfaret at man mærker liv der omkring juletid lige godt halvvejs det kræver meget tålmodighed på det tidlige tidspunkt at kunne mærke det og vide at det er føllet da man godt kan blive lidt i tvivl om det bare er luft der bevæger sig rundt derinde.Det er noget af det skønneste når man mærker det første gang at det bevægser sig derinde.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-10-2012 12:51

Imponerende at i kan mærke liv, når man tænker på at når hoppen er halvvejs i drægtigheden vejer føllet ca 2,5 kg.

Jeg har tidligst som Charlotte skriver mærket liv i 8 måned.

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

7. måned
Forfatter: 
Dato:  17-10-2012 13:45

Jeg har et skriv fra Højgård, hvor der blandt andet står -

Hoppens almenbefindende under drægtigheden - normalt:

• fosterbevægelser tydelige fra 7. måned

Ved ikke om det hjælper..

0
0
Svar på denne tråd

mærke liv
Forfatter: 
Dato:  17-10-2012 15:00

Jeg plejer svagt at kunne mærke liv omkring jul, og der er min hoppe normalt ca. 7 mdr. henne, og den løbende måned tager det tydeligt til. De 3 føl min hoppe har fået har alle 3 været utrolig aktive inde i maven de sidste 3-4 mdr., og jeg kan se og mærke bevægelse hver dag og ofte rigtig meget og lange perioder :) Ved det første føl troede jeg det var lidt specielt, da jeg havde hørt om flere der meget sjældent kunne mærke liv, men det har været det samme med alle 3 og de har alle 3 været hingsteføl ;)

Med Venlig Hilsen

Rosita

Vainqueur de la Vie, hingst 4/4-10 ,Prinz K3/Hohenstein

Virage de la Vie, hingst 2/5-11 ,Aston Martin/Hohenstein

Voyage de la Vie, hingst 19/4-12,Aston Martin/Hohenstein(Til Salg)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider