Når hoppen er ca. halvvejs i drægtigheden kan man se og mærke liv. Det passer ofte med at jeg bruger lidt tid i juleferien på at kigge på hoppemaver og se om der er liv og glade dage der inde.
Det er lettest at se om aftenen, når hoppen har spist og drukket, er faldet til ro og står og hviler. Så står jeg lige så stille og kigger på maven - nede ved lysken og ind under hvor yveret begynder. Hvis man er heldig kan man se små, meget hurtige bevægelser - lidt pause og så lidt 'balletdans' igen og pause osv.
Man kan også mærke liv, hvis man lægger en flad og fast hånd på hoppens mave på samme sted. Så kan man mærke de små hurtige bevægelser. I starten føles det som om det kilder i hånden og lidt senere i drægtigheden kan man mærke små bump. Skal man mærke liv, skal hoppen i forvejen være vant til at blive rørt der, for hvis hoppen bliver forstyrret eller flytter sig, holder det ofte op og man mærker ikke noget.
Det kræver lidt tålmodighed og ventetid, da føllet kun sparker i korte perioder. Til gengæld kan de være meget aktive på det tidlige tidspunkt i drægtigheden. Det er også interessant at observere hopperne, når de begynder at kunne mærke føllet. De registrerer tydeligt, at der sker noget der inde, og de kan vise forskellig adfærd. De unge hopper, som skal have føl første gang kan være meget forundrede over, hvad det er der sker. De kan kigge og snuse til maven og gå rundt og undersøge om der er en eller anden, der har kildet dem på maven - eller de kan blive sure og irriterede og bide og sparke efter maven. Min gamle hoppe, der har fået 10 føl, plejer bare at vende ørerne lidt tilbage, som om hun lytter efter noget og så får hun sådan et roligt moderligt blik i øjnene af genkendelighed. Hun ved udmærket hvad det er. Så flytter hun vægten over på det andet ben og hviler videre....