Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Kåring eller ej...?
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 06:46

Hej

Jeg går med overvejelser om hvor vidt jeg skal stille min hoppe til kåring næste år, hvor hun er 4, og håber der er nogen herinde som kan komme med gode råd.

Hoppen er efter Don Romantic/Milan/Hertug og er ud af PARI stammen længere ude (se hesten på min præs.)

Personligt synes jeg at hun er ret godt gående og godt sat sammen, men mangler pt. en del muskler og fylde, men der er jo længe til næste år.

Grunden til jeg er i tvivl mht. om hun skal kåres skyldes, at hun som føl i en alder af ca. 9 måneder har fået fjernet mus i begge baghaser.

Hun har ingen mén af det, og fungere super under rytter, men vil og kan man overhovedet anvende en sådan hest i avlen såfremt den klarer sig godt til kåring?

Lad mig hører hvad i synes?

Lige et billede af hoppen fra sidste uge:

Billede

Manuela - nu med Dotmosegaard's Parimia

0
0
Svar på denne tråd

Det kommer an på
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 08:01

hvad du vil ? Hvis du selv ønsker at trække et føl på din hoppe der er en "beholder" og du selv vælger at undersøge for OCD og tage konsekvensen eller æren af røntgen resultatet, så synes jeg det er OK.

Jeg ville ikke købe en hoppe som din til avl, medmindre hun havde fået et par føl hvor du kunne dokumentere at de var OK i røntgen.

Hun ser dejlig ud

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd

avle....
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 09:01

Hej Janni

Umiddelbart vil jeg ikke selv avle på hende - hun er tiltænkt en karriere i sporten i første omgang - men skulle der ske hende noget vil jeg nok gerne trække et føl på hende eller sælge hende til avl.

Men hvis hun er uinteressant til avl, selvom hun evt. bliver kåret med medajle, så kan det jo ikke svare sig at ofre pengene på at få hende fremvist.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 12:25

Stille den til kåring.

Dens afstamning er ikke en der nødvendigvis er disponeret for ocd, og bliver hun godt kåret ville jeg da ikke afvise avl.

jeg har selv haft en hoppe med div røntgen fejl, men da disse var pga skader var de jo ikke arvelige.

Du skal bare indstille dig på at uanset kåring så er hun som avlshoppe ikke mange penge værd før end man ved hvad hun avler ;)

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Nyt: horselux hestefoder

Ungheste sælges, 0, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

Kåring
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 18:16

Jeg ville kåre hende, hvis man selv kan fremvise er prisen jo relativt lav. Dog ville jeg ikke købe hende med henblik på avl medmindre hun havde lavet en del føl uden OCD. Men omvendt finder man jo ikke ud af det, hvis man prøver. Men du skal nok indstille dig på, at det er dig selv, som skal tage chancen.

Få hende kåret med rideprøve nu, hvor hun er i ridning og tag stilling til avl, hvis uheldet eller andre omstændigheder gør, at hun ikke kan virke i sporten.

Jeg fortryder, at jeg ikke fik min hoppe rideprøvet i tide!

Dejlig hoppe i øvrigt!!

Mange hilsner fra Maria

Nu med føl efter furstenball til salg!

0
0
Svar på denne tråd

Ingen kåring
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 18:33

Jeg ville så ikke ofre kåring hvis det var min hoppe, ideen i at kåre salgsheste forsvinder hvis ikke de opnår en endog særdeles god kåring. Købere bruger nemlig kåringsbeskrivelsen til at se hvilke fejl de skal kigge efter, mange af dem kan nemlig ikke se fejlene hvis ikke de får dem vist.

Jeg ville ikke købe hende til avl, det kan godt være at hendes første 4 føl er OCD-fri, men det vil aldrig give en garanti for at de næste 4 også er det.

Hvis du skal have noget ud af at sadelkåre hende, så skal du ofre hele pakken dvs berider i minimum 2 mdr osv, for du kan ikke bruge "bare bestået" til noget salgmæssigt.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Sælges:

Smuk 1-års hannoveranerhoppeplag

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Velskrevet
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 19:58

Det kan der være noget om Charlotte. En bedømmelse skal være GOD for at være go' nok

Jeg ville nok spørge en professionel til råds som har set hende. Men du skal nok gøre op med dig selv, hvad du vil med din hest.

Havde ikke lige tænkt på købers analyse af kåringsresultatet ind, da jeg skrev. Tænker bare på, at jeg selv undrer mig, hvis ikke der er en kåringsbeskrivelse i en eventuel salgsannonce. Jeg springer dem ofte over, men jeg ser måske ikke med helt nypudsede briller, da jeg altid tænker avl ang. hopper.

Ved godt min betragtning måske ikke hjælper dig....undskyld

Mange hilsner fra Maria

Nu med føl efter furstenball til salg!

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 06:56

Charlotte det er ikke meningen at hun skal kåres for derefter at sælges.

Grunden til jeg overvejer en kåring er tildels fordi det er en rigtig god hest, og såfremt der skulle ske noget (skader eller lignende), så var det jo rart om man kunne anvende hende i avl.

Jeg har ikke selv mulighed for at avle på hende, som det ser ud nu, da jeg har hende opstaldet ude i byen.

Jeg har en temmelig dygtig beridder tilknyttet, og hvis han vurdere at hoppen har god chance for at blive kåret med medalje så vil jeg gerne have hende sadelkåret - hvis ikke er det meningen at hun skal gå 4 års championat næste år med denne beridder, og så vil jeg selv efterfølgende fremvise hende til en eksteriør kåring.

Men vil hoppen være uinteressant i avl selvom det skulle lykkes med en medalje?

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 09:55

Jeg mener ikke hun vil være mere interesant fordi hun får en medalje.

Men du vil helt sikker kunne sælge afkommene bedre, hvis hun hun får gode afkom.

Men jeg synes hun vil blive mere interesant, hvis hun kommmer ud og går middelsvær eller mere, da hun herved viser hun kan holde i sporten og hun er god. Jeg synes sportsresultater vægter højere end kåringsresultater, men kan man få begge dele, så er det jo super.

Kan hun gå i sport, er smuk , uden staldunoder og ridelig dette synes jeg er af større betydning end hun har fået fjernet mus i en ung alder.

Dejlig hest spændende afstamning.

MVH Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er enig med HanneHolt
Forfatter: 
Dato:  23-09-2012 15:20

Og jeg synes bestemt du skal kåre hende nu, mens hun har chancen for en god kåring fremfor når hun ER blevet skadet(gud forbyde det) og kommer ud af form.

Nu skal jeg ikke ud og købe men skulle jeg, så interesserer ældre ukårede avlshopper mig ikke en pind

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider