Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Homozygot
Forfatter: 
Dato:  10-09-2012 23:12

Findes der homozygote sorte varmblodshingste, jeg synes ikke jeg kan finde nogen hvor de skriver det?

Venlig hilsen Gitte

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  11-09-2012 00:13

ja selvfoeldig goer der det sikkert rigtig mange... ved varmblod er det jo bare praestationer og kaaringer der betyder noget ikke om en hest er goern eller orange... tror isaer det er Araber der vil reklamerer med det da saa mange toeser droemmer om en black beauty... jeg selv syntes det er hul i hovedet en god hest har ingen farve, men det er nu nok fordi jeg er gammel varmblods pige, folk indenfor Araber tjaener mange penge paa "black beautys"...

Little Arabians

Passion for classic Polish

http://www.littlearabians.com

0
0
Svar på denne tråd

Ligegyldig
Forfatter: 
Dato:  11-09-2012 07:56

Jeg vil bare ikke så gerne have et brunt afkom, og hvis jeg sætter en homozygot på min røde hoppe så er det jo en mulighed :-)

Venlig hilsen Gitte

0
0
Svar på denne tråd

du kan da sagtens ricikere brunt
Forfatter: 
Dato:  11-09-2012 08:43

ved at bruge en sort hingst på din røde hoppe. medmindre naturligvis at din hoppe er aa på A-locus.

Der er et par stykker der ikke har lavet røde og som man derfor må formode er EE på E-locus. de fleste af dem er så bare brune og så er de jo i hvert tilfælde A- på A-locus.

den letteste måde at undgå brunt på en rød hoppe er at bruge en rød hingst for så bliver afkommet rødt.

Med venstre hånd
Line

http://linebergmann.dk/

Islænder søger part i Helsinge. Sød og nem, redet i både dressur, spring og skoven. Har gået T1 med placering. Skriv for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-09-2012 08:48

Jeg tvivler faktisk på, at der i Danmark i alt fald findes en varmblodshingst, som overhovedet er testet på den måde, da det for flertallet er totalt uinteressant, om den er det eller ej, sålænge føllene er velskabte og af god kvalitet.

Mvh

Tina

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

www.linnerup-skovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Sort...
Forfatter: 
Dato:  11-09-2012 10:54

Prinz K3 er homozygot sort,det samme er feks. Zardin Firfod,men jeg ved ikke om han stadig er i avlen i tyskland.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-09-2012 12:24

Smlmea - nu kan det godt være så, at jeg ikke helt forstår. Men det kan du så nok forklare mig. Prinz K3 er sort - så langt er jeg med. Men hvordan kan han være homozygot, når hans far er sortbrun og hans mor er mørkebrun?

Kan du udrede detaljerne på, hvordan det hænger sammen, fordi den kan jeg ikke umiddelbart forstå.

Gribaldisønnen, kan jeg måske bedre forstå sammenhængen i, men jeg ved dog også at en hingst som mf. Schwadroneur er dominerende brun.

Men forklar, forklar. Det lyder spændende nemlig.

Mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Ret enkelt
Forfatter: 
Dato:  11-09-2012 13:26
Det er egentligt ret enkelt, Zardin Firfod og Prinz K3 er sorte, og de avler ikke røde afkom. Det er egentligt forklaring nok. Dvs. genetisk er de EEaa.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Sælges:

Smuk 1-års hannoveranerhoppeplag

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  11-09-2012 13:35

Og det er vist det samme med den hollandske hingst Astrix, han er også EEaa og kan dermed ikke lave røde føl. Derimod vil han godt kunne lave brune afkom på en rød hoppe.

www.stutterikrone.dk

Til salg: Gennemavlede dressurheste, 6-års velgående hoppe uddannet til M, 1-års hingsteplag efter Londonderry/Depardieu, hingsteføl efter Fürstenball/Donnergraf

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-09-2012 08:18

Ok, så blev jeg det klogere.

Dvs. formoder jeg - at en hingst som Lionell, der ikke nedarver rødt gen, han besidder formodentlig flg.: EEAa eller EEAA - hvis han bliver testet.

Har jeg forstået det ca korrekt så.?

Mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Tina..
Forfatter: 
Dato:  13-09-2012 11:59

da det for flertallet er totalt uinteressant, om den er det eller ej, sålænge føllene er velskabte og af god kvalitet.

Jeg går ud fra at du ikke mener dig selv, jeg blev lidt forvirret over det du skrev da selv er inde i farveavlen???

Venlig hilsen Gitte

0
0
Svar på denne tråd

Mac........
Forfatter: 
Dato:  13-09-2012 13:21

Nu er det jo netop IKKe farveavl, vi her taler om men en ganske almindelig varmblodshest med solid farve.

Størsteparten af vores hestebestand (på gården består nu af varmblodsheste Gitte, farveavlen er min helt private hobby ved siden af varmblodshestene og i hele Dk. findes der ca. 700 individer i farveavlen totalt, når vi taler cremegener.

Og jeg ved at Lionell er homozygot - men bortset fra det, er det da dybt uinteressant, når bare hans afkom er ridelige, af god kvalitet og har en godt sindelag. Jeg har aldrig nogensinde interesseret mig for om min DV hingst han var homogygot eller ej, jeg ved at han er det. Men jeg er totalt ligeglad om føllene har polkaprikker, når bare de ellers er iorden, Lionell skal jo heller ikke bruges til farveavl på noget tidspunkt.

Mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Ligemeget
Forfatter: 
Dato:  13-09-2012 21:57

Kan ikke se forskellen på at ønske en palomino/creme fra en brun/sort DV, klart nok at hingsten skal matche hoppen, men hvis man kan få hele pakken så er det da det jeg satser på, og jeg er IKKE ligeglad med om de er prikkede eller brune, jeg bruger meget tid på at kigge på mine heste ;-)

Venlig hilsen Gitte

0
0
Svar på denne tråd

Farveavl
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 06:27

Jeg må indrømme at jeg ingen respekt har for farveavl, kvalitet er altid vigtigere end farven. Jeg elsker fx skimler og er ikke specielt begejstret for røde/palominoer. Alligevel er begge mine varmblodshopper ifolet med røde hingste, så jeg er garantereet ét rødt føl og får mulgivis to.

Jeg bruger også meget tid på at kigge på mine heste, men det jeg kigger på er udstråling og gangarter, hvis de 2 ting er der, så må jeg leve med farven.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 08:10

Jeg er helt enig med dig der Charlotte bortset fra, at jeg naturligvis mener, at jeg har set megen god kvalitet også i farveavlen af de cremebærende individer. Men måske skal vi ejere blive bedre til at selektere individer fra i cremeavlen, som ikke er gode nok. Jeg ved ikke om andre gør det, men jeg gør med hård hånd faktisk. Og der falder endda individer her, som er mere end gode nok, men som jeg har vurderet ikke skal i avlen.

Jeg synes et føl eller en ridehest er smuk, når den har et godt eksteriør, udstråling og gangarter, også er farven egentlig uvæsentlig og ligegyldig.

Mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Farveavl
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 11:31

Nu er jeg en af dem der går meget op i farveavl, dog ikke inden for et farveavlsforbund, men inden for et renavlsforbund, hvor næsten alle farver er tilladt. Jeg kan ikke se hvorfor man ikke kan gå efter den perfekte pony/hest, som samtidig har en ønsket farve.

Jeg har valgt at avle i farver da jeg godt kan lide at have en blandet flok til at gå på marken, farverne er dels valgt efter hvad jeg bedst kan lide at se på, men hovedsageligt i forhold til hvad der er mest eftertragtet på markedet, men ikke er så mange af. Der er rigtig mange kvalitetsponyer til salg på markedet i den gængse farver, så skal jeg have en chance for at sælge mit afkom før jeg får fastsat mit navn, hvilket tager manger år, hvor der skal vises mange resultater (flere år når man så ligesom mig ikke har så mange ponyer), så må jeg finde noget ved mit avlsmål der skiller mine ponyer ud fra flertallet. Men jeg ønsker på ingen måde at gå på kompromis med kvalitet, derfor bliver mine avlshopper valgt ud med hård hånd, de skal leve 100 % op til mine avlsmål i farve og kvaliteter, da jeg så kan vælge de bedste hingste til mine hopper, uden at skulle se på farven.

Så er der jo den sidste lille ting ved farveavlen, som gør avlen ekstra spændende, da man sjældent ved hvilken farve føllet bliver født med, og for at føllet bliver en beholder skal både farve, eksteriør, temperament, bevægelse og ofte køn, alle samme falde rigtigt ud. Er føllet til salg, ved man bare at eks en dunfarvet eller broget pony, bliver lettere at sælge end en sort eller rød, om de andre kvaliteter så er nok så meget med den, da flere af de store anerkendte stutterier laver super kvalitetsponyer i rød og sort, som der også jævnligt sælges ud fra.

Heidi K Nielsen

Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

Lækker all around haflinger hoppe sælges, se her

0
0
Svar på denne tråd

der er ingen der siger
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 11:45

at man ikke kan lave gode heste med specielle farver, bare at det er sværere da udvalget ikke er ligeså stort og man derfor i farveavlforbundene ofte er nødsaget til at tage lidt dårligere individer ind for i det hele taget at have mere end en hingst at vælge imellem.

Der er da helt sikkert fremgang at spore både blandt palominoer og pinto. Men det tager bare længere tid fordi man hele tiden skal sortere rigtigt gode individer fra fordi de har den gale farve. Uanset hvor god en hingst du har avlet på to palominoer kan den ikke kåres hvis den er rød. Er det en hoppe kan afkom kun registreres hvis den bedækkes med en cremebærer. Der er ikke ret mange cremebærer hingste at vælge imellem, så hvis man både skal have lidt størrelse (168 cm +) nogle gangarter og et eksteriør der passer er det ikke sikkert det kan lade sig gøre uden at gå på kompromis med et eller andet. Der ville udvalget have været så meget større hvis ikke farven var et issue at man ret sikkert ike have behøvet at gå på kompromis med noget som helst (andet end så farven).

JEg tror så iøvrigt at det er lettere blandt ponyerne end blandt hestene, da de 'specielle' farver er mere udbredt her og udvalget derved bliver større. Prøv at finde en pintohingst på over 165 der både kan springe, har et godt eksteriør og IKKE har en pony i de første tre led. Der er nok ca en håndfuld på listen. hvis 'din' hoppe så er efter den ene, så er udvalget så småt at det begynder at blive svært med avlsfremgang. Men eftersom 'din' hoppe så var så uheldig at blive født ensfarvet så skal der en med pletter til for at afkommet kan få det.

Med venstre hånd
Line

Islænder søger part i Helsinge. Sød og nem, redet i både dressur, spring og skoven. Har gået T1 med placering. Skriv for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

Selektion
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 13:38

Problemet med farveavl er at der først selekteres på farve og derefter på kvalitet, mens der i alt anden avl kun (eller ihvertfald først) selekteres på kvalitet.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 15:45

Det er så heldigvis ikke helt korrekt Charlotte. Selvsagt skal farve være tilstede, men uden den krævede kvalitet er farven nu også omsonst nu om stunder. Det er ikke nok, at der er farve tilstede, manglende kvalitet kan da bestemt føre til afvisning af individer, som bare ikke har den rette kvalitet, og heldigvis da for det.

Mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Alligevel
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 17:02

Jeg vil alligevel påstå at der selekteres på farve før på kvalitet, for jeg vil mene at der findes rigtigt mange røde hingste der er bedre end de palomino/cremello hingste de er kåret. Alligevel er det dem der bruges.

Vi kan jo også spørge hvad vil de fleste palominoavlere helst have en top rød hoppe eller en god palomino?

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 19:42

Ok - Men som ejer af en palominohoppe kan man jo frit vælge imellem røde hingste, der er kåret i øvrige forbund til indkrydsning.

Hvis man snakker en rød hingst født ind palominoregi, så har du selvfølgelig ret, fordi den er automatisk født uden adgang til en dansk kåring eller avlsgodkendelse. (Jeg skriver dansk- og det mener jeg bogstaveligt).

Du siger en rød top hoppe - her taler vi formodentlig ikke om en palominoregistreret fra fødsel vel?

Her er jeg så nok ligeglad - for jeg har begge dele stående, men jeg kan da muligvis godt følge din tankegang der til en vis grad - rødt åbner dog op for både avl af varmblod decideret og farveavl, om man har lyst og mulighed for det.

Mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Frit valg
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 21:32

Jamen, du har da helt ret i at har man en Palomino-hoppe så kan man frit vælge mellem alle kårede røde hingste. Men hånden på hjertet det gør de fleste hoppeejere jo IKKE, de vælger en Palomino- eller Cremellohingst af oftest knap så god kvalitet, og det selvom chancen for et Palominoføl er lige stor uanset om man bruger en rød eller en Palominohingst, nemlig 50%.

Når jeg siger rød hoppe så er det egentligt lidt ligegyldigt om de er Palomino- eller varmblodsregistreret. Men igen kan man spørge; hvis en Palominoavler står med 2 helsøstre hhv en rød og en Palomino, hvor den røde er klart den bedste, hvad vil han/hun så vælge at avle videre på?

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 22:42

Hmmm - ja Charlotte det er selvfølgelig spørgsmålet. Jeg valgte den røde. Og det har jeg faktisk gjort mere end 1 gang igennem de seneste 25 år. Og resultatet det har bestemt ikke skuffet mig. Denne gang - altså i år, har jeg dog valgt palominoen, men den er afkom af den ene røde og der har jeg tilsat, det som jeg mener er det allerbedste af det bedste indenfor palomino - også må tiden vise og det kommende forår, om jeg har valgt rigtigt.

God weekend

Tina

0
0
Svar på denne tråd

En god hest
Forfatter: 
Dato:  15-09-2012 09:56

En god hest har ingen farve, men en god farve gør bestemt ikke en god hest ringere.

Sådan et lækkert sort varmblodsføl eller en brun eller rød med perfekt blis og hvide sokker osv. der ryger sgu tit et par tusind kroner ekstra på når den skal sælges, eller er grund til at følle blir solgt overhovedet i et svært marked.

Blikfang blikfang blikfang-

For der er rigtigt mange føl med godt eksteriør og ok gangarter til salg, men de skal også have den der xfaktor ting alle snakker om.

Hotline er også homozygot sort

0
0
Svar på denne tråd

Hotline
Forfatter: 
Dato:  15-09-2012 10:20

Er bestemt ikke homozygot sort,idet han er brun.

Men han har ikke det røde gen,og kan derfor ikke lave røde afkom ( Iihvertfald har han ingen lavet inu ).

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  15-09-2012 10:46

det skal du nu ikke vaere saa sikker paa han ikke er.... der er en hel del OX som er tetstet homozygot sorte men selv er moerkbrune... her i England kaldes de "kontinent sorte".

Ellers kan jeg kun sige jeg staar 100% bag Charlottes udtaleser... og Tina du er saa EN af GANSKE faa!

Little Arabians

0
0
Svar på denne tråd

Hotline
Forfatter: 
Dato:  15-09-2012 15:29

Er IKKE sort, han er sortbrun,da han er brun ved alle krops åbninger,så jo jeg er 100% sikker på,han ikke er hverken sort eller homozygot sort.

Jeg vil godt se billeder og dokumenteret DNA resultat,på en brun hest,som er homozygot sort,før du får mig til at hoppe på den.

Nu har jeg søgt på det,og der kommer ingenting frem på google,så hvis du kan nogle links,ville det være rigtig dejligt,a jeg gerne vil læse mere om det.

0
0
Svar på denne tråd

Homozygot sort
Forfatter: 
Dato:  15-09-2012 15:39

Principielt er en hest der har EE homozygot sort uanset om den er sort eller brun.

Jeg vil også mene at for at en hingst skal være homozygot brun, så skal den have EEAA altså kun kunne lave brune afkom. Dem har der været en del af i avlen.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  15-09-2012 22:26

det kan jeg ikke vise dig da de heste jeg kender til ikke er mine saa jeg har ikke DNA resultater paa dem.... men skal da gerne finde billeder hvis de alle er paa nettet af de sortbrune/ moerkebrune heste jeg VED er EE = homozygot sorte

Little Arabians

0
0
Svar på denne tråd

3 grundfarver
Forfatter: 
Dato:  15-09-2012 22:58

Der findes jo tre grundfarver inden for heste, rød, sort og brun, resten er "tillæg" til grundfarven. F.eks. en rød hest som skimler til hvid, er stadig genetisk rød. En sort blak er genetisk sort, med blak gen osv.

Don Schufro er jo mørkerød, men han er genetisk rød.

Hotline er sortbrun, men genetisk sort. Han har altså en variation indenfor farven sort. Men det er jo så et sidespor fra den egentlige diskussion.

Sandro Hit er også homozygot sort

0
0
Svar på denne tråd

Farveavl
Forfatter: 
Dato:  16-09-2012 12:51

Charlotte nu er det jo kun inden for de to farveavlsforbund at farven har første prioritet, avler du efter farven inden for en ren race med lukket stambog, går de fleste efter kvalitet som første prioritet.

Desværre har jeg så oplevet at renracede forbund prioriterer farve højere end andre småfejl. Jeg har haft en haflinger til kåring som blev trukket ned i helhed, udelukkende pga grå hår i man og hale, altså farven var ikke korrekt, og så har jeg en anden haflinger til at gå som er indfodet på det ene forben, men det har ikke trukket synderligt på hverken hendes delkarakter eller helhedskarakter.

Heidi K Nielsen

Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

Lækker all around haflinger hoppe sælges, se her

0
0
Svar på denne tråd

ens heste??
Forfatter: 
Dato:  18-09-2012 22:17

Hvis jeg skulle avle på palominoen så vil det være en rød hingst der kommer på hende, jeg kan ikke finde andre egnede palominoer at sætte på hende.

Min palomino fik 9 i rammer og 8 i helhed til følskuet, mine intentioner var at lave en smuk ridehest med en god højde, gang og et sind som passer til at skal ride hende til som midaldrende :-)

Det mål er så nået, jeg har så planer om at ridehesten den røde og jeg skal have et afkom af god kvalitet, men helst ikke brun, bevares jeg har da set smukke brune heste, men jeg kan vel ligeså godt lave en rød når jeg nu synes det er det smukkeste........

Tak for jeres input, og for at vi er forskellige, ellers ville alle jo ride på den samme type/farve........

Venlig hilsen Gitte

0
0
Svar på denne tråd

spændende
Forfatter: 
Dato:  18-09-2012 22:50

tråd at følge.

Jeg læser og lytter men vil blot sige at Zardin ikke er homozygot.. han har lavet rødt afkom

Tina

Attlantiz Firfod

Zinfandel Firfod

Lykke´s Eminemt

Østrupgårds Mirage

Fairly´S Wonder-Worker - den smukkeste stjerne på himlem

0
0
Svar på denne tråd

Zardin - røde afkom
Forfatter: 
Dato:  19-09-2012 06:19

Det eneste røde afkom jeg har hørt om efter Zardin, var IKKE efter Zardin, men en af deres andre hingste. Så jo Zardin er homozygot.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

men hvis du vil lave en rød
Forfatter: 
Dato:  19-09-2012 08:26

på din røde hoppe så er der da en 100% opskrift. den hedder rød hingst.

Hvorfor så overhovedet overveje en homozygot sort, den vil jo aldrig give rødt?

Med venstre hånd
Line

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-09-2012 09:14

Line, der har du muligvis misforstået Gitte (Mac), hun ønsker et sort afkom på sin røde hoppe, sådan som jeg har forstået det. Nu er han nok desværre ikke homozygot den smukke Moorlands Bodyguard - men han kunne da være et bud til dig og din røde hoppe.

Og ja Gitte, din palomino kan du med sikkerhed finde mange gode, røde hingste til, helt sikkert, både i Danmark og øvrige EU kan du finde egnede varmblodsemner, det gør vi andre også jævnt.

Mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd

denne sætning tina
Forfatter: 
Dato:  19-09-2012 13:45

Det mål er så nået, jeg har så planer om at ridehesten den røde og jeg skal have et afkom af god kvalitet, men helst ikke brun, bevares jeg har da set smukke brune heste, men jeg kan vel ligeså godt lave en rød når jeg nu synes det er det smukkeste........

Det læser jeg som at hun vil lave en rød?

Med venstre hånd
Line

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-09-2012 14:15

Helt enig Line.

Men jeg har også kun besvaret i forhold til hendes første indlæg, som jeg har læst netop som om, hun søgte en hingst, der med garenti kunne avle sort som udgangspunkt. At hun måske længere nede har ressoneret fra udgangspunktet, det har jeg ikke forholdt mig til.

Mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd

sort/rød
Forfatter: 
Dato:  19-09-2012 22:29

Ja sort eller rød, i den rækkefølge, men helst ikke (lyse)brun :-), jeg ved godt det er ligegyldigt (for mange), men synes godt jeg vil forsøge alligevel.

Takker for alle de gode svar, også selvom i ikke er enige, tak for det :-)

Venlig hilsen Gitte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider