|
|
| Hoppen vil ikke bedækkes |
|
|
Hej
Min hoppe har været til hingst de sidste 11 dage og der er bare stadig ikke sket noget som helst. Den har haft regelmæssing brunst hele foråret og den kom afsted 1-2 dage inden den skulle være klar - Men den er bange for hingsten..... Især de første dage, nu er den bare indebrændt på ham.
Nu er der efterhånden gået så lang tid at jeg er ved at miste modet, for hvordan kan hun blive bedækket, når hun ikke vil tillade ham at komme til.
Er der nogle af jer der har oplevet sådan nogle sippede hopper - der bare ikke vil på den naturlige måde????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brunsten |
|
|
kan være gået i stå, og så vil hoppen afvise hingsten.
Så skal den efter al sansynlighed sprøjtes igang.
Følg med i DM i Dressur 2004 påHttp://www.broholm-rideklub.dkEn GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| sidste år |
|
|
Sidste år ved denne tid var der en frustreret hoppeejer der skrev herinde om muligheden for at putte slåtøj på en hoppe som ikke villle bedækkes og slog efter hingsten. Bølgerne gik højt i diskussionen om man skulle gennemtvinge en bedækning hvis hoppen virkelig ikke kunne ha hingsten, om hoppen var sippet osv.
Enden på det hele blev at hoppen en nat hos hingsteholderen sprang over hegnet og ind til en af de andre hingste som hun uden problemer lod sig bedække af. Hoppens afvisning skyldtes altså at hun ikke lige kunne lide den hingst.
måske du skulle prøve en anden?
Ane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender det |
| Forfatter:  |
Tanja Aulbjerg |
| Dato:  |
17-06-2004 14:12 |
|
Min veninde Trine har en dv hoppe, som vi har forsøgt at få ifolet med Zarif. Hun vil slet ikke i nærheden af ham. Hun er så hestegal at det sprøjter efter hende, og hun er klar, men når han så vil tæt på, springer hun i luften. Vi har prøvet længe uden resultat.
Tror bare ikke hun kan lide hingsten. Trine og jeg er blevet enige om, at hoppen synes Zarif må være hestenes svar på Carl Mar Møller, sådan som hun sparker hver gang han nærmer sig...
Kender nogen der havde en frederiksborger hoppe hos Cassalus af Engesvang sidste år. Det lykkedes dem aldrig at få hende bedækket.
Kender altså til flere sippede hopper.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Inseminering |
|
|
Hvis hoppen er så bange for hingsten at den ikke vil vise brunst, så var det måske en ide at vælge en hingst der insemineres med.
Det har vi haft gjort med en hoppe, der selvom hun var i brunst, kravlede på væggen når hun så/hørte en hingst, men reagerede fint på en vallak. Det hjalp så da vi fik vores egen hingsteplag hjem, han hylede knap så meget som en avlshingst kan gøre. Og så vænnede hun sig gradvis til ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Angst.... |
Lisa1 |
18-06-2004 20:06 |
|
Hvis hun er bange for hingsten, så kan jeg godt forstå hun ikke vil ha' noget med ham at gøre.
Enten må I vente og se, om hendes angst forsvinder, eller også må I gå andre veje.
Jeg vil så også sige, at 11 dage er ikke lang tid.
Hvis hun ikke er en garved avlshoppe, så er det slet ikke sikkert at hver eneste brunst er en 'god' brunst.
Hvis hun ikke er fuldkommen klar, så skal hun nok fortælle det, og det bør man respektere.
Viser det sig, at hun overhovedet ikke vil ha' noget at gøre med hingsten, må se dig om efter andre løsninger.
Inseminering kunne være en løsning, en (ældre) mere rolig hingst, som hun kan føle sig tryg ved er bestemt også en mulighed.
Alle de dér tvangsmidler, som bremse, (op)binding af ben o.s.v. kan vi vist alle blive enige om ikke bør benyttes.
Homonsprøjtning?.... hmmm... jeg kunne ikke tænke mig selv at få det, og ta' den risiko der hører med, derfor er jeg principel imod at skulle tilbyde det til mine hopper.
Google is my friend! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hormonsprøjter |
|
|
...hjælper ikke hvis hoppen er bange for hingsten. Hoppen er oftest i en god brunst men er angst alligevel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vent.. |
|
|
Lad hinde stå der nede indtil næste brunst.. det kunne være hun blev mere roglig og vandt til hingsten hvis hun altså kan se ham?? Hvis hun så ikke vel ved den brunst så find en anden hingst.
Jeg havde en hoppe nede som skulle være i brunst men det viste sig da hun kom at hun ikke var brunstig...(måske en 3 dags brunst?)
Vi lod hinde stå til næste brunst og ganske rigtigt så var hun elle vild.
Flytningen og en måske volsom hingst kunne måske være årsagen til at hun ikke vil???
Og på den måde virker bange??
Men hvordan prøvet i at bedække hinde?? Har de snust til hinande??
Er det hindes første gang?
Når men held og lykke og lad os endelig høre hvordan det går/gik *SS*
Mvh Pernille
 VÆR GLAD SIG BLOMMEKOMPLOT 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| CharlotteGC |
Lisa1 |
19-06-2004 00:38 |
|
Vil bare lige sige, at med homonsprøjter så mener jeg ved generel manglende brunst, ikke som her, hvor hoppen er angst.
Bemærkede bare, at Jytte H snakkede om at sprøjte brunsten igang.
Google is my friend! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Rikke. |
LotteC |
20-06-2004 23:51 |
|
Jeg tror at hvis først hoppen er blevet bange for hingsten, så tør hun ganske simpelthen ikke.
Jeg er stærk modstander af tvangsmidler for at hoppen SKAL bedækkes af en hingst, den er bange for.
Der er jo nogen hingste som er så voldsomme, at de ligefrem kan ødelægge en hoppe bag i.
Så du må enten benytte dig en anden hingst, som er mere venlig sindende. Eller også må du benytter dig af imsimnering.
Mvh. Lotte.
"Oldenborg heste kan og vil"""Dejlig Oldenborg vallak sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|