|
|
| Shetlænder hingst |
|
|
Hejsa, Jeg har 2 shetlænder hingste gående, hvoraf den ene har rødt pas og fin stamtavle. Jeg har overvejet lidt om jeg skulle prøve at få ham kåret, bare for sjov og for at der var noget "at se frem til" og øve sig til. Hvad kræver det? Og kan jeg kåre ham, han er lige fyldt 5 år? Den anden hingst har grønt pas, kan han komme med på dyrskuer og blive bedømt, eller er det kun dem med rødt pas? Mvh Nanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingstebasser |
|
|
Hej Nanna. Det lyder da som en god ide, med dine hingste  Det kræver at du er medlem af dansk shetlænder forening www.shetlandspony.dk Og du kan sagtens kåre ham selvom han er 5 år gammel. Og den anden hingstebasse du har, ham kan du ikke have med til Dyrskuerne rundt omkring i landet, da det kræver at han har rødt hestepas, og stadig er medlem af dansk shetlænder forening, men du kan dog tage ham med til storehestedag i Roskilde, der kræver det ikke at hesten har rødt pas, eller at du er medlem af en avlsforening. M.V.H Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina :) |
|
|
Hej Tina, Tak for dit svar  Når man nu ikke er så meget inde i alt det med kåring mm, ved du så hvor der evt kunne være lidt hjælp at hente? Vejledning og sådan? Kunne være fedt at få mine shetter med rødt pas kåret og så få dem begge med til store hestedag - ved dog ikke om det er for sent med tilmelding nu, men ellers kan vi jo tage med næste år og nå at træne en masse inden  Mvh Nanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrskuerne.. |
|
|
kræver ikke at man er medlem af en avlsforening (ikke i Jylland), men de kræver at en hingst der er 3 år eller mere er kåret i et avlsforbund. SÅ pt. kan ingen af dine hingste komme til skue, medmindre ham med rødt pas bliver kåret. Men for at få ham kåret skal du være medlem af din avlsforening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lefab98 |
|
|
Okay, jeg kunne læse et sted på nettet at for at få dem kåret i shetlænder foreningen skal jeg have DNA fra hingstens forældre, det er ikke nogle papirer jeg har. Er det nødvendigt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DNA..... |
|
|
jeps en hingst skal DNA testes for at blive kåret.. så hvis moderen er død eller ikke kan findes, så kan han ikke kåres, det er korrekt. Det er så forskellig fra forbund til forbund, hvornår DNA kræves, nogle før kåring andre, blot før der bedækkes. En hingst med rødt pas har en far der er DNA testet hvorfor det kun er hesten selv og moderen. Hvis hun er DNA testet, så er det kun hesten selv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DNA test |
|
|
Okay, tusind tak for svar! Ved du noget om hvordan det gøres og hvor meget det koster? Det er jo ikke helt billigt at skulle låne trailer, til kåringer mm, så det var for lige at få et billede af hvad det økonomisk ville blive.. Jeg har ikke i tankerne han sådan set skal bruges til avl, kåringen var mest tænkt, som det var sjovt at få ham bedømt og få var der lidt at træne op til..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| shetlandspony hingst |
|
|
Hej Hvad hedder din hingst?  Det er ikke sikkert du har nogle papire på om hans forældre er DNA testet, men i passet kan du se om der er en stjerne efter hans forældre, hvis der er det er de DNA testede. Hvis du skal have DNA testet både hoppen til din hingst og hingsten, kommer det til at koste lidt over 900 kr. Men ca. budget for kåring/avlsgodkendelse: Kåring 900 kr - (850, du får 50 kr tilbage) evt. boks leje: ca. 500 kr (alt efter stedet) leje af trailer: plejer vi at kunne for omkring 250. evt. DNA test af mor og hingst ca 900 kr shet. hingstekåringen foregår kun i jylland (i trekantsområdet) så alt efter hvor du bor skal du også tage højde for hvor meget det vil koste i benzin penge/ evt. overnatning på hotel i nærheden. Der udover skal du også betale for at stille ham til materialprøve det er dog ikke ret meget man giver for det, nogle få hundrede.. Men oven i skal du gøre ham show klar - det rigtige foder, og massere af træning. Jeg vil dog sige: Inden du begynder at undersøge dette, så se efter overbid/underbid - en fejl der ikke bliver accepteret er begge sten i pungen, sidder de rigtigt? - hvis ikke så kan han ikke blive kåret, står han pænt på sine lemmer? Hvis han har nogle af disse fejl vil han blive afvist ved dyrlægen og du vil derfor have spildt en masse penge  - Det lyder af meget, men det er bestemt også pengene og arbejdet værd, jeg har selv været igennem turen 3 gange nu.  De godkender ikke hingste med en delkarkater under 7.
www.Aastrupgaard.dk Kvalitets ponyhingste tilbydes til bedækning. Knabstrupper, Welsh og Shetlandsponyer. Samt salg af ungheste. Både føl, 1, 2, 3 års og 5 års og ældre sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingstebasser |
|
|
Hej igen Nanna,
Inde på shetlænderforeningens hjemmeside, står der hvordan man fremviser hestene og hvordan det foregå.
Og det er ikke for sent at tilmelde til storehestedag  inde på storehestedags hjemmeside, kan man os finde en masse vejledning til hvordan man fremviser  og ja som beskrevet op over i sidste besked, der ee en masse ting man skal have styr på inden, og det kan godt være lidt svært, hvis man ikke er helt inde i det. Men mit råd er, tag ham hingste basse med det røde pas, med til nogle hesteskuer inden, så kan du os se hvordan han opføre sig. Og hvis man ikke ved det med overbid, underbid så vil dommerne helt sikkert os fortælle dig det der, hvis han har det  og når han har rødt pas, så er det fordi at alle i hans familie er kåret, og har en ren stamtavle. Og de er DNA testet
Hva hedder hans far og mor ? Så vil jeg helt sikkert os kunne fortælle dig noget ud fra det
Håber det hjælp lidt mere  ellers så må du bare spørge
M.V.H
Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| shetlandspony |
|
|
At han har rødt pas er ingen garanti for at hans mor er DNA testet.
www.Aastrupgaard.dk Kvalitets ponyhingste tilbydes til bedækning. Knabstrupper, Welsh og Shetlandsponyer. Samt salg af ungheste. Både føl, 1, 2, 3 års og 5 års og ældre sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stamtavle |
|
|
Hingsten med rød stambog hedder Bjørn, hans stambog siger: Far: **Vesterbjergs Tango, SH 452 DK Shetl. Mor: Louise A Nyborg, 0004149 DK Shetl Morfar: ** Kirkebakkens Sartre, SH 326 DK shetl. Betyder det at hans mor ikke er DNA testet og min hingst dermed ikke kan kåres?? Det er som sagt ikke tiltænkt hans skal bruges til avl, det var mere på hyggebasis 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Shetlandspony |
|
|
Hej
Ja, det betyder at der ingen DNA er på hans mor.
Du har to muligheder.
Du kan jo prøve at finde ud af hvor hans mor er i verden(hun er født i 2000, så hun lever jo nok endnu?, kan dog se hun kun har fået det ene registeret afkom) også betale for at få taget DNA på hende, det koster omkring 400 kr.
Den anden mulighed er at du får ham kastereret. Som vallak må han nemlig stilles til vallak bedømmelse/kåring skuer osv. i shetlandspony foreningen. Der er DNA ikke nødvendig.
Hvis han er kastereret kan du også tage ham med til dyrskuer
Men hvis du ikke vil bruge ham til avl, så synes jeg da bestemt den bedste ide er at få ham kastereret, og så komme i gang med at få ham udstillet. Det er superhyggeligt at deltage i skuer med sin shetlandspony.
MVH Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Shetlænderhingst |
|
|
Hvis det kun er "for sjov" du vil kåre ham, og ikke har nogle planer om at skulle bruge ham til avl, vil jeg anbefale dig at få ham kastreret og kåret som vallak istedet, der kan han også udstilles på flere af dyrskuerne, endda uden at være kåret. De priser der er kommet frem her er i mine øjne meget lavt sat. DNA koster små 500 kr pr hest til blodtypelaboratoriet, så skal dyrlægen have for at tage blodprøven også, hvad det koster er der næsten kun din dyrlæge der kan svare på. Som nævnt skal du også ud og have fundet hans mor for at kunne afstamningskontrollere ham, jeg har forsøgt med en hingst uden mor, de kunne ikke garantere at det kunne lade sig gøre selvom de havde på begge morens forældre og hendes helbror (han var kåret). Som det sidste er kåringsomkostningerne højere, og kravene meget skrappere for at få en hingst kåret end en vallak, så jeg tror ret sikkert at du vil få en bedre oplevelse ved at stille ham som vallak. Det kan heller ikke anbefales at starte med at udstille med en hingst, når man ikke er vant til at udstille, en vallak opfører sig meget mere ens i byen og derhjemme end en hingst gør (som regel) Ved at stille ham til kåring som vallak sparer du: 300 kr på kåringsgebyr 1000 kr på afstamningskontrol ? kr. på blodprøve af ham og hans mor. Hvis du istedet bruger de penge på en kastration har du bedre chance for en god kåring (og større chance for at vinde en fin tittel, i år var der kun én vallak til kåring på sjælland og 2 i jylland), samt mulighed for udstilling på de fleste dyrskuer uanset om han bliver kåret eller ej, samt mulighed for at udstille på foreningens plagskuer hvor der de fleste steder er vallak klasser, hvor der ligeledes er mulighed for at vinde fine præmier.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kåring |
|
|
Okay, jeg kan godt se på det hele, at hvis jeg vil have ham med en sådan noget som kåring og dyrskuer, så er det bedst at kastere ham og tage ham med som Vallak. Men der er ingen måder, jeg kan få min anden hingst (som jo også kan kastereres) med? Han har grønt pas!? Bare fordi man ikke ved hvilke forældre han har, synes jeg bare det er synd han ikke kan komme ud og opleve noget i byen?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flere ting |
|
|
det er nu ikke alle dyrskuer der tillader vallaker mener jeg.. men Aulum gør bl.a. Jamen hvis du gerne vil have dem med i byen, kunne det være en ide at køre dem til og så komme til kørestævner.. Der er store hestedag, der kan begge komme med uanset om de er hingste eller vallaker. Der er vist også ved at blive planlagt noget lignende i nordjylland til efteråret. Jeg havde selv en fjordhingst på et tidspunkt, som jeg stædigt holdt som hingst, tog ham med til distancer og andet.. men sikke et bøvl når man kommer i byen med en hingst. Der kræves at man skal have dem i boks og ikke spiltov eller andet. Du skal tage hensyn til folk når man rider med dem, selvom man red en hingst der kunne gå ved siden af en hingstegal hoppe. Til sidst kastede jeg håndklædet i ringen og fik ham kastreret. Dette fortalte jeg ikke til nogen. Men først efter flere måneder, øj folk blev sure, men ingen havde opdaget han var blevet vallak.. SÅ skal de ikke avle vil jeg kastrere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lene Farving |
|
|
Jeg er igang med at venne dem til trenser og diverse udstyr, og planen er også at de skal køres til, så de kan komme ud og opleve noget. Kørestævner havde jeg dog ikke overvejet - vidste slet ikke sådan noget fandtes!? Hvordan foregår det? Jeg ved ikke rigtig om jeg vil kasterere endnu, det med kåring / dyrskue var bare for at have noget at lave med dem. Jeg er som sagt ved at venne dem til det hele så vi kan få dem kørt til, vi går ture og laver også tricks med dem. De er så glade for hinanden og der er ingen hingste-problemer. Så måske jeg bare skulle droppe det med dyrekuer mm og så fortsat hygge med dem hjemme 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kørestævner |
|
|
tja nu skal jeg jo ikke kloge mig for meget i de køretam tam, men jeg vil da anbefale dig at tage kontakt til den lokale køreforening, det kan jo være  jamen der findes jo dressurkørsel, marathonkørsel og præcisionskørsel, så der er noget for enhver smag..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|