Hvis man tager tallene fra de sidste fem år, så kan man godt se et godt fald.
Første tal er antal bedækninger ved DV hingste
Andet tal er antal, hvor hopper er registreret i DV
Tredje tal er antal registreret føl i DV
2007
5.488
4.261
2.810
2008
5.330
4.174
2.971
2009
4.666
3.350
2.874
2010
4.009
3.010
2.443
2011
2.895
2.040
2.094
2008 er så vidt jeg errindre den største årgang i DV´s historie, og allerede det samme bedækningsår, ser man en lille nedgang, selvom marked faktisk var rimelig fornuftigt det år.
Derefter går det jo stødt ned af med antal bedækninger, og man kan jo se det også gælder for andet end DV hopper. Der er jo mange der har bedækket f.eks. Oldenborg, Pinto, Palominoer, Knapstrupper og lignende ved DV hingste.
Tager vi tallene fra 2007 og 2011, så vil vi se en nedgang på DV registret føl på ca 25 %, men en nedgang på bedækning er ca 47 %, så der er ikke noget at sige til at hingsteholderne klager lidt.
Tager vi så og kigger på forholdet mellem antal bedækket DV hopper, kontra antal føl året efter, så ligger den procentsats gennemsnitligt på ca 70,268 %.
Ganger vi det med antal hopper fra 2011, så vil det give ca 1.430 DV registreret føl i 2012, heraf vil ca halvdelen jo være hopper.
Så ja, det er noget af en nedgang, fra 2.971 i 2008 til ca 1.430 i 2012, under halvdelen, ca 48 procent, hvis det holder stik.
Der er mange gisninger om hvordan bedækningssæsonen vil være i år, jeg har hørt dyrlæger der siger de kan mærke det går lidt bedre, men jeg har også hørt tal der siger at man forventer ca 1.600-1.700 DV hopper bliver ifolet i år, ergo endnu en nedgang.
Er det så godt eller skidt for marked og avlen ?? Ja, det ved jeg ikke helt.
Det er da godt marked ikke er oversvømmet med afkom, men hvis de afkom der kommer på marked stadigvæk ikke er kvalitetsmæssigt bedre, jamen så bliver marked heller ikke bedre.
Det jo desværre ikke altid de ringeste hopper der bliver sat ud af avlen. Det kan godt være det er de ringeste hopper i nogen bestande der bliver taget fra, men de kan sagtens være langt bedre end de bedste hos andre.
Jeg synes allerede i Herning i år, vi i alle fald på springsiden, kunne se en nedgang i kvaliteten fra sidste år, og allerede forrig år sad jeg også med den fornemmelse i Holsten.
Så jeg er lidt bange for vi kommer til at se nogen årgang de næste år, med en stærk top, en lille brede og en stor bund. Jeg håber meget jeg tager fejl, men jeg tror det desværre ikke.
Avslmæssigt vil vi komme til at mærke den her finanskrise på kvaliteten af avlen, det er jeg desværre ret overbevist om. Det vil komme snigende de næste par år. Så der er desværre mange taber i det vi ser lige pt, men omvendt så har det jo også været nødvendigt.
Det som skræmmer mig lidt, er at jeg hører flere avler der holder igen med at ifole deres hopper pt. Det er jo sådan set ok, men det skræmmende er at de så udtaler, at når de kan se marked vender, så vil de ifole igen.
Hvis alle tænker sådan, så vil vi jo hurtigt igen stå i den der bobbel med for mange føl, og priserne vil rasle ned igen.
Hvad er vejen ud af krisen, ja det har jeg ikke de formøse ord på, slet ikke eftersom det er en global krise.
Men som avler, mener jeg at man skal kigge ekstremt kritisk på sit avlsmateriale, plus gøre op med sig selv om man vil avle eller ej.
Hvis man kommer frem til at det vil man, så skal man benytte det marked vi har pt, til at få skiftet sit hoppemateriale ud, hvis ikke det er godt nok. Få købt det super gode hoppeføl, plag eller ældre hoppe. Det kan godt være det er en hoppe som en af topavlerne skifter ud, fordi det er Deres ringeste i besætningen, men hvis den stadig er langt bedre end gennemsnittet, så er man jo godt stillet.
Jeg mener vi skal sørge for at holde de gode hopper og stærke stammer igang her krisen over, også så vi kan holde kvaliteten af vores avl oppe. Vi skal kunne vise og stå med nogen stærke og gode afkom, når krisen er over, så vi kan komme godt igang igen på den anden side.
Til trådstarter, der søger et godt hoppeføl. Jeg håber du vælger at købe dansk, og støtte os danske avlere.
Hvor skal du så finde dem, jamen der er mange måder. Når jeg lige hurtigt kigger på Ridehesten.com, jamen så er der da ikke mange hoppeføl, men der er da nogen interessante. Nogen til rigtig fornuftige priser, og andre til priser som jeg ikke vil kommenterer på.
www.ridehesten.com/KoebOgSalg/Heste/ Koeb/ ?soeg=1&koen=2&aldermi...ction=desc
Mange DV Regioner har en avler liste, der kan du gå ind og kigge på mange stutterier, og se om de har noget til salg, eller noget der falder i din smag.
Ring rundt til stutterierne, men gør dig klart inden hvad prisniveau du ligger i. Du skal nok ikke lige ringe til Stutteri Uno, hvis du søger til maks 20 tusind
Men det fornemmer jeg måske heller ikke du gør.
Der er også mange stutterier, der har forbindelser, så selvom de måske ikke lige har det du søger, jamen så kan det være de kender nogen der har.
Ellers er der DV´s gode auktioner. På Eliteauktionen, der koster føllene mellem 25 tusind og ??. På de to auktioner i Hammelev og Randers, der kan du helt sikkert også lave en god handel.
Du vil sikkert slippe lidt billigere til auktionerne, med mindre det lige er det føl alle vil have, end hvis du ringer rundt til alle dem der har særdeles velgående og fantastiske føl gående rundt om på markerne lige pt.
Men det er jo også et sats at vente til auktionerne, det kan være dit drømmeføl er solgt inden, man ved aldrig
Nogen bliver også billigere efter følskuerne, og nogen dyre, sådan er gamet.
Jeg kan kun sige, man kan sagtens sælge pt, og man kan også sagtens købe pt 
Rigtig meget held og lykke med din søgen
Annette