Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Er bedækningstallet virkelig faldet?
Forfatter: 
Dato:  11-07-2012 19:40

Jeg søger i år efter et godt hoppeføl med dressurafstamning, men synes dog det på nuværende tidspunkt er meget begrænset hvad der annonceres. Er årsagen det faldende bedækningstal, eller gemmer sælgerne deres føl til fravænningstid?

I modsætning er tyskland bugnende af føl med spændende afstamning, hvor det ellers er erkendt at årsagen er et markant faldende bedækningstal.

Er der simpelthen ikke føl at købe nu? eller er det sommerferie?

Ejer nu ENDELIG "et lille stykke af Danmark"

0
0
Svar på denne tråd

det er faldet
Forfatter: 
Dato:  11-07-2012 20:17

Bedækningstallet er nok halveret i DV - siden 2008/2009. Læste for nyligt, at det også gjaldt Tyskland, men igen, så er forbundene jo større, så der er stadigt flere føl.

Føl og plage af lovende springafstamning til salg - se mere på præsentationen

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-07-2012 21:06

Bedækningstallet er helt sikkert faldet både i Danmark og i Tyskland. Men der er helt bestemt føl - hoppeføl af dressurafstamning - vi har da eks. adskillige gående. Men de er ikke klar til fravænning endnu.

Mvh

Tina

www.linnerup-skovgaard.dk

Moelleaaens Golden Spirit, årets hingst i PSA 2012.

Moelleaaens Golden Bahama, kåret med 8 i helhed + 8 for gang

Lionell DVH 571 rådighed fersk, transport eller frostsæd 2012 ...

0
0
Svar på denne tråd

altså....
Forfatter: 
Dato:  11-07-2012 21:14

Så min forhåbning om, at der kommer flere til salg til efteråret burde holde stik, blandt andet fordi man har valgt ikke at sætte dem til salg før de er afhentningsklare?

"Danmark" er jo umiskendelig tættere på end syd for Hamborg

0
0
Svar på denne tråd

MIn dyrlæge..
Forfatter: 
Dato:  11-07-2012 22:07

Da jeg ahvde min dyrlæge ude for at scanne min hoppe i foråret snakkede vi om alt det hjemmeavl, og han sagde der var betydeligt færre scanninger og insermineringer de seneste år, i forhold til for 3 år siden.

Rikke - nu med Fellini ( Nynne og kresten)

Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM

Heste.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-07-2012 22:18

Vi har nok lidt en forventning om, at det så småt begynder at få indflydelse på prisniveauet, at bedækningstallet er faldet så kraftigt.

Vores dyrlæge har så i modsætning til din Rikke haft travlt som aldrig før med ifolinger i år. Så der er nogen som ifoler i alt fald.

Mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd

salg?føl.
Forfatter: 
Dato:  11-07-2012 22:53

hej jamen ved ikke rigtig endnu om mine blir til salg i år,da de er super gående,kan ikke rigtig beslutte mig,men du er velkommen til at kikke forbi alligevel,hvis jeg skulle ændre mening:)Men ihvertifælde er jeg ikke holdt med at ifole,skal have 4 næste år:)

MVH Ulla

Søballegård Ridecenter tilbyder opstaldning

Hingsteføl efter Stewie wonder sælges.

Hoppeføl efter freezbee pari sælges.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  12-07-2012 08:50

Jeg tror også det har noget at sige at det er et hoppeføl du søger, for mange avlere - inklusive undertegnede - sætter straks hingsteføllene til salg men går længe og kigger på årets hoppeføl og tænker over hvem der skal beholdes. Så jeg ville i stedet sidde og kigge på lidt hjemmesider, og se hvilke hoppestammer du gerne vil have et føl efter, og så se hvad der er født rundt omkring.

Selv har jeg fået to skønne hoppeføl og et hingsteføl, og jeg regner ikke med at sælge nogen af hopperne. Med mindre der selvfølgelig kommer nogen med en STOR pose penge, så kunne jeg nok godt lokkes til at sælge hoppeføllet efter Tailormade Temptation, moderen er trods alt ung og der er mange gode føl i hende endnu. Men vil faktisk helst beholde. Hingsteføllet derimod er allerede sat til salg, så nu må vi se hvem der bliver den heldige ejer af sådan en skøn fyr.

Skal det partout være et føl? Jeg kender flere andre avlere med 1-års og 3-års hopper, som bliver til salg men ikke er annonceret endnu....

www.stutterikrone.dk

Til salg: Gennemavlede dressurheste, 6-års velgående hoppe uddannet til M, 1-års hingsteplag efter Londonderry/Depardieu, hingsteføl efter Fürstenball/Donnergraf

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-07-2012 09:19

Jeg kan da også godt komme med et par bud på nogen gode hoppeføl, 1 års og 2 års hoppeplage så du giver bare lyd hvis du er interesset. De er efter fædre som Fürstenball, Fürst Nymphenburg, Hofrat, Lord Loxley, Sunny-Boy og flere kan nok også støves op.

Venlig hilsen

Terese

www.designhorses.dk

Til salg:

1 års hingsteplag e.Fassbinder/Romancier/Bellucci

(to brødre går hhv. Grand Prix og Intermediaire)

www.dv-hesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-07-2012 09:40

Tilføjelse - Ikke alle ovenstående føl og plage er udbudt til salg på de almindelige salgssider som Ridehesten, Everhorse, DV-hesteavl osv.

Venlig hilsen

Terese

www.designhorses.dk

Til salg:

1 års hingsteplag e.Fassbinder/Romancier/Bellucci

(to brødre går hhv. Grand Prix og Intermediaire)

www.dv-hesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hoppeføl
Forfatter: 
Dato:  12-07-2012 09:56

Det er en god idé at bruge lidt tid på hoppelinjerne, men er den ikke til avl men ridebrug, er det nok mere det enkelte individ, som har betydning. En kontakt til avlerne kunne sagten ende i, at der er føl til salg, som blot ikke er sat til salg endnu.

En anden mulighed er Dv's auktioner - både eliteauktionen, men også Auktion Syd i region 4 og region 5 og 6's Auktion Nord i Randers. Der kan man faktisk godt finde gode afkom - og især en kommende ridehest - til fornuftige priser.

Du kan også besøge følskuerne og se føl, og så kontakte de avlere, som havde føl med, du kunne lide. I katalogerne kan det ses, om avler har sat kryds i "til salg" feltet ved tilmelding - og det kan jo sagtens være, at avleren endnu ikke har fået annonceret føllet til salg andetsteds endnu.

Så der er masser af muligheder - held og lykke med det :)

0
0
Svar på denne tråd

lige en ekstra kommentar..
Forfatter: 
Dato:  12-07-2012 10:05

- med følskuer mener jeg DV's følskuer, som finder sted i de næste uger rundt om i regionerne. Du kan se på www.varmblod.dk, hvornår og hvor de afholdes.

:o)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-07-2012 10:51

Ikast - vi skal da i alt fald have 2 hoppeføl med til Ikast i år den 29. juli, begge store og velgående.

Og i fredags fik vi præmieret et andet hoppeføl hos tyskerne for en mere end særdeles god gangaktion. Sidstnævnte er buckskinfarvet, som sin mor, hun er efter Lionell og en datter af Karika Højris, der er halvsøster til Mistralen - behøver jeg at sige, denne unge dame er ikke til salg. Jeg forventer et slutmål på hende på ca. 170 cm, og med den farve også den gangaktion skulle det jo blive en smart, smart sag.

Mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Vi må da håbe
Forfatter: 
Dato:  12-07-2012 11:05

ihvertilfælde at bedækningstallet ikke er steget. Så længe økonmien ligger i "ruiner " i EU , så tvivler jeg på det bliver opgangstider for avlerne.

Hvis jeg var dig trådstarter ville jeg tage ud til de føromtalte auktioner, så skal det såmænd nok lykkes dig at finde et godt hoppeføl til små penge

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd

Bedækningstal
Forfatter: 
Dato:  12-07-2012 13:12

Hvis man tager tallene fra de sidste fem år, så kan man godt se et godt fald.

Første tal er antal bedækninger ved DV hingste

Andet tal er antal, hvor hopper er registreret i DV

Tredje tal er antal registreret føl i DV

2007

5.488

4.261

2.810

2008

5.330

4.174

2.971

2009

4.666

3.350

2.874

2010

4.009

3.010

2.443

2011

2.895

2.040

2.094

2008 er så vidt jeg errindre den største årgang i DV´s historie, og allerede det samme bedækningsår, ser man en lille nedgang, selvom marked faktisk var rimelig fornuftigt det år.

Derefter går det jo stødt ned af med antal bedækninger, og man kan jo se det også gælder for andet end DV hopper. Der er jo mange der har bedækket f.eks. Oldenborg, Pinto, Palominoer, Knapstrupper og lignende ved DV hingste.

Tager vi tallene fra 2007 og 2011, så vil vi se en nedgang på DV registret føl på ca 25 %, men en nedgang på bedækning er ca 47 %, så der er ikke noget at sige til at hingsteholderne klager lidt.

Tager vi så og kigger på forholdet mellem antal bedækket DV hopper, kontra antal føl året efter, så ligger den procentsats gennemsnitligt på ca 70,268 %.

Ganger vi det med antal hopper fra 2011, så vil det give ca 1.430 DV registreret føl i 2012, heraf vil ca halvdelen jo være hopper.

Så ja, det er noget af en nedgang, fra 2.971 i 2008 til ca 1.430 i 2012, under halvdelen, ca 48 procent, hvis det holder stik.

Der er mange gisninger om hvordan bedækningssæsonen vil være i år, jeg har hørt dyrlæger der siger de kan mærke det går lidt bedre, men jeg har også hørt tal der siger at man forventer ca 1.600-1.700 DV hopper bliver ifolet i år, ergo endnu en nedgang.

Er det så godt eller skidt for marked og avlen ?? Ja, det ved jeg ikke helt.

Det er da godt marked ikke er oversvømmet med afkom, men hvis de afkom der kommer på marked stadigvæk ikke er kvalitetsmæssigt bedre, jamen så bliver marked heller ikke bedre.

Det jo desværre ikke altid de ringeste hopper der bliver sat ud af avlen. Det kan godt være det er de ringeste hopper i nogen bestande der bliver taget fra, men de kan sagtens være langt bedre end de bedste hos andre.

Jeg synes allerede i Herning i år, vi i alle fald på springsiden, kunne se en nedgang i kvaliteten fra sidste år, og allerede forrig år sad jeg også med den fornemmelse i Holsten.

Så jeg er lidt bange for vi kommer til at se nogen årgang de næste år, med en stærk top, en lille brede og en stor bund. Jeg håber meget jeg tager fejl, men jeg tror det desværre ikke.

Avslmæssigt vil vi komme til at mærke den her finanskrise på kvaliteten af avlen, det er jeg desværre ret overbevist om. Det vil komme snigende de næste par år. Så der er desværre mange taber i det vi ser lige pt, men omvendt så har det jo også været nødvendigt.

Det som skræmmer mig lidt, er at jeg hører flere avler der holder igen med at ifole deres hopper pt. Det er jo sådan set ok, men det skræmmende er at de så udtaler, at når de kan se marked vender, så vil de ifole igen.

Hvis alle tænker sådan, så vil vi jo hurtigt igen stå i den der bobbel med for mange føl, og priserne vil rasle ned igen.

Hvad er vejen ud af krisen, ja det har jeg ikke de formøse ord på, slet ikke eftersom det er en global krise.

Men som avler, mener jeg at man skal kigge ekstremt kritisk på sit avlsmateriale, plus gøre op med sig selv om man vil avle eller ej.

Hvis man kommer frem til at det vil man, så skal man benytte det marked vi har pt, til at få skiftet sit hoppemateriale ud, hvis ikke det er godt nok. Få købt det super gode hoppeføl, plag eller ældre hoppe. Det kan godt være det er en hoppe som en af topavlerne skifter ud, fordi det er Deres ringeste i besætningen, men hvis den stadig er langt bedre end gennemsnittet, så er man jo godt stillet.

Jeg mener vi skal sørge for at holde de gode hopper og stærke stammer igang her krisen over, også så vi kan holde kvaliteten af vores avl oppe. Vi skal kunne vise og stå med nogen stærke og gode afkom, når krisen er over, så vi kan komme godt igang igen på den anden side.

Til trådstarter, der søger et godt hoppeføl. Jeg håber du vælger at købe dansk, og støtte os danske avlere.

Hvor skal du så finde dem, jamen der er mange måder. Når jeg lige hurtigt kigger på Ridehesten.com, jamen så er der da ikke mange hoppeføl, men der er da nogen interessante. Nogen til rigtig fornuftige priser, og andre til priser som jeg ikke vil kommenterer på.

www.ridehesten.com/KoebOgSalg/Heste/ Koeb/ ?soeg=1&koen=2&aldermi...ction=desc

Mange DV Regioner har en avler liste, der kan du gå ind og kigge på mange stutterier, og se om de har noget til salg, eller noget der falder i din smag.

Ring rundt til stutterierne, men gør dig klart inden hvad prisniveau du ligger i. Du skal nok ikke lige ringe til Stutteri Uno, hvis du søger til maks 20 tusind :-) Men det fornemmer jeg måske heller ikke du gør.

Der er også mange stutterier, der har forbindelser, så selvom de måske ikke lige har det du søger, jamen så kan det være de kender nogen der har.

Ellers er der DV´s gode auktioner. På Eliteauktionen, der koster føllene mellem 25 tusind og ??. På de to auktioner i Hammelev og Randers, der kan du helt sikkert også lave en god handel.

Du vil sikkert slippe lidt billigere til auktionerne, med mindre det lige er det føl alle vil have, end hvis du ringer rundt til alle dem der har særdeles velgående og fantastiske føl gående rundt om på markerne lige pt.

Men det er jo også et sats at vente til auktionerne, det kan være dit drømmeføl er solgt inden, man ved aldrig :-) Nogen bliver også billigere efter følskuerne, og nogen dyre, sådan er gamet.

Jeg kan kun sige, man kan sagtens sælge pt, og man kan også sagtens købe pt :-)

Rigtig meget held og lykke med din søgen

Annette

Kvalitets avl af springheste

Se flere salgsheste på hjemmesiden

12 års DH hoppe sælges. Spring/Military hest

Ung top springhoppe søger rytter til efteråret

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

De der hoppeføl
Forfatter: 
Dato:  12-07-2012 20:54

Som flere er inde på så tror jeg også at hingsteføl bliver annonceret med det samme modsat hoppeføl, sådan er det også her, har fået to af hvet køn de to hingste har været annonceret de to hopper står det blot nævnt på min hjemmeside at de kan købes.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 0, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

De kære dyr
Forfatter: 
Dato:  12-07-2012 23:43

Tak for alle jeres indlæg, det er altid spændende at høre jeres udlægning og fortolkninger af udviklingen. Jeg har fået lidt gode tips til hvor jeg skal søge, omend jeg nok er meget specifik i mine krav.

Jeg ville utrolig gerne støtte de danske avlere, men da det er primært en ridehest jeg søger, er det svært ikke at skele til det tyske marked, der tilbyder afkom efter meget interessante hingste på SLP-sieger hopper til en ganske fornuftig pris. Måske det ender med flere køb? Jeg vil ihvertfald benytte mig af auktions mulighederne.

Tak for at i har brugt jeres tid på eftertanke

0
0
Svar på denne tråd

En tanke
Forfatter: 
Dato:  13-07-2012 08:50

kan også være at de der avler her i krisen, så vidt muligt avler til "sig selv" og derved netop ønsker at beholde hoppeføllene..

Selv holder jeg pause (men skal nu ikke kunne sige jeg ikke har kunne fået solgt mine afkom) fra føl, men sender ponyen til hingst i denne uge, men det er fordi jeg har erkendt at have en meget trivelig pony gående med de mere krævende varmblods absolut ikke harmmonerer, så håber at lave et selskabsføl, så den skal så vidt muligt beholdes.. hvis hun vil komme i fol nu vi starter så sent.

Ellers sendte jeg hende ikke til hingst, så mon ikke andre har haft samme tanker.. de ifoler kun hvis de ved de har pladsen.. og hoppeføl er jo lettere at have end hingsteføl ..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider