Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Kan man det?
Forfatter: 
Dato:  02-07-2012 15:10

Hej allesammen

Jeg er helt grøn på dette område, så beklager hvis jeg stiller dumme spørgsmål :)

Jeg har 2 små shetterpiger, som jeg overvejer at sætte i fol til næste år, men de står i samme boks og samme fold.

Kan de stadig dele fold og boks, når de har folet eller skal de deles op? Hvad hvis jeg kun sætter den ene i fol, kan de så gå sammen, når følle kommer?

Håber der er nogle der vil svare :)

- Karina

Med de to duller Kannevangs Kamille K4 og Ping Pong McVerdi

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-07-2012 22:54

Hej..

Om de lige kan dele boks omkring foling ved jeg ikke. Men i år har vi fået 2 føl, og min hoppe gik efter nogle dage med dé 2 hopper, og 2 føl. Mor og føl fik lige 2 dage udenfor alene, også kom den 3 hoppe med i flokken. Synes det gik fint. Hun forsøgte ikke og stjæle dem eller noget. Nu hvor føllene er ca 2-2½ mdr, er hun lidt en tante for dem. ( hun er drægtig nu, og lidt mere kælen end før ;) )

Synes de går som en meget harmonisk flok

Har dog set ved vores køer, at moren kan "glemme" sin kalv lidt hvis andre tager over, også får baby jo ikke den råmælk den skulle have. Men om dette er set ved heste ved jeg dog ikke. Moren ville jo i naturen gå væk for at fole.

Hoppeføl efter Arlando Z/Come Back II til salg fra 2012

Hingsteføl efter Shooting Star/Future Cup til salg fra 2012

2 års plage sælges hingst Rafael/BH Future Cup/Vallak efter BH Hotline/Come Back II

0
0
Svar på denne tråd

to hopper
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 09:51

Jeg ville nok sætte dem i fol så de ikke skal fole mens de stadig går på stald om natten hvis du ikke har mulighed for at de kan få hver deres boks i rimelig størrelse omkring foling. Har du mulighed for at lade dem være adskilt de første par dage på fold efter foling vil det også være en fordel, men ikke et must, især ikke hvis folden er stor nok.

Mht at lade dem gå sammen med deres føl, eller kun den ene har et føl, er der ingen problemer i, jeg har praktiseret begge dele flere gange, i år har jeg to med føl og én uden til at gå sammen. Hende uden føl er rigtig gode venner med føllene, og det samme oplevede jeg sidste år med en anden uden føl, der også var barnepige for føllet. Det ændrer ikke på hopperne sociale adfærd sammen om den ene eller begge har føl, når først føllet er blevet 2-3 uger.

Men jeg ville nok undgå at de skulle dele boks med føl, den ene vil altid være over den anden i rangorden, og det kommer mere til udtryk når der kommer føl, hvilket kan gå hen og gå ud over føllet.

Heidi K Nielsen

Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

Lækker all around haflinger hoppe sælges, se her

0
0
Svar på denne tråd

jfguimkm
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 13:09

Ok, tak for jeres svar, så har jeg noget at tænke over :)

- Karina

Med de to duller Kannevangs Kamille K4 og Ping Pong McVerdi

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider