Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Traver blandinger... billeder?
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 13:12

Jeg regner med at sætte min travhoppe i fol til foråret, og kan ikke rigtig beslutte mig for om jeg skal avle ren traver eller en blanding. Føllet skal blive til min kommende ridehest, og mit primære mål er at få en god holdbar all-round hest. Som gerne må ha lidt tænding, og lidt forbedring af gangarter ville heller ikke være af vejen


Jeg kunne godt tænke mig at se nogle billeder af forskellige traver blandinger, og især gerne traver-fuldblod, traver-frederiksborg, traver-araber.


Jeg har selv haft en traver-oldenborger, som desværre havde en meget svag fysik og aldrig blev rigtig ridehest.

 

 

 

Her er min nuværende travhoppe:

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er det?
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 13:28

Hej

 

Er det ikke Glory? Altså din nuværende. ;-)

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234556
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 14:21

Nej, hun hedder Hevia :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sorry...
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 14:28

Sorry hun lignede bare helt vildt! :-)


Med venlig hilsen

 

Anne-Mette

 

Stolt mor til en DEJLIG datter og 3 (snart 4) SKØNNE hypper

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 14:42

Bare i orden :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Traverblanding
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 20:32

Lad dog være.. Du kan få et fint ridehesteføl til nærmest ingen penge og så vil du være mere sikker på resultatet..

 

På de traverblandinger jeg har set synes jeg traveren har haft en kedelig tendens til at slå så meget igennem at man nærmest ikke kunne se at det var en blanding - den kunne lige så vel have været ren..

 

Der er INGEN grund til at sætte en bastard mere i verden, dem er der nok af..

 

Jeg har selv en rigtig skøn travhoppe (som nu er 22) som jeg virkelig gerne ville have haft et føl på.. Jeg ville gerne prøve at have et føl, opleve hende blive mor og så synes jeg hun har en absolut fabelagtig personlighed som jeg gerne ville prøve at give videre.. Men der var kun følelsesmæssige argumenter for at avle på hende, intet rationelt kunne nogensinde godtgøre at sætte sådan et føl i verden..


Jeg køber aldrig en travhest igen men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ren traver
Forfatter: 
Dato:  09-06-2012 12:08

Jeg har egentlig hele tiden villet avle en ren traver da jeg har synes det var for usikkert at blande, men kender så også kun to traver blandinger personligt, hvor den ene faldt godt ud (irish cob-traver) og min gamle jo derimod ikke var så heldig, hun havde dog ingen traver gangarter men en ringe fysik.


Grunden til at jeg overvejer en blanding nu er kun at jeg er blevet anbefalet af andre at avle lidt bedre gangarter frem. Og jeg tænker om man med fx. blanding af fuldblod eller araber, vil ramme en hest der ikke risikere at være alt for usammenhængende fysisk.

0
0
Svar på denne tråd
 
 vores datter
Forfatter: 
Dato:  09-06-2012 13:00

købte en traver blanding hvad der udover travhest ved vi ikke , hun er en super dejlig hest at håndtere , lidt ridemæssige problemer har de , da hun render igennem hjælperne , det er blevet bedre , vi ser ikke traver gangen under ridningen , men jeg tror ikke vi kunne finde på at lave blandingen selv , vi var ude og se på en del rideheste til vores datter , da hun skulle havde og ja der er mange fine billige rideheste .... men men desværre vidste det sig hurtigt at der var en årsag til at de var billige når man så kom ud og så på dem , traverblandingen var billig af 2 årsager , halv travhest og ikke redet som hun skulle , men sund og rask og et godt temprament , vores datter fik mere hest for pengene ved at gå på kompromi med at der var traver blod i end hun ville ha fået hvis hun købte en ridehest på papiret.

Billede
Billede
Billede

 

Billede


Vh Berit

 

Super smuk tinker hoppeplag Ebony 1 år d.26 maj sælges !

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 20:44

haft to traver/frederiksborg blandinger... den ene var en super lækker spring hest, dog med en lidt uheldig fysik. Han er netop blevet slået ned som 17 årig pga en ringfod.. den tror jeg nu han har fra frederiksborger siden mest...

her er han, Poseidon. Har desværre ikke mange ride billeder a ham.


Billede




Billede




Billede




Billede


Billede




Billede




Billede




Billede





rigtig lækker hest, han har været helt fantastisk på alle tænkelige måder og jo, man ku se han var traver- i traven- på folden- ikke under rytter og galloppen var altid rentaktet.

 

her er så hans lillebror, Apollon, de er hel brødre. Apollon har gået alle LA klasserne i dressur, og på trods a et noget tændt frederiksborger temperamant, har han en del pladseringer. Man kan slet ikke se på ham at han er halv traver...

 

Apollon er 13år i år og er pt skadet, desværre, med en hævet muskel på den ene overarm, ellers fungere han fint og har gjort det i mange år.

 


Billede




Billede




Billede




Billede




Billede




Billede




Billede




Billede

 

sorry, det blev mange billeder, elsker at vise mine "travheste" frem :) dejlige, dejlige heste...

 

held og lykke med dit føl, og smuk hoppe du har :)

 


starstonestenfalk.wordpress.com/

 

Goodbye Poseidon, My heart, my soul, my star, my endless night

Goodbye Amalia, My Legendary Pink Lady

Goodbye Legacy, My love

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-06-2012 12:30

2 rigtig fine heste du har der :-) Har du nogle billeder af moren?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har
Forfatter: 
Dato:  11-06-2012 20:21

også en traverblanding - godt nok med bordeaux pas da han fik den rigtige farve Han er efter Stargolds Kaliph - Ellemosegaards Aslan:

 


Billede



Han galoperer i øvrigt rigtig glimrende og rigtig gerne:

 


Billede




/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

5-års kat II pintovallak sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm ja
Forfatter: 
Dato:  11-06-2012 20:25

deres far er Zarif Langløkkegård. Deres mor er hende her, en meget uheldig hoppe det var rimelig svært a ta gode billeder a ;)

 


Billede



det er vist hvad jeg har a hende ;) Hun hedder Blis I Poseidons papire og Cassiopeia I Apollons pas og er solgt fra trav banen til en lokal rideskole, hvor hun fik Poseidon og et føl mere. Hvis der var papire på hende, har de ikke fulgt med da rideskolen solgte hende videre, men ja, den rideskole havde det med at beholde ID på de heste de solgte, så det vides ikke lige hvem hun er efter...


starstonestenfalk.wordpress.com/

 

Goodbye Poseidon, My heart, my soul, my star, my endless night

Goodbye Amalia, My Legendary Pink Lady

Goodbye Legacy, My love

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hendes far
Forfatter: 
Dato:  11-06-2012 20:49

Hmm - det ligner godt nok en Ideal Du Gazeau hoppe - meget typisk farve og kropsbygning - og rigtig mange af hans har den brede blis - jeg tror hun er efter Ideal Du Gazaeu.

 

VH Kira

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift her
Forfatter: 
Dato:  11-06-2012 21:40

Selvfølgelig er det hyggeligt med føl, men i mange af sådanne tråde her lyder det til at folk avler blandinger på deres heste fordi det er "billigere" end at købe en ridehest. Når først man opsummerer alle omkostninger ved at avle et føl, og foder omkostninger til den fylder 3 år, så ville jeg nok det ville være bedre at lægge nogle penge til side og istedet købe det man vil have. (man kan altså købe nogle rigtig fine føl/plage og ungheste til det samme som det koster at avle en traverblanding), og desuden er der jo altid en risiko involveret ved folning.

 

Derudover syntes jeg det er en enormt dårlig ide at avle traver blandinger da de er enormt svære at sælge og du er ikke sikker på slutresultatet. Ting i livet kan forandres og pludselig kan man stå i en situationen hvor hesten skal sælges, og der er traverblandinger stortset intet værd.

 

 


 

 

Inkarneret dressur rytter

 

- www.dressage- enthusiast.blogspot.com/

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 her er
Forfatter: 
Dato:  11-06-2012 22:27


Billede



Her er der 2 som har traverblod i sine årer, den røde har varmblodstraver mor og han er 2 år, faren er en welsh sec,C, den sorte har en norsk koldblodstraver som mor og en welsh sec,D til far

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  12-06-2012 02:18

LT: Jeg kan godt forstå dine begrundelser. Hvorfor jeg også kraftigt overvejer at avle en ren traver, da den så i tilfælde af at jeg ikke kan beholde den i det mindste kan få en chance til det den er god til. Men har udelukkende valgt at avle et føl fordi jeg altid har ønsket mig et føl hvor jeg er med helt fra starten. Jeg er ikke interesseret i at købe en hest hverken ung eller gammel, da jeg allerede har den hest der passer mig bedst i Hevia. Men vil gerne være med til at forme min egen hest helt fra starten, og have oplevelsen af at min hoppe foler.


Jeg er dog positivt overrasket over de flotte heste der bliver vist her i tråden, og vil give det en ekstra tanke at lave en blanding.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Regnestykke
Forfatter: 
Dato:  12-06-2012 08:06

Jeg har engang lavet et regnestykke baseret på, at man har føllet stående billigt eller hjemme under opvæksten.

 

Med bedækning, foder af føl/plag og hoppe, forsikring, dyrlæge, smed og tilridning, så koster det 100.000 kr. før man sidder på ryggen af sin hjemmeavlede hest. Omkostningerne er de samme uanset om du avler et føl med topafstamning eller en traverblanding - kun bedækningsprisen kan variere lidt.

 

Og så er du stadig ikke sikker på, at hesten er OK sundhedsmæssigt og om den overhovedet har de evner man gerne vil have den har bygningsmæssigt og temperamentsmæssigt.

 

Så er det, at du får et blandingsføl som ingen andre end dig vil betale for 100.000 kr. værd, så skal du gøre det. Ellers skal du lægge pengene til side og så om 3-4 år købe den hest du altid har drømt om.


Rambo Original Heavy med 3 leg arches str. 145 sælges

Nyvasket 1000 excl. porto

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 mine drenge
Forfatter: 
Dato:  12-06-2012 08:55

kan/kunne ikke betales for penge... blanding eller ej... desuden har de blåt pas, ikke grønt, så helt dårlige papire har de ikke....

 

og ja, jeg har lavet mig et føl mere, en xx/dv/ox blanding, og ja, han kommer også til a koste en masse penge inden jeg kan ride på ham, men helt ærligt så er han alle pengene værd, netop fordi jeg får lov a følge ham hele vejen....

 

at have de to røde henholdsvis siden de var to og et år gamle, har været skønt, men det er SLET ikke det samme som at ha sit eget føl, hvor man er med til bedækning, passer hoppen i 11 måneder, overvære foling og får lov a "lave" føllet helt som man vil...

 

og ja altså... min den store, Poseidon, købte jeg da han var to, for 10.000. Apollon var urhingst og gik derfor noget billigere. Men stadi, det kan sagtens lade sig gøre at sælge dem, og at de får det godt, hvis man finder den rette, og sætter prisen reasistisk...

 

og LT, jeg er uenig... sys egentlig det er lidt flabet som heste uden papire altid skal ha at vide a de ingenting er værd.... jeg ville ikke bytte mine drenge for nogen indavlet krikke med rødt pas...

 

og Nightfall, ja måske :) jeg har desværre ingen mulighed for at finde ud a det...


starstonestenfalk.wordpress.com/

 

Goodbye Poseidon, My heart, my soul, my star, my endless night

Goodbye Amalia, My Legendary Pink Lady

Goodbye Legacy, My love

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lad være!
Forfatter: 
Dato:  12-06-2012 11:20

Nu må du endelig ikke tage det personligt, men min ærlige mening er LAD VÆRE!!!!

 

Jeg har til dato aldrig set en kvalitetsmæssig god ridehest, med traverblod i årene. Lad realismen vinde, selvom jeg til fulde forstår din lyst til at lave en efterkommer af din nuværende hest.

 

Med de bedste intentioner...

 

Britt


Bedækning tilbydes ved Welshhingsten Arvalon Geronimo

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum
Forfatter: 
Dato:  12-06-2012 15:55

Min hest er faktisk blanding af traver.. - Og oldenborg, hvis man skulle være i tvivl .. ;) Hoppen var traver, hingsten oldenborg ..

Billede



Billede



Men vil give mange andre ret, det billigste og sikreste er, at købe sig et afkom .. Men, kan godt forstå, at du har lyst til, at lave et føl. Det er den fedeste oplevelse i hele verden, at have haft sin ridehest helt fra den kom ud af maven .. :)


Equitop Myoplast sælges til 500 kr. bøtten.

Tilbyder billig sommergræs 2012 i fantastisk natur med mange skønne tur muligheder. :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lisbeth..
Forfatter: 
Dato:  12-06-2012 19:04

100.000 kr? Hvordan pokker er du nået frem til det?!?

Er udemærket klar over, at der er omkostninger forbundet med at avle føl selv, men kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at det kommer op i nærheden af det beløb!

 

Jeg tror ikke der er ret mange der vælger at avle på deres hopper fordi det er billigere end at købe en hest udefra.. jeg tror, det er fordi man gerne selv vil være med inde over.. selv vælge hingst, passe hoppen, se folingen og have mulighed for at arbejde med føllet fra dag 1. På den måde ved man hvad den har været igennem, og man får knyttet et rigtig stærkt bånd.

 

Til TS: hvis du gerne vil have et føl på din hoppe, så synes jeg du skal gøre det. Det er dog værd at have i baghovedet, at travere og traverblandinger er ret svære at sælge..

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  13-06-2012 06:09

Mit valg står udelukkende mellem at avle ren traver eller en blanding af traver og noget andet.

 

 

Mht til penge i forhold til køb og hjemmeavl, så bruger jeg også masser af penge på min hest nu, og det er jo bare sådan det er. Jeg vil hellere bruge 100.000 i det lange løb, hvor jeg har et dejligt føl, end at spare op til en en fancy konkurrencehest, jeg skal vente på i fire-fem år. En hest kan jo godt "bruges" selvom den ikke er gammel nok til at blive redet.

Mit oprindelige spørgsmål går egentlig på om en ren traver er stærkere/mere holdbar end en blanding, og om det vil kunne betale sig at lave en blanding eller ej, set i forhold til det. For ja, det ville ikke gøre mig noget at få nogle gode egenskaber fra andre racer ind over, men det er så absolut ikke et must, da jeg er meget glad for travhesten som race.

 

Igen vil jeg slutte af med at sige at det er dejligt med de mange svar herinde, og husk allesammen ikke at føle jer provokerede eller andet når folk gir udtryk for deres holdninger. Det er altid svært at forklare sin mening 100% på skrift, og uanset kan der altid ske misforståelser :-)

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Regnestykke
Forfatter: 
Dato:  13-06-2012 09:59

Her er regnestykket indtil hesten er 3 år gammel:

 

Bedækning incl. dyrlæge (og dette kan være lavt sat) = 15.000 kr.

Smed 5 gange årligt beskæring a 500 kr = 7500 kr.

Vaccination 5 gange 8 a 800 kr. = 4000 kr.

Opstaldning incl. unghestefoder a 1000 kr. pr. mdr i 30 mdr = 30.000 kr.

Tilridning 2 mdr a 5000 kr. = 10.000 kr.

Forsikring incl. liv, uanvendelig og sygedækning a 5.000 kr. pr. år = 15.000 kr.

Ekstra foder til hoppe under drægtighed/diegivning 9 mdr. a 400 kr. = 3.600 kr.

 

Dvs. at udgifterne ialt er 85.100 kr. når hesten er 3 år og klar til at du kan sætte dig op og ride. Vil du så vente med at tilride hesten til den er 4 år kan du så tillægge endnu et års forsikring, 1 års opstaldning, vaccination og smed. Dvs. at hesten så står dig i yderligere 20.300 kr. eller ialt i 105.400 kr.


Og så er der slet ikke medregnet ekstraordinære dyrlægebesøg pga. akut sygdom/skader, udgift til kåring, sadelmager i forbindelse med tilridning samt udstyr. Og har man ikke selv pladsen hjemme, så kan opstaldningsudgiften også være lavt sat.

 

For 100.000 kr. kan du få rigtig meget ridehest uden fejl og hvor du kender resultatet.

 

Dette er ikke ment som om, at man skal lade være med at avle, men blot en konstatering af, at det i mange tilfælde bedre kan betale sig, at købe end at avle. Men hvad folk vil bruge deres penge på, er jo deres egen sag. Og vil folk give 100.000 kr. for at følge et føl fra fødslen og til senere at blive ridehest, så skal de da gøre det. Jeg har selv gjort det, men må tilstå, at jeg idag hellere vil købe det jeg gerne vil have - så skal jeg ikke spekulere på, om føllet får mus, om den bliver stor nok, om temperamentet passer til mig mv.

 


Rambo Original Heavy med 3 leg arches str. 145 sælges

Nyvasket 1000 excl. porto

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift her
Forfatter: 
Dato:  13-06-2012 15:26

Det var skam ikke for at provokerer eller fordi jeg er "for fin" til tavleløse heste (min første hest var afkom af en pirat dv hingst). Man elsker jo hesten ligeså højt selvom den ikke har et stempel på røven (pardon my french)

 

Men jeg syntes det er så ærgeligt med traverblandinger, fordi de oftest ender på markeder, hos hestehandlere og andet, fordi folk ikke vil købe dem Og det gør ondt i mit lille hjerte når jeg ser heste som skal lide den skæbne.


 

 

Inkarneret dressur rytter

 

- www.dressage- enthusiast.blogspot.com/

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine 2 stk. traverblandinger
Forfatter: 
Dato:  14-06-2012 12:18

Hoppe fra 1998 hvor mor er amerikansk traver og far er polsk trakehner: (50% traver)

Bruges til dressur, spring, tur, hygge.

Billede



Ovenståendes afkom, vallak fra 2005 med DV som far: (25% traver)

Bruges til dressur, spring, distance.

Billede

Begge heste er hos mig og har det som blommen i et æg.

 

Hoppens helbror fra 1999 har min mor haft hele hans liv indtil for ganske kort tid siden. Han bor nu på Vemmelev ridecenter (også 50% traver):

Han har været brugt til Western, spring, dressur og distance.


Billede


Så ikke alle traverblandinger har triste skæbner


Den heldige ejer af Milancio S & Lille Karlshøj's Manon & BS Schanitta & 1 føl i vente

Samt mor til en Noah 20.09.2009 & ny i vente 05.07.2012


"Vær nøgtern og gør altid det, som du sagde, at du ville, da du var fuld. Det burde lære dig at holde kæft"-Citat: Ernest Hemmingway

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider