|
|
| CREMMELLO HINGST PÅ EN SKIMMEL?? |
|
|
| Nogen der ved om det passer der er ca. 80 % chance for en cremello hvis man bedækker en skimmel hoppe med en cremello??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej.... |
|
|
.. Det passer ikke...
Med mit - ganske vidst begrænsede - kendskab til farveavl vil jeg sige at svaret er nej.
For at få en cremello skal man have 2 fortyndingsgener. Det får du ikke ved at sætte en cremello på en skimmel.
Men alt efter skimlens grundfarve vil du få enten et palominoføl eller et dunfarvet føl. Som så med 50% chance vil blive skimmel med tiden. Alt efter om skimmelgenet gives videre.
Farvegenierne må rette mig hvis jeg tager fejl. Men jeg mener det er sådan det hænger sammen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise har ret |
|
|
Det afhænger selvf. af om skimlen var palomino eller buckskin som føl, så kan du få 50% cremello.
Men var skimlen enhver anden farve som føl (rød, brun, sort etc) så vil du ikkekunne få en cremello ud af den krydsning.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pas på |
|
|
hvis du ikke er 100% sikker på at hoppen havde en "fast" farve som føl så lad være. Hun må ikke have været dun eller palomino - for så vil føllet få dobbelt dosis af fortyndergenet (cremegenet) og det kan blive dødeligt.
Det er også derfor man ikke kan avle en palomino eller buckskin race - fordi hvis man sætter to heste sammen som begge bærer creme genet - ja så dør 50% af føllene. Den måde man laver palominoer og dun/buckskin på er enten ved at putte en cremello på en rød eller brun hest - eller ved at vide nok om den enkelte hests baggrund og stamtavle til at man kan udregne risikoen. Man kan også putte en eks. palomino på en fastfarvet hest og så håbe på det bedste.
men hvis du vil have en cremello så har jeg set et hoppeføl til salg (vist nok 1 år gammel) af connemara race - men hun vokser nok op og bliver hest - pæn og muskuløs. Jeg kan give dig hjemmeside adressen hvis det er noget. koster vist nok 15000 kr (ville godt selv have haft hende hvis jeg havde tid og råd til en hest mere).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lykke b |
|
|
Du tager helt fejl. Et afkom mellem to farvefortyndinger er ikke det mindste dødeligt - det er jo sådan man laver en cremello!
Og jeg vil gerne slå det fast endnu engang - det er IKKE dødeligt, og der er INGEN risiko for, at 50% af afkommet dør.
Min palominohoppe blev sidste år ifolet med en palomino, og derfor VED jeg med sikkerhed, at det ikke er farligt. Jeg fik et fint lille palominoføl ud af det, men det kunne lige så godt have været en cremello, og det ville ikke være dødt.
Det, du siger, ja det troede jeg også da jeg var sådan cirka 12 år gammel... men så begyndte jeg at sætte mig ind i palominoavl, og det er noget værre vrøvl, som jeg ikke rigtig ved hvor stammer fra. Jo, det ved jeg egentlig godt, det er noget med en slags broget, som... den forklaring kan jeg ikke lige huske i hovedet, men der er ihvertfald den risiko for dødfødte føl.
Men ikke i palomino. Og jeg er 100% sikker. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Letalt hvide føl |
|
|
hænger sammenmed et helt andet gen, nemlig frame overo som er en slags broget.
palomino x palomino giver helt sikkert
25% rød
50% palomino
25% cremello
Ingen af dem vil være specielt sygelige.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok - min hukommelse |
|
|
ok - min hukommelse er nok ikke så god så - jeg læste den der bog om farver - men er vist begyndt at rode det sammen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hendes farve som føl! |
|
|
Okay..
Hoppen var rød som føl
Da hun var til kåring som 3 års var hun rød-skimmel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Palomino-skimmel |
| Forfatter:  |
Lisa1 |
| Dato:  |
11-06-2004 13:49 |
|
Når hoppen selv har været rød, så vil udfaldet være 50% chance for palomino, og 50% chance (risiko) for skimmel.
Der kommer alt sammen an på, hvor dominant hendes skimmel gen er.
Jeg synes klart du skal gøre det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej Lisa |
|
|
Hvis du sætter en cremello på en hoppe der har rød som grundfarve vil føllet med 100% sikkerhed give palomino.
Men det er rigtigt at der er 50% sikkerhed for at det siden bliver skimmel. Men skimmelgenet kan ikke være mere eller mindre dominant. Det handker simpelthen om genet er givet videre eller ej. Er det dét så skimler hesten ellers ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise |
| Forfatter:  |
Lisa1 |
| Dato:  |
11-06-2004 14:52 |
|
Nu taler jeg vel og mærket om udfaldet af den BLIVENDE farve, og ikke hvad den første følpels viser.
Jeg går da ud fra, at Sanne er mest interesseret i at høre hvad farve afkommet vil være som 3 års, som 6 års, som 10 års og som 25 års - ikke hvad den lige vil være i det første måneders tid!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| noget med gule frederiksborger |
|
|
jeg kom i tanke om at jeg på et tidspunkt havde læst noget om, at man engang prøvede at avle gule (dun eller buckskin) frederiksborgheste. Men avlen mislykkedes da man ikke kunne parre en gul med en gul uden at noget af afkommet døde eller at hoppen simpelthen ikke blev drægtig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lyder underligt |
|
|
Lyder underligt.
Der er da tit avlet sådanne farver!
Tak skal i have for svaret, men jeg fik at vide et andet sted, at afkommet kun kan blive hvid eller palomino, da en cremello altid vil blege, eller gi palomino
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| re: lykke b |
|
|
Det er jo ikke sikkert at det lige var den genetiske sammensætning der gjorde at det gule stod ikke var så sundt. Stuttereriet havde problemer med frugtbarheden i mere end et stod.
og Salisbury ser da meget sund ud : her
Ane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cremello |
|
|
Han er godt nok smuk!
Skulle være man skulle overveje og bruge ham engang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Var de ikke hvide? |
|
|
Er det ikke den hvide stamme af frederiksborgerne du tænker på?
De var nemlig hvidfødte og ja, der blev problemer, flere af føllene døde.
Mener jeg har set billeder af en af de hvide frederiksborgere, en hoppe der hed Svanhvide.
Men iøvrigt havde de flere stod med hver deres farve.
Mener grundlaget til knabstrupperen blev lavet dengang.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisa1... |
|
|
Ja, det er også det louise snakker om. Hoppen har rød grundfarve og vil derfor give sin røde grundfarve videre. Hingsten giver sit fortyndergen videre hvilket giver palomino grundfarve.
Derefter vil der være 50% chance for skimmel. Men grundfarven vil stadig være palomino skimmel eller ej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og........ |
|
|
...vidste I så at det gule stod i frederiksborgavlen var grundlagt på fjordheste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frederiksborg stod |
|
|
Der var som sagt flere stod der havde generelle problemer med frugtbarhed og sundhed i stutteritiden.
Der blev brugt en gul hingst ved navn 'Norbak' men også neapolitanske og tyske gule hingste  så det var ikke alle sammen fjordheste.
Det kan anbefales at læse denne her bog http://www.gad.dk/bog.asp?id=139027 hvis man er interesseret i stutteritiden. Bogen er et genoptryk fra 1910 og fortæller mange sjove ting om frederiksborgracen
Ane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vil det sige |
|
|
At min røde hoppe og en cremello hingst med 100 % sikkerhed vil give en lille smækker palomino?
Og går det ikke - Så går det nok
"I virkeligheden som i drømme er intet helt som det synes"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| sikker kombination |
|
|
kombinationen cremello + rød = palomino, er den eneste helt sikre farvekombination i verden. om føllet så bliver lys eller mørk palomino afhænger af hvor dyb den røde farve er.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vildt... |
|
|
Nogen der ved noget om palominoavl? Har de åbne stambøger?
Kunne være jeg skulle lave en palominofølle, hvis der ellers er nogle ordentlige hingste? Der er jo åbenbart kun én cremellohingst i dk eller hvad?
Og går det ikke - Så går det nok
"I virkeligheden som i drømme er intet helt som det synes"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cremellohingste |
|
|
Det kan godt være at der kun er en kåret cremellohingst i DK, men Connemara-avlen plejer at avle et par stykker om året.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er også |
|
|
Der er også Moonhaze Silver Spiral ( Rainbow Arabians) - han er rigtig smuk.
Hvis I er interesserede i palominoavl burde I jo komme på lørdag - der er kåring i den "lille" palominoforening PSA. Jeg kommer også og fremviser lille Starlight, og Moonhaze Silver Spiral bliver også vist - læs mere her: PSA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Palomino |
|
|
Til mettebo:
Ved ikke noget om det med stambøgerne.
Jeg kender kun til 2 cremelloer i danmark.
Moonhaze silver spiral og Blue pearl.
Der er i hvertfald én lækker palomino
Den tyske sportspony Golden Dancer, men det er kun inciminering (eller hvordan man staver til det)
Han er sateme lækker
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|