Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

cremello
Forfatter: 
Dato:  10-06-2004 15:04
er der nogle af jer der har cremello,og vil i vise billeder da jeg lige selv har købt en hoppe men syntes de generalt er lidt grove i det.mvh sarah
glæder mig til at kunne avle palomino.bedækning tilbydes v ox araber.se præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

forskellige racer
Forfatter: 
Dato:  10-06-2004 16:09
jeg har ingen billeder - men du kan søge via google og skrive "cremello" eller "perlino" eller "BEC horse" så kommer der noget op. De findes jo inden for de fleste racer og er derfor ikke grovere end andre - de har bare en anden farve og de er ikke blanke. Jeg har set billeder af cremello Morgans, Connemara, Quarter, Welsh, Fuldblod, araber, shetland, islænder, P.R.E - ja næsten alle racer

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

cremello
Forfatter: 
Dato:  10-06-2004 17:15
hej
cremello er ingen race men en farve så det afhænger af hvad race de er.Faktisk er cremello en fejlfarve indenfor palomino avlen, har jeg hørt.
Jeg har selv en cremello hingst der er næsten ren araber, og lidt fredriksborger.Der er billeder af ham på min præsebtation.Og han er ikke grov.
Der er snart kåring i Palomino sportsheste forening hvis du gerne vil se flere flotte palominoer...
Med venlig hilsen
Marianne fra Stald Maribo
0
0
Svar på denne tråd

cremello
Forfatter: 
Dato:  10-06-2004 19:02
Cremello er en betegnelse for en rød hest, der har fået to cremegener ("palominogener") og dermed har fået bleget både man og hale samt kropsfarven.

Et cremegen på en rød hest bleger manen til hvid og bleger kropsfarven til gul (farven kaldes palomino). Et cremegen på en brun hest bleger kun kropsfarven, der bliver gullig mens man og hale samt ben forbliver sorte (farven kaldes buckskin). Et cremegen på en sort hest bleger ikke nødvendigvis hesten, men i de fleste tilfælde ses en "solblegning" af hele hesten, så den fremstår som værende brunlig med gullige "overhår" (farven kaldes smoky black eller gyldensort).

To cremegener på en rød hest bleger hesten til mælkehvid på både krop og i man og hale, ligeså vel som hesten får blå øjne (derfor BEC - blue eyed cream). Farven hedder cremello, når den er lavet på rød grundfarve.
To cremegener på en brun hest bleger hestens krop til mælkehvid, mens man og hale bleges til meget svagt gullig (men mørkere end kroppen). Hesten får også blå øjne (igen: BEC). Farven hedder perlino, når den er lavet på brun grundfarve.
To cremegener på en sort hest bleger hele hesten (man, hale, krop) til en meget svagt gullig farve (som man og hale på en perlino). Hesten har blå øjne (igen - BEC). Farven hedder smoky cream, når den er lavet på sort grundfarve. (Farven ses så iøvrigt meget sjældent, da det oftest er forsøg på at lave en "sikker palomino" eller en "sikker buckskin" ved at parre to af slagsen, der "glipper" og dermed giver cremegenet i dobbelt dosis).

For at lave palomino, buckskin og smoky black er det altså kun nødvendigt med eet cremegen. Får hesten to cremegener får hesten den mælkehvide/svagt gullige farve og vil være meget let at lave palomino/buckskin på! (den har jo i forvejen cremegenet, som den i alle tilfælde vil give videre til afkommet).

Da heste har to farvegener pr. farve (det er lidt mere kompliceret, men det er den nemmeste måde at huske det på ;)!), så vil en hest med to cremegener altid give et cremegen videre - og dermed give palomino/buckskin/smoky black.

Men som det også bliver sagt ... cremello er en farve, ikke en race. Palomino er heller ikke en race, men en farve, som iøvrigt ikke kan renavles, eftersom der er forskel på et og to geners indvirkning på grundfarven.

HÅber det hjalp lidt ... !?!

Ismulevrinsk Susan

Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det :-D!

0
0
Svar på denne tråd

Crown's Blue Pearl
Forfatter: 
Dato:  11-06-2004 12:06
Hvis du går ind under markedspladsen og bedækninger tilbydes, så kan du finde Crown's Blue Pearl, som er en cremello. Ham har jeg lige fået bedækket min røde hoppe med, så vi får en lille palomino-føl til april!!! Han er da heller ikke kraftig... Du kan gå ind på www.crownhorse.dk og se flere billeder af ham.

Mvh. Maja og Højbo's Fiona

HUSK; Et bid er aldrig stærkere end den hånd, der holder tøjlen! 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Cremello er ikke en fejl !
Forfatter: 
Dato:  15-06-2004 22:40
Cremello er ikke en fejl indenfor palominoavlen, men der er mange, der synes at de ikke er så kønne med deres lyserøde hud og blå øjne, derfor anbefaler palominoforeningen at man krydser rød/palomino i stedet for palomino/palomino, da chancen for en palomino er 50% i begge tilfælde, og der i førstnævnte kombination ikke er mulighed for en cremello. Hvis man avler efter palomino, er både rød og cremello sådan set uønskede, men jeg synes at der burde laves flere cremelloer, da de er helt uvurderlige som avlsdyr.
0
0
Svar på denne tråd

Cremello
Forfatter: 
Dato:  16-06-2004 07:04
Som ridehest betragtet har cremello én fejl der gør dem uegnede til ridebrug.

Deres øjne kan have problemer med at omstille sig fra lys til mørke. De er lige et par sekunder længere om det end mørke øjne, men det kan være fatale sekunder på en springbane.

Og så er det jo ikke alle der får de "yndige" blå øjne, mange er røgfarvede eller helt farveløse, så man kan se blodårerne.

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  16-06-2004 09:50
De kan nu stadig godt bruges på en springbane (nok ikke lige de helt høje baner) men at de ikke kan se i nogle få sekunder har ingen betydning hvis blot hesten stoler på sin rytter.
Jeg havde engang en der var blind på det ene øje og han sprang bedst når vi kom fra den blinde side. Han stolede 100% på mig når jeg gav tegn til at han skulle hoppe.
Der findes jo også mange andre former for ridebrug end lige springning. Der er da dressur, western og ganske almindelig hyggebrug.
0
0
Svar på denne tråd

Betydning
Forfatter: 
Dato:  16-06-2004 11:28
Det kan få stor betydning, hvis de ikke kan se forhindringen. I værste fald en brækket hals.

Selvfølgelig kan de bruges til andet, men jeg synes bare at folk skal være klar over at det ikke er 100% uproblematisk.

0
0
Svar på denne tråd

Fejl eller ej ???????????
Forfatter: 
Dato:  27-06-2004 14:12
:-)Cremello, er en farve videnskab som bliver dyrket og kommenteret meget de seneste år. Det er også en farve med megen myte omkring. (de kan ikke se, de bliver syge, solskollede og meget mere......)
Jeg fik selv et chok førte gang jeg så en -og var promte af den holdning at hvis palomino kunne falde sådan ud -skulle jeg ikke avle flere. Men årerne er gået og jeg er blevet klogere - det er smart at have dem i avlsregi - det er en tryk fornæmmelse at vide at man virkelig kan avle det eftertraktet man går efter, ligesom at vores kåringssystem også er med til at sætte kvalitet og farve sammen er også en fordel.
Cremelloheste og konkurrancer, Tjaaa, så har de bl.a kunne deltage i DM i ridebanespring for heste og i finalen i DRF-Springchampionat.

Forskningsmæssigt er der så vidt jeg ved endnu ikke forsket i renavl af cremellofarven - så her ved vi intet endnu, men det må kommende års avl jo kunne give et prej.
Hvem ville ikke gerne have en dejlig storrammet langbenet og velgående Cremello hoppe - som man kunne krydse med alverdens top hingste - og på den måde lave den ene dejlige palomino ridehest efter den anden.

I dag er der på EU-plan kun nogle få hundrede cremello heste -så det er lang fra hver gang at man pare palomino x palomino man får cremello.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider