Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 lille føl foster.... hjælp....
Forfatter: 
Dato:  19-05-2012 00:46

Åhhh er ski' bare så frustreret. Min Svenske Ardenner hoppe Dolli havde termin i går den 18. maj.... og i aftes kom der det smukkeste lille bitte hingsteføl. Lille og tynd.... men med masser af krudt og vilje - men ikke kræfter nok til at stå på benene uden støtte. og 5 min efter han kom til verden kom der et foster - nok dødt halvvejs i drægtigheden.

 

Jeg fik dyrlægen ud - og moderkagen er fjernet og der er lagt stave i børen på hoppen sammen med et skud antibiotika.

 

Han forklarede mig at føllet - trods det at der er født til termin, er som et præmaturføl... Da tvillingen har brugt meget næring i starten... og at der er også er brugt næring på det døde foster for at bekæmpe infektion i forrådnelsen. Så det levende føl har blandt andet en meget hvælvet pande og en extrem hjertbanken.

 

Føllet har fået antibiotika og dyrlægen malkede 180 ml råmælk ud som føllet fik i sonde.

 

og dyrlægen forklarede at oddsene for føllet ikke var de bedste - at den skulle ha' lov at sove i nat - på den store mængde mplk den fik. og så skal jeg malke ud hver anden time - og give føllet efter jeg har forsøgt at gi' hos hoppen.

 

At jeg skulle være forberedt på at kunne miste føllet - ofte efter 4-6 dage... pga af at han ikke er fuldt udviklet.

 

Hold da op hvor er jeg da bare ked af det. Håber selvfølgelig det bedste og frygter det værste.

 

jeg valgte i samråd med dyrlægen at lade hoppe og føl være alene de næste 6-7 timer... da tilknytningen hoppe og føl imellem er yderes vigtig for føllet. Og Dolli er bare så glad for ham... slikker og nusser ham.

 

Så efter 14 dages overvågning ved at sove i stalden - vælger jeg min egen seng i nat... og så prøver vi i morgen tidlig at få ham til mælkebaren - der er fyldt til randen. Og så snart butikkerne åbner, så må jeg finde flaske og lammesut og så starter kampen...

 

Åhhh hvor jeg håber jeg vinder sammen emd Dolli og det lille føl.

 

Jeg ved at der er nogle gamle indlæg om tvillinger... men har bare ikke overskuddet og lysten lige nu til at tygge mig igennem.

 

Havde bare hårdt brug for at lukke min frustration ud.

 

øv bøv fra Berit der håber noget så inderligt for mit lille følle bølle

 

tak for din tid

BErit

 

 


******************************

"Et godt citat er ikke blot at kunne citere det,

men derimod at kunne udleve det"

******************************

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-05-2012 06:39

Øv øv øv.. For tidlig fødte føl har desværre tendens til voldsom diarre.. Hold meget meget øje med dette.. Får han det står den på indlæggelse eller aflivning.. begynd ikke med pasta eller kul.. det hjælper ikke på så små føl..

 

Og derefter alt muligt held og lykke med ham.. Krydser fingre for at han klare den..



Hilsen Stine

Avl af Welsh Mountain

Følg med på  

F A C E B O O K

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Åhr hvor jeg
Forfatter: 
Dato:  19-05-2012 08:12

føler med dig . Håber, så meget, at det lille føl klarer den.

 

Jeg krydser alt hvad der krydses kan for jer.

 

Det er bare SÅ svært, når et helt års venten bliver til et "mareridt"

 

Frederven

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-05-2012 08:25

 

Håber han klarer det.

 

Jeg fik tvillinger for 4 år siden. Den mindste tvilling aflivede dyrlægen den største (som var lille) gav vi chancen, de var født 23 dage før termin.

Hun fik mælk hver time den første nat, min mand og jeg knoklede den nat med at få hende til at drikke, havde svært ved at stå og svært ved at nå, det ikke nemt at være lille. Men hen på morgen efter at have fået mælk med en sprøjte gange mange, ville ikke sutte, derfor en sprøjte, fik hun energi og begyndte at sutte ved mor. Skal lige love for damen fik energi. Hun klarede sig, ingen komplikationer.

 

pøj pøj med projektet, krydser finger for dig.

 

MVH Hanne

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 For tidlig født føl
Forfatter: 
Dato:  19-05-2012 08:33

Uh det er trist efter man i så lang tid har gået og ventet.

Jeg forstår ikke at dyrlægen rådede til at vente i så lang tid med næste måltid. Nu er jeg ikke dyrlæge, men mange og små måltider ville jeg mene, var det bedste for så lille et føl og især af råmælken, som et præmaturt føl jo især har brug for. Råmælken optages bedst indenfor de første 6 timer. Med en hoppe som fra starten viser så stor interesse, som du fortæller, tror jeg ikke, du ødelægger noget ved at komme med mælk hveranden time.

 

Jeg håber det lykkes dig at redde ham.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pyha - ikke let!!
Forfatter: 
Dato:  19-05-2012 09:16

Krydsede fingre og de bedste tanker!!

Jeg synes det er godt du selv er klar over hvordan oddsene er, men håber af hele mit hjerte den lille fyr klarer den!!





www.allergivenlig-hund.dk

 

www.123hjemmeside.dk/fb-gangster - ekseptionel kat I pony til salg ***

0
0
Svar på denne tråd
 
 takkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  19-05-2012 12:07

tak sødeste mennesker... Den lille fyr - som jeg har valgt skal hedde Ghandi - der jo var en overlever - er der bare så meget kanld på... han får lidt hos mor når vi hjælper ham - og når han er ved at blive træt får han udmalket mælk. Hoppen har heldigvis en bar det bare sprøjter ud af.... og så får Ghandi hver 1½ time...

 

Grunden til at han skulle vente lidt i nat - var at han fik en stor portion omkring kl 24.... og så skulle han have noget søvn --som dyrlægen sagde var meget vigtig.og så fik han igen her ved 6 tiden...

 

Han er blød i koderne - og går virkelig som en bambi. Men idag efter en af fodringerne så tog han alligevel turen rundt langs væggen i boksen. Han vrinsker og er bare en lille opmærksom fyr.

 

Så nu kæmper vi som besat og håber inderligt at han slipper for en diarre.

 

For en overlever det er han ihvertfald pt.

 

tak for jeres gode ord.... nu håber jeg frotsat

 

tak fra Berit

 

 


******************************

"Et godt citat er ikke blot at kunne citere det,

men derimod at kunne udleve det"

******************************

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tvilling
Forfatter: 
Dato:  19-05-2012 13:02

Jeg har for år tilbage prøvet noget nær det samme, hoppen folede til termin, et lille grimt føl (lille af krop og stort af hovede) og så et stenfoster ca 8 mdr udviklet. Den lille var dog lidt mere kvik end din da den selv kunne stå og spise, men der har på intet tidspunkt været problemer med den ud over at den ca holder pony mål

 




Beklager taste og stavefejl


www.stenhedegard.dk


Halmpiller sælges



Ungheste sælges, 0, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mirakler findes
Forfatter: 
Dato:  19-05-2012 13:04

Stort tillykke med din lille fighter.

Håber at han klare den.

 

Vil lige fortælle, at vi fik d.10.04 et smukt hoppeføl født 25 dage før termin.

Hoppen havde sat yver, men virkede ikke helt klar. Så hun havde ikke fået alarm på, da vi havde en anden hoppe, som var lige oppe over.

 

Føllet kunne ikke selv rejse sig, da hun havde meget bløde koder. Hvor bagbenene var de værste. Hele bagparten var som en klump gele.

 

Hun var tør da jeg fandt hende i boksen om morgenen. Så der er da gået nogle timer siden hun var blevet født.

 

Dyrlægen blev tilkaldt og han var der kl.09.00. Vi malkede næsten 1 liter råmælk ud af hoppen.Dyrlægen brugte en plasticsprøjte, hvor han havde skåret tutten af. Skal lige siges at det var en efektiv udmalkning. Og fri for bakterier, fra ens hånd og div. Og hun fik ca.200 ml. råmælk af sutteflaske. En ganske alm. til babyer.

Den sutteflaske lappede hun i sig. Og 5 min efter snorkede hun i halmen. Mæt og træt lille pige.

Så skulle hun havde hver 3 time. 3-6-9-13 ligesom for tidligt fødte børn.

Hun skulle nå, at blive sulten, derfor 3 timer.

I løbet af formidagen var hun selv kommet på benene. Men var meget ustabil.

Jeg gav hende en sutteflaske igen kl.12.00.

Hun blev mere stabil på benene, men havde ikke fundet baren endnu, selvom hun havde været meget tæt på flere gange.

Da kl. blev 15.00 ville jeg lige se hvad hun gjore, når hun rejste sig.

Og sørme om hun ikke rejste sig og gik lige hen i mælkebaren.

Dejligt, når det lykkes.

 

Den næste hurdel, var så den kommende følbrunst. Puha, jeg var nervøs for det lille pus, skulle få diarre elle tynd mave.

Men til min store overraskelse, var der ikke skyggen at tynd mave, at se overhovet. Heller ikke efterfølgende brunst.

Så hun klarede skærne. Til trods for, at hun var født 25 dage før termin.

 

Hun er dsp 1'er ponyføl og målt til 83 cm. ved fødsel.

 

Du får lige et billed af min lille prinsesse.

Billede




Billede




Billede




Billede





Billede



Har du ikke et billed af din lille fighter.

 


STUTTERI BITTEN'S MINDE

AVL OG OPDRÆT

AF

DV, DSP OG PALOMINO



MVH. LOUISE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Held og lykke med ham
Forfatter: 
Dato:  19-05-2012 15:01

Min gamle dame foler jo altid tidligt (efter 308-320 dages drægtighed og man kan sætte normen til mellem 335 og 342), men de har været ret færdigbagte, omend den sidste lille her/ e. 313 dage og en mor i fuld ridning, fordi hun var konstateret IKKE-drægtig, ikke havde meget pels og en ret hvælvet pande og var 5-10 cm mindre end hendes andres.

 

Men han er frisk og var hurtigt nok på benene- har så krævet dækken i dette kolde forår, men NU er det forhåbentlig varmere fra nu af.

 

Han FIK tynd mave i følbrunsten, men intet alarmerende og er nu 16 dage gammel.

 

Jeg ville give et kiseltilskud til mor (aht bløde ben og brusk i almindelighed) og essentielle fedtsyrer, fx hørfrøolie, for at få mælken helt optimeret ift føllets immunforsvar.


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,slutmål 153-5 cm

* Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009, slutmål 153-55 cm.

* Tilredet lipizzanerhoppe, 155 cm, f.2000 - velgående og lærenem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tvilling
Forfatter: 
Dato:  19-05-2012 16:26

Min hest er født tvilling. Hans tvilling var også død og lå mellem forbenene på ham, så han havde utrolig skæve ben da han kom ud, han skulle også hjælpes i starten. Han skulle støttes og hjælpes med at drikke.

 

Han er efter Prins K3 og Mor er Elite hoppe Rubiola efter Rubenstein.

 

Han var ved fødslen 82 cm og er idag 4 år og 168 cm.

 

Bare en lille solstråle historie :)

 

 

 


Hilsen Linda

Kat 3, Kat 2, Kat 1 eller hest, Welsh er BEDST

Avl af Welsh Mountain

Störtebecker´s Genius tilbyder bedækning i 2011.

www.stutteri-noerrelide.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak skal I ha'
Forfatter: 
Dato:  19-05-2012 20:10

Åhh I fantastiske mennesker - hvor gi'r i mig da håb for min lille Gandhi.

 

Han er en lille aktiv fyr på sine skæve ben og bløde koder.... men ta'r turen rundt i boksen - tisser og kommer af med bæh. Han forsøger at die ved mor - men kan ikke uden hjælp.... og bliver hurtigt træt. Men lapper så flasken i sig og snorksover. Han er meget opmærksom, vrinsker hvis Dolli går hen for at spise i den anden side af boksen. Så på alle måder viser han ihvertfald vilje... og det er da det vigtigste lige nu.

 

Jeg skal nok få taget nogle billeder de nærmeste dage. af min lille elgkalv... dinglede ben, stort hovede og en tynd krop.

 

Men tak for de opmuntrende ord... de luner godt nok rigtigt meget

 

tak fra Berit


******************************

"Et godt citat er ikke blot at kunne citere det,

men derimod at kunne udleve det"

******************************

0
0
Svar på denne tråd
 
 Føl.....
Forfatter: 
Dato:  19-05-2012 20:15

Krydser fingre for dig og din lille grimling

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der hvor..
Forfatter: 
Dato:  19-05-2012 20:18

mine heste stod før, fik de også tvillinger før termin. Den ene var død og havde været det et stykke tid. Den anden var levedygtig, lille og kunne ikke komme op. Den fik flaske hver 2-3 time den første tid og blev løftet op at stå nogle gange om dagen.

 

Jeg kan ikke huske hvor lang tid der gik, men han kom stille og roligt til kræfter og kom på benene efter nogle dage og er i dag en stor flot fyr. Ikke helt så stor som sine "søskende", der alle er endt på den anden side af 1.70, men stor og fin er han :-)


 

Mvh

Line

 

Gelenegle laves - tæt på Aalborg - skriv PB for yderligere info

 

 

Feriehus ved Malaga udlejes, byhus i Torrox i 2 etager med stor tagterrasse.

 

Skal du have skrevet en sang? - så send en PB ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 bløde koder
Forfatter: 
Dato:  19-05-2012 22:58
Mit føl fra sidste år blev også født med ekstremt bløde koder og han ku ik komme op og stå men efter en måneds tid havde de næsten rettet sig helt.

På apoteket kan man købe zoolak, det hjælper på dirre. Alt muligt held og lykke med ham.

Her holder vi Dansk Varmblod =)

Køre på SPT.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider