|
|
| mother nature predicting kit |
|
|
lige en opfølgning på brugen af dette.. godt en uge over tid fik min hoppe pludselig mælk i yveret, fra ingenting til dryp, dryp. Mother nature testen viste i går aftes 85% sandsynlighed for foling indenfor 12-24 timer og nu til morgen er der mælkeløb- og nu er sandsynligheden oppe på 95% for foling indenfor 12 timer. Den viser nu alle tegn på forestående foling, så jeg holder øje via videokamera... så hvis kitet er pålideligt så er der meget snart føl her ( og så på min fridag... )
Trakehner opdræt sælges, 5 års vallak e Heartbreaker (hohenstein søn) 4 års hoppe , mørkgråskimmel e Heartbreaker, begge er rtg godkendt uden anmærkninger, begge tilredet og særdeles ridbare.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
At foling er nært forestående, det behøver du såmænd ikke Mother Nature eller andet til at påvise, det er jo helt synligt nu. Hvis hun er dejlig blød bagpå også, så vil jeg pr. erfaring sige, at alle tegn på forestående foling er tilstede. Det at den faktisk først er effektiv nu, fortæller mig, at det er et stunt for at tjene penge hjem til nogen på noget, der er åbenlyst for enhver desværre. Jeg synes, at du er blevet lidt snydt der. Men hold øje med dit videokamera, det snyder i alt fald ikke! Mvh
Tina www.linnerup-skovgaard.dk Moelleaaens Golden Spirit, årets hingst i PSA 2012. Moelleaaens Golden Bahama, kåret med 8 i helhed + 8 for gang Lionell DVH 571 rådighed fersk, transport eller frostsæd 2012 ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Tina |
|
|
Her er jeg enig med Tina, jeg mener ikke man kan bruge det kit til noget før det alligevel er åbenbart for enhver at folingen er tæt på.
Mvh. Charlotte Avl er som en bustur, ingen ved hvem der står af ved næste stoppested. Sælges: Lille allround-vallak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gør mig erfaring.... |
|
|
kitet er indkøbt en en hoppe, der har mælkedryp/ løb op til 2 uger før hun foler, og en sådan hoppe er "anstrengende", idet man jo overvåger intens.Denne hoppe skal først fole om 2 mdr..... så jeg prøver bare af om dette nu også er pålideligt. denne unge hoppe holder jeg ligeså meget øje med og overlader intet til tilfældighederne. Men jeg håber at når den pågældende hoppe sætter mælk , at jeg så ikke skal aflyse aftaler og blive "unødigt" hjemme i mange dage. kittet er købt til afprøvning på 3 drægtige hopper i år, så lad os se om det dur....
Trakehner opdræt sælges, 5 års vallak e Heartbreaker (hohenstein søn) 4 års hoppe , mørkgråskimmel e Heartbreaker, begge er rtg godkendt uden anmærkninger, begge tilredet og særdeles ridbare.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalala |
|
|
Krydser fingre for et fint føl indenfor de næste par timer 
Jeg kunne da godt bruge det kit... Vores hoppe gik 14 dage over tid og havde 5 dage med plukveer. Jeg kiggede på skærmen kl 4 om natten, ingen ting var forandret i hendes adfærd. Hun havde heller ikke sat mere yver eller vokspropper eller blevet mere blød bagtil om aftenen. Kl 5 kiggede jeg igen, og der var hun igang med at fole... Heldigvis så vi det, for følle havde ikke selv kunne komme ud af den tykke fosterhinde...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mazda1994? |
|
|
Hvordan ville du bruge et kit som er baseret på test af mælk, hvis ikke hoppen har mælkeløb?
Mvh. Charlotte Avl er som en bustur, ingen ved hvem der står af ved næste stoppested. Sælges: Lille allround-vallak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det vil/kan jeg heller ikke |
|
|
selvom brugsanvisningen anbefaler at man 2 uger før tid begynder at teste- dvs at man malker nogle få dråber ud. Det har jeg af princip ikke gjort. Men når mælken løber af sig selv, eller drypper så har jeg ikke problem med det. hoppen er nu i tydelig første fase af foling, mangler bare at ligge sig ned og få det overstået. Desværre tror jeg ikke hun egner sig til at være drægtig en anden gang, idet hun har lødet så meget at hun er nede på koderne på bagbenene at stå(bjørnefod) og er meget ødematøs på ALLE 4 ben , samt bevæger sig kun sparsomt. Dyrlægen vurderede hende igår og mener det er pga smerter i ben hun er så passiv.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mamoon |
|
|
Mamon, et var egentligt ikke dig spørgsmålet var rettet til, men mazda1994, som syntes at det kunne være et "hit" til en hoppe som ikke satte de vilde tegn inden den folede. Jeg kan godt se pointen, hvis man har en hoppe der står med mælkeløb i 14 dage, men det er da heldigvis de færreste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så kom føllet |
|
|
kl 12.58 , stod op e 40 min , efterbyrd er gået og alle har det fint. Hoppe føl e Winsor taf ( drei kronen gestute) - Ovaro,-hohenstein gribaldi , mago blod. ser ud til at blive sort, men den er ikke helt tør endnu og nok også et ønske. billeder følger...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tillykke med en veloverstået fødsel! Mvh
Tina www.linnerup-skovgaard.dk Moelleaaens Golden Spirit, årets hingst i PSA 2012. Moelleaaens Golden Bahama, kåret med 8 i helhed + 8 for gang Lionell DVH 571 rådighed fersk, transport eller frostsæd 2012 ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalala |
|
|
I USA malker de hoppen, selvom der ikke er mælkeløb. Det vil jeg så hellere gøre end at miste et føl i fosterhinden, fordi hoppen ikke gør nogle tegn... 
Med miniature heste er det super vigtigt at man er der når de foler, og ikke kommer 5 min. efter. For så er 90% druknet i fosterhinden.
Vores 1 hoppe folede 14 dage over termin, uden tegn på foling før hun folede kl 05. Tilfældigt så vi hende og kunne hjælpe med at knække hinden. Vores anden hoppe folede i nat. Hun havde sat vokspropper og havde ændret adfærd de sidste par dage. Så jeg sov ikke i nat. Kl 02.35 gik fostervandet. Kl 2.55 havde vi hevet følle ud. Hun kunne ikke have klaret folingen selv. Derfor vil jeg hellere malke et par dråber ud, næste år. End at have frygten for at følle dør. Hoppen har mange liter råmælk i sig, så der sker ikke noget ved det.
En af vores køer stod med mælkeløb, i tykke stråler ud af 4 patter, en hel uge før hun kælvede.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke råmælken |
|
|
Det er nu ikke af angst for at miste råmælk at jeg fraråder at malke hoppen, men fordi der i hver pattespids sidder en lille voksprop indvendig. Formålet med denne voksprop er at hindre bakterier i at komme ind. Når man fjerner denne og der ikke er jævnlig "aftapning" så kan bakterierne kravle videre ind i yveret og give yverbetændelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| føl test |
| Forfatter:  |
Liselotte (Delisja) |
| Dato:  |
15-05-2012 18:03 |
|
Hej jeg fik en test af min venine men inge brugsanvisning vil du skrive hvor meget mælk og hvor meget vand eller hvordan det skal bruges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|