|
|
| Hvilken pony hingst til denne hoppe? |
|
|
Hej!
Jeg har gået lidt at tænkt over at sætte min travhest i fol.
Hun er 148 cm. høj, og føllet skal jo helst ikke blive højere.
Hun springer kanont godt, så jeg søger en hingst med gode spring evner men bestemt også kan bidrage med noget gang.
Hingsten må ikke koste mere end 2000,- da det bare "er et for sjov føl"
Nogen forslag??
Darlings profil..
Har desværre intet billede fra siden, men prøver at huske at tage et idag!
Line og tosserne Nogen der har en gulerod?
Citat: Darling
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm.... |
|
|
Hvorfor må føllet ikke ende med at være over 148?
Jeg tror du får betydeligt lettere ved at forsøge at få noget højde fremfor det modsatte.
Du har vel allerede kigget på hingstenet.dk, HNs markedsplads og div. avlsforbund såsom dsp (sportspony.dk)
Ellers er der jo altid muligheden for at kaste sig ud i en rask omgang farveavl - pinto, palomino og knabstrupper. Her kan du sikkert også finde hingste i ponyhøjde.
Jeg vil ikke råde omkring en bestemt hingst - du ved bedst selv hvad du går efter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Føllet måtte... |
|
|
..også MEGET gerne blive over 148, bare at den så kommer over 160  - Og det er det.
Er det så ikke lettere at lave den mindre, end højere når den skal være SÅ meget højere?
Farve avl - DET ville være skønt! Sådan en lille 2 farvet ting rende på folden! Eller en lille palomino?
Ved bare ikke om jeg skal satse på højere eller lavere..
Line og tosserne Nogen der har en gulerod?
Citat: Darling
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sats lavere |
|
|
hejsa
Jeg tror nok jeg vilel vælge at satse på at avle under ponymål, da risikoen for at få en lille hest er stor hvis du sætter en større hingst på din hoppe.
Du kan selvfølgelig være heldig, men chancerne er ret små vil jeg mene.
Prøv at kigge på www.pinto.dk under hingstelisten er der nogle rimelig gode ponyhingste, også i størrelse som din hoppe.
Diana
NINKANINUSHUSET
Hp med opdræt af kaniner til kæl, avl, udstilling og hop. Hobbyopdræt af marsvin og selvfølgelig vores dejlige HESTE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line... |
|
|
...med mindre du vil have en travhest og satser på at avle indenfor det forbund, så kan jeg ikke se nogen grund til at avle en ridehest på en travhoppe.
...og hvorfor så ikke det? Jo, sandsynligheden for, at du en dag ønsker at sælge dette afkom, er ret stor, og uanset om man vil det eller ej, så er markedet for travhesteblandinger, avlet til ridebrug, ikke ret stort.
Sådan en hest har ikke meget fremtid indenfor ridesporten, og hvorfor så sætte den i verden?
Mette (Fjolle)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Travblandinger |
| Forfatter:  |
Lisa1 |
| Dato:  |
07-06-2004 21:21 |
|
Nå, nå Mette - nu ikke alle de fordomme.
Det er for mig ufatteligt, at der ikke benyttes mere af traverblod, når man f.eks skal lave springheste.
Franskmændene har gjort det i mange år, og husk endelig på den lille hingst Jappeloupe - ham som vandt olympisk guld.
Han bestod af 50% traver og 50% fuldblod, havde en galop som på ingen måde ville ha' været acepteret i DV - måske er det derfor de ikke kan lave springheste?
Line, jeg synes din Darling er rigtig køn - må jeg få hende?
Prøv at gå ind på www.sportspony.dk/ og se om du ikke kan finde en passende hingst i dit nærområde.
Finder du én eller flere der kan vække interesse, er du velkommen til at spørge videre om vejledning i valg.
Ellers kunne du jo se om der var en connemara hingst der passede.
Connemara giver måske ikke den allerbedste gang, men den vil tilføje en mere rund form, samt bidrage til gode springegenskaber.
Hvis du vil forsøge med palomino, så er Yabadoo da et godt bud - han er selv i stor ponystørrelse.
Jeg er faktisk lidt misundelig... kunne selv godt tænke mig at lave et par traverkrydsninger med henblik på springponyer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingstevalg |
|
|
Jeg er enig i at du nok ikke skal satse på højde da det er meget svært at gætte et føls kommende højde!
Man siger at forventet højde, for et føl, er (hoppens stangmål+hingstens stangmål)/2.
Ved denne regnemåde skal hingsten være over 170 når hoppen er på 148 før føllet bliver 159. Dog vil et føl ofte blive højere end hoppen hvis bare hingsten også er højere end hoppen.
Hvad med at prøve en travhingst? Så er der ikke krydsning-fordomme ved evt. senere salg.
En araber lyder dog for mig som et meget mere spændende valg til hobbyavl. De er elegante, udholdende og sjældent meget over ponymål. (Gode springheste?)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisa1....... |
|
|
Franskmændende bruger da så vidt jeg ved ikke primært travblod. De bruger da som oftest selle francis?! Jappeloup var da vist også noget af et særtilfælde!!!Tror bestemt ikke det er den blanding der har haft mest succes på ridebanerene. '
Har med egne øjne set travblandinger som var mildest taget uheldige. En del smed bagbenene nøjagtigt som travere, og de endte med at ingen ville ride/købe dem....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selle francais |
|
|
Jappeloup er absolut ikke den eneste traverkrydsning, der har repræsenteret de franske farver med held. Galoubet er en anden, han var WC-vinder og var en helt fantstisk hingst. Han er i dag linie-grundlægger i europæisk ridehesteavl. Han er farfar til Gestüt Böckmann stjernehingst Quattro B.
Jeg fandt ham for sjov skyld i HesteData:
Ident: 4785VRH
Avlsforbund: KWPN
Land: Holland
Navn: GALOUBET A
Køn: Hingst
Fødselsdato: 01-01-1920
Far: Ident: 310077466 SF FRA
Navn: ALME Z
Født: 01-01-1966
Mor: Ident: 2032230 SF FRA
Navn: VITI T.F. (DRAVER)
Født: 01-01-1920
I Frankrig bedækkes travhopper ofte med enten fuldblod eller varmblod. Bliver resultatet et hoppeføl, så er det en traver. Bliver resultatet et hingsteføl, så er det en Selle Francais. Så derfor er der mange af dem i Frankrig.
Men det er kun i springning de bruges, franske travere har et gudsbenådet springtalent.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selle Francais |
|
|
ER traverblod! Hvis en hest fødes som hoppe registreres den som traver og fødes den som hingst registreres den som Selle Francais, så mere tæt beslægtet kan de da vist ikke komme de to racer. Der findes dog sikkert også Selle Francais uden traverblod, men det er absolut ikke ualmindeligt at der er det i. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang hingste |
|
|

der er evt ham her. fandt ham på pintoforeningens hjemmeside. kan se du bor på sjælland der står han også. han hedder mosegaards moon star
www.pinto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| travblod |
Lisa1 |
08-06-2004 14:59 |
|
Jeg har faktisk tit tænk på, at tjekke de Selle Francais hingste vi har i DK, efter for eventuel traverblod.
Det kunne jo være herresjovt, at spørge en fordomsfuld avler med afkom efter Selle Francais hingste, om de egentlig var klar over at deres hest indeholdte så og så meget procentdel traver.
Blanke, travere har fra natur gode springegenskaber.
Nogle smider bagbenene, ja, men det er langt fra alle.
En DV kan (og har jævnligt) lignende/andre ukorrekte bevægelsesmønster.
Jappeloup er langt fra et særtilfælde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumbumbum |
|
|
Så blev jeg da lidt klogere mht. den franske avl.
***Blanke, travere har fra natur gode springegenskaber.
Nogle smider bagbenene, ja, men det er langt fra alle.***
Tjae endnu har jeg ikke set en travhest spring en ordentlig LA klasse, eller set en der brugte sin ryg - derfor tror jeg stadig ikke på travheste indenfor avlen af rideheste.
***En DV kan (og har jævnligt) lignende/andre ukorrekte bevægelsesmønster.***
Det er svært at avle en hest der har 100% korrekt eksteriør, men specielt travere er kendt for at have et dårligt eksteriør + mus.....
Jeg er ikke en-eller-anden-anti-trav-noget - vi har da selv har nogle opstaldet. Men efter min mening hører traver til på travbanen og ridehesten til på ridebanen

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nu er der mig bekendt rimelig stor forskel på de almindelige danskavlede travere og Selle Francais!!!!
Så at sammenligne Selle Francais´s ridehesteegenskaber med de danske travere er for mig som at sammenligne pærer og æbler, de er godt nok frugter begge to, men vil man lave æblekage, kan man måske godt regne ud, hvad man skal have fat i .......
Hvis man vil avle en ridehest, skal man da gå efter nogle uundværlige egenskaber, såsom f.eks en korrekt overlinje, hvilket jeg aldrig har set på en traver. De er jo i sagens natur lavet til at rende stærkt i trav, og da er det åbenbart en fordel at have en overlinje, som vender den modsatte vej af en ridehests.
Der er selvfølgelig mange mennesker, som har stor glæde af en travhest som ridehest, men langt de fleste rider nok heller ikke højere end L-plan i hverken spring eller dressur.....
Mvh. Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blanke |
|
|
"Travheste bruger ikke ryggen"
Tjae?
Undrede mig over DET!
Darling bruger ryggen betydligt bedre end de fleste DV`er jeg har set.
Men okay.. Darling er redet rigtig - og nej.. Hun kommer ikke til at gå høje klasser(og det skal hun heller ikke), men måske det har noget med det at gøre? At de travheste du har set ikke har været redet rigtigt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hey Line.. |
Jeva |
16-06-2004 00:32 |
|
Hej..
Ville da bare lige blande mig lidt..  Hvis du vil lave en god et eller andet pony, hvorfor så ikke avle på Queen? Ja.. Darling er dejlig, køn osv. men traver!
Nej jeg har ikke noget imod travere overhovedet, men der er nogle ting der er svære at ændre på hos en traver, og derfor synes jeg måske at du skal overveje Queen i stedet.. (i fare for at få rap over nallerne)
Travere har en konkav hals, fordi de skal kunne komme meget langt frem med forbenene, kunne gribe utrolig meget af med bagbenene for at kunne løbe så stærkt som de gør.. - Fint, en traver er en dejlig hest (til TRAV) MEN.. vælger du at sætte hende i fol med eks. en connemara, new forest el. lign med god overlinie osv. osv., kan du stadig resikere, at følle får den konkave hals, og derfor får FYSISK umuligt ved at kunne komme ind og bruge sig!
Hvis du nu tog Queen i stedet.. - Ja så kunne du virkelig få noget godt igang! Hun er fin, godt bygget osv. og føllet ja... hvis du finder en god hingst har det jo en rigtig god chance for at blive noget der virkelig kan blive brugt til noget!
Man kan jo godt avle godt, selvom man avler for sjov!
- Hvorfor sætte flere "markedsponyer" i verden? Er det ikke synd?.. - Om nogle år må du ikke længere ride pony, hvorfor så avle noget som du og måske ingen andre vil kunne bruge til andet end en skovtur? - Hvorfor ikke avle en dejlig pony som du måske kunne være heldig at se komme langt på en konkurrencebane,(eller har man ikke lyst til konkurrencer) bare det at der er flere muligheder i den?!
Jeg synes bare, at du sku høre det fra mit synspunkt..
Vi snakkes!
Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maria.. |
|
|
Tjae.. Jeg kan ikke avle på Queen, da jeg rider stævner på hende - og det vil ikke udskyde pga. et føl.
Og jo- Det kan godt være at jeg for det grimmeste, mest forkerte bygget, og så meget andet føl - Men idèn er bestemt heller ikke at den sælges - nej, SLET ikke sælges.
Føllet skal bruges til selskab til Darling når Queen skal sælges, og evt. også til det føl jeg måske skal
købe.
Jeg ved ikke om du har set Darling og Queen springe? - Darling springer næsten ligeså godt som Queen, og Queen har fået ros af mange springdommere over hendes springteknik.
Det kan godt være at Darling ikke kommer til at springe M-klasser, men hvor mange heste gør det???
Markeds føl? - Tjae.. Hvorfor er shetlændere uden afstamning så okay at lave? Fx. Charlottes?
Noget helt andet er at HVIS den skulle sælges, ville den ALDRIG blive solgt til en hestehandler.
Kan godt følge dig- og de andre, der ikke mener at jeg skal avle på Darling, men hvorfor lade være? Hvis føllet aligevel kun skal bruges til hygge?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen så er det jo |
|
|
... bare at komme igang
Ligemeget hvad andre siger er jeg sikker på at du kan få et ganske fint føl ud af det - også selvom det måske ikke bliver til de store bedrifter inden for ridesporten.
Du spurgte hvilken hingst og jeg vil som bekendt ikke foreslå nogen bestemt. Men jeg vil foreslå følgende racer/avlsforbund: fuldblod, araber, dv, dsp, pinto, knabstrupper, palomino - og den så omtalte selle francais. Her er det jo afgørende om du vælger at satse over eller under ponymål.
Held og lykke med foretagendet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|