og moderen ind i en boks ved siden af så det kun er dig og følle. Efter nogen gange vil mor og barn være trygge ved situationen - det bedste er efter min mening at de kan se hinanden, så foregår det mere roligt. Når de står i hver sin boks vil føllet meget hurtigt søge tryghed hos dig og nærmest ikke kunne lade dig være.
Gå stille og roligt frem rør ved hende og få en grime på så du kan holde hende.
Jeg siger ikke det virker hver gang, men du får svært ved det ude på folden hvor hun nemt kan slippe væk.
Der er utrolig stor forskel på føl hvordan de er - nogen tillidsfulde fra starten - andre er længe om det. Men det kommer som regel ikke af sig selv, og ofte er moderen den "store skyldner" da hun på folden beskytter sit føl og går imellem føllet og evt. farer, og på den måde viser føllet at hun skal passe på de der "farlige" mennesker/andre heste. Men jeg vil nok sige at efter 3 uger plejer både føl og hopper at være noget mere afslappede end i starten.
Så hvis jeg var dig ville jeg se at få dem indenfor og øvet lidt. Men husk aldrig så længe af gangen, og stop mens føllet synes det er rart. Så finder hun hurtigt ud af at det egentlig er rart at blive kløet og at hun jo kommer ind til moar igen. Og ud på folden igen og lege med de andre.
Held og lykke.