Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

føllet er sky
Forfatter: 
Dato:  07-06-2004 13:55
hej

for ca tre uger siden fik min hoppe et dejligt hoppeføl..

alt ok.. men jeg har bare det problem at jeg ikke kan komme hen til hende(følle)

hvis jeg sætter mig i græsset og venter, kommer følle hen til min efter ca. 17 min. men så når jeg strækker min arm frem, smutter damen igen.

så nu er mit spørgsmål:

skal jeg bare slappe af og lade følle bestemme tempoet???.

eller

skal jeg simpelthen fange hende , og tvinge hende til at acceptere at jeg rører hende.??

Mvh. Anne

En hver Nordbo rider på islandsk turbo.
{>
0
0
Svar på denne tråd

hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  07-06-2004 14:15
Jeg har faktisk kun kendt Tritla fra lille af... ellers har alle de føl jeg kende været vant til mennesker...

Men Tritl avar også meget sky i starten, hun ville ikke røres ved.

Det gode er at dit føl alligevel er nysgerrigt... Jeg havde min hoppe og lille Tritla inde i boksen en dag og fik "lov" til at røre lidt ved Tritla på et tidspunkt. Ikke meget men nok til at hun synes det var meget lækkert at blive kløet!!

Efter ca 2 uger kom hun travende og vrinskede os i møde når vi kom ud på folden. Hun er en rigtig kælepot.

Jeg ved ikke om man skal gå hurtigt eller langsomt frem, har ikke en idé om hvad der virker bedst. Personligt vil jeg nok tage en mellem vej. Hvis dit føl er meget sky er det jo næsten umuligt at komme tæt på den ude på en fold.
Måske man skulle lukke dem ind i en mindre boks mens du strigler eller sådan noget. Så kan den ikke undgå at vænne sig til dig.

I hvert fald synes jeg ikke man skulle brutalt putte grime på.

:-D Én gang Ismulle....altid Ismulle!! :-D
0
0
Svar på denne tråd

Ind i stalden med hende...
Forfatter: 
Dato:  07-06-2004 14:53
og moderen ind i en boks ved siden af så det kun er dig og følle. Efter nogen gange vil mor og barn være trygge ved situationen - det bedste er efter min mening at de kan se hinanden, så foregår det mere roligt. Når de står i hver sin boks vil føllet meget hurtigt søge tryghed hos dig og nærmest ikke kunne lade dig være.

Gå stille og roligt frem rør ved hende og få en grime på så du kan holde hende.

Jeg siger ikke det virker hver gang, men du får svært ved det ude på folden hvor hun nemt kan slippe væk.

Der er utrolig stor forskel på føl hvordan de er - nogen tillidsfulde fra starten - andre er længe om det. Men det kommer som regel ikke af sig selv, og ofte er moderen den "store skyldner" da hun på folden beskytter sit føl og går imellem føllet og evt. farer, og på den måde viser føllet at hun skal passe på de der "farlige" mennesker/andre heste. Men jeg vil nok sige at efter 3 uger plejer både føl og hopper at være noget mere afslappede end i starten.

Så hvis jeg var dig ville jeg se at få dem indenfor og øvet lidt. Men husk aldrig så længe af gangen, og stop mens føllet synes det er rart. Så finder hun hurtigt ud af at det egentlig er rart at blive kløet og at hun jo kommer ind til moar igen. Og ud på folden igen og lege med de andre.

Held og lykke. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Vores hopper
Forfatter: 
Dato:  07-06-2004 15:08

Vi har altid vores hopper på stald om natten.

Vi fik tre føl i år, og der var en vis form for opgave at gøre dem tamme de første fjorten dage.
Jeg lægger grime på dem den første dag og trækker med dem på staldgangen og rører ved dem alle steder, løfter ben hver dag og binder dem op.

Nu er de tre måneder og de er meget tillidsfulde og man kan komme til dem alle steder, både ude og inde.

Jeg tror den første måned er det meget vigtigt at have dem i hænder min. en gang om dagen.

Mvh. Linda

Tillid er ikke noget man kan kræve, det er noget man skal gøre sig fortjent til.
0
0
Svar på denne tråd

Hold mor på folden
Forfatter: 
Dato:  07-06-2004 15:35
Hej
Vores føl kommer kun ind en gang imellem men vi går tit ud på folden og holder fast i mor, mens føllet f.eks drikker så kæler vi den over det hele. Vores føl er 3 uger nu og er først i går selv begyndt at komme hen til os, men nu syntes hun også at det er rigtig hyggeligt. Det er vigtigt at komme derud hver dag og røre ved føllet, vi løfter også hovene bare lige nogle få sekunder, det siger hun ikke noget til.
Mvh. Pia
Se mine pintoponyer på
www.sitecenter.dk/stutterifjorden
0
0
Svar på denne tråd

Lad være med at stresse og presse
Forfatter: 
Dato:  07-06-2004 15:40
Hej Anne

Jeg havde samme problem med min hoppe da hun blev født - hun ville hverken se eller komme hen til mig.

Jeg blev dybt frustreret og ked og prøvede alt muligt.
Intet virkede - i hvert fald kunne jeg mærke at den ikke var tryg ved mig.

Jeg vil sige at du må bare gå en tur ud på folden og se om hun vil komme hen, vil hun ikke gå hen til de andre og vær "vigtigt" og bare lad damen passe sig selv.
Føl er nemlig MEGET nysgerig af natur og hun kommer hen, stol på det.
Måske hun fjerner sig hurtigt igen, men det må hun om, så går hun bare glip af den nusse og kløetur som de andre får når de kommer hen og bliver hos dig.
Det er vigtigt at du ikke presser hende eller som en anden har foreslået tager hende fra moderen så hun kun har dig - jeg ville ikke gøre det, hvorfor det - hun er kun et lille føl og du vil aldrig kunne konkurrerer med hendes mor og skal heller ikke det.

En anden snak er hvis der skal grime på sådan en lille føllebølle - jamen så er det en gang imellem nødvendigt at holde dem fast så de lige lærer at sådan er det altså at være ridehest og være i denne verden.

Selvfølgelig ville det være rart at kunne stå og hygge sig i stalden og løfte ben osv. men det skal nok komme - bare nyd dit føl på afstand lige nu - sid i folden som du gør og lad hende komme og gå når hun vil. Lad være med at "overfalde" hende når hun kommer hen - nus hende når hun er helt henne så du ikke skal række ud efter hende og lad være med at kigge hende dybt i øjnene - det kan godt virke skræmmende, da rovdyr gør dette - og vi er faktisk rovdyr i deres øjne.

Jeg håber du kan bruge det - for jeg taler af erfaring. Og jeg lærte at vise tålmodighed og ja, min hoppe lærte ikke med det samme at løfte ben eller blive trukket med, men det lærte hun senere og i dag er hun en dejlig 4 års tilredet hoppe:-)

Held og lykke med det og tillykke med hende.

Mvh. Louise S.
0
0
Svar på denne tråd

Mange meninger
Forfatter: 
Dato:  07-06-2004 16:27
Der er altid vidt forskellige meninger om hvad der er det rigtige at gøre - nu må du ikke lade dig forvirre af de forskellige svar du har fået - lyt til din egen intuition - du kender hoppen og har sikkert en ide om hvilken reaktion hun kommer med.

For mig ville det ikke virke at blive på folden med min ene hoppe. Hun kommer ikke selv hen til os - det er en anden historie fra hendes liv før hun kom hos os - derfor kommer føllet heller ikke selv - og når vi endelig får fat i moderen står hun ikke stille hvis vi taler med føllet - hun er tryggere inde i stalden - bare hun kan se den lille. Det vigtigste er at man ikke presser noget igennem.

Og personligt synes jeg det er 100 gange nemmere at lære føllene de grundlæggende ting når de er små end når de vejer 500 kg og er noget stærkere. Med grundlæggende mener jeg strigling - berøring - løfte hove og blive trukket og være bundet. Men sådan er vi jo igen så forskellige.

Men en ting kan alle nok blive enige om - det kræver tid og tålmodighed uanset hvilken metode vi vælger. :-)
0
0
Svar på denne tråd

mange meninger
Forfatter: 
Dato:  08-06-2004 10:20
selvfølgelig var jeg godt klar over, at der fandtes et utal af meninger ang dette emne..

jeg er helt ening med jer i at føllene skal lære alle de grundlæggende ting fra starten, løfte hove, gå i grim osv. ellers så bliver det jo næsten livstruende når damen bliver en stor fuldvoksen dame.
Jeg tror ikke at det her, er moderhoppen som er problemet,lige så snart jeg komme ind på folde, kommer hun gående hen til mig og skal nusse, hvorfor føller stadig ikke vil nusse med ???? ja det må guderne vide...

igår var føllet smuttet igennem hegnet, (altså under den øverste og over den nederste) klumpen kunne jo selvfølgelig ikke finde ud af at komme tilbage igen,så hun lagde sig ned og ventede på at vi kom og hjalp hende tilbage igen.
Men i al den tid, græssede moderen bare videre tæt på, men der gik ikke panik hende eller noget. så jeg synes egentlig at hun tar det meget pænt i forhold til at det er hendes første føl.

jeg skal have dyrlæge på torsdag, de andre skal vaccineret. så vil jeg også lige spørge hende. Hun må vel også snart have lidt erfaring i bagagen.

Mvh. Anne

{>
0
0
Svar på denne tråd

hva så hvis
Forfatter: 
Dato:  08-06-2004 10:24
men jeg tænkte lige på, jer som tager dem ind i boks.
holder i føllet fast så det ikke kan "flygte " fra jer.
for jeg fik en dag fat hende på folden, og det stitrede hele hendes lille krop, så jeg valgte altså at lade hende gå.
Mener I så at man bare skal holde fast eller hva???

Mvh. Anne

{>
0
0
Svar på denne tråd

Vi tager dem ind...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2004 11:56
... hver aften. Så får moderen sit foder, og hun bliver striglet og nuslet lidt om. Mens vi bevæger os rundt i boksen, snakker vi også med føllet. Vi passer på, at vi ikke taler højt, bruger pludselige bevægelser, griner pludseligt og alle de andre småting, der kan skræmme sådan en lille størrelse - men ellers ignorerer vi føllet (kigger ikke ret meget på det, og forsøger ikke at gå efter det).

I løbet af ganske få dage vænner den lille sig til at vi går rundt derinde, og den kan jo mærke på sin mor at hun er tryg ved os. Når nysgerrigheden begynder at tage overhånd, så tager vi fat i føllet. I starten er det jo let nok at holde fat omkring bringe og bagpart på sådan en lille sag.

Vi holder fast et øjeblik, mens vi taler dæmpet og beroligende, og klør/kradser føllet lidt på bringen og undersiden af halsen og på bagparten, lige over halen. Der klør det næsten altid på føllene, så den finder hurtigt ud af, at det er dejligt.

Lige når den synes det er allerbedst, så slipper vi, vender ryggen til og går vores vej. I løbet af ganske få dage vil den gå bagefter os for at få mere opmærksomhed. Når den først er kælen i boksen, kan vi som regel også komme til den på folden.

Når det gælder føl, er jeg i øvrigt ikke bleg for at bruge bestikkelse i form af ganske små rugbrødsstykker uden skorpe.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider