Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hannoveraner kåring
Forfatter: 
Dato:  09-04-2012 00:50

Så nærmer vi os hastigt kåringstiden og det giver mig en masse spørgsmål omkring hannoveraner kåringen i DK. Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Jeg har tidligere haft DV'er men købte en importeret hannoveransk Hoppe for godt 1½ år siden.

Jeg vil gerne have hende kåret i hannoveraner forbundet da jeg mener at det er der hun hører til og ikke i DV.

Jeg har undersøgt og læst alt på Hannoveraner forbundets danske hjemmeside, jeg har skrevet til formanden sidste år, og stadig ikke fået svar på mine spørgsmål.

 

Er der nogen der ved om man skal være medlem af forbundet for at stille en hoppe til kåring?

Eller er det kun aktive avlere som producerer føl? Eller bliver man betragtet som avler hvis man kårer en hoppe som måske på sigt skal levere et enkelt afkom?

 

Er der krav til højde for kåringsgraderne som i DV?

Min hoppe er lille men virkelig smuk og fantastisk gående. Ville være ked af at hun bliver kåret lavere hvis det udelukkende er pga hendes størrelse og ikke kunnen.

 

Jeg ville gerne tage ridekåringen da det er der hun vil vise sig aller bedst.

Skal hun så også løsspringes og møstres?

 

Håber der er nogen der kan hjælpe...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt svar
Forfatter: 
Dato:  09-04-2012 08:52

Ja, du skal være medlem for at fremstille en hoppe til kåring. Du skal melde dig ind i det tyske forbund som PASSIVT medlem, da du ikke ejer en kåret hoppe endnu. Det koster 25 + 75 Euro, dva ca 750 kroner.

 

Indmeldelsesblanket

 

Derudover skal du være medlem af den danske forening. Det koster pt 300 kroner. Kontakt Anja.Nygaard@hannoveraner.dk for indmeldelse.

 

For at en hoppe kan kåres i Hovedstambogen så skal den måle 160. MEN de bruger IKKE stangmål, og hvis de kan lide hoppen så måler den også 160 på dagen.

 

Sadelkåringen består af:

 

Mønstring frem og tilbage i ridehuset, hvor der bliver lavet eksteriørbedømmelse, her får du kåringsgraden at vide. Umiddelbart derefter slippes hoppen og den skal så løsspringes.

 

Optakt til løsspring

Løsspring

 

Derefter skal hoppen rides, de går 2-3 på banen og rides efter dommernes anvisning. Bemærk der skal rides slangegang og en kort sekvens med nedsidning.

 

Rideprøve med egen rytter

 

Til sidste skal hoppen testes af en fremmedrytter.

 

Bagefter afholdes der Schau for de hannoveranerhopper som er blevet kåret i Hovedstambogen. Det er frivilligt at deltage og mest interessant for 3-4-års hopper da de kan præmieres.

 

Hvis du har flere spørgsmål, så frem med dem.


Mvh. Charlotte


Züchten heißt denken in Generationen


Sælges:


Lille allround-vallak


Billig HTR-trakehnerhoppe efter Silver Moon til avl og let dressur

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg følger lige med
Forfatter: 
Dato:  09-04-2012 11:07

da min hoppe ska kåres næste år, hvorforegår de kåringer som regel? og hvorfor ska man være i det tyske som passitv når det i dk det skal gøres?

 

mvh steph

 

 

 

 

Stephaniehansen-minisite.dk

 

Nu med Quite Delight og Late Night shadow

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tysk forbund
Forfatter: 
Dato:  09-04-2012 11:11

Hannoveranerforbundet er bygget op på den måde at man skal være medlem af hovedforbundet og så af en klub/forening. Man skal være medlem i det tyske forbund, fordi det er der hopperne kåres, det vi har i DK er en forening, som står for arrangementerne. Den danske forening har ingen registreringskompetencer.

 

 


Mvh. Charlotte


Züchten heißt denken in Generationen


Sælges:


Lille allround-vallak


Billig HTR-trakehnerhoppe efter Silver Moon til avl og let dressur

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 skal man så have
Forfatter: 
Dato:  09-04-2012 11:47

dem med til tyskland og kåre dem?

 

mvh steph

0
0
Svar på denne tråd
 
 Danmark
Forfatter: 
Dato:  09-04-2012 12:54

Nej, det tyske forbund afholder kåring hvert år i juni i DK, som vi i den danske forening står som arrangør af.

 

I år afholdes der kåring/rideprøve/følskue/show/ udtagelse til auktion/osv.:

 

22. juni på Hedensted Ridecenter

23. juni hos Team Cabe i Ringsted


Mvh. Charlotte


Züchten heißt denken in Generationen


Sælges:


Lille allround-vallak


Billig HTR-trakehnerhoppe efter Silver Moon til avl og let dressur

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rettelse til pris
Forfatter: 
Dato:  09-04-2012 13:16

Jeg så lige at gebyret er steget, så det koster 25 + 90 Euro det første år som passivt medlem. Men det kan klart anbefales at melde sig ind som passivt medlem og så siden overgå til aktivt medlemskab.


Mvh. Charlotte


Züchten heißt denken in Generationen


Sælges:


Lille allround-vallak


Billig HTR-trakehnerhoppe efter Silver Moon til avl og let dressur

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prisoverslag
Forfatter: 
Dato:  09-04-2012 15:01

Hej Charlotte,

måske du lige kan hjælpe, det er jo 'dit' forbund her på HN

Jeg har skrevet til foreningen, men kan stadig ikke lure priserne ud!

Hvad koster indmeldelse i år for en ikke-hann reg hoppe som stiller til kåring?

Jeg har fået godkendt hendes afstamning så skal egentlig bare have meldt mig ind.

Og er det aktiv eller passiv når hun skal bedækkes i år og gerne skulle have hann. reg føl ved siden næste år?

 

Uh, håber på din hjælp!

 


"beklager en rytter sig over en hård mund, beklager han sig dybest set over sin egen udygtighed"

- Wilhelm Müseler -

0
0
Svar på denne tråd
 
 Passivt medlem
Forfatter: 
Dato:  09-04-2012 16:04

Du skal melde dig ind som passivt medlem, og så eventuelt også i den danske forening. Dvs 25 + 90 Euro og så 300 kroner. Du kan først blive aktivt medlem når din hoppe ER kåret, dvs fra næste år.

 

De 25 Euro er indmeldelsesgebyr, som kun betales første år. Men melder man sig ud og ind igen, så skal der betales nyt indmeldelsesgebyr, det er en måde hvorpå man holder på medlemmerne. Indmeldelsesgebyret for en aktiv avler er 250 Euro.

 

Det der egentligt koster flest penge når vi taler ikke-hannoveraner hoppe er kåringen, gebyret er næsten lige så dyrt som DV. Det dækker oprettelse af afstamning, kåring og DNA-test. Jeg kender ikke det præcise gebyr, men sidste år var det omkring 13-1400 kroner.

 

Du skal så bare bede hingstestationen om at indberette til Hannoveranerforbundet og så eventuelt gøre opmærksom på at den er ifolet ved kåringen, så får du tilsendt det skema som inseminøren skal udfylde og som du så selv skal sende til forbundet.


Mvh. Charlotte


Züchten heißt denken in Generationen


Sælges:


Lille allround-vallak


Billig HTR-trakehnerhoppe efter Silver Moon til avl og let dressur

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak
Forfatter: 
Dato:  09-04-2012 16:17

Du er en kilde af konkret viden. Mange tak!

 

Ja det var også hvad jeg selv var nået frem til men når man er vant til at kigge på DV's prisoversigt så er Hann nu lidt indviklet.

Igen tak og jeg glæder mig nu til at komme afsted både i år med hoppen og næste med følle (alt krydses, bank under bordet osv)


"beklager en rytter sig over en hård mund, beklager han sig dybest set over sin egen udygtighed"

- Wilhelm Müseler -

0
0
Svar på denne tråd
 
 Må jeg låne tråden et kort øjeblik?
Forfatter: 
Dato:  09-04-2012 16:17

Charlotte ?Stutteri Lund? - Måske du også kan hjælpe mig med et spørgsmål...

 

Jeg har en hannoveraner hoppe, som er kåret i tyskland.

Men jeg synes ikke, jeg kan se hendes karakterer nogen steder. Er der et sted, hvor jeg kan se dem? Tænker lidt ala hestedata, bare en tyske version?

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Desværre ikke
Forfatter: 
Dato:  09-04-2012 16:29

Når man får kåret en hoppe, så får man efterfølgende tilsendt en seddel med karaktererne, som man selv skal opbevare. Men tyskerne holder kortene lidt tæt til kroppen, så de står ikke nogen steder hvor man lige kan gå ind og læse dem.


Mvh. Charlotte


Züchten heißt denken in Generationen


Sælges:


Lille allround-vallak


Billig HTR-trakehnerhoppe efter Silver Moon til avl og let dressur

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ærgeligt...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2012 16:35

Nå, så får jeg ikke min nysgeriighed stillet...

 

Det er en ældre hoppe, så de papirer er nok gået tabt et sted... Hun er dog brændemærket på halsen, så hun må være i hovedstambogen ( så helt skid er det forhåbentligt ikke ).

 

Dog var det kun af ren nysgerrighed mht. karakterene, da hun allerede er ifol og dette er hendes sidste føl.

 

Men tak fordi du lige tog dig tid til at svare mig


0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker
Forfatter: 
Dato:  09-04-2012 21:32

Helt fantastisk med din hjælp Charlotte.

 

På hannoveraner.dk ligger der en indmeldelse til den danske forening. Der skal man svare på om man allerede er medlem i det Tyske.

Kan man regne med også at blive meldt ind i det tyske hvis man melder sig ind i det danske?

 

Jeg ved at det er tyske dommere. Hvor god er man til at oversætte til dansk?

Mit tyske har jeg nemlig efterladt i skolen, og ville ærligt ikke vide hvilken kåringsgrad min hoppe får under eksteriør bedømmelsen.

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Oversættelse
Forfatter: 
Dato:  10-04-2012 07:33

Desværre har oversættelse været et af de steder hvor det har haltet. Sidste år fik vi lokket dommerne til at give beskrivelsen på engelsk det ene af stederne. Men det er en af de ting som vi er opmærksomme på kan være et problem for mange.

 

Jeg kan godt se at Hannoveranernes gebyrpolitik kan forekomme bøvlet i forhold til DV, men jeg synes det er rart at man betaler for det man får. Modsat DV hvor alle betaler det samme kontingent uanset om man har en ridehest, én avlshoppe, 20 avlshopper eller 10 avlshingste.

 

Det koster fx 13-1400 kroner at få eksteriørkåret en ikke-hannoveranerhoppe, men kun omkring 400 kroner at få eksteriørkåret en hannoveranerhoppe.


Mvh. Charlotte


Züchten heißt denken in Generationen


Sælges:


Lille allround-vallak


Billig HTR-trakehnerhoppe efter Silver Moon til avl og let dressur

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Indmeldelse
Forfatter: 
Dato:  10-04-2012 07:50

Nej, man bliver ikke automatisk medlem af det tyske forbund bare fordi man melder sig ind i den danske forening. Hvis man melder sig ind i det tyske som AKTIVT medlem (=ejer af kåret hoppe/hingst), så skal man fortælle hvilken forening man er/vil være medlem af.

 

Indmeldelse passiv

 

Indmeldelse aktiv


Mvh. Charlotte


Züchten heißt denken in Generationen


Sælges:


Lille allround-vallak


Billig HTR-trakehnerhoppe efter Silver Moon til avl og let dressur

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  10-04-2012 09:16

Imponerenede viden Charlotte

 

Men jeg har svært ved at have respekt for et forbund, hvor formanden ikke svarer. Hvor stangmålet ikke tages i brug hvor hopperne eksteriør kåres uden man ser alle 3 gangarter. Hvor man ikke vil offentliggør kåringskarakterne , hvor praktisk talt alle går i hovedstambogen, så tror folk det det samme som Hovedstambogen i DV.

 

Jeg oplever at folk synes det er lidt finere at have dem kåret i et tysk forbund, men samtidelig vil de gerne døbe deres heste eks Kohavegårdens finest little lady. Jeg synes det virker lidt "mrs. Bucket" agtig (fra fint skal det være) hvis jeg skal provoker lidt.

 

Dertil skal det siges at jeg håber det kan holde DV til ilden at de får konkurrence fra Tyskland, tyskerne er rigtig gode til at markedsføre sig og kårer gerne hopperne godt for at få kunder. De er forretningsmæssige dygtige.

 

Held og lykke til alle der skal have hopperne kåret.

 

MVH Hanne

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hanne???
Forfatter: 
Dato:  10-04-2012 10:38

Jeg undrer mig lidt over dine udtalelser engang imellem.

 

At tyskerne ikke bruger stangmål er egentligt ret ligegyldigt, de kigger på hoppen, siger et tal og det er endog meget tæt på det vi har målt den til hjemmefra. Så jeg kan ikke se problemet. Jeg selv kan da også komme meget tæt på det rigtige stangmål bare ved at kigge på hesten. Jeg kan ikke forstå hvorfor kåringsklassen partout skal afgøres af én cm, som i sidste ende er afhængtigt af hvor gode venner man er med den person som måler på dagen.

 

Hannoveranerne har lidt samme kåringsskala som TAF herhjemme. Faktisk så ligger de én karakter UNDER DV's karakterer, idet kun 3-4% opnår 8 i helhed. For ikke-hannoveranerhopper kræves 7 i helhed for optagelse i Hovedstambogen, dvs samme niveau som DV kræver. Indfødte Hannoveranerhopper skal så kun have 6 i helhed, men det svarer stadig til en god DS-hoppe i DV-regi.

 

At de IKKE offentliggør karakterer synes jeg egentligt DV kan lære lidt af. Men faktisk så offentliggør de "resultater" fra 1-dagesafprøvningerne på de hopper der har opnået topkarakterer i hvert nummer af deres medlemsblad, ikke med tal, men delt op i dressur- spring- og dobbelt-talenter.

 

Men hvorfor jeg synes DV kan lære noget af Hannoveranerne med hemmeligholdelse af karakterer? Det skyldes egentligt at jeg synes sadelkåringerne er blevet til konkurrencer, jeg ville klart foretrække at resultatet hed bestået/ikke-bestået.


Mvh. Charlotte


Züchten heißt denken in Generationen


Sælges:


Lille allround-vallak


Billig HTR-trakehnerhoppe efter Silver Moon til avl og let dressur

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brændmærket med nr.
Forfatter: 
Dato:  13-04-2012 02:27

Kære Charlotte, vores hoppe er brændmærket med nr men er med et tysk hannoveraner pas, hendes far er i kårings regi ukendt, kan hun kåres? Og i så tilfælde er det en form for det samme som dv's forregister? Hun er ifolet med Diadem og venter føl her d. 16. Maj kan føLlet kåres? Skulle vi have søgt om brug af Diadem? Og sidst men ikke mindst:

En ikke reg hannoveraner hoppe? Hvad er kravene for denne? Hov lige et mere;-) kan mor og føl stille til kåring samme dag?

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-04-2012 08:04

Charlotte: godt du undres. jeg vil gerne at folk undres ,

 

Jeg tror for så vidt vi er enige i flere ting.

Nemlig hvorfor en størrelse skal aføre en kåring. Men så skal de ikke have regler om stangmål,

Afskaf det. Være dog ærlig.

 

Om rideprøven er jeg igen enig bestået/ikke bestået. Men eksteriør

karakterne skal frem. Her det ikke en rytter der kan ligge til og trække fra. Hvis vi skal fremme avlen. Hemlighedsholdelse er aldrig godt.

 

Jeg ved godt omkring hannoveranren karakterne , men oplever bare mange sige min gik i hovedstambogen til Hannoveraner kåringen med de fjolser i Dv kom den i DS og så har hesten faktisk fåey bedre karakter i DV.

 

God dag Hanne

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stangmål?
Forfatter: 
Dato:  13-04-2012 08:14

Jamen, hvorfor har DV så en regel om stangmål? Jeg oplever gang på gang at kender man måleren, er man noget ved "musikken" eller har man den rette person til at fremvise "kræet", jamen så opfylder ens hoppe også kravet om stangmål og det uanset hvor lille den er.

 

Mht karaktererne så kan de IKKE sammenlignes 2 forbund indbyrdes. Selvfølgelig vil en hoppe få bedre karakterer i DV hvis de har 3-4 procent der opnår 9+ og Hannoveranerne samme procent der opnår 8+.


Mvh. Charlotte


Züchten heißt denken in Generationen


Sælges:


Lille allround-vallak

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stangmål
Forfatter: 
Dato:  13-04-2012 22:05

Bare lige for at korrigerer, nu skriver du "Tyskerne" ikke bruger stangmål, det forstår jeg ikke helt. Altså Holstenerne gør, så det er da ikke noget alle tyske forbund ikke bruger.

 

Jeg forstår heller ikke helt de ikke offentliggøre karaktererne, og som jeg kunne læse et sted, så heller ikke i passene, er det virkelig korrekt ??

 

Det er da rart at vide hvad de er kåret med. Problemet er lidt, som jeg ser det, at Hannoveranerne har lavet lidt sjove og mærkelige hjemmekåringer rundt omkring i Danmark, her da de startede op for nogen år siden.

 

Jeg har i alle fald hørt om heste, ligesom Hanne nævner, der er kåret på staldgangen, uden at være vist andet end i skridt frem og tilbage, og det er useriøst i min verden. Jeg har også hørt om heste der har fået 9 taller for f.eks. type, hvor der står en lille ubetydelige hest.

 

Jeg har hørt om om en F3 Hoppe i DV regi, pga. der mangler kåring længere ude, er kåret i Hovedstambogen, det undre mig da også gevaldigt, må jeg sige. Den må så have fået 7 i helhed, udfra det jeg kan læse længere oppe, er det korrekt ??

 

Det er i alle fald ikke en hoppe der kunne få 8 i helhed i DV, og ja den er faktisk kåret med 6 i helhed i DV regi, og med overvejende 6-taller i karakter. Så ifølge det der står længere oppe, burde den jo med de lidt skrappere tyske karakter, kun have haft 5 i helhed. Så her er der jo ikke sammenhæng.

 

Jeg er helt enige i at Tyskerne gerenerelt er skrappere i deres karakter og ikke rutter med dem, i alle fald ikke i Holstener regi. Det er jo heller ikke unormalt at mange hingstemødre bla. er kåret med 5-6 taller, og en hoppe med 7 taller i Holsten, er en god hoppe.

 

I det tilfælde tænker jeg enten lyver ejeren overfor mig, eller også så kårer de simpelthen nogen hopper super godt, for at glæde avlerne og få dem til at vælge Hannoveraner regi, men det gavner jo ikke avlen og avlerne.

 

Jeg synes det er lidt synd for de seriøse Hannoveraner avler, at der er kåret så mange hopper med "mystiske" karakter her hjemme i den her opstartsfase i Danmark, og også under mærkelige udstillingsvilkår, som f.eks. staldgange. Det kommer til for os udestående, at virke som om man kårer for at få medlemmer, og ikke for at vejlede og guide avlerne bedst muligt.

 

Så sent som idag, har jeg i et andet fora lige læst om en der "påstår" hendes hovedstambogs Hannoveraner er kåret kun med 9 og 10 taller, og heldigvis er det da vist så tyk en løgn, at de fleste gennemskuer den :-)

 

 

 

Annette


Kvalitets avl af springheste


Heste af super springafstamning sælges


Se mere på vores hjemmeside


Ung top springhoppe søger rytter til efteråret


www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overværede engang
Forfatter: 
Dato:  13-04-2012 22:48

en Oldenburger kåring i DK; Synes også det her gik meget hurtigt med at få kåret i hovedstambog

 

Nå ja sådan er livet jo; den kloge narrer den mindre kloge.


Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 12:51

Jeg har idag netop tilmeldt min nye hoppe til hannoveraner kåringen i Ringsted d. 23. maj.

 

Efter at have læst denne tråd er jeg da kun endnu mere spændt på at se hvordan det kommer til at gå

 

Min hoppe kan egentlig kåres i både hannoveranerforbundet og DV, men jeg har valgt at kåre hende i hannoveranerregi, fordi hun har så meget hannoveraner i sig. Jeg syntes det er lidt sjovere at kåre inden for racen end i et forbund som DV, som ikke er en decideret race.

 

Hesten er klar, så det bliver rigtig spændende


Med venlig hilsen

Sanne

 

...............................

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vores sorte Dixie blev
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 13:07

kåret og gik materialprøve i Verden i november sidste år. Hendes stangmål fremgik af resultatet vi fik på kåringsdagen.


Med venlig hilsen Lene


www.hestebamserne.dk

 

FIRST RIDER dukke, anvendelig til tilridning,tilvænning til vægt, udlejes på ugebasis

 

HENRA 1½ HESTES TRAILER UDLEJES I KALUNDBORG.Total vægt 1300 kg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 charlotte
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 21:54

vil du oplyse mig om muligheden for at få "overført" kåringen af min TAF HTR hoppe( induc / Cantus) til hannoveraner forbundet, overvejer at ifole med en hann.hingst og fremstille kommende føl i Hann,forbundet.

 

er det en "formalitet" eller skal hoppen genkåres før føllet kan fremvises og optages i hann. stambog.

 

På forh.tak

(undeskyld jeg lige brød ind på denne tråd...)


Trakehner opdræt sælges,


5 års vallak e Heartbreaker (hohenstein søn)

4 års hoppe , mørkgråskimmel e Heartbreaker,

begge er rtg godkendt uden anmærkninger, begge tilredet og særdeles ridbare.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skal fremvises
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 22:36

Uanset tidligere kåring så skal alle hopper fremvises for kåringskommisionen. Sidste anmeldelsesfrist til den ordinære kåring 22-23. juni er på torsdag.


Mvh. Charlotte


Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.


Sælges:


Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er det ikke sådan
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 03:53

at uanset hvilket avlsforbund der findes, er der altid nogle som er tilfredse mens andre er utilfredse?

 

Når det er sagt så kan man jo sige at det står enhver frit for om man vil være medlem og dermed lade sine hopper kåre i DV, hvorimod at det jo kun er fuldblod og hannoveraner som kan kåres i Hannoveraner forbundet.

Personligt synes jeg jo det er super godt, specielt hvis man ønsker at avle renracet. DV er jo ikke et egentligt raceforbund men nok mere et sportshesteforbund. Og det er jo også godt - hvis man er til det!

 

Hanne!

 

Hvor ved du fra at samtlige hopper kåres i Hovedstambogen?

Hvor ved du fra at hopperne ikke vises i alle 3 gangarter?

Hvor ved du fra at hopperne ikke måles?

 

Jeg håber det er noget du VED fordi du har oplevet det med egne og øjne og ører - er det ikke tilfældet husker du vel forhåbentligt at 3 fjer hurtigt kan blive til 5 høns!

 

 

"Jeg oplever at folk synes det er lidt finere at have dem kåret i et tysk forbund, men samtidelig vil de gerne døbe deres heste eks Kohavegårdens finest little lady. Jeg synes det virker lidt "mrs. Bucket" agtig (fra fint skal det være) hvis jeg skal provoker lidt."

(dette skal forbundet vel ikke klandres for? de bestemmer jo ikke hvad medlemmerne vil mene!)

 

Dertil skal det siges at jeg håber det kan holde DV til ilden at de får konkurrence fra Tyskland, tyskerne er rigtig gode til at markedsføre sig og kårer gerne hopperne godt for at få kunder. De er forretningsmæssige dygtige.

 

Held og lykke til alle der skal have hopperne kåret.


Tro på dig selv og dine muligheder,

- derved kommer du længst!

0
0
Svar på denne tråd
 
 De tyske forbund
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 09:11

Jeg tror der er noget forskel på hvad de tyske forbund gør.

 

Jeg har fx ikke oplevet hannoveranerne bruge stangmpål, de bruger øjemål og rammer alligevel det som vi har målt hoppen til hjemmefra, så jeg kan ikke se at det skulle have ngen betydning. Hopper til eksteriørkåring bliver kun vist for hånd, frem og tilbage og så på volte. Men de bruger mindst lige så lang tid som danske dommere og er meget omhyggelige. Der gives jo også liddt flere karakterer end herhjemme, nemlig 13. De har kun kåret hopper i DK, der har afstamning til hovedstambogen. Tidligere kårede de kun udenlandske hopper der fik minimum 7 i helhed, og dermed gik i hovedstambogen, alle andre blev afvist. Nu har de åbnet så udenlandske hopper kan kåres med 6 i helhed og dermed i stambogen.

 

Jeg har også oplevet et par holstenerkåringer, der er blevet kåret revl og krat, selvfølgelig i passende klasser, men her har jeg følt at det var et spørgsmål om at hverve medlemmer.

 

@Hanne: Forøvrigt så vil et navn som Kohavegårdens finest little lady IKKE forekomme hos en hannoveraner medmindre den er navngivet i dansk regi, tyskerne forlanger at hesten har samme forbogstav som faderen og eventuelle stutterinavne skal være korte og efterstillede.


Mvh. Charlotte


Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.


Sælges:


Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hannoveraner kåring
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 09:16

min trunte er da 'kun' kåret i stamboge ved hann, og helt fortjent i forhold til fremstillingsformen på dagen.

Så det er i hvert fald ikke alle der kommer i hovedestambogen ;)

 




Beklager taste og stavefejl


www.stenhedegard.dk


Halmpiller sælges



Ungheste sælges, 0, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hannoveraner
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 09:30

Michael, du ved jeg har stor respekt for dig, synes du er super dygtig rytter, og meget kompetent heste menneske, men det her kan du da ikke med alvor mener er godt ??

 

tyskerne er rigtig gode til at markedsføre sig og kårer gerne hopperne godt for at få kunder. De er forretningsmæssige dygtige.

 

Det eneste det kan være godt for, er da medlemstallet og penge i kassen på det forbund der gør det, for det er da ikke fremmende for avlen, og da heller ikke for de avler der ejer disse hopper, eller for evt. kommende kunder, og da slet ikke for Forbundets renome med tiden.

 

Nu skriver du tyskerne, personligt har jeg ikke oplevet dette i Holsten, men det er jo ikke ens betydende med det sker, men jeg håber og tror det ikke.

 

Hvis man kårer en hoppe bedre end den er, for at markedsfører sig, og få kunder i butikken, så kommer man da ind i en skrækkelig ond spiral, som er svær at komme ud af igen.

 

Man risikerer da om 5-10 år, at stå med en ordentlig bunke afkom, efter super godt kåret hopper, men hvor afkommene ikke ligefrem er det, og de kommer jo ikke til at klarer sig bedre på konkurrence banerne, bare fordi deres mødre er godt kåret.

 

Det vil så langsomt få rytterne til at rynke på næsen over kvaliteten af heste, fra det forbund. Uha, jeg synes det er farligt.

 

Desuden så misvejleder man jo så også avlerne, og faktisk med vilje, hvis man gør sådan, det synes jeg næsten er endnu mere synd. Hvordan skal folk så blive bedre avler ??

 

At det er med til at holde DV fremme i skoene med lidt konkurrence, jamen det håber jeg da også, men jeg håber da ikke DV vil slå sig ind på ovenstående spor. Det skal jeg så være ærlig om, at jeg så også ret sikker på de ikke vil gøre.

 

Hvis man kommer til medlemsmøderne i DV, i alle fald herover, så har det med at Holstenerne, Oldenburg og Hannoveranerne er kommet til Danmark tit været på bordet. Men her snakkes der mest økonomi, da det er betydelig billigere at avle i det forbund, og måske er noget DV skal tænke over.

 

Bla. på kåringsområdet, jamen så behøver en hingstemor fra de forbund jo ikke at have gået en rideprøve, hvorfor skal de så i DV. Det er super dyrt for os avler, der ikke selv kan klargøre til en rideprøve, at få stillet vores hopper, og specielt i de her krise tider, er det måske et område man skal tænke en ekstra gang over.

 

Det er sådan nogen punkter, jeg håber konkurrencen syd fra, kan være med til at holde DV fremme i skoene, nemlig hvad er nødvendigt, og hvad er ikke, og hvordan holder vi udgifterne godt ned for vores medlemmer.

 

Du skriver også at det kun er Hannoveraner og Fuldblod der kan kåret i Hannoveraner Forbundet, det er da vist ikke helt rigtig mere. Det har nok været sådan, men de har da åbnet meget op de sidste år, og som jeg ser Hannoveraner Forbundet idag, så er det meget ala Oldenburg og DV.

 

Det er vel sådan set næsten kun Trakenerne der stadig har helt lukket for udenkommende. Holstenerne har lukket lidt op, men slet ikke så meget som Hannoveranerne.

 

Som jeg har forstået det med Hannoveranerne idag, og jeg vil gerne korrigeres hvis jeg har uret, jeg er nemlig overhoved slet ikke sikker. Men sådan som jeg har fået det forklaret, så kan alle hopper med godkendt afstamning, f.eks. DV eller Holstener blive kåret i Hovedstambogen.

 

For at deres afkom så kan optages i Hannover, skal det være en kåret/godkendt Hannoveraner hingst. Men eftersom der jo er kåret flere hingste i Hannoveraner Forbundet, der ikke har skyggen af Hannoveraner blod i sig, kan man jo godt få en Hannoveraner afkom uden Hannoveraner blod i sig.

 

Jeg kan f.eks. tage at kårer min holstener hoppe i Hannoveraner Forbundet, og putte f.eks. Crelido på hende, og derved få en Hannoveraner, selvom det blodmæssigt er en renstammet Holstener.

 

Tager man f.eks. meget af deres springavl, så er rigtig meget af det, altså med andet end Hannoveraner blod. F.eks. Clifton Ask, han er jo Hannoveraner, men man skal da et godt stykke tilbage i afstamningen for at finde Hannoveraner blodet.

 

Jeg har da en veninde der har en Hannoveraner hoppe efter De Noir/Frühling, og den har da alt muligt andet end lige Hannoveraner blod i sig også.

 

Jeg har da også set andre afkom, der både har holstener, trakener og hvad ved jeg i sig, der er født og registreret i Hannoveraner Forbundet.

 

Selvfølgelig er der også flere tro Hannoveraner avler, som holder sig til det "rigtige" hannoveraner blod hele vejen igennem, og de har min dybeste respekt.

 

Jeg ser gerne at de enkelt forbund bliver ved med at avle det de kan, og med det blod de har i forbundet. Jeg har intet mod lidt fornyelse, med lidt blod udefra på hingstene, men det skal gøres varsomt og stille og roligt, og hopperne skal altså holdes indenfor Forbundet og tilbage på de gamle originale stammer, hvis du spørger mig.

 

 

Annette

 

 

 


Kvalitets avl af springheste


Heste af super springafstamning sælges


12 års DH hoppe sælges. Spring/Military hest


Ung top springhoppe søger rytter til efteråret


www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Regler for ifoling
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 09:42

For at deres afkom så kan optages i Hannover, skal det være en kåret/godkendt Hannoveraner hingst. Men eftersom der jo er kåret flere hingste i Hannoveraner Forbundet, der ikke har skyggen af Hannoveraner blod i sig, kan man jo godt få en Hannoveraner afkom uden Hannoveraner blod i sig.

 

Hannoveranerne har en regel om de IKKE godkender føl fra en såkaldt Fremdpaarung, dvs vi har fået godkendt vores Ibi-Light-hoppe som jo ikke har noget hannoveranerblod, hun SKAL ifoles med en hingst som ENTEN er hannoveranerbrændt eller en hingst med minimum 50% hannoveranerblod. Så ingen hannoveranerregistrering til et renstammet holstener- eller trakehnerføl. Så lige det har du misforstået Annette.


Mvh. Charlotte


Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.


Sælges:


Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hannoveraner
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 10:16

Ok, så er du nødt til at forklarer en dum holstener avler som mig noget :-)

 

Nu tager vi Clifton Ask, en kåret Hannoveraner hingst. Født og registreret i Hannvoraner regi, kåret både der og i DV.

 

Han´s far er Clintord I, og han er i alle fald holstener, så meget ved jeg med sikkerhed :-)

 

Han´s morfar er Singular Joter, han er også Holstener af blod og race.

 

MMF er Quasi Roi, ikke en hingst jeg kender, men som jeg kan se han´s afstamning, så han umiddelbart Selle Francais. Noget araber blod (AA) og så SF på morsiden. Dog kåret i Hannoveraner, men intet Hannoveraner blod, som jeg kan se det.

 

I fjerde led, der kommer en Hannoveraner hingst, nemlig Disput.

 

Det vil sige, vi skal ud til Oldemor, Danz Up De Deel, før vi finde en hannoveraner hoppe, ud af ren hannoveraner afstamning.

 

Ergo må han´s mormor være "halv hannoveraner", hvis man kan sige det sådan, og han´s mor "kvart", ergo Clifton Ask selv, "en ottende del" Hannoveraner.

 

Eftersom at Clintord I i alle fald ikke er Hannoveraner brændt, eller halvtreds procent hannoveraner, og det samme gælder for både Singular Joter og Quasi Roi, så kan jeg ikke få det du skriver ovenfor til at stemme.

 

Eller skal jeg forstå det sådan, at det bare er første gang, der stilles de krav ?? Altså at afkommet efter f.eks. Jeres Ibi-Light hoppe, der kan man gøre hvad man vil, hvis bare hingsten man bruger er godkendt i Hannoveraner regi ??

 

Udfra det du skriver, så forstår jeg det også sådan, at hvis jeg tager f.eks. en af min holstener hopper, trækker hende til kåring i Hannoveraner Forbundet, så kan jeg godt bruge Clifton Ask, han er jo Hannoveraner brædt.

 

Det afkom, vil da primært være holstener blod, du skal da huske den gode sporhund for at finde hannoveraner blodet tilbage til femte led :-)

 

 

Annette


Kvalitets avl af springheste


Heste af super springafstamning sælges


12 års DH hoppe sælges. Spring/Military hest


Ung top springhoppe søger rytter til efteråret


www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Anette!!
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 10:22

Tak for komplimenterne :-)

 

Og så må jeg lige pointere at det du her har skrevet med fed skrift ikke er MIG det kommer fra men fra Hanne :-)

 

Jeg fremhævede det blot for at svare på det.

 

Her er hvad JEG svarede :

 

 

Er det ikke sådan

at uanset hvilket avlsforbund der findes, er der altid nogle som er tilfredse mens andre er utilfredse?

 

Når det er sagt så kan man jo sige at det står enhver frit for om man vil være medlem og dermed lade sine hopper kåre i DV(lige en indskydelse: uanset race som DV anerkender), hvorimod at det jo kun er fuldblod og hannoveraner som kan kåres i Hannoveraner forbundet.

Personligt synes jeg jo det er super godt, specielt hvis man ønsker at avle renracet. DV er jo ikke et egentligt raceforbund men nok mere et sportshesteforbund. Og det er jo også godt - hvis man er til det!

 

Hanne!

 

Hvor ved du fra at samtlige hopper kåres i Hovedstambogen?

Hvor ved du fra at hopperne ikke vises i alle 3 gangarter?

Hvor ved du fra at hopperne ikke måles?

 

Jeg håber det er noget du VED fordi du har oplevet det med egne og øjne og ører - er det ikke tilfældet husker du vel forhåbentligt at 3 fjer hurtigt kan blive til 5 høns!

 

 

 

(dette skal forbundet vel ikke klandres for? de bestemmer jo ikke hvad medlemmerne vil mene!)

 

Og det er muligt Anette at der nu om dage kan kåres meget andet end fuldblod og Hannoveraner - (jeg er som sagt ny alt det her avls halløj)

 

Det med at kåre hopper(og for den sags skyld hngste) bedre end de i realiteten er, kan jeg så oplyse at det har DV gjort for mange år siden.

 

Fuldblodshingsten Prince Mab ( og tro mig - jeg synes virkeligt han har været guld at have i avlen)er så vidt jeg er orienteret kåret hjmme, og han stillede aldrig til en observations test eller meterialprøve. Så vidt jeg erindrer var han iøvrigt også krybbebider! Og det er muligt jeg ikke husker korrekt, og er det tilfældet undskylder jeg herfor!!!

 

Supermax Sascha var inden den kom til at hedde Supermax kåret i DS, Efter den kom til at hedde Supermax mener jeg den blev stillet igen og her opnåede at blive kåret som RDH hoppe og endda vist nok også på fløjen?

 

Min helt egen personlige holdning er, at ingen hopper eller hingste skal kåres bedre end de er.

 

 


Tro på dig selv og dine muligheder,

- derved kommer du længst!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blot en kommentar
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 18:52

MTdressage -

 

Nu bliver der skrevet praktisk taget alle går i Hovedstambogen - det er da ikke det samme som at skrive alle. Faktum er vel at en meget stor procentdel i Hannoveraner regi går i Hovedstambogen, som ikke kan sammenlignes med den danske Hovedstambog.

 

Dernæst - der bliver ikke brugt stangmål til Hannoveranerkåringer her i DK ihvertfald.

 

3. ting du nævner er mønstringen - de bliver da ikke set i alle 3 gangarter til en eksteriørkåring i Hannoveranerregi? Eller er de begyndt at slippe dem løs i ridehallen nu??

 

Jeg ved godt det ikke er rettet til mig, men synes egentlig din tone var noget nedladende, men jeg kan have misforstået dig. Husk på, at det skrevne ord kan virke meget hårdere end oprindeligt ment.

 

 


Mvh Katharina

Si vis pacem, para bellum



0
0
Svar på denne tråd
 
 Clifton Ask
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 19:17

Ja, Clifton Ask kan du umiddelbart bruge, da han er hannoveranerregistreret. Han har så hannoveranerbloid i 3. led, så afkommet vil have det i 4. led og ikke 5. som du skriver.

 

Den tyske hovedstambog uanset avlsforbund svarer til de danske DH-hopper plus den bedste halvdel af DS-hopperne.


Mvh. Charlotte


Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.


Sælges:


Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd
 
 Katharina!
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 00:41

Det har bestemt ikke været min mening at lyde nedla´dende, og er det sådan det tolkes, undskylder jeg!

 

Når jeg læser Hannes indlæg og ser der står: "hopperne kåres" læser jeg altså mellem liníerne at der er tale om samtlige hopper? Dette er muligvis ikke det Hanne mener, og så skal jeg gerne undskylde.

 

Jeg er ret ny i avls sammenhæng og har da en forventning omm at hopperne bliver målt og vist frem i alle 3 gangarter. Ellers ser jeg ikke lige hvor gangartskaraktererne kommer fra? Og ej heller stangmålet?

 

Når alt dette er sagt og jeg har undskyld for min umiddelbare nedladende tone, synes jeg det er noget vi alle bør tænke gevaldigt over. jeg synes f.eks at i denne tråd, tonen er yderst nedladende og indirekte sarkastisk, rettet mod hannoveraner forbundet!

 

Jeg begriber ikke hvorfor der skal være dette "forbunds-snobberi"?

Er det ikke ligegyldigt hvilke forbund vi avler i så længe vi hver især er tilfredse med det det enkelte forbund har at tilæbyde os som avlere? Så længe forbundet har med de ridehesteracer vi beskæftiger os med? der vil jo alligevel ikke være et eneste forbund som vil kunne leve fuldt ud til de forventninger vi medlemmer har. Der vil altid være et eller andet det enkelte medlem ikke finder tilfredsstillende, og der er man nødt til at finde sine kompromisser frem, og vælge det forbund som står nærmest ens egne ønskede værdier.


Tro på dig selv og dine muligheder,

- derved kommer du længst!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vores sorte sag
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 05:19

som var i Verden i efteråret blev kåret til Hauptstutbuch. Der var 23 hopper fremvist på dagen. Ca. en trediedel gik i hovedstambog.

De startede med at løsspringe. Og det var en fornøjelse at se. Det blev ikke brugt så meget som et piskesmæld. De er virkelig professionelle.

Der var en ro på, som jeg i hvert fald godt kan savne hos DV.

Så blev de stillet op foran dommerene, og bedømt.

Dagen efter blev de redet foran dommerene, og vist i skridt, trav letridning, trav nedsidning, galop, trav for gradvis længere tøjler, og parade. Der var også indlagt lidt slangegang.

De blev vist to ad gangen.

I Verden er der kåringer ca. hver tredie måned, og omkring 22 - 23 hopper er på.

Håber det giver lidt information

Vores hoppe er efter De Noir / P Senior/ DuftII, så vi syntes ligesom hun hørte til i det forbund.

I øvrig er arbejdslønnen ikke så høj i DE, og det var også med til at afgøre sagen.


Med venlig hilsen Lene


www.hestebamserne.dk

 

FIRST RIDER dukke, anvendelig til tilridning,tilvænning til vægt, udlejes på ugebasis

 

HENRA 1½ HESTES TRAILER UDLEJES I KALUNDBORG.Total vægt 1300 kg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uvidenhed
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 08:52

 

Jeg begriber ikke hvorfor der skal være dette "forbunds-snobberi"?

Er det ikke ligegyldigt hvilke forbund vi avler i så længe vi hver især er tilfredse med det det enkelte forbund har at tilbyde os som avlere? Så længe forbundet har med de ridehesteracer vi beskæftiger os med? der vil jo alligevel ikke være et eneste forbund som vil kunne leve fuldt ud til de forventninger vi medlemmer har. Der vil altid være et eller andet det enkelte medlem ikke finder tilfredsstillende, og der er man nødt til at finde sine kompromisser frem, og vælge det forbund som står nærmest ens egne ønskede værdier. Kloge ord Michael!

 

Jeg føler at når danske avlere "hakker" på hannoveranerforbundet så bunder det i lige dele uvidenhed og indoktrinering.

 

Der er jo fordele og ulemper ved alle avlsforbund.

 

Jeg kan se fordelen ved at HANN modsat DV DNA-tester deres føl inden registrering. Det har de fleste andre nok også kunnet i den seneste tid.

 

Jeg kan også se fordelen ved at alle heste rideafprøves i både spring og dressur. HANN forlanger at hesten opnår en minimumskarakter i den modsatte disciplin af deres "egen".

 

At hopperne til eksteriørkåring så kun fremvises for hånd skyldes jo dels en vægtning af "must have" og "nice to have", men også at der kåres rigtigt mange hopper hvert år, mange flere end i DV.

 

Jeg kan også se fordelen ved at HANN satser benhårdt på temperament især på "fritidsheste".

 

HANN ringeagter ikke military- og køreheste, som de fleste DV-avlere (og DV) faktisk gør.

 

Jeg har rigtigt svært ved at se problemet i at HANN ikke måler hopperne, men bare skønner. Når jeg har stået med hopper til måling ved DV-arrangementer, hvor man selv har kunnet bestemme stangmålet indenfor rimelighedens grænser, om man ville have justeret det op eller ned. Op hvis hoppen var under 160, ned hvis den var væsenligt over 170. Og det har IKKE været én måler, men så godt som alle. Men jeg har da også oplevet heste spænde ved målingen, så der er røget 2-4 cm ekstra på.


Mvh. Charlotte


Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.


Sælges:


Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd
 
 tænker at man lige
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 09:09

spotter galop ved løsspringningen i 5 - 6 runder? Dixie er absolut ikke springbetonet, og fik da heller ikke høje karakterer her, men man ser på viljen til at ville, og i Hannoveranerforbundet vægter man ganske meget temperamentet.

Det er jo også lige så vigtigt at der er imellem ørene er ok, når man skal ride?


Med venlig hilsen Lene


www.hestebamserne.dk

 

FIRST RIDER dukke, anvendelig til tilridning,tilvænning til vægt, udlejes på ugebasis

 

HENRA 1½ HESTES TRAILER UDLEJES I KALUNDBORG.Total vægt 1300 kg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forbund
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 09:35

Charlotte, ja det er korrekt, der vil være en renstammet Hannoveraner hoppe i fjerde led, men nu var det lige hingstene jeg gik efter, og der er vi i femte led. Desuden så er det jo stadig ikke meget Hannoveraner, selvom der er en hoppe i fjerde led :-)

 

Men det var nu også mest om jeg havde forstået det korrekt :-)

 

Michael, jeg beklager meget at jeg læste det som dine ord, jeg kunne simpelthen heller ikke få det til at hænge sammen, at du skulle komme med sådan en udtalelse. Det håber og tror jeg også jeg fik skrevet, at jeg var noget forundret :-)

 

Du har helt ret i det med forbunds snobberi, det er jo i bund og grund lige meget. Men omvendt så tror jeg altid det vil være der, og jeg tror måske også nogen avler passion for lige netop en race eller forbund, kan blive misforstået som snobberi.

 

Jeg er hundred procent Holstener, og jeg avler med holstener blod og fuldblod i min avl. Men samtidig er jeg også stolt over at være dansker, og har derfor mine hes.t i DV, og ser det som en stor fordel, at jeg kan få lov at avle mine renstammet holstener, med DV logo (godt nok kun i passet idag).

 

Charlotte jeg mener nu ikke mange hakker lige netop på Hannoveranerne pga. uvidenhed og indoktrinering, og jeg synes nu egentlig heller ikke folk hakker på dem, der er folk, incl. mig selv, der stiller spørgsmål ved nogen ting. Nøjagtig som du også meget tit selv gør ved DV.

 

Du er jo ikke ligefrem DV fan, og respekt for det. Men jeg synes nu ikke folk er hårdere ved Hannoveranerne, end du er ved DV. Men du føler det nok, fordi du er meget passioneret omkring Hannoveranerne.

 

Ja, obligatorisk DNA tager Hannoveranerne, men det gør Holstenerne og jeg mener også Oldenburg gør det, ja sågar ECHA tror jeg faktisk gør det. Så jeg vil ikke sige det er noget der nogen af disse forbund unikke. Det er fornuftigt skridt de har taget, og lur mig om vi ikke også har det i DV fra 2013 eller 2014.

 

Nu er der jo mange aspekter i det her DNA halløj, bla. omkostninger. Havde DV nu indført tvungen DNA, noget som jeg selv har forslået allerede sidste år, jamen så ville det blive en ekstra omkostning, og lige pt er der jo meget fokus på ekstra omkostninger i avlen. Så det havde ret sikkert også givet ramaskrig, hvis de havde indført det tidligere.

 

Nu er der en god anledning, pga. nogen uheldige episoder, til at tage debatten op, og den skal nok blive taget, både i Hovedbestyrelsen, men helt sikkert også til repræsentantskabsmøderne og medlemsmøderne.

 

Nogen synes det er en fordel at få bedømt hestene i begge discipliner, jeg synes det er en kæmpe fordel, at mine springheste kun skal bedømmes i det de er avlet til, nemlig springning. Desuden så får de jo også gangartskarakter, skridt og trav vægter bare ikke hårdt.

 

Jeg er sikker på lige så mange dressur avler ser det som en fordel, at deres dressurheste, hvor en del af dem ikke ligefrem er talenter over en bom, mere end ti cm over jorden, også ser det som en fordel, at deres heste ikke skal afprøves i springning.

 

Så her synes jeg jo klart at DV´s disciplin opdeling er et fantastisk tiltag. Så det er jo meget som man ser på det, om det ene eller andet falder en bedst for.

 

Jeg mener nu heller ikke at DV de ringagter eller ser ned på military heste. Køreeheste kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke har det store forhold til dem.

 

Jeg ved ikke helt hvorfor man mener at military heste blive set ned på. Nej, de bliver ikke afprøvet desideret efter dette, men de ser da ikke ned på en springhest som er velgående, og som har lidt ekstra gear og mod, og det er jo sådan en military hest skal være i mine øjne.

 

Jeg vil da sige at med lige netop militaryheste, der er det nok mere DRF man skal gå lidt efter. Der afholdes DSA for spring og dressur, men ikke for military. Her mener jeg der skal gøres en indsats, få lavet det for 6-7 års heste, måske allerede lidt i 5 års, det skal jeg ikke gøre mig klog på.

 

Jeg er sikker på, hvis man fik lavet det, så vil der komme mere fokus på det, og så vil man sikkert også i løbet af nogen år, se at DV går med ind i konceptet.

 

 

Annette

 

 

 

 


Kvalitets avl af springheste


Heste af super springafstamning sælges


12 års DH hoppe sælges. Spring/Military hest


Ung top springhoppe søger rytter til efteråret


www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Anette!
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 09:58

Ellers kunne man f.eks lave materialprøven for hingstene om således at de går en 300 dages prøve som man gør hos hannoveranerne? Der vægter man både, spring, dressur og terræn. Og så er det jo ligegyldigt om hingsten kun opnår middel eller ringe karakter for 2 af disciplinerne hvis den går hen og vinder den 3 og det er det den er avlet til. Ligeledes kunne man jo rent faktisk indføre dette som hoppe materialprøve også


Tro på dig selv og dine muligheder,

- derved kommer du længst!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Terrænprøve
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 10:54

Jeg synes det er synd og skam at DV har droppet terrænprøven til hingstenes materialeprøve.

 

Men derudover så synes jeg at det er forkert at DV KUN ønsker at avle eliteheste, hovedparten af vores købere er jo netop IKKE eliteryttere. Derfor mener jeg at man er nødt til at afprøve i så mange discipliner som muligt og vægte temperament/ridelighed højt.

 

Det er kun Celle's hingsteaspiranter der går 300-dages test, de andre går 70 dage. Eller de kan gå 30-dage kombineret med konkurrenceresultater på L-niveau. Eller "bare" have konkurrenceresultat på S-niveau (spring/dressur) eller M-niveau (military)


Mvh. Charlotte


Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.


Sælges:


Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd
 
 Materialprøve
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 10:58

Jo, men det har jo også noget med hingsteholdernes indstilling at gøre.

 

Materialprøven i Danmark, har jo været gennemdiskuteret mange gange. Vi vil alle gerne have dem afprøvet i det hele, men vi vil også gerne have vores hingste hurtig hjem igen, vi vil ikke udsætte dem for skader og lignende.

 

Der er jo lavet flere ændringer, og vi skal jo ikke mange år tilbage, der blev hingstene jo afprøvet i både dressur og spring.

 

Personligt ville jeg da ikke være nervøs for at have f.eks. lade Escapology T gå i terrænnet, men helt ærlig, nogen af de dressurhingste der blev afprøvet bare over en bom på 70-80 cm til materialprøven samme år, jamen det var da med livet som indsat for testrytteren.

 

Det største problem jeg ser med vores materialprøve som den er idag, er at den ikke kan godkendes i udlandet, efter det er blevet disiplin opdelt. Men man har jo muligheden for at lade hignsten gå begge disipliner, uden den egentlig lider mere overlast. Sidste år gjorde en hingst som Don Olymbrio det f.eks.

 

Jeg ved ikke hvorfor man har fjernet terræn delen fra den danske materialprøve, det er før min tid. Men jeg kunne godt forstille mig, at hingsteholderne måske nok specielt dem med dressurhingste, selv har været med til at tage beslutningen.

 

Igen jeg ved det ikke, men materialprøven er jo ikke noget DV bare beslutter, der er jo hingsteholder møder, hvor der bliver snakket om tingene. At alle så nok ikke er enige, det er en helt anden side af sagen :-)

 

 

Annette


Kvalitets avl af springheste


Heste af super springafstamning sælges


12 års DH hoppe sælges. Spring/Military hest


Ung top springhoppe søger rytter til efteråret


www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Elitedyr
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 11:11

Selvfølgelig skal vi avle efter Elitedyr, også selvom mange af os sælger til almindelige ryttere.

 

Fordi det er et Elitedyr, er det jo ikke ens betydende med at alt der hedder ridelighed og godt temperament er sat over styr. Ja mange topheste har flere knapper og gear, men derfor kan man da ikke sige de ikke har en god ridelighed eller temperament.

 

Ridelighed og temperament, er jo ikke målbare størrelser, og det er jo noget som er svært helt at definerer. Selvfølgelig kan vi alle se yderpunkterne, men dem ind i mellem, er vi jo nok alle lidt uenige om.

 

Selvom vi avler efter Elitedyr, vil der jo stadig være et udfald af mange almindelig heste, til de almindelige ryttere.

 

Jeg vil jo sige det er mere vores hoppemateriale, der siger om vi avler elitedyr eller ej.

 

Selvfølgelig skal man tænke sig om, inden man bruger bestemte hingste, men jeg mener nu sagtens man kan vurderer deres ridelighed og temperament, uden de behøver at gå i terrænnet.

 

Det er jo heller ikke forbudt for os hoppeejer, at tage lidt rundt på stævnepladser, kåringer, materialprøver og lignende, og se dyrene selv og deres afkom, det siger jo RIGTIG meget om deres ridelighed og temperament, der er jo ingen af disse dele der er lukket for offentligheden. Samt evt. tage en snak med rytterne og beriderne.

 

Men nej, vi vil hellere kigge på karakter på internette, og fine videoer, og så vurderer udfra der, sådan lidt groft sagt.

 

 

Annette


Kvalitets avl af springheste


Heste af super springafstamning sælges


12 års DH hoppe sælges. Spring/Military hest


Ung top springhoppe søger rytter til efteråret


www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 19:08

MTDressage: Tror det noget jeg sidder og finder på det med stangmål og de ikke vises i trav ???? Hvad er det da for en måde at skrive til mig ?? Jeg læser mellem linierne at du mener jeg lyver. Du skriver sågar om jeg har set det med mine egne øjne ???????

Og henviser til HC Andersens eventyr.

 

 

Ja det er noget jeg ved.

 

Charlotte har heller aldrig påstået andet, hvis du tror mere på hende.

 

Tror faktisk vi er meget enige, da jeg mener alle tre gangarter er vigtige, jeg mener det er rart at se i en tavle hvor stor eller små forfædre og mødre har været. Jeg mener at karakterne skal offentliggøres, hvad skal de ellers bruges til ?

 

At man kan kalde Clifton Ask en Hannoveraner, det er mig en stadig en gåde. Men nu går jeg ind for miskmask hest. Hvilket jeg også tror det tyske hannoveraner forbund gør.(typeavl)

 

Helt enig med Charlotte omkring terrænprøven

 

MVH Hanne.

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vises i trav?
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 20:17

Det er nu ikke trav eksteriørhopperne ikke vises i, men galop. Ridehopperne kommer hele vejen rundt.

 

Men Hanne du kan sagtens se stangmål på hopperne i stamtavlen, de er bare målt med øjemål. Jeg gætter på at de måler de hopper der fremstilles i Tyskland, men de er begrænset "mandskab" i DK.

 

De hopper, vi har haft fremstillet, der tidligere har været kåret i DV, der har de overført stangmålet. Mens de kom med et bud på den unges størrelse, de sagde 164 og vi havde målt hende til 163, så det var ikke fordi de skød ved siden af.


Mvh. Charlotte


Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.


Sælges:


Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hanne....
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 22:19

Jeg tror bestemt ikke at du lyver!!!

 

Men at udtale sig om ting man har hørt men ikke selv har oplevet er desværre ingen sjældenhed i hesteverden - derfor mine spørgsmål.

 

Du skrev at stangmålene ikke blev brugt, at hopperne ikke blev vist i alle 3 gangarter og at praktisk taget alle fremstillede hopper blev kåret i hovedstambogen.

 

Dét undrede mig temmeligt meget idet jeg ve selvsyn har set hopperne blive målt, vist i skridt, trav og galop og set at ikke alle hopper kåres i hovedstambogen, tværtimod. Så enten havade vi ikke set det samme eller også havde du ladet dig fortælle at...

Og var det sidstnævnte som var tilfældet synes jeg bare ikke det var fair udtalelser. Dét er min pointe, og længere er den jo ikke. Du har svaret på min spørgsmål, og du har set med dine egne øjne at det ikke fungerer som jeg har set det/oplevet det. Måske har vi været på hver sin kåringsplads.

 

Derudover er det jo tankevækkende at såfremt hopperne ikke måles, at der så kan stå stangmål i deres beskrivelser. Det er tankevækkende at såfremt hopperne ikker er vist i alle 3 gangarter, at de så kan få karakterer for disse. Så jeg ved ikke hvor det er gået galt, for din oplevelse er ikke den jeg har .-)

 

 


Tro på dig selv og dine muligheder,

- derved kommer du længst!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Karakter for bevægelse
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 22:55

Det er KUN hopper der har gået rideprøve der får karakter for galop, hopper der eksteriørkåres får selvfølgelig kun karakterer for det der bedømmes. Der gives 12 enkeltkarakterer og én samlet karakter.

 

Rasse und Geschlechtstyp

Qualität des Körperbaus

Korrektheit des Ganges

Elastizität / Schwung (Trab)

Schritt

Gesamteindruck und Entwicklung

Kopf

Hals

Sattellage

Rahmen

Vordergliedmassen

Hintergliedmassen

 

Gesamtbewertung

 


Mvh. Charlotte


Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.


Sælges:


Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider