Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

At sætte i fol???
Forfatter: 
Dato:  03-04-2012 16:33

Da min skønne hest desværre netop er blevet erklæret rideuanvendelig, vil jeg i stedet sætte hende i fol. Men jeg aner absolut intet om avl.

Det er første gang hun skal sættes i fol, hun er 16 år gammel og jeg har fået grønt lys fra dyrlægen til at sætte hende i fol. Hun går i en stor løsdrift herhjemme sammen med min gamle vallak. Føllet skal være min kommende ridehest, så det skal blive her hos mig. Selvom min hoppe er kåret, har jeg ingen planer om, at føllet skal kåres.

Hvis nogen vil være behjælpelige med nogle ting, jeg skal tænke på før, under og efter bedækningen ville det være super fedt. Men også efter, følbassen er kommet til verden og hvad med fravænning?

Links til gode, brugbare hjemmesider og bøger, bliver også taget i mod med kyshånd :-)

Mange hilsner Pernille

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-04-2012 18:31

I og med, at hun går sammen med en vallak ville jeg som udgangspunkt foreslå, at du får udtaget en biopsi i den førstkommende brunst. Hvis den er iorden, så gå i krig med ifolingsprojektet.

Hvis hoppen viser sig at være uren, kan du straks imødegå stor omkostning ved at få hende behandlet, inden hun skal ifoles efterfølgende. For hun bliver ikke ifol, hvis hun er uren.

Sidst og vigtigt, så kan en biopsi også fortælle dig, om du overhovedet har en chance for at få din hoppe ifol, uanset hvor fin hun ser ud udvendigt.

Hvis hun viser sig at være uren, ville jeg nok ikke tillade hende at gå med en vallak igen, når hun er behandlet, før end hun er konstateret drægtig.

Jeg ville aldrig have en hoppe til at fole i løsdrift, det er alt for svært at komme hende til hjælp, hvis det bliver akut aktuelt, og jeg ville aldrig have hende til at gå sammen med en anden hest, om nætterne den sidste måned op til foling og mindst 14 dage efter, af hensyn til mor og føl samt den bakterieflora hoppen helst skal nå at afsætte til sit føl i boksen op til folingen.

Mvh

Tina

www.linnerup-skovgaard.dk

Godt kåret palomino avlshoppe udlånes til avl evt. ifolet. Gode palominoer sælges m.m.

Lionell DVH 571 til rådighed med fersk, køle/transport eller frostsæd 2012.

0
0
Svar på denne tråd

ælskdf
Forfatter: 
Dato:  03-04-2012 20:18

Tak for svaret.

Er en biopsi det samme som en svaberprøve? Min dyrlæge anbefalede, at den skulle laves, mens hun var i brunst for at få det bedste resultat. Nogle erfaringer her??? Hvor lang tid tager det at dyrke bakterierne?

Vores løsdrift er blevet indrettet i et forholdsvis nyt maskinhus med hård bund. Halvdelen hvad svarer til ca. 4 alm. bokse er strøet med træpiller. Der bliver fjernet klatter hver dag. Den anden halvdel har ingen strøelsen. Det vil være nemt at afspærre et godt stort område af løsdriften til hoppe og føl (lave en slags foleboks). Det er kun de to heste, der går der. Altså Urania og min vallak. Lyder det mere acceptabelt?

Mange hilsner Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Biopsi
Forfatter: 
Dato:  03-04-2012 22:06

En biopsi er en slags udvidet svaberprøve. Vores dyrlæge siger at en svaberprøve finder ca 30% af de infektioner som en biopsi finder.

Mvh. Charlotte

Züchten heißt denken in Generationen

Sælges:

Lille allround-vallak

Billig HTR-trakehnerhoppe efter Silver Moon til avl og let dressur

0
0
Svar på denne tråd

god tråd
Forfatter: 
Dato:  04-04-2012 10:59

Hejsa, tillader mig lige at følge med her, idet jeg også føler mig lidt grøn på området ;)

Skal en svaberprøve/biopsi tages men hoppen er i brunst? Jeg har super svært ved at finde ud af hvornår min hoppe er i reel brunst, idet hun for mig virker småhysterisk 24/7 ;) I går tog jeg hende dog i at stå og blinke, og synes hun har opført sig en smule anderledes den forgangne uge. Havde på fornemmelsen hun nok var hingstegaql nu, men kan det at hun blinker ikke understrege det?

Håber det er ok jeg lige følger med, og også spørger lidt hen ad vejen ;)

Det er rart med folk der vil hjælpe, da det er lettere at lære af personlige erfaringer fra andre, end at læse noget et sted :)

Hilsen Karina -Nu med Willie McLeod, for evigt! :D

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  04-04-2012 11:19

Karina,

Svaber proever kan atges i boeren imens hoppen er i brunst, eller i skedeaabning til enhver tid... tages den i boeren giver den hoppeejer bedst indikation om infektions problemer vedroerende ifoling.. men skal hoppen til naturlig bedaekning er der om ikke andet her i England MANGE hingsteejere der forlanger CEM + Klebsiella svaber, de to koenssygdomme kan ikke vaerer til stede i boeren hvis de ikke er i skedeaabningen, altsaa forlanger jeg kun at hoppe ejer tager skedesvaber for CEM og Klebsiella, og at den negative rapport fra labratoriet ankommer sammen med hoppen... er de ikke taget og labratorie rapport medbragt saa bliver hoppen ikke bedaekket.

Little Arabians

Passion for classic Polish

http://www.littlearabians.com

0
0
Svar på denne tråd

little arabians
Forfatter: 
Dato:  04-04-2012 11:30

Hej, tak for svar :)

Man finder jo sjældent en bedækningsannonce her i DK, uden hingsteholder forlanger ren svaberprøve at hoppen inden ankomst. Denne svaberprøve må jo så være den i skedeåbningen, der forlanges som minimum.

Jeg tænker bare, at når vi (trådstarter og jeg selv, min hoppe er 15) har sådanne ældre damer der skal ifoles, må chancen for at de er urene jo være større, og derfor vigtigere for såvel hoppe som hingst, at denne prøve bliver taget. Derfor overvejer jeg i skrivende stund at tage den fulde prøve, altså biopsien i børen, og ikke "nøjes" med svaberprøven i skedeåbningen, for at være på den helt sikre side.
Dog har jeg et problem i, at jeg ikke kan regne min hoppes brunstperiode ud. Dette er jo ikke særlig smart, idet hingsteholder også skaæl vide hvornår min hoppe er i brunst, angående beædkning.

Et spørgsmål mere, angående samme emne:
Dyrlægen kommer ud og tager prøven af min hoppe, og går ud fra han sender det til undersøgelse i laboratorium. Men hvor lang tid går der før resultatet kommer? Går ud fra min dyrlæge kontakter mgi igen, når resultatet er der, men skal vel ahve noget dokumentation til hingsteholder om, at det hele er ok?

Da jeg fik taget dyrlægeundersøgelse på min IC hingst før kåring for år tilbage, stod udspecifikationen (altså at min hingst var sund og rask) på selve regningen, hvilket jeg synes var lidt finurligt....

0
0
Svar på denne tråd

lsajdf
Forfatter: 
Dato:  04-04-2012 11:40

Godt vi er flere til at stille spørgsmål :-)

Mange hilsner Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Frk. Nille
Forfatter: 
Dato:  04-04-2012 11:51

Så lige det var dig, med den anden tråd angående hingst også :D

Håber du finder dit hingstevalg :)

Jeg er heldigvis nået så langt, at jeg har bestemt mig for race, men det var ikke let, så akn sagtens sætte mig ind i din problemstilling :)

og tak fordi jeg sådan må mase mig ind, og låne din tråd her ;)

Jeg synes der er så mange ting amn skal tænke ved, mht. ifoling!

Jeg troede jeg havde sådan nogenlunde styr på det, men der kommer hele tiden nye ting op. Vi havde jo føl for 3 år siden, men det var et vi selv lavede med naturlig bedækning, og indberetning til en hollandsk stambog, så der var ikke så mange "dikkedare" som der er, når man nu pludselig skal vælge en forening, under Landbrugsinfo for heste.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-04-2012 14:21

Der går ca 1 døgn, før end din dyrlæge har dyrket foreløbigt svar frem på en svaber, for at være helt sikker forlanger vores dog 2 døgn ca.

Også er den som Charlotte siger det ganske korrekt ikke nær så sikker, som biopsien.

Vores dyrlæge dyrker også på biopsi, denne giver indenfor 2 døgn også svar på om, der evt. skal behandles. Men det tager længere tid, når laboratoriet så samtidig skal se på prøven og vurdere om hoppen overhovedet er avlsegnet - sætte hende i grupppe A-B1+2-C eller D.

Begge prøver skal tages når hoppen er i brunst.

I Danmark benyttes ved mange avlshingste kun insemination. Derfor er det ofte mest for hoppeejers skyld, såfremt en hingsteholder, der primært tilbyder insemination kræver, at hoppen er testet.

Fordi principielt er det en form for service fra hingsteholders side, fordi hoppeejer kan spare sig rigtig mange omkostninger ved en ifoling ved at have dette klarlagt før end, hoppen sendes til hingst/insemineres.

Hoppen bliver nemlig ganske enkelt uhyre sjældent ifol, såfremt, der er bakterieflora tilstede i børen. Og bedækningen er jo ikke gratis.

Mvh

Tina

www.linnerup-skovgaard.dk

Godt kåret palomino avlshoppe udlånes til avl evt. ifolet. Gode palominoer sælges m.m.

Lionell DVH 571 til rådighed med fersk, køle/transport eller frostsæd 2012.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm - egentlig
Forfatter: 
Dato:  04-04-2012 20:35

mærkeligt jeg er sluppet afsted med at lave 2 føl uden der hverken er taget svaber eller biopsi på hoppen...

Nå, men som man siger "heldet følger den tossede"

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd

ingen svaberprøve
Forfatter: 
Dato:  04-04-2012 20:48

Ja vi lavede jo også et føl for 3 år siden, uden nogen dyrlæge indblandet, men dette var på en ung hoppe og naturlig bedækning, så jeg er helt blank på området.

Men nu føler jeg mig pludselig i tidsnød?

Hvor lang tid inden skal denne svaberprøve tages? Hvad nu hvis hoppen skal i behandling? Vi siger jo april nu, og jeg ville foretrække et maj føl, ergo skal hoppen til hingst midt i juni.

Bliver hoppen ikke ofte insemineret ved hingsteholder?

0
0
Svar på denne tråd

kjjsfg
Forfatter: 
Dato:  05-04-2012 10:34

Det lader jo til vi er lidt i samme båd, Karina ;-)

Hvis man nu vil have sin hoppe hurtigere i brunst er der så nogle gode tips til, hvad man kan gøre. Min venindes vallak var på besøg sidste år og der blev hun hingstegal i løbet af et par dage, så det sølede ud af hende og halen klistrede sammen. Var det en rigtig brunst?

Mange hilsner Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider