Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

DV - forsk. på FOR og DR?
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 10:04

Hejsa DV folk.

Jeg sidder og kigger lidt på DV's hjemmeside. Og har lige et par enkelte spørgsmål.

Jeg ved hvad FOR er, men hvad er forskellen på FOR og DR?

Jeg er også med på hvad DS og DH er.

Men sidder og tænker at hvis du har en hoppe der bliver kåret i F1, og hendes afkom bliver kåret F2 osv. så når afkommet efter F3 hoppen bliver kåret går den så ind i DR eller i hhv. DS eller DH???

Jeg har en hoppe der er sortbrun uden aftegn. Hun er afkom efter en ROR hoppe og en Knabstrupper hingst.

Kan jeg stille hende i DV??

(Pt. har jeg selv mine overvejelser omkring det, da man jo efterhånden kan få sparket nogle gode DH hopper i nakken, så hvorfor tag en F1 hoppe)

Men håber at høre Jeres meninger. :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 10:44

FOR er forregister som er pga afstaming. DVS hoppen godt kan få 8 i helhed med pga af manglende kåring i afstamningen kan hun kun komme i forregister.

DR: Dansk register er når hoppen har fået 5 i helhed. Mener at derunder afvises hoppen.

På ældre hopper er der ikke den forskel mener det var 1995 det blev lavet om . Dengang kom både hopper med 5 i helhed og dem med manglende afstamning i FOR.

Man mente der skulle kunne ses umiddelbart om det var pga afstamning eller en ringe kåring.

Det er op af bakke med din hoppe, hun kan gå i f1, hvis hun hun får en hoppe f2 barnebarnet i f3.

F3 hopens hoppeafkom kan så hvis de er gode nok kåres i DH hovedstambogen. F3 hoppens hingsteafkom får et blåt hestepas da hingstene skal have 4 kårede led modsat hopperne hvor 3 er nok.

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak.
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 11:21

Tak for hjælpen Hanne, så har jeg forstået forskellen mellem FOR og DR. :) Og synes egentlig det er en god ændring der blev lavet den gang.

Tror jeg vil træne min hoppe frem til eksteriør kåringen som afholdes i August (Region 1) og så når tilmeldingsfristen er ved at være forbi så se om jeg vil stille hende eller ikke.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider