Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Triste tråde
Forfatter: 
Dato:  16-03-2012 19:47

Åh hvor er der mange, der har mistet et føl Det gør mig så ondt at læse om det.

Jeg har selv d.15.3. fået et dejligt livskraftigt hoppeføl, men det stikker i hjertet, at både hesteejere og hopper står tilbage med et tomrum.

Til alle jer.....jeg tror vi er mange, der føler med jer og deltager i jeres sorg.

Stald Pedersminde.....fjordhest, islænder og irish cob

0
0
Svar på denne tråd

Tak for tanken
Forfatter: 
Dato:  16-03-2012 20:01
Det er godt nok det værste jeg har prøvet i mit snart 25 årige lange liv, og det skærer i hjertet at se hoppen der slikker, skubber/puffer og napper til det døde føl, for at få gang i det. Det er bare så pokkers meningsløst, og jeg finder jo nok heller aldrig ud af hvad der præcis gik galt...
Tillykke med dit føl.

Iben W. D. Fischer

Trakehner - hesten for livet!

http://www.iwe-horses.dk

0
0
Svar på denne tråd

Sød tanke
Forfatter: 
Dato:  16-03-2012 20:13

Har godt nok ikke lavet nogen tråd om det, men min venindes miniaturehoppe Tequila måtte sætte igang i 8. måned, da hun havde dannet for meget fostervand. Det tog hårdt på den lille hoppe, men hun har det heldigvis godt nu, nu skal hun bare fedes op :) Hun mistede også sit føl den første gang hun var i fol, så nu får hun nok ikke lov til at komme i fol igen. En skam det altid er det bedste hopper, der går galt :(

Det var et føl min veninde havde set rigtig meget frem til, da farmand er blevet solgt til udlandet, øv øv øv.

Nu krydser vi fingre for at hendes fjordhest Silke er i fol med Golf Gudenå.

Hilsen Charlotte - www.ck-foto.dk

NKG Miniatureheste - avl og salg af miniatureheste - Opstaldning tilbydes i

jersie mellem Solrød og Lille Skensved, kontakt nkg.miniature@gmail.com

0
0
Svar på denne tråd

Heldigvis
Forfatter: 
Dato:  16-03-2012 21:21

går de fleste folinger jo godt, men det er klart at hvis man har avlet i mange år vil man have oplevet døde føl før, under og efter foling.

Den avler der venter 15 føl og mister de to i løbet af sæssonen tager det nok heller ikke så hårdt som hobbyavleren der kun venter et føl hvert. 2. år.

Tillykke med dit Fjordhesteføl

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd

Tænker over det
Forfatter: 
Dato:  16-03-2012 21:25

I disse tider tænker jeg en del på det at miste.

Havde jeg ikke været så pokkers uheldig i efteråret havde jeg ventet føl i april.

Nu kan jeg kun tænke tilbage på at hoppen kastede, og senere blev så syg hun måtte aflives.

Nu har jeg blot en 1 års plag, og kommende føl er et stykke ude i fremtiden.

Glæder mig dog over alle jer der får føl i disse tider...

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Findus B - Top of Class - Urprinz

Feldholms Doughty
Ekens Fanfare - Stegstedgårds McKenzie

SÆLGES:
Feminin, velgående og udtryksfuld Oldenborg hoppeplag

0
0
Svar på denne tråd

Åh hvis du
Forfatter: 
Dato:  16-03-2012 21:25

mener mig....så er mit føl et irish cob. Men fjordhesteføl er nu ekstremt dejlige også:)

0
0
Svar på denne tråd

Det gør mig
Forfatter: 
Dato:  16-03-2012 21:49

forfærdelig ondt Ulla.Mange tanker

Super dressuremner sælges

0
0
Svar på denne tråd

Så trist at læse...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2012 22:09

Øv hvor bliver jeg ked af det på jeres vegne...

Man glæder sig jo afsindigt til de små melder deres ankomst...

Øv hvor jeg føler med jer...

Hilsen Jannie

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona (født 3.3.2011)

Sydvillegaards Zander (født 10.5.2011)

GRAFIKER:
www.nokke.dk

HESTENE:
www.sydvillegaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

trovshøjgaard
Forfatter: 
Dato:  30-03-2012 22:27

Ja her kan jeg desværre også være med :(

Havde overvågning på min hoppe, mit første føl og jeg havde glædet mig fra 1. dag helt vanvittigt

Da hun lige er gået igang ringer jeg til en der gerne ville være med og havde overvåget folninger før.Vi bliver enige om at min hoppe har brug for hjælp, hun kan ikke få føllet ud. Så vi begynder at hjælpe til.

Dyrlægen er på vej men kom desværre for sent, føllet døde lige efter folningen kom ud :( Genoplivning blev forsøgt ...

Min hoppe blev meget syg og måtte aflives 24 timer efter....

Jeg var ødelagt, og tuder stadigvæk over det...

Og så på mit polterabend... tja det blev jo aflyst og mine veninder var fuldt forståeligt, da jeg ikke kunne forlade min elskede hest der skrantede så meget som hun gjorde.

Vores venner havde delt polterabend op, så min mand var afsted om fredagen.(og jeg skulle have været om lørdagen) Da han kom hjem natten til lørdag, kom han over i stalden lettere beruset... til synet af et dødt føl og dyrlæge smurt ind i blod og en kommende kone der var gået i chok...

Min VÆRSTE hestedag ever...

Line

Nu med Hyggebo´s Contini

R.I.P min smukke Moonlight og hendes nyfødte søn.

8-5-10 - 9-5-10

0
0
Svar på denne tråd

Det gør mig
Forfatter: 
Dato:  31-03-2012 06:59

så frygteligt ondt at læse. Jeg føler med dig. At miste både føl og hoppe er den værst tænkelige kombination.

Hvornår skete det?

0
0
Svar på denne tråd

Kære Line
Forfatter: 
Dato:  31-03-2012 07:22

Jeg kan stadig meget tydeligt huske din fortælling om moonlight og hendes hingsteføl, jeg blev dybt berørt og havde / har så ondt af dig og det mareridt du sammen med din smukke hoppe måtte opleve.

Vi glæder os alle til de kommende føl, men du havde da om nogen glædet dig og var obs på hende, du havde gjort alt for det skulle gå godt, og så gik det alligevel så galt

Ved ikke om tiden læger alle sår, men jeg håber det er blevet nemmere med tiden og at du også får nogle gode minder frem om Moonlight når du mindes hende.

Mange tanker fra Jessie.

April 2012 ventes føl efter Casir Ask / senta xx DH / Final Appearance

0
0
Svar på denne tråd

stort tab
Forfatter: 
Dato:  31-03-2012 11:04

åh ja, det kender jeg også det med døde føl... heldigvis har det aldrig været mine egne, men avlerens, hvor jeg arbejdede før...

da jeg så selv stod og skulle have føl for første gang, var jeg meget forsigtig og overvågede hoppen nøje og selvfølgelig synes avleren det var lidt pylrende... men så sagde jeg til ham, som en anden her i tråden også nævner, hvis jeg mister mit mister jeg alt.. hvis han mister en, mister han kun en ud af seks... selvfølgelig et tab, men det er ikke lige så stort, for dem der kun får føl i ny og næ..

heldigvis gik min hoppes foling til UG og jeg står nu med to dejlige piger fulde af livsgnist...

men føler dybt med dem der mister deres... enten den ene eller begge to..

Istedet for at fokuserer på hvad vi ikke har,

burde vi så ikke fokuserer på hvad vi har?

Stolt ejer af de to gule stjerner;

Ågerupgårds Uniqa og Pixi Dúvall

0
0
Svar på denne tråd

Jessie:)
Forfatter: 
Dato:  31-03-2012 16:55

Ihh ja det var så hyggeligt at skrive med jer ugentligt, om vores hopper og deres maver.

Oplevelsen var så hård, at hende jeg købte efter Moonlight aldrig kommer i fol af frygt for at det samme vil ske. Mange siger til mig at det ikke vil ske... men hvad nu hvis...og de 11 mdr. vil blive til alt for meget bekymring, for om et maridt skulle gentage sig.

Tror faktisk aldrig jeg jeg får et føl på egen hest. :(

felicia 2 - maj 2010 selvom det er to år siden, husker jeg det hele alt for godt. Syenet af min hest der ligger på ryggen med alle 4 ben i vejret og ikke kan komme af med sit føl føles som evigeheder i mit hoved.

Line

Nu med Hyggebo´s Contini

R.I.P min smukke Moonlight og hendes nyfødte søn.

8-5-10 - 9-5-10

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  02-04-2012 12:24

Har desværre også prøvet det:(

Sidste år folede min hoppe Asani et smukt hingsteføl alt var forløbet perfekt, 3 dage senere fandt vi den bette død i boksen grundet en hjertefejl:(

Iår kastede min hoppe Ataya sit føl med blot 3 mdr til termin:( Puha det var ikke rart at skulle have den væk fra boksen idet man godt kunne se hvad det var, det var et føl som vi havde glædet os meget til idet det var hoppens sidste da hun havde gigt i begge bagben:(

Nu er hoppen også væk:(

Anja

STALD SØGAARD

WWW.STALD-SOGAARD.DK

Heste sælges

0
0
Svar på denne tråd

En drøm bliver til marreridt
Forfatter: 
Dato:  04-04-2012 13:23

Her kan jeg så også være med, desværre .

I fredags d.30.03 mistede jeg drømmeføllet .

Det var et chok for mig at komme ud i stalden om morgenen og finde et dødt føl i boksen.

Stor flot palominofarvet hingsteføl med 4 høje sokker og en smuk blis,snøft .

Min smokey cream hoppe Creamy havde først termin om 5 uger. En uge før hun folede, havde hun sat yver. Det blev meget stort fra den ene dag til den anden. Hun var ikke helt blød bagtil og syntes ikke at hun var helt klar.

Min man har avlet dv i 40 år og taget imod rigtig mange føl. Han gav ikke udtryk for, at det var oppe over.

Det væreste er nok, at jeg bebrejder mig selv i, ikke at havde givet hende folingsalarmen på, så jeg kunne have været der. Så jeg viste om der havde været liv i ham.

Han havde fosterhinden over hoved,så jeg ved ikke om han er blevet kvalt.

Jeg ved ikke om det var fostervandet som han var blevet smurt ind i, men han havde en gul væske på kroppen og han fine hvide sokker var gule.

Har taget mig selv i det, op til flere gange om dagen, at gå ud i laden hvor vi havde lagt ham. Skulle bare lige se ham en sidste gang inden han blev hentet.

Nu er han væk og jeg er nød til at tænke fremad og koncentrere mig om de næste føl, der kommer i år. Men har en hoppe som er ved at sætte yver og hun har først termin om 7 uger. Det er også hoppens andet føl og hun folede også på terminen. Samme dag som Creamy, sidste år.Så tænker det væreste.

Jeg har drømt om ham, hver gang jeg har sovet. Så har siddet langt ud på natten ved computeren, for at holde mig vågen. Det er Creamy's andet føl. Og sidste år kom føllet på terminen og alt forløb godt og efter bogen.

Hun folede stående og jeg to imod føllet.

Creamy,s mor, er min smokey black hoppe Sunny på 25 år. Jeg har haft hende i 21 år. Hun blev pensioneret fra avlen for et par år siden, da vi ikke kunne få hende i fol.

Sunny blev kåret i F3 i psa da hun var 20 år og havde Creamy med.

Creamy skulle føre avlen videre. Hun fik et dejligt buckskind hoppeføl sidste år efter SPH Charming Boy SE.M.

Så hende har jeg at videreføre avlen med. Og når hun får et hoppeføl om nogle år, så har jeg en 4 ledet afstamning på morsiden.

Syntes et eller andet sted, at jeg skylder min gamle papirløse hoppe. Kender hendes afstamning, men den er ikke registret. At hun om nogle år vil stå som oldemor i hendes oldebørns pas .

Håber ikke at det var for meget. Men trænte til, at komme af med det og få luften rensen.

The life must go on.

STUTTERI BITTEN'S MINDE

AVL OG OPDRÆT

AF

DV, DSP OG PALOMINO

MVH. LOUISE

0
0
Svar på denne tråd

De varmeste tanker herfra, tanana
Forfatter: 
Dato:  04-04-2012 16:49

håber så inderligt at det går godt med næste foling.

0
0
Svar på denne tråd

føl 5 uger før tid
Forfatter: 
Dato:  12-05-2012 16:10

Så gik den ikke længere her hos os.

Vores hoppe havde haft mælkeløb i 5 dage, men havde det godt. Vi havde selvfølgelig sat fuld overvågning på . Men håbede bare så meget på at hun var en af dem med mælkeløb i flere uger. Men så i aftes folede hun et velskabt og helt perfekt hingsteføl. 4 sokker lille blis , ædel højtstillet og med den flotteste hals og overlinie. Ud kom også en død i ca. 4 mdr.

Vi opdagede overhovedet ikke at hun folede hun havde bare lagt sig ned og lyttede med ørerne. Ikke så meget som hun havde været urolig eller kigget efter maven. Troede hun hvilede sig. Først da hun rejste sig kunne jeg se det på skærmen.

Er bare så ked af det men hoppen har det heldigvis godt.

Mit spørgsmål er hvad gør i ved yveret jer som har prøvet det. Nogle siger malk ud, andre bliv fra det.

Håber nogle vil give af Jeres erfaringer.

Mvh.

Bente

Stald Helios

3 års Romanov/Schufro/Fruling hoppe sælges samt helbror på 2.

Venter Sieger Hit føl til juni på Latimer/Bonsoir/Racot hoppe

0
0
Svar på denne tråd

Jeg forstår
Forfatter: 
Dato:  12-05-2012 18:14

ikke helt det du skriver. Men det lyder trist. Prøv lige at skrive igen. Hvad skete der og hvad med føllet (føllene)?

0
0
Svar på denne tråd

forvirring
Forfatter: 
Dato:  12-05-2012 18:30

Kan godt forstå du ikke forstår men er lidt ved siden af mig selv

Hun folede et næsten klar føl men bare lidt for tidligt og samtidig kom også en tvilling som var udviklet til 4. mdr men havde været død et stykke tid.

Mit spørgsmål går på hvad jeg gør ved hoppens yver nu hun ingen føl har. Der er meget delte meninger om det og derfor efterspørger jeg erfaringer om dette.

På forhånd tak

Mvh.

Bente

Stald Helios

0
0
Svar på denne tråd

Det var da
Forfatter: 
Dato:  12-05-2012 19:37

dobbelt trist:( Sikke en kedelig og sørgelig foling. Kan du ikke melde hende til hos ammehopper? Jeg ved ikke, hvad du skal gøre ved yveret. Men måske nogle andre kan svare dig.

Jeg sender varme tanker

0
0
Svar på denne tråd

Førstegangs
Forfatter: 
Dato:  12-05-2012 19:42

Tusind tak.

Hun er førstegangs så tror ikke det rigtig vil gå. Nu vil vi gøre hende klar til kåring og så bliver hun ifolet med Sieger Hit til foråret 2013

Mvh.

Bente

Stald Helios

0
0
Svar på denne tråd

Bente..
Forfatter: 
Dato:  12-05-2012 21:19

min erfaring med hopper der mister og skal stoppe mælkeproduktion er at lade yveret være og tager alt kraftfoder fra hoppen..

Så går det ret hurtigt og især når hun ikke er blevet malket det mindste af føl..

Held og lykke med hoppen fremover..

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  13-05-2012 07:33

Tak for hjælpen , hendes yver er allerede mindre spændt her til morgen, så det ser fint ud.

Ville I give oxytoxin for at børen kan trække sig ordentligt sammen eller er motion nok

Mvh.

Bente

Stald Helios

0
0
Svar på denne tråd

Håber hun er..
Forfatter: 
Dato:  13-05-2012 15:34

har det godt og ikke savner den lille for meget..

Jeg ville blot motionere og ellers ville jeg foretrække stave til at rense børen med, hvis det bliver nødvendigt.. Oxytoxin sætter mælkeproduktionen igang og det har hun jo ikke brug for.. Stave virker kun i selve børen..

0
0
Svar på denne tråd

Også her
Forfatter: 
Dato:  14-05-2012 10:59

Min ponyhoppe var bedækket med en cremello hingst, så jeg ventede spændt på min guld hest. Hun gik over tiden, og heldigvis sov jeg på en madras i boksen ved siden af, da jeg hørte at vandet gik. Men det så mærkeligt ud, og der kom et øre ud og så vidste jeg at den var helt gal. Tilkaldte dyrlægen, som forsøgte at vende den, men hun måtte have assistance, og endelig fik de den vendt. Ud kom en fuldbåren, velskabt, flot, guldpalomino hingst med 4 sokker og en stor stjerne. Stendød. Ifølge dyrlægen havde han sparket navlestrengen af sige selv.

Hoppen kom sig hurtigt, blev i samråd med dyrlægen bedækket igen, og året efter stod der en fin guldpalomino hoppe med bagsokker og en lille stjerne.

Lil Chief No White

født d. 21. maj, 2008. Quarter Horse Gelding
Far: Satchmo Design
Mor: Great Shawnee Pine

0
0
Svar på denne tråd

Opdatering
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 09:36

Lige lidt opdatering herfra

Vi besluttede alligevel at ifole hoppen igen, da hun ser ud til at have det rigtig godt.

Vi kører hende på Blue Hors og får heldigvis lavet en biopsi og det viser sig desværre at hun står med en gærsvampeinfektion. Hun behandles og vi venter til næste brunst hvor vi laver en ny biopsi. Atter står hun med svamp. Vi behandler hende og har i samråd med dyrlægen taget hende hjem da hun skal have immunforsvaret op.

Så resultatet er at vi ikke får ifolet i år men gør alt for at få immunforsvaret op på hende så hun kan være klar til foråret ( forhåbentligt) Det kan desværre tage noget tid.

De mener det er pga. den døde tvilling som jo har ligget død i nogen tid.

Hun får nu 30 ml. Alovera ( Forever Gel Original) i foderet daglig og så håber vi hun er klar til næste år.

Mvh.

Bente

Stald Helios

4 års Dicardo vallak meget ridelig og fornuftig med super galop sælges

0
0
Svar på denne tråd

snøft.
Forfatter: 
Dato:  06-07-2012 16:03

jeg mistede mit 4 uger gl føl i dag, det er gået rimelig stærk, dyrlægen mente det var salmonellaforgiftning som han har fået ved at spise lidt græs med en fugleklat på.

venter føl lige om lidt og tanken om at det sker igen er godt nok træls snøft

Hilsen Mia

Nu med avlshingsten Kylenstens Florian SH 405

Seriøs avl af mini knabstruppere

Kærligt - Ærligt - Seriøst Stueopdræt af Löwchen

www.universalsoldier.dk

0
0
Svar på denne tråd

5 uger gammelt blev vores føl
Forfatter: 
Dato:  14-07-2012 08:29

Vi mistede vores 5 uger gamle føl i nat. Han fik spiserørsforstoppelse igen og denne gang var det så slemt, at vi kørte til Ansager.

Dyrlægen anbefalede, at vi forsøgte ikke at behandle føllet, da fremtiden ikke så god ud. Istedet blev han aflivet.

Det var en rigtig træls og meningsløs oplevelse...

Nu sidder jeg her efter tre timers søvn og har det elendigt. Jeg har aldrig ønsket at avle, men tog chancen med den denne hoppe

Det er så trist....

0
0
Svar på denne tråd

Det gør mig
Forfatter: 
Dato:  14-07-2012 09:32

så ondt på jeres vegne. Det er mere end trist at miste sit føl. Sender varme tanker til jer begge.

Stald Pedersminde....

Fjordhest Lotus 2001

Irish cob Romanys Agata 2008

Irish cob Pedersmindes Monique 2012

0
0
Svar på denne tråd

tak felicia 2
Forfatter: 
Dato:  14-07-2012 10:38

Vi har ikke avlet før og har/havde ikke planer om at gøre det igen ( og specielt ikke efter i nat )

Men hoppen var bare alletiders og føllet kunne med den afstamning ikke andet end bliver perfekt til mig og det var han..

Han var så sund og stærk, stod perfekt på benene, var godt gående - ja, helt igennem perfekt. På nær at jeg igår skulle stå og sige at han ikke måtte lide og skulle aflives

Så at komme den her tur igennem er så hårdt.

Nu er min mand ved at flytte hestene op til naboen på sommergræs. Jeg begynder at græde hver gang jeg ser hoppen, fordi jeg har så ondt af hende. Og så er jeg så overtræt, at det hele bare at noget @!#$!

Er så ked af det..

0
0
Svar på denne tråd

makabert
Forfatter: 
Dato:  14-07-2012 13:42

Jeg kan desværre også tilslutte mig listen af folk som har mistet føl.

Hoppen skulle fole for 2. gang og vi var klar til observation/hjælp. Sidste år skulle hun nemlig have vores hjælp, da hun døjede med at fole.

Folingen gik i gang og forben og hoved kom ud som det skulle. Så skete der ikke mere og jeg gik derfor ind i boksen for at hjælpe hende som sidste år. Da jeg tager fat i forbenene kan jeg mærke at føllet er iskold. Jeg er derfor klar over at føllet er dødt og skal ud hurtigst muligt. Både manden og jeg rykker hvad vi kan når hoppen presser men vi indser hurtigt at det ikke står i vores magt. Dyrlægen bliver tilkaldt og efter en hurtig undersøgelse tilkalder han endnu en dyrlæge. De konstaterer at føllet nok har været død i ca 1 døgn og dødsstivheden gør at begge bagben sidder oppe langs føllet som 2 modhagere. De går derefter i gang med at partere føllet inde i hoppen. Det tager 2 dylæger 3 timer at få føllet ud og ingen af dem regnede med at hoppen klarede det.

Hoppen var utrolig afkræftet i 2 døgn derefter, men hun overlevede. Hendes bækken har dog taget så meget skade, at hun aldrig mere kan ifoles, hvilket vi heller ikke ville turde.

Nu går hun på sommergræs og nyder livet. Hun har det fint men har fået en underlig måde at trave på så hun kommer aldrig mere til at blive brugt.

MBH Tine

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider