|
|
| Hingsteejer står for DNA? |
| Forfatter:  |
Linda ♥Shetterne♥ |
| Dato:  |
20-02-2012 20:22 |
|
Hej Jeg har et spørgsmål. sagen er jeg sidste år solgt en knap 1 årig shetlandshingsteplag, og køber vil gerne der bliver lavet DNA på moren så han kan stilles til kåring, jeg mener jo når det er et ønske hun har skal hun selv betale for det, er det ikke rimelig nok? Da jeg ikke bruger hoppen i avlen mere heller pga skade... Men hvordan gøres dette, så det er hingsteejeren der får regningen, har ikke lyst til at stå med at skulle betale det, da det jo ikke er mit ønske at det bliver gjort 
Mvh Linda Mor til den dejligste lille dreng William født 24/2-11. 3470 gram og 55 cm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej.... |
|
|
jo hun skal selv betale det, har også en efter en mor der ikk er dna testet og skal han kåres så skal hun også og det er for den der ønske dette's regning
MVH Mie *Der har sine elskede Guldheste* Stald Wede *Tania Bambini* * GULDLOK* / Welsh Cob *Søndergårds Figaro*/ Shetlænder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du sørger bare for |
|
|
at hun selv rekvirerer den dyrlæge der skal trække hårene ud/tage blodprøven - så får hun også regningen. Så må du være en lille smule fleksibel mht til at være til stede når dyrlægen kommer.
Vicky Mathiesen & fantastiske Dejó, & Kuhlmanns Liva. Billig Welsh bedækning 2012: Fronbach Hello Casanova Sponsored by Kopenhagen Fur - Sadelmager B. K. Rützou - HERI Ll. Haspeholm hestefoder - Kronborggaard.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| derfor bla |
|
|
får jeg alle mine hopper dna 'godkendt' samme år de står med deres første føl der skal reg i dk. Kan så ikke forså at køber ikke har forlangt det i forbindelse med handlen, det har jeg prøvet, og sådannoget kanman jo også handle om  Men ja, ellers gør som Vicky skriver, så får hun i hvert fald den første regnng, ved dog ikke lige hvordan man gør omkring betaling af selve prøven.
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Ungheste sælges, 1, 2 og 3 års drenge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DNA-bestemmelse |
|
|
Jeg vil mene det kommer an på hvordan du har solgt føllet, hvis køber har sagt til dig at hun gerne ville bruge ham til avl på sigt, og du der ikke har nævnt at moren ikke er testet, så vil jeg faktisk mene at du bør sørge for det. Hvis jeg sælger et hingsteføl, vil jeg helt sikkert sørge for at hoppen enten er eller bliver DNA-testet, da jeg mener det er mit ansvar, hvis jeg sælger en hingst med henblik på avl, medmindre andet er aftalt i forbindelse med salget (kunne jeg nok ikke finde på)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DNA..... |
|
|
Hvis vi har solgt et hingsteføl, med klausuler ang kåring, har vi taget DNA på hoppen, men er føllet solgt billig som evt hyggepony, uden klausuler og uden ekstra penge ved evt kåring, så må det være føllets nye ejer der betaler for moderens DNA,da det er deres valg og ikke vores ønske at de stiller dem til kåring, sådan har vi gjort... Mvh Helle
STUTTERI HEDEN Avl af stambogsførte shetlandsponyer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg mener nu det er hoppeejers ansvar, at der tages DNA og betales.. En hoppe kan jo i princippet blive mor til en del hingste, og hvorfor skal kun en af dem der køber føl, betale for DNA, men måske du kan finde en form for fifty fifty med din køber.. Jeg ser det som et skulder-klap hvis jeg laver et hingste emne, og hjælper gerne købere med succes med et af mine afkom:) Men vi får for eftertiden osse DNA testet hopperne, når dyrlægen alligevel er forbi, det kan jo i sidste ende gavne alle 
VH Anja DSP hingst/vallak efter Bomgaardens Dicaprio, 1 år sælges. www.staldanto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg sørger for det |
gp1977 |
21-02-2012 22:50 |
|
Nu har vi selv solgt flere hingsteføl, og jeg har altid tilbudt og betale det halve af hvad det koster og få lavet DNA( Og har også gjort det ), jeg syntes det er fair man giver noget for det, da vi jo også må være intereseret i at vores købere sætter vores afkom til kåring, så vi kan få en bedømmelse på dem Og jeg sørger også for at være hjemme når dyrlægen kommer, så jeg kan hjælpe.. Jeg syntes det er noget vi skylder vores købere som stutteri ejere  held og lykke med det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingsteemne |
gp1977 |
21-02-2012 23:05 |
|
Hvis den er solgt som hingste emne ? så er man vel også intereseret i at den bliver stillet til kåring, også vil man vel også gerne hjælpe sin køber. Jeg glæder mig for vildt til at se 2 af vores afkom til kåring i år 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
Linda ♥Shetterne♥ |
22-02-2012 10:07 |
|
Jeg solgte dette føl meget billigt, og der var egentlig ikke snak om det skulle være en avlshingst. Hoppen får ikke flere føl, da hun har en skade! Og vil ikke hun skulle bære på et føl. Jeg har bare hørt fra andre avlere hvor det viste sig at køberen senere bestemte sig for den skulle stilles, at denne så vil have det gjort og det så er på købers regning. Det er jo ikke et ønske jeg har, og som sagt så tvivler jeg på hoppen skal have flere føl. Selvfølgelig er jeg da glad for hun ser potientiale i ham, men har skam hele vejen sagt hun selv skal betale det, så det har hun været indforstået med. Det jeg bare gerne vil vide er hvordan det skal gøres, da jeg som sagt ikke har lyst til at skulle have noget økonomisk i forbindelse med dette!
Mvh Linda Mor til den dejligste lille dreng William født 24/2-11. 3470 gram og 55 cm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Dem som jeg har fået lavet det på, er regningen på dyrlægebesøg og dna kommet til mig som reg. ejer. Dyrlæge regningen kommer jo til hende hvis hun bestiller ham, hvis det er aftalen at hun bestiller ham, er det vel bare på forhånd at aftale, at hun overføre beløbet for testen (ca 500 kr) til dig, så kan du jo bare betale når regningen kommer:)
VH Anja DSP hingst/vallak efter Bomgaardens Dicaprio, 1 år sælges. www.staldanto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad er så pro... |
gp1977 |
22-02-2012 16:44 |
|
hmm troede da han blev solgt som hingste emne hvis det er Walle vi snakker om.. men hvis hun selv betaler for DNA testen hvad er så problemet ?? du ringer til dyrlægen og får den lavet og hun betaler regningen.. mvh Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
Linda ♥Shetterne♥ |
23-02-2012 12:23 |
|
Nu var dette jo altså ikke en debat om han var solgt som hingsteemne eller ej! Og der var ingen snak om den DNA test i forbindelse med handlen. Hvad problemet så er? Det var da bare hvordan jeg dog skulle gribe det an så jeg ikke skulle stå med det økonomiske bagefter for et føl jeg fik max 1000 kr for ? Der var vist mest snak om han skulle være kommende 2 spand med Payback. Jeg vil jo ikke garantere heller at et føl jeg sælger er hingsteemne, de kan jo udvikle sig i mange forskellige retninger....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bom bom |
gp1977 |
23-02-2012 19:04 |
|
så vidt jeg husker var aftalen at hun skulle DNA testes sammen med føllerne da de skulle mærkes ! men du får hende da bare dna testet når føllerne skal mærkes i år, ny ejer siger jo hun nok skal betale regningen så det da bare og få det ordnet.. mvh Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
Linda ♥Shetterne♥ |
24-02-2012 08:07 |
|
Ved godt I sikkert har snakket om det, og der er jo altid 3 sider af en sag Gitte, det betyder jo ikke nødvendigvis det Sheila husker var det som jeg husker ?  Men aftalen var egentlig vi skulle snakke sammen om det igen når det nærmede sig at de skulle chippes, men det fik vi jo så ikke gjort og Watch står ved mine forældre, men det skal jo nok kunnes løses på en eller anden måde, f.eks ved hun forudbetaler beløbet, så skal jeg sku da nok få det gjort! men nok om det, vil ikke trække mere langhalm på det her....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørgsmål |
|
|
Du stiller faktisk et spørgsmålstegn i dit indledende indlæg efter om det er rimelig nok at køber skal betale for DNA af hoppen. Og til det spørgsmål mener jeg at det er utrolig relevant om der ved salget har været tale om at køber ønsker ham som evt. kommende avlshingst, eller blot som kommende kørepony. Hvis køber ham med interesse som kommende avlshingst, så mener jeg at sælger er forpligtet til at nævne at hoppen ikke er DNA-testet, og køber selv vil komme til at stå for det, hvis man ikke selv vil stå med det. Derfor kommer en del af trådens indhold til at omhandle om han er solgt som hingsteemne eller ej. At man sælger et hingsteføl som hingsteemne, betyder heller ikke at man lover at den kan kåres, men det betyder at man lover at køber har mulighed for at stille til kåring, og DNA af forældre er på plads. Jeg har selv som rimelig nyopstartet avler en gang købt et hingsteemne af en avler, hvor det viste sig at det var umuligt at få ham afstamningskontrolleret via DNA, da sælger havde aflivet moren uden at få foretaget DNA. Den dag i dag, kunne jeg ikke drømme om at købe fra den avler igen, da jeg føler mig ført bag lyset i købet af den hingst, da sælger sagde at det var muligt at få foretaget afstamningskontrol på ham alligevel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heidi K |
|
|
Hej Heidi,
Kan godt forstå du blev skuffet over det. Det var jeg dælme også blevet!! Det er netop sådan noget jeg gerne vil undgå, så mine hopper får taget DNA så snart de ifoles første gang.
Så er jeg sikker på at det er i orden uanset hvad der sker. Og skulle det ulykkelige ske at hoppen kommer ud for en ulykke eller andet og må aflives, så behøver jeg ikke tænke over at skulle tage DNA osv. midt i min sorg over tabet  Så jeg synes det er dejlig trygt at have styr på sådan noget.
Linda: Jeg kan godt forstå at du ikke selv vl betale for DNA på en hoppe der ikke skal have flere føl, når hingsteføllet kun er solgt for 1000,-. Er sikker på at i nok skal finde ud af hvordan i får taget DNA på hoppen, så du ikke kommer til at skulle betale. Det billigste er nok at få landscentrets besigtiger til at tage prøven, mens han/hun er der for eks. at chippe føl eller andet. Og hvi bare du får en pris fra Landcentret på det og så en pris på blodtype laboratoriet for selve testen, ja så kan Sheila jo bare overføre de penge til dig, og så kan du betale regningerne når de kommer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen altså |
|
|
Det er gratis at få taget hår ud til DNA ved en besigtiger, i hvert fald på mærkepladser. Så det er det vel også hjemme, hvis han alligevel er der i en anledning. Jeg mener bestemt at jeg er blevet spurgt hver gang hvem regningen skal sendes til så det er jo meget nemt at oplyse købers navn, hvis det altså var aftalen. Mht. til hvem der bør betale mener jeg som Heidi også at det er altafgørende om ponyen er solgt som værende avlsemne, men det kan jeg da næsten ikke forestille mig til den pris. At køber så har lyst til at fremstille ham er fint, men så mener jeg også at køber står med udgifterne såfremt han ikke er solgt som avlsemne.
Sjetmandspony - den var go' 
Bakkens Makalu SH456, 1.kl. står til avlsrådighed for registrede shetlandsponyhopper! Flere shetænderplage m. papirer sælges til gode hjem, kontakt mig for nærmere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmmm |
|
|
tjaaa jeg ved godt at vi med OX nu er paatvunget DNA. men jeg syntes det er hoppeejers ansvar at faa taget DNA paa ALLE sine avlshopper i disse dage UANSET om avlsforbundet forlanger man skal. jeg forstaar desuden heller ikke at hoppen er skadet og ikke kan baere en ifoling, men et par linier efter skriver du at du tvirvler paa hun skal i fol igen (det vil sige i mine oejne at hun maaske alligevel ifoles).... Jeg kan godt se det er noget skidt naar det er shetter som koster 5 potter @!#$ som foel... men det aendre ikke min holdning.... saa jeg syntes bare du skal tage imod med kyshaand hvis ny ejer vil betale uanset om ponyen var solgt som koere pony eller avlsemne... det er jo i grunden underordnet, hvis du ikke mente du gad det her boevl og ikke mente den var tilnaermelses vis god nok til avl saa havde det nok vaeret smart at faa den kastereret INDEN den forlod stalden... det ville jo saa desvaerre ogsaa koste dig penge, og LANGT mere end en DNA test.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|