|
|
| Hvor ofte må en hoppe få føl? |
| Forfatter:  |
Hippodama |
| Dato:  |
17-02-2012 13:53 |
|
Hej. Nu nærmer det sig føltid og jeg kom til at tænke på mine år på et stutteri. Der var en lille flok hopper i alderen 6-25 og de blev sendt til hingst hvert forår. Der var ikke noget, som hed avlspause for hopperne. De blev sendt af sted, og de som blev drægtige - ja, de fik et føl. De som ikke blev, fik så et friår, hvor de kunne blive redet på eller tilredet. Jeg var også et andet sted, hvor ejeren havde en smuk dansk varmblodshoppe - så snart hun var gammel nok, blev hun lige hurtigt tilredet og så fik hun ellers et føl hver sæson. Jeg har ikke været på så mange andre stutterier, så det er min begrænsede erfaring. En af hopperne var 7 år og fik sit 3. føl, mens jeg var der - 4. gang blev det dog ikke til noget. Den 20-årige hoppe fik et fint, velfungerende føl. Den 25-årige hoppe blev ikke drægtig, det gjorde den meget fede heller aldrig. Kan hopperne selv sige fra? Tilføjes skal det også, at hopperne aldrig virkede mere lykkelige, end når de stod og nussede deres diende føl. Flokken var utrolig harmonisk og velfungerende. Samtidig nåede hopperne aldrig at få et ordentligt huld - de stod alle med hængebug og manglende rygmuskler (og endnu en bemærkning: der var ikke et marked for de mange føl!)
Her rejser sig så et spørgsmål: er det "etisk korrekt", så at sige, at bruge hopperne til at producere føl på den måde? Eller er det den mest naturlige måde - forventer man at hopperne fysisk set selv sige fra, når de skal have en pause? Hvad mener I?
Heidi
~ O Glück der Erde auf dem Rücken der Pferde ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| følhopper |
|
|
Ja, jeg får nok bank for at sige min mening her, men: Jeg synes det er dybt synd og misbrug af hoppens krop at sende hende til hingst hvert evigt eneste forår. Hoppen bliver jo drægtig igen lang tid før føllet er afvænnet, så hun skal både produksere mælk til det store føl, næring til føllet inde i maven og samtidig næring til sig selv - tænk lige på hvor hårdt det er fysisk!  Hos de fleste racer i Amerika (bl.a. Araber og Morgan som jeg er inde i), da må hopperne kun få føl hvert andet år! Hvis man ifoler hoppen to år i træk, så kan føl nr. 2 ganske simpelt ikke accepteres i race-foreningen og derved ikke kunne få papirer. Hvilket jeg synes er kanon! Tror heller ikke man som kvinde gad at være gravid hvert år i 4-8 år i træk. Det tror jeg de færreste ville klappe i hænderne over  Hopperne i den vilde natur lader jo heller ikke hingstene bedække dem når de stadig går med føl ved siden. Både fordi hun skal have næring nok til føllet og sig selv og fordi hingsten jo nok også vil dræbe føllet, hvis det ikke er hans. Så jeg forstår ærlig talt ikke den kotume der foregår i Danmark, med at ifole den samme stakkels hoppe år efter år efter år og så igen... Og nej, et "fri år" sådan en gang hvert 4.-5. år er bare IKKE nok 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| om alt det du spørger om ;) |
|
|
Smiler bredt Bank får du ikke Tanja-Victoria men nogle gange er det godt lige at holde lidt igen med at være meget fordomsfuld... Jeg kan sagtens se din pointe i at det kan og er hård for hopper at gå i fol hver eneste år. Vi selv holder en pause med jævne mellemrum, de må også godt have lov ikke at have en sutte-klud siddende i patterne hele tiden og så få lidt fred  Der hvor jeg mener det taler for at have hopper i fol hver år er blandt andet tidligere forfangne hopper. Hvis en pony eller hest let bliver forfangen OG er et GODT avlsemne vil det være til ponyens/hestens fordel at blive ifolet ide at al den energi den vil putte i hovedet i løbet af sommeren vil gå ned til fostret og hoppen vil kunne klare sig igennem en sommer uden at blive forfangen. Jeg oplever at når hoppernes gamle kroppe ikke kan holde til føl mere, så kaster de deres føl eller kommer ikke i fol mere, så ja de kan godt "selv" sige fra derefter må man opveje om det er bedre at aflive dyret så den ikke skal gå på jordfolde om sommeren for at leve videre for ejerens skyld. Om det er ok at "masseproduksere" føl vil jeg dertil sige at det syntes jeg ikke er ok, man skal vælge sine avlsdyr med omhu og med kritiske øjne... og så kan det godt være at jeg får slag nu men, med SÅ mange heste på markedet så forstår jeg ikke hvorfor nogle heste ikke bliver slagtet, hestekød smager fantastisk og man kan have god samvittighed ved at spise det ide at Hesten nok er det dyr der har haft det bedste liv af alle vores "prokuktionsdyr" ( dog er det blevet meget besværliggjort pga. fødevarestyrelsen og udelukkelserne for konsum som er en selvfølgelighed for stort set de fleste private danskere) Sidstnævnte er ikke en opfordring til en diskution om emnet udelukkende da jeg bare svarer på hvad jeg mener i forhold til Hippodamas spørgsmål som jeg selvfølgelig mener at vi skal blive på sporet af  Håber du kunne bruge mine holdninger til noget Hippodama
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo da... |
|
|
Min avlshoppe bliver sat til hingst hvert forår, til gengæld er det også det eneste job hun har i sin tilværelse. Hvis hoppen ellers passes efter alle forholdsregler, kan jeg ikke se der er noget galt i det??
Det er jo altså naturens gang og jo (!) hopperne i naturen bliver skam bedækket med føl ved siden, ville gerne finde video til dig men sidder med iPaden så kan ikke indsætte.
MVH Laila Sælges: Holstenere: Vallak 2010, hingst 2011. Pinto: Hingst 2011 Dagens føl med 9 i helhed! Opstaldning ved Roskilde tilbydes Se mere på www.staldlaurberg.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hopper.. |
|
|
Stald Laurberg: Okay okay, sorry jeg måske tager fejl ommkring vildhestene (men ved nu godt hvordan en bedækning ser ud ) Dog ændrer det ikke min holdning til at jeg er meget imod at hopper ifoles hvert eneste år i mange år i træk. Det er stadig enormt fysisk og psykisk hårdt for dem og kan virkelig heller ikke se hvad der er galt i at hoppen lige får et "fri år" hvert andet år, hvor den så bare har sidste års føl til afvænning og så fri indtil næste forår. Det er da det mest optimale og etiske i min verden. Derfor har de amerikanske avlere min store respekt, da de rent faktisk ved lov avler på den måde  Ninett: Jeg kan ikke se hvor jeg er fordomsfuld? Det er jo sandt at mange avlere i Danmark avler på den beskrevne måde af TS. Altså at ifole år efter år. Og det er sandt at det ved lov er ulovligt i Amerika  Jeg svarede blot på TS's indlæg og gav min personlige holdning. Og ja, jeg synes det er synd. Men det er der jo så mange andre der ikke synes - og sådan er dét  ... Sorry hvis jeg har trådt nogle avlere over tæerne herinde...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Naturens gang |
|
|
Det er naturens gang, at en hoppe får føl hvert år (eller ihvertfald bedækkes hvert år). Arterne har nu en gang det ene formål at reproducere, ellers uddør de jo. Og der er altså ingen hopper der tænker, ih - jeg ku' godt lige bruge et sabbatår...  Kommer en hoppe ikke i fol, er det selvfølgelig kroppens måde at sige fra på - men det er jo en anden sag. Det er måske også værd at tænke på, at avlshopper i "fangenskab" bliver fodret og passet efter alle kunstens regler (ihvertfald hvis avleren er et fornuftigt menneske) og på den måde har de jo faktisk meget bedre forudsætninger for at klare en drægtighed/foling osv. end vilde heste. Så kort sagt: Passer man sine avlshopper korrekt, ser jeg ikke noget galt i, at de får føl hvert år.
Hilsen Inge - med den mageløse Milo, den supersmukke Sully og den overskønne O'Malley...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine hingste |
|
|
'Mine' hingste ved ikke at de skal slå andre hingstes afkom ihjel, lige som hopperne heller ikke ved at de faktisk ikke vil hingsten når de har føl ved siden, så 'mine' hingse går i stod med hopper og føl, og til tros for det så lever føllene endnu og der kommer også føl året efter  Jeg mener at en hoppe selv siger fra, så så længe jeg ikke ønsker at ride, så bliver de ifolet. Jeg syntes det er at drive rov på hoppen hvis man både vil ride på rimelig plan OG avle hvert år, her kan jeg se fordelen ved at springe hvert andet år over... Det er faktisk nogle hopper der er meget sværer at få i fol når de ikke har føl ved siden, så det må vel også være noget fra deres natur der spiller ind ???
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Ungheste sælges, 1, 2 og 3 års drenge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Kunne ikk være mere end enig med Tanja-Victoria 
*** Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey *** *** Dear Tana C. & Wicksen *** 2 Angel´s In Heaven... Rytter søges = Se annonce!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pauser med passende mellemrum |
|
|
Der er jo mange ting i det at avle, der skal kombineres økononomi og etik. I naturen bliver hopper bedækket 9 dage efter de har folet og året efter kommer der i langt de fleste tilfælde et nyt føl. Som avler er vi lidt "flinkere" vi lader normalt vores hopper vente 30 dage efter folingen før vi stopper et nyt føl ind. Vi sørger også for at vores hopper er ved godt huld, så de har alle muligheder for at levere et sundt føl hvert år. Hvis hoppen har problemer med at holde huldet når den har føl ved siden, så vælger den erfarne avler at give hende en pause. Det er langt fra hvertandet år den har behov for pause, men måske nærmere hvert 5. år og nogle hopper fungerer bedst når de er konstant drægtige/med føl ved siden. Og som metjen skriver så er der faktisk hopper der er næsten umulige at få drægtige hvis ikke de er konstant igang. TS skriver om følhopper der står med manglende rygmuskler og hængemave, det er for et tegn for dårligt horsemanship, en velfodret avlshoppe bør ikke se sådan ud. Hoppen her er på billedet 15 år og har en måned tidligere fået sit 10. føl. Selvfølgelig ligner hun ikke en ridehest, men vi andre ligner jo heller ikke top-modeller efter et par børn. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Vi forsøger ogå at ins. vores hoppe hvert år, det er så også hendes eneste job, bortset fra i år. Hun blev ikke drægtig sidste år, fik sent føl, så pt er gør hun et ihærdigt forsøg på at være ridedyr for mig.
Lille hus sælges, se præsentation. Sælges: Hingsteføl (2011) e. Sunny Boy Vallak (2009) e. Laurino Ponyhoppe afstamning ukendt. Flere info se min præsentation eller send besked med spørgsmål
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bedækning |
|
|
Er et stykke hen ad vejen enig med Tanja-Victoria! Mange hopper fodres ikke efter hvad de skal præstere + de ligner nogle som virkelig keder sig - synes desværre man ser mange eksempler på dette; også ved meget "kyndige" hestefolk. Jeg kunne ikke forestille mig at ifole en hoppe mere end to år i træk - sådan at den får føl i år 1 og 2, fri i år 3 osv. På den måde har hoppen en god chanse for at få rettet op på sig selv + den kan få lidt luft-forandring, fx. rides. Har desværre nogle bekendte som kører efter filosofien "Jo flere føl, jo flere penge til os" - Eller sådan virker det i hvert fald. De har en hoppe med afstamning og bruger år efter år samme kårede hingst. Føllene sættes til salg når de er ca. 3 mdr, men bliver oftest først solgt når de er 1½-2 år gamle, til en fair pris indenfor forbundet, men sælges til en pris der svarer til bedæknings- og foderudgifter. Hverken hoppe eller hingst er "moderne", men gamle typer, som ikke kan klare sig kåringsmæssigt i forbundet. De fodres billigst muligt, og i mine øjen, ikke godt nok i forhold til hvad hoppen egnentlig skal præstere. Den ser om vinteren også ud derefter. Vi har diskuteret det et par gange, og de mener at bare hoppen er fin i huld og i godt humør, så er det ingen problem..
"Det er bedre at have elsket og mistet end slet ikke at have elsket" Unette, Una Evigglad, Hetja & Kevin - mine hypper! "Familieforøgelse" midt i april - Unette skal igen være mor 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sjove tanker og |
|
|
betraktninger!! hvor er det det står beskrevet at hopper "keder sig" når de "bare er avlshopper"?? Hvor står det beskrevet at hopper der bliver passet ordenligt,, for en god og fornuftig fravænning og eller er hopper der lever i en sund flok lider nød fysisk og psygisks?? Når jeg ser på min hopper så har de år hvor min avlshoppe har set bedst ud, været mest på dupperne og været klart glades være de år hvor hun har haft føl ved siden og haft føl i maven!! jeg tror faktisk at hopperne er stolte af deres føl og godt gider at vise dem frem.. og at de for en funktion når de avler.. Mine er i fol hvert år med mindre de skal noget,, til gængæld er det deres eneste opgave og jeg holder nøje øje med dem, syntes faktisk de er gode til at sige fra og også til at gøre det klart hvornår det er tid til frævænning..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forfangenhed |
Camilla (4450) |
17-02-2012 18:01 |
|
Ninett: Den med at ifoling skulle mindske risikoen for forfangenhed, har forsøg nu bevist ikke holder. Tværtimod øges risikoen, da drægtige hopper ifølge forsøget har nedsat insulinfølsomhed. Dette er i hvert fald hvad Eponas artikel "drægtighed gør insulinresistent" påpeger 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Diegivende hopper |
|
|
Jeg har så et bevis på at diegivende hopper har mindre risiko for forfangenhed. Derimod gør selve drægtigheden ingen forskel. Vi købte en ponyhoppe for en del år siden, og hun skulle gå på jordfold hele sommeren ellers blev hun forfangen. Men de år hun havde føl ved siden kunne hun gå på en god græsfold og stadig være "som smør" i nakkekammen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg er så (også) en af dem der ifoler min hoppe hvert år - det er blandt andet et spørgsmål om økonomi, men også et spørgsmål om hvorvidt hoppen måske ikke vil blive drægtig hvis hun får et år fri. Hun trives fint og har aldrig set ked ud af at have føl - måske undtaget når hingsteføllene har været lidt for kække og kravlet rundt på hende, men jeg tror nu hun vil se ked ud af det i sådan en situation uanset om hun bliver ifolet hvert eller hvert andet år. Et år lod jeg hende gå tom, men det var kun fordi hun først folede midt i juli og det synes jeg er for sent at få føl. Grunden til at hun først fik føl så sent, var at jeg fik kludret i hendes 30. dages brunst året forinden og så gik der helt kuk i hendes system og hun blev først drægtig i sidste forsøg den sommer. Med hensyn til økonomien, så er det nu ikke fordi jeg har tjent de store penge på hendes afkom ved salg - selv om det nu er gode afkom hun laver - men det koster alt andet lige at have en avlshoppe stående "tom" et år. De penge skal i så fald hentes ind på det føl der kommer året efter og det er endnu sværere i disse tider. Jeg vil - som Charlotte - også vise et billede af min hoppe. Billedet er fra sidste sommer, hvor hun gik med sit føl nr. 9. Hun er 15 år på billedet. Jeg synes hun holder sig pænt og ligner ikke en der "lider" under at få føl hvert år. Føl nr. 10 er i øvrigt på vej i år - termin den 17. april   Blue Hors Rositta ERDH 5085 e. Blue Hors Romancier/Bellucci/Leonardo II
Venlig hilsen Terese www.designhorses.dk Til salg: 1 års hingsteplag e.Fassbinder/Romancier/Bellucci 5 års vallak e.Don Schufro/Romancier/Bellucci (to brødre går Grand Prix og Intermediaire) www.dv-hesteavl.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| avlere.. |
|
|
Dejligt der faktisk findes folk i Danmark der deler mit synspunkt  Har den røde avlshoppe på 15, fået 10 føl i rap? Det er forhåbentlig ikke rigtigt, at den har været mere eller mindre konstant drægtig siden den var 5?  Køn hest da, men hun er da noget svejrygget af sin alder at være, hvilket vel sansynligvis skyldes alle de drægtigheder... Og så har jeg meget svært ved at forstå at folk har økonomiske grunde som værende en af hovedgrundene til at have deres hopper non-stop drægtig. Ville du/I gerne være gravid 8-10 gange i træk uden ophold? Sådan helt ærligt og hånden på hjertet?? Igen undskyld, jeg kritiserer ikke personligt, kun på de ting jeg læser her. Men jeg lærer nok aldrig nogensinde at se det fornuftige i non-stop drægtighed...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ville du/I gerne være gravid 8-10 gange i træk uden ophold? Sådan helt ærligt og hånden på hjertet?? Nu er der forhåbentlig ikke nogen af os kvinder på HN som sælger vores børn....;o) Qua din sammenligning af mennesker og heste...
Lille hus sælges, se præsentation. Sælges: Hingsteføl (2011) e. Sunny Boy Vallak (2009) e. Laurino Ponyhoppe afstamning ukendt. Flere info se min præsentation eller send besked med spørgsmål
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stutterier |
|
|
Nej, det regner jeg heller ikke med. Men nu tænker jeg ikke antallet af børn til sidst. Men jeg tænker på den fysiske beslastning under selve graviditeten, om kvinder selv gerne ville lægge krop og fysik til 10 graviditeter og fødsler 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange børn |
|
|
Jeg kan huske at jeg læste om en (brasilliansk?) kvinde der havde fået over 50 børn, deriblandt 6 hold tvillinger og 2 hold trillinger. Hun havde fået børn fra hun var 16-18 og det sidste da hun var midt i 50'erne. 10 børn har da været endog meget almindeligt bare vi taler starten af det 20. århundrede. Min mormor havde fx. 12 søskende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg synes nu ikke at man kan sammenligne mennesker og heste når det gælder graviditeter/drægtigheder. Om man vil det eller ej, så koster det penge at have en hoppe (eller en hest om man vil) gående og har man valgt at avle på den hoppe og hoppen ellers har det godt og ikke lider overlast ved folingen eller under drægtigheden, så kan jeg ikke se noget forkert i at ifole den hvert år. I naturen ville hoppen også blive bedækket hvert år - her skulle den så bare selv sørge for at finde mad og drikke, læ for vind og kulde, flygte fra rovdyr etc. Ikke som vores forkælede avlshopper, som får maden serveret, får tøj på hvis det er koldt ude eller endda har et læskur på folden, ikke skal kæmpe med at vandet er frosset til så den må tørste, får hjælp under folingen hvis noget går galt osv.
Venlig hilsen Terese www.designhorses.dk Til salg: 1 års hingsteplag e.Fassbinder/Romancier/Bellucci 5 års vallak e.Don Schufro/Romancier/Bellucci (to brødre går Grand Prix og Intermediaire) www.dv-hesteavl.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i mine øjne... |
|
|
I mine øjne må en hoppe få føl, så ofte hun selv kan. Naturen skal nok selv sige stop, når det ikke er meningen mere. Man kan og skal ikke putte menneskelige "tænk hvis du selv....." ind. Naturen er nu engang indrettet perfekt til rette tid. Forholder mig til heste i vildskab. Hvis forholdene er perfekte og der ikke sker noget "force majore" laver de føl hvert år. Helt selv, uden et menneske! Er det også synd? Måske, men de gør det! At folk så avler flere føl end der bliver afsat kan vi diskutere. Det er dumt.... for afkommene skal jo ikke leve frit på prærien. Ja, hverken hopper eller mennesker er kønne efter et par børn...... Men alderen tager altså også på os og arbejdsbyrden. Syntes det er mere synd vi sætter os op på ryggen af dem. Det havde naturen ikke planlagt da den byggede hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sammenligning |
|
|
Man kan slet ikke sammenligne mennsker og dyr på den måde. Dyr for "børn" for at opretholde arten bestand, vi mennesker "vælger" om vi vil ha børn (skriver "vælger" da alle desvæære ikke har det valg). Vi får børn med den mand vi elsker (ved godt der nogen singler som får børn på anden vis), tror sgu ikke min hoppe har været forelsket i de hingste hun har fået "børn" med, ellers vil jeg sige hun er lidt "billig", så'n og skifte manden ud hvert år og få børn med ham... sikke noget gris...;o)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Man skal aldrig sammenligne dyr og mennesker. En stor fejl at menneskeliggøre dyr. Se dog på hoppen, nogle hopper ligner lo.. efter 3 føl. Andre ser brandgodt ud efter 14 føl. Eneste grund til at min 10 års hoppe ikke fik føl sidste år var fordi hun var drægtig med tvillinger og begge gik til i forsøg på klemming. Nu venter hun føl . nr 7 forhåbentlig kun nr. 7 som 7 års fik hun tvillinger. DVS hun har været drægtig hver år siden hun var 3. Hun har det som blommen i et æg. Kan hun ikke blive drægtig to år i træk bliver hun aflivet. MVH Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange tak for |
Hippodama |
18-02-2012 09:53 |
|
Mange tak for jeres svar Det er en interessant debat, og jeg kan se at de fleste herinde vælger at få deres hoppe bedækket hvert år. Der er kun få, som er i mod. Kom meget gerne med flere svar - både for og imod!  Heidi
~ O Glück der Erde auf dem Rücken der Pferde ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg synes også det er ganske naturligt at hopper får føl hvert år. Det er ganske naturligt at de fleste dyr får unger hvert år, eller flere gange prligt afhængig af arten.
Naturen er nu engang indrettet som den er som følge af evolution og den optimale natur for hver enkelt art er på de måde opnået.
Køer går først i brunst et par måneder efter de har kælvet. Her har naturen indrettet sig således fordi koens, og andre drøvtyggeres involution (hvor livmoder og æggestokke returnerer til normalen efter fødsel) er længere end eks. hestens. Drøvtyggeren får derfor en lille pause inden de er drægtige igen, hvor eks. hesten returnerer til normal cyklus igen, få dage efter den har folet, og bliver bedækket med det samme. Grisen er sådan indrettet at den først kommer i brunst igen når den holder op med at laktere. Så uanset hvornår man fravænner grisene, så går grisen i brunst få dage herefter. Det har dog vist sig at hvis man fravænner grisene for tidligt, så falder reproduktionsraten. Det vil sige at hvis grisene fravænnes unaturligt tidligt, så går det ud over soens fertilitet ved den efterfølgende løbning (parring). Så naturen har altså tilpasset dyrene til den optimale reproduktioncyklus for hver enkelt art, og den bør man følge.
Når så vi begynder at sammenligne med mennesker, så kan vi sammenlignes med eks. grise og primater, der normal ikke får unger igen før de er færdige med at laktere. Primater får således ikke unger hvert år, men måske hveert 2.-3. år. Sådan er naturen indrettet for disse arter. Jeg kan godt lide at dyrene skal leve et så naturligt liv som muligt! Mine ponyer går i løsdrift, i natulige flokke. Altså hopperne går i flok med føl og hoppeplage, og det giver en super naturlig og harmonisk flok-struktur. Hingstene og hingsteplagene, går ligesom i naturen i "bachelor-grupper". Om foråret/sommeren går hingstene så i stod med hopperne og føllene - også helt i tråd med naturen. Hopperne regner jeg med at ifole hvert år, men kun i det omfang at jeg kan komme af med de afkom jeg ikke selv skal beholde.
Har en hoppe som jeg gav en pause, men det var fordi hun var fuld af bændelorm da jeg fik hende hjem fra Holland. Så hun tabte sig rigtig meget inden dyrlægen fik "diagnosticeret" hende. Sidste år holdt hun så desværre selv endnu en pause, da hun ikke kom i fol. Så i år skal hun helt sikkert igang igen 
Men ja jeg synes bestemt ikke det er synd at følge naturen og ifole hopperne hver år, så længe man sørger for at de er passet med hvad de skal bruge af foder, vitaminer og mineraler. Så er det intet problem og så er de som de andre siger, bedre stillet en de ville være i naturen  Kan en hoppe dog ikke holde huld, bliver hun syg, har en kmpliceret foling eller andet, ja så synes jeg det er grund til at holde pause. Men i naturen ville denne pause ofte opstå naturligt idet hoppen ikke er klar til endnu en drægtighed. Altså kompromitteres fertiliteten når hoppen ikke er optimal.
Personligt synes jeg da at det må være mindst lige så synd at byde en hest et unaturligt liv i boks og med rytter på ryggen. Men hvis man sørger for at gøre tingene på hestenes præmisser, så skal man selvfølgelig også kunne bruge sine heste. Synes bare man skal passe på med at fordømme den naturlige behandling af hesten, når den almene danske hest lever et meget unaturligt liv. Avlshoppernes liv vil altid være meget tættere på naturen end ridehestens.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| Hvis jeg skulle- |
|
|
-avle, så er mit største ønske også, at mine heste skal gå i stod, det er mest naturligt og hopperne kan selv sige fra, hvis de eller kroppen ønsker det. -Og så er de så priviligeret at vi mennesker, så kan få tjekket dem i hoved og mås for om der skulle være noget i vejen  Man kan også tænke på, at i forhold til reproduktion, så får hesten jo altså kun 1 føl pr gang, hvor rotter fx får en million unger pr gang(overdriver selvfølgelig en anelse), og hvis hesten ikke skal uddø så er den nød til at reproducere sig selv så ofte, som muligt, -I naturen. Heste i "fangeskab" kan man jo så vælge i forhold til markedet. -Men de har alt -og meget mere til, end hvad de kæmper for, hver dag i naturen. De to viste hopper i denne tråd synes jeg da er virkelig flotte, speciels nr 2! -Intet personligt. Ja man kan se på nr 1 at hendes ryg svajer, men hendes pels ser fantastisk ud og hendes huld er også rigtig fin!! Hun bliver ikke bedt om at gå med rytter, som sidder på hendes svaje ryg, kun gå med føl. Hun har ganske rigtigt ikke så mange muskler i ryggen, ride muskler, så hun kan tøffe rundt med rytter, men hvad skal hun også med dem, når hun kun bliver bedt om at gå med føl. Langt de fleste hopper, virker ganske tilfredse med livet, som avlshoppe, det er, som også en anden har beskrevet ovenfor, faktisk det der kommer tættest på naturen, som muligt i forhold til en ridehest. En ridehest skal jo immervæk vendes til at gå og være glad, med et rovdyr på ryggen, Det er ikke naturligt, men det kan lade sig gøre. Jeg rider stadig glad, på min hest men jeg ser også at avlshoppen stadig kommer tættest på naturen!!  Mvh Jeannett
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmmm |
|
|
Tanja.... Araber maa gerne faa foel hvert aar i USA, og de maa desuden faa adskellige ET, saa en Araberhoppe i USA kan faa lavet maaske 6-8 ET og saa selv baere en draegtighed med eks nr 9... alle disse foel kan registreres.... saa hvor du har din information fra ved jeg ikke men den er i hvert fald ikke up to date. Jeg avler gerne paa mine hopper hvert aar, havde de vaeret yngre havde de nok faaet en pause en gang imellem, men med deres alder ser jeg det vigtigt at proeve at holde dem igang, skal jeg ikke selv lave foel paa den roede i aar har jeg et par mennesker der er evt i at traekke et foel med deres hingste. Et styk dybt ulykkelig, fysisk og psykist skadet 18 aars (19 i aar) avls hoppe med foel nr 7 ved siden og foel nr 8 i maven: 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| drægtighed holder ung |
|
|
jeg pensionerede sidste år min "gamle" hoppe for at holde følpause, hun blev indtil sidste år (læs 15 år) rost af dyrlægen og andre, fordi hun så så godt ud og slet ikke lignede en der havde 9 føl bag sig. Da det blev efterår og hoppen ikke var ifolet igen, synes jeg pludselig hun begyndte at se gammel ud, og jeg konfroterede dyrlægen. Der fik jeg et spørgsmål "er hun drægtig" og da jeg svarede nej fik jeg svaret, for nu har damen ikke længere de hormorner i kroppen til at holde hele "stativet" oppe og derfor falder musklerne sammen.. damen bliver 16 år i år og selvom jeg har haft hende fra sit føl i 4 uger, har hun ikke afvist sit føl (som hun alle andre år har gjort efter blot 14 dages fravænning).. så her ser jeg en hoppe der gerne vil ha føl.. men jeg har besluttet hun ikke skal ha flere. hun får lov til at gå, så længe hun virker tilpas.. Jeg har faktisk hørt om avlshopper der hele livet har fået føl, og når de bliver pensioneret bliver det "gamle" og flere har jeg hørt man har været nødt til at aflive kort tid efter, da alderen pludelig overtager.. så jeg vil ikke have problemer med at ifole en hoppe hvert år.. men nu er hun altså pensioneret slut..
5 års dressurhoppe efter Blue hors Leredo sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|