Jeg tror nu mere at det afhænger af hoppens frugtbarhed samt frostsædens kvalitet.
Jeg har 4 gange lavet føl på goldhopper med frost - heraf én treårs - og 2 gange på hopper med føl ved fod - samme hoppe, to år i træk. Hopperne er oftes kommet i fol første gang og med 1 strå hver - med en enkelt af dem var det ved andet forsøg.
Derudover har jeg forsøgt 5-6 gange på hopper med frost en brunst eller to og så skiftet til kølesæd, hvor de har holdt første gang - der har de alle haft føl ved fod - èn hoppe kom dog ikke ifol, da hun døde den sommer af tarmslyng, mens hun var af sted til hingst.
Hvis de ikke holder ved første eller maks anden brunst, så er det min erfaring, at det ikke er det år, hvor frost egner sig på hoppen. Det er heller ikke alle hopper, som egner sig - nogle kan bare - og andre duer ikke. Det må jo prøves, for at finde ud af det.
Det kan godt være, at din dyrlæge har lavet lidt statistik - men jeg vil nu tro, at den er behæftet med stor usikkerhed, ud fra det jeg selv har erfaret. Om det lykkes er mere afhængigt af, om hoppen er tunet til ifoling, og om hingsten er egnet på frost.
Held og lykke