Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Frost på en goldhoppe...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2012 17:46

Nu har jeg lige talt med Poul Bollerup og fået en masse gode informationer omkring ifoling med frostsæd. Han fortalte dog at ifolingsprocenten på frostsæd er dobbelt så stor på en følhoppe som på en goldhoppe (altså set pr. forsøg/brunst).

Så nu går mine overvejelser jo på om jeg skal få ifolet med noget andet i år og vente til næste år med frostsæden til hun har føl ved siden og dermed fordobler mine chancer.

Men hvordan er jeres erfaring?

Har i fået jeres goldhopper ifol på frost?

Hvor mange forsøg/brunster måtte i bruge før hoppen blev drægtig?

Blev den overhovedet drægtig?

På forhånd tak for jeres input.

Mvh

Anette

Nu med tøserne

Estacia OX og Extassie Vildal

Extassie Vildal

Skimmelbroget hoppeføl sælges

www.heste-nettet.dk/lodge/50758/ hest/300871/

0
0
Svar på denne tråd

Tjae...
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 08:51

Jeg ved ikke om en 3-års tæller som goldhoppe, hun har jo i hvert fald ikke føl ved siden men har så aldrig haft føl før. Fik en 3-års insemineret med god frostsæd, og hun holdte i første forsøg med 1 portion.

Min nuværende 3-års hoppe er jeg også fristet til at prøve frost på, da Ampere er på frost.

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Til salg: Gennemavlede dressurheste, 6-års velgående hoppe starter LA, 1-års hingsteplag efter Londonderry/Depardieu

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 09:55

jeg ville lytte til Bollerup, han har stor viden og megen statistik omkring frost.

jeg ved at Flyinge siger at 3 års goldhopper har de gode erfaringer med frost. Men du aner bare ikke med en 3 års om den general er nem at ifole.

MVH Hanne

0
0
Svar på denne tråd

frost på gold
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 12:16

Jeg har 3 gange fået goldhopper ifol ved frost i 1-2 forsøg. Alle gange har det været Poul der har fået det til at lykkedes. Hingsten har været Ampére, som Reni nævner.

Begge hopper har haft føl før og plejer at været lette at ifole (7-9-13).

.. men hvis jeg var dig ville jeg også tage frisk eller transport og så vente til næste år hvor hun har føl ved siden. Der er jo en del udgifter forbundet ved frosten, især hvis du skal ud i mange forsøg.

Held og lykke med projektet.

Vh Heidi

www.stutterilykkedal.dk

føl i 2012:

Marts: Johnson - Solos Landtinus

Maj: Tailormade Attention - Lillemarkens Arkibal

0
0
Svar på denne tråd

frugtbarhed
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 12:47

Jeg tror nu mere at det afhænger af hoppens frugtbarhed samt frostsædens kvalitet.

Jeg har 4 gange lavet føl på goldhopper med frost - heraf én treårs - og 2 gange på hopper med føl ved fod - samme hoppe, to år i træk. Hopperne er oftes kommet i fol første gang og med 1 strå hver - med en enkelt af dem var det ved andet forsøg.

Derudover har jeg forsøgt 5-6 gange på hopper med frost en brunst eller to og så skiftet til kølesæd, hvor de har holdt første gang - der har de alle haft føl ved fod - èn hoppe kom dog ikke ifol, da hun døde den sommer af tarmslyng, mens hun var af sted til hingst.

Hvis de ikke holder ved første eller maks anden brunst, så er det min erfaring, at det ikke er det år, hvor frost egner sig på hoppen. Det er heller ikke alle hopper, som egner sig - nogle kan bare - og andre duer ikke. Det må jo prøves, for at finde ud af det.

Det kan godt være, at din dyrlæge har lavet lidt statistik - men jeg vil nu tro, at den er behæftet med stor usikkerhed, ud fra det jeg selv har erfaret. Om det lykkes er mere afhængigt af, om hoppen er tunet til ifoling, og om hingsten er egnet på frost.

Held og lykke

Pinvigs heste behøver ikke at springe over, hvor gærdet er lavest ;o)

Husk at nyde din dag - det kan andre ikke gøre for dig :o)

0
0
Svar på denne tråd

Sats....
Forfatter: 
Dato:  22-02-2012 20:53

Mange tusind tak for jeres svar.

Jeg har besluttet at sende hende afsted i år uanset hvad statestikkerne siger. Kommer hun ikke ifol inden slut maj så ryger hun afsted til naturlig bedækning og så må jeg prøve igen næste år.

-er dog rigtig meget i tvivl om jeg vil sende hende til Bollerup eller til Margit Ørum...

Mvh

Anette

Nu med tøserne

Estacia OX og Extassie Vildal

Extassie Vildal

Skimmelbroget hoppeføl sælges

www.heste-nettet.dk/lodge/50758/ hest/300871/

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider