min gamle Dolitta kendte jeg hendes mor og oldemor, alle super dejlige i temperament, dog var Oldemor Tani fars hest i stor stil, ejer kunne alt med hende og hun var from som et lam, men hvis vi tøser ville ha en tur gad damen kun det hun selv ville. Det skal lige siges at damen havde været fars hest i 18 år inden vi kom til.
Dolittas mor en super skøn og ukompliceret hoppe, der blev tilredet som 8 års.
Dolitta selv en super ukompliceret skøn og nem hest.
HUn har så fået 9 føl alle nemme og håndterbare..
MEN alle har faktisk noget præg fra deres fædre.. bla mit "pattebarn", super selvgående ridelig hest med 25 gear og man kan ride tur men hun er MEGET vågen og holder øje med ALT.. hun gør nogle ting hvor jeg bare kan se det gjorde BH Leredo også. men en hest med kapacitet til den rytter der kan håndtere denne utrættelige, yderst arbejdsivrige hest.
Et andet barn Tanje efter Kawango er i en helt anden grøft, total ukompliceret, nemt til alting, men absolut ikke selvgående, alt skulle rides i hende, men så gav hun da altid en god tur, du vidste altid hvor hun var.
Tanjes to børn er meget forskellige i sind, den ene skal der "diskuteres" med og skal overbevises om man er leder, gør man det er han yderst ukompliceret og nem.
Den anden er bare nem, men lidt klogere end gennemsnittet, han har pillet sig til at lære at åbne led, døre og vand.
MEN fælles for alle heste har været, grundlæggende fornuftige i hovedet og til at arbejde med, men de har så alle haft lidt temperament efter fædrene..
så her er det let at lave et føl ud fra temperament, man ved der kommer et fornuftigt temperament, men så bestemmer man selv hvor mange gear man vil ha.. selv må jeg indrømme at 25 ekstra gear nogle gange er lidt for meget, når man ikke rider på højt niveau, men det hjælper istedet med ekstra undervisning..