Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Welsh hoppe
Forfatter: 
Dato:  06-02-2012 22:59

Jeg har en super welsh mountain hoppe, som vi i år har besluttet skal ifoles. Hun har tidligere haft et renracet WM føl og alt gik fuldstændig efter bogen. Føllet var fantastisk godt gående og lignende moderen blot med mere WM præg.

Jeg overvejer at ifole hende og lave en wbpr. Vi vil gerne se om vi kan lave en pony med mere højde.

Jeg vil meget gerne have nogen gode råd omkring hvor stor højde forskel er at fortrække, naturlig/insiminering osv.

Hvis nogen har forslag til hingste vil jeg meget gerne høre dem.

Vi søger en primært dressurpræget hingst, da hoppen primært har vist sit værd på dressurbanerne.

Ejer af Rosengårdens Peachie, Lille tykke freja ( som er på konstant kur), og Valdis fra Sandmosen.

0
0
Svar på denne tråd

Welsh avl/Varmblods avl
Forfatter: 
Dato:  06-02-2012 23:30

Altså hos os krydser vi alle vores welsh hopper med varmblods hingste, i år 2011 fik vi et hoppe føl lavet med avlshingsten Leonardo (Quidam de Revel/Nimmerdor) hun er lavet på en sec. c hoppe på 125 i stang og føllet forventes at blive en max kat 3 pony..

I år venter vi desværre ikke part bred føl da det ikke lykkes os få dem i fol, vi forsøgt at ifole med Gørklintgårds Santos, men hoppen have det uregelmessige brunster samt fejl fra post danmarks side lykkes det ikke at få hoppen i fol.

I år ifoler vi 3 sec. c welsh hopper alle mellem 122 og 126 i stang men hendholdvis Gørklintgårds Santos (Sunny-Boy/Carano) og Leonardo (Quidam de Revel/Nimmerdor)

Alle hopperne er insemineret..

0
0
Svar på denne tråd

welsh x??
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 12:21

Min sec A hoppe er drægtig med Prince Perfekt og hun ifoles i år med en varmblod.

Jeg vil dog kun krydse disse størrelser med inseminering aldrig naturlig.

Det føl der kommer i år forventer jeg bliver en kat II (måske max III), kombinationen med en hest forventer jeg bliver kat I måske max II (dette ud fra de kombinationer jeg tidligere har set).

Min hoppe er ud af tyske linjer og er på max mål (hvis hun ikke er gået over)

Ved hingste valg til hende her bruger jeg i første omgang hingste der tiltaler mig, hoppen har ikke selv nogle grove fejl der skal rettes, så vi avler med hjertet da det gerne skulle blive børnenes ridepony.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

højde på hingsten
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 12:51

Jer som bruger dv hingste, har i så en grænse for hvor høj hingsten bør være, for det er ikke nemt at finde en dv på 156cm, min hoppe er 126cm. ( jeg har hørt om 30cm reglen).

Jeg tænker her udelukkende ved insiminering.

Ejer af Rosengårdens Peachie, Lille tykke freja ( som er på konstant kur), og Valdis fra Sandmosen.

0
0
Svar på denne tråd

Forskel i procent
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 13:07

Når man inseminererer så er det ligegyldigt hvor stor forskel der er på hoppens/hingstens størrelse. Ihvertfald når man snakker produktion af rideponyer, hvis de er med videre avl for øje, så skal forskellen ikke være for stor.

Men når man bedækker naturligt anbefales det at der ikke er mere end 10% til forskel. Man kan ikke gøre det op i cm, da 20 cm i forhold til en Shetlænder på 80 cm er ret meget mens 20 cm i forhold til en hest på 155 ikke er nær så meget mere.

Det der har størst betydning er størrelsen på hingstens "værktøj", i værste tilfælde kan han splitte hoppen til atomer, hvis han er stor og voldsom.

Mvh. Charlotte

Züchten heißt denken in Generationen

Sælges:

Lille allround-vallak

Super dressurhingsteføl

0
0
Svar på denne tråd

Varmblods pony avl
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 22:43

Nej, jeg har ikke nogen max højde på hingsten, da føllet størrelse tilpasser hoppen:-)

Nu har jeg haft et par varmblod/welsh ponyer i ridning, og senest var en De Noir/Sec. A krydsning, hoppen blev målt til 138 i stang. Den anden er krydset med en Sec.B hingst som far lavet på en RDH hoppe med De Noir som far og hoppen er målt til 143,5 i stang, og den har gået med føl som 3 års.

De fleste welsh x varmblods krydsninger bliver som regel kat II ponyer. ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Store hingste
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 09:09

Hej

Det vil jeg nu ikke give helt ret i.

Selvom føllet tilpasser sig hoppens størrelse - så vil jg stadig være påpasselig med at bruge en alt for stor hingst.

Mine to welsh piger på 130 cm fik begge føl efter en Ox Araber på 152 (han voksede så siden til 160) i 2010.

Den ene føl var meget stort og sammenkrøllet - hans ben rettede sig først helt efter 2 måneder. Han er super fin nu - men det var tydelig, at han ikke har haft for meget plads at være. Moren var en 7 gangsfolende og maven enorm.

Jeg ville ikke bruge en hingst på over 150 til en hoppe på 120 baseret på den erfaring.

Men de der Welsh Part Bred - hold op hvor er de bare lækre - kan godt forstå I vil lave sådan en.

Far: TU Champion - Mor: Amigo Quebec

Resultat: Eowyns Orlando

VH Kira

0
0
Svar på denne tråd

Welsh avl/Varmblods avl
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 14:27

Nu sker det også hos varmblods heste at føllene nogen gange blive lige store nok i maven..

Har et godt eksempel på dette, vores Hann. hoppe på 171 i stang fik sit første føl efter Quidam De Revel, ingen problemer der, fint i størrelsen, og nr 2 hun fik også efter Quidam de Revel var hun gået 10 dage over tid, og den var kæmpe stor, så det med at skyde skylden på hingsten højde osv. mener jeg ikke kan lade sig gøre. ;-)

0
0
Svar på denne tråd

fostrets størrelse
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 19:56

bestemmes primært af hoppen, det er så lidt hingsten spiller ind.

Jeg har også en hoppe der avler stort, er det hoppeføl kan en mand hive dem ud, men er det en hingst skal vi være to til at hive, og det er uanset hingstens gener for størrelse.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider