Jeg har selv en welsh-hingst.
Baggrunden for den sætning, du nævner, er, at der i år er kommet nye krav fra Landscentret Hest. Kravet kom pludseligt og hingsteholdere, hvis hingste ikke i forvejen VAR DNA-testet havde ingen mulighed for at bringe dette i orden, før hingstelistens udgivelse.
Min hingst, Tanggårds Aladdin, blev kåret i år 2000. På dette tidspunkt var det allerede et krav at hingsten blev DNA-testet, før den kunne kåres. Men de ældre hingste, dvs dem, der er kåret tidligere, mødte på deres kåringstidspunkt ingen krav om DNA-test.
Derfor skal disse hingsteholdere have deres hingste DNA-testet nu. Bliver de ikke det, kan deres afkom ikke stambogsføres.
Jeg kan derfor kun anbefale, at såfremt du skulle have lyst til at benytte en af disse hingste, så spørg grundigt ind til, om der er foretaget DNA-test! Ellers står du uden papirer på dit kommende føl!
Baggrunden for kravet er ganske rigtig, som Jytte skriver, at folk ikke altid er ærlige. Med en DNA-test på hingsten vil dens afstamning blive dokumenteret 100 %- og dens afkom vil ligeledes kunne få sin afstamning dokumenteret!
Håber, det hjalp!
|