Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Afkom kan først registreres når dna forelig
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 20:51
På welshavlens hjemmeside støder jeg flere gange på denne sætning under hingstekataloget:

Afkom efter denne hingst kan måske først registreres når DNA foreligger.

Hvad betyder dette helt præcist ? og hvordan kan det være? Her er jo tale om kårede og avlsgodkendte hingste ?

0
0
Svar på denne tråd

ja.....
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 20:57
og så længe der ikke er kommet resultater fra hingsten og dennes mor kan afkommene ikke registreres.
mange avlsforbund forlanger også DNA på føllet før det kan registreres.

Verden er nemlig fyldt med folk som ikke er ærlige.

Har DU husket at ejerskifte din hest i LR databasen??

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.

Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
0
0
Svar på denne tråd

DNA...
Forfatter: 
Dato:  26-05-2004 08:55
Jeg har selv en welsh-hingst.
Baggrunden for den sætning, du nævner, er, at der i år er kommet nye krav fra Landscentret Hest. Kravet kom pludseligt og hingsteholdere, hvis hingste ikke i forvejen VAR DNA-testet havde ingen mulighed for at bringe dette i orden, før hingstelistens udgivelse.
Min hingst, Tanggårds Aladdin, blev kåret i år 2000. På dette tidspunkt var det allerede et krav at hingsten blev DNA-testet, før den kunne kåres. Men de ældre hingste, dvs dem, der er kåret tidligere, mødte på deres kåringstidspunkt ingen krav om DNA-test.
Derfor skal disse hingsteholdere have deres hingste DNA-testet nu. Bliver de ikke det, kan deres afkom ikke stambogsføres.
Jeg kan derfor kun anbefale, at såfremt du skulle have lyst til at benytte en af disse hingste, så spørg grundigt ind til, om der er foretaget DNA-test! Ellers står du uden papirer på dit kommende føl!
Baggrunden for kravet er ganske rigtig, som Jytte skriver, at folk ikke altid er ærlige. Med en DNA-test på hingsten vil dens afstamning blive dokumenteret 100 %- og dens afkom vil ligeledes kunne få sin afstamning dokumenteret!
Håber, det hjalp!
0
0
Svar på denne tråd

DNA...
Forfatter: 
Dato:  26-05-2004 09:31
kravet har nu været der i mange år, det er bare Welch som har været bagud.

Har DU husket at ejerskifte din hest i LR databasen??

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.

Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
0
0
Svar på denne tråd

welsh hingste
Forfatter: 
Dato:  26-05-2004 14:08
du også skriver om kåred og avlsgodkendt...
avlsgodkendt pleje at hver brugt på en to års hingst, som bliver avlsgodkendt som to år, så kan brugs til avl som tre år hvor de skal stil op til kåring ...

ellers er de kåred fra tre år..

www.welshcobs.dk

welsh cob hoppe med hingste føl til salg
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider