Jeg vil gerne høre lidt om hvad I fodrer jeres avlsdyr med...
Hvilke fodermidler bruger I?
Bruger I det samme foder til alle grupper af heste, eller får fx føl et andet tilskudsfoder end plage?
Hvordan laver I foderplaner? For hver hest, eller gruppevis?
Hvordan reguler I på foderet hvis der er noget som ikke fungerer, fx hvis en hest får diarre af for meget wrap, bliver for tyk eller for tynd osv?
Giv evt et eksempel på en hest´s foderplan...
Hvad koster de fodermidler I bruger pr kg?
Denne vinter fodrer vi efter flg. model:
(Vi har mest DV, welsh og DSP)
Hestene går i løsdrift med adgang til 15 ha græs hele døgnet. De hentede først på vinteren en del FE i græsset. De græsser stadig en del timer i døgnet, men henter ikke ret meget foder den vej mere fordi der ikke er vækst i græsset.
De har wraphø af høj kvalitet og stridt enghø frit tilgængeligt hele døgnet.
De får Salvanas pelleterede hestemineraler (ca 150 g pr pony pr dag)
Føllene og hingsten kommer i boks om natten og får morgen og aften udover wrap Complete Breed fra Kirstinedal Mølle med ekstra soyaskrå og hvidløgsflager tilsat.
De ungheste som er i arbejde får også Complete Breed, 1/2 til 3 kg afhængigt af huld.
Jeg får ingen føl i år, men drægtige og lakterende hopper plejer også at få kraftfoder fx Complete Breed.
Hestene har en mineralsliksten de selv kan tage af, og det gør nogle af dem. Jeg kan ikke rigtig bestemme mig for om jeg tror på at de kun tager det hvis de har brug for det, eller om de kan komme til at få en hel skæv mineraltildelig pga slikstenen...?
Pris på græs: Marken de går på bruges normalt til sletgræs og skal lægges om til foråret. Græsset de har fundet der er dermed "gratis".
Pris på wraphø: Vi har betalt 130 kr kr plus moms for presning og indpakning. Derudover kommer selvfølgelig udgifterne på at dyrke græsset.
Salvana hestemineral: 14.90 kr pr kg incl moms.
Kirstinedal Complete Breed: 3.80 kr incl. moms mener jeg.
Hvidløg kan jeg simplethen ikke huske hvad betaler for.
Soyaskrå: 2,24 kr pr kg plus moms.
Jeg bruger PC horse og laver plan for en gruppe af gangen, fx "DSP plag, 2 år" eller "DV højdrægtig hoppe" eller "DSP unghest, moderat arbejde"
Hvis en hest taber sig får den Complete Breed og evt rapsolie samt selvfølgelig stadig det grovfoder den plejer at få, og det plejer at hjælpe.
Jeg har en enkelt pony der er for tyk, indtil videre har jeg ikke gjort noget, da hun ikke er "fed". Tager hun mere på, må hun væk fra løsdriften og i boks plus luftefold, men bortset fra hende kan de alle sagtens tåle græs, wrap og hø af lib.
Hendes "problem" er at hun er nøjsom, fuldt udvokset og ikke drægtig. Så hun har selvfølgelig ikke så stort energibehov som unghestene.