Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Foder til føl, plage og følhopper
Forfatter: 
Dato:  18-01-2012 21:58

Jeg vil gerne høre lidt om hvad I fodrer jeres avlsdyr med...

Hvilke fodermidler bruger I?

Bruger I det samme foder til alle grupper af heste, eller får fx føl et andet tilskudsfoder end plage?

Hvordan laver I foderplaner? For hver hest, eller gruppevis?

Hvordan reguler I på foderet hvis der er noget som ikke fungerer, fx hvis en hest får diarre af for meget wrap, bliver for tyk eller for tynd osv?

Giv evt et eksempel på en hest´s foderplan...

Hvad koster de fodermidler I bruger pr kg?

Denne vinter fodrer vi efter flg. model:

(Vi har mest DV, welsh og DSP)

Hestene går i løsdrift med adgang til 15 ha græs hele døgnet. De hentede først på vinteren en del FE i græsset. De græsser stadig en del timer i døgnet, men henter ikke ret meget foder den vej mere fordi der ikke er vækst i græsset.

De har wraphø af høj kvalitet og stridt enghø frit tilgængeligt hele døgnet.

De får Salvanas pelleterede hestemineraler (ca 150 g pr pony pr dag)

Føllene og hingsten kommer i boks om natten og får morgen og aften udover wrap Complete Breed fra Kirstinedal Mølle med ekstra soyaskrå og hvidløgsflager tilsat.

De ungheste som er i arbejde får også Complete Breed, 1/2 til 3 kg afhængigt af huld.

Jeg får ingen føl i år, men drægtige og lakterende hopper plejer også at få kraftfoder fx Complete Breed.

Hestene har en mineralsliksten de selv kan tage af, og det gør nogle af dem. Jeg kan ikke rigtig bestemme mig for om jeg tror på at de kun tager det hvis de har brug for det, eller om de kan komme til at få en hel skæv mineraltildelig pga slikstenen...?

Pris på græs: Marken de går på bruges normalt til sletgræs og skal lægges om til foråret. Græsset de har fundet der er dermed "gratis".

Pris på wraphø: Vi har betalt 130 kr kr plus moms for presning og indpakning. Derudover kommer selvfølgelig udgifterne på at dyrke græsset.

Salvana hestemineral: 14.90 kr pr kg incl moms.

Kirstinedal Complete Breed: 3.80 kr incl. moms mener jeg.

Hvidløg kan jeg simplethen ikke huske hvad betaler for.

Soyaskrå: 2,24 kr pr kg plus moms.

Jeg bruger PC horse og laver plan for en gruppe af gangen, fx "DSP plag, 2 år" eller "DV højdrægtig hoppe" eller "DSP unghest, moderat arbejde"

Hvis en hest taber sig får den Complete Breed og evt rapsolie samt selvfølgelig stadig det grovfoder den plejer at få, og det plejer at hjælpe.

Jeg har en enkelt pony der er for tyk, indtil videre har jeg ikke gjort noget, da hun ikke er "fed". Tager hun mere på, må hun væk fra løsdriften og i boks plus luftefold, men bortset fra hende kan de alle sagtens tåle græs, wrap og hø af lib.

Hendes "problem" er at hun er nøjsom, fuldt udvokset og ikke drægtig. Så hun har selvfølgelig ikke så stort energibehov som unghestene.

Mvh. Karen TT

Sælges:

Smuk og glad lille roset-tyv på 139 cm

2 års DV springhoppe med kapacitet til de helt store opgaver

Velredet, talentfuld 4 års dressur DV vallak af eliteafstamn.

2 skønne ox hopper

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 18:29

Til vores føl, plage og avlsdyr bruger vi spillers stud & youngstock

Samt hø og wrap.

De trives på det og ser rigtig godt ud, må sige at det er det bedste foder vi til dato har brugt.

En gang i måneden laver jeg foderplan til hver enkelt her bruger jeg også PC horse.

Anja

STALD SØGAARD

WWW.STALD-SOGAARD.DK

Heste sælges

0
0
Svar på denne tråd

kjblhjvlj
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 22:48

Mine får lucerne, hel havre, roepiller og fri hø+frøgræs. De bliver reguleret med salvana vitaminer og foder alt efter status ( i fol, unghest, plag osv).

Folealarm udlejes.

Trailer udlejes på Fyn.

0
0
Svar på denne tråd

0verskrift
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 21:17

Juglar, af hvilken grund fodrer du med roepiller? Hvor store mængder får de? Kan alle dine heste lide dem?

Vil du give et eksempel på en af dine hestes foderplan?

Anja, hvad fodrede i med før? Hvad oplever du er anderledes med nuværende foder?

Mvh. Karen TT

Sælges:

2 års DV springhoppe med kapacitet til de helt store opgaver

2 skønne ox hopper

0
0
Svar på denne tråd

Hingst på 1 år får
Forfatter: 
Dato:  22-01-2012 00:44

Min hingst som lige er fyldt et år går i løsdrift med fri adgang til græs, hø og wrap. Han får kraftfoder 3 gange om dagen. Jeg opbløder altid foderet i vand, da jeg har læst om nyere forskning der viser at opblødt foder udnyttes bedre og giver bedre balance i tarmen.

Morgen, middag og aften:

350gr. FiberPellets

150gr. Soyaskrå

50gr. Vitafor Mineraler (morg+aften)

10gr. Fodersalt (kun morgen)
10gr. Kobber Complex (kun morgen)

Anitta

---------------

Naturlighest.dk

- fokus på hestens naturlige adfærd og behov

0
0
Svar på denne tråd

glemte lige resten
Forfatter: 
Dato:  22-01-2012 00:57

Glemte lige...

Min plag er en pinto-blanding med slut højde på omkring 165 :)

Jeg laver foderplaner i sundhest.

Jeg ændrer på mængden af fiberpiller hvis han bliver for tyk/tynd.

Ved tynd mave pga wrap giver jeg udelukkende mash (i stedet for det sædvanlige kraftfoder) i en uge, så plejer det at være kureret. Det er primært min islænder som har sart mave. Men når jeg giver både wrap og hø plejer det at gå ok.

---------------

Naturlighest.dk

0
0
Svar på denne tråd

ljobijøfpøohgkå
Forfatter: 
Dato:  22-01-2012 09:02

Hejsa, det er faktisk ikke roepiller, men betfor. Det får de for at holde huld.

Eksempel på 2 års trakehener:

800 gram hel havre.

1 kilo opblødt betfor.

500 gram lucerne.

Grøn salvimin.

10-12 kilo hø.

Hoppe i fol:

2 kilo havre.

1 kilo opblødt betfor.

500 gram lucerne.

grøn salvimin + bluehorse megastart.

fri hø + fri frøgræs.

Synes mine ser godt ud i år. Det er første år med den plan, før fik de Cavalor, men det blev jo helt sindsygt dyrt:-(

Folealarm udlejes.

Trailer udlejes på Fyn.

0
0
Svar på denne tråd

her fodres med..
Forfatter: 
Dato:  22-01-2012 10:40

Havre/byg/lucerne/olie.

Travo vitamin/mineraler, som købes i to forskellige slags, en til avlshoppen og føl/plag og en slags til ridehestene.

Der ud over får de masser af wrap både på fold og stald.

Har før fodret med tjørnehøjfoder, st.hippolyt, spillers og curacaballo. Men er nu gået over til det jeg fodrede med, da vi for et par år siden havde stutteri og mange avlshopper.

IMC

0
0
Svar på denne tråd

brogaarden
Forfatter: 
Dato:  22-01-2012 10:45

Vi foder med Suregrow fra brogaarden, luserne og wrap hø ad libitum.

de sidste 3 måneder og når føl kommer får avlshopper 1 kg hel havre daglig og evt. olie efter hehov.

Nemt og enkelt og ingen heste med OCD eller andre vækst forstyrrelser.

Berit

Føl og ungheste af spændende og præstations stærk afstamning sælges.

se www.staldlindballe.dk

0
0
Svar på denne tråd

Spændende at læse om
Forfatter: 
Dato:  22-01-2012 11:46

Spændende læsning, tak for jeres input.

Valdimar, jeg er imponeret over at din plag vil spise den grød, er det koldt eller lunkent når han får det? Har han kunnet lide det, eller krævede det tilvænning?

Mvh. Karen TT

Sælges:

3 års DV springhoppe med kapacitet til de helt store opgaver

2 skønne ox hopper

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  22-01-2012 20:03

Han har været vild med det fra første gang. Under tilvænningen blandede jeg det op med mash, og i lidt mindre portioner, og det røg lige ned :) Her om vinteren serveres det varmt, og det ser ud til at han nyder de varme måltider i det lidt kølige vejr :) Det har samme konsistens som havregrød ca. Til ovennævnte portioner tildeles 1,4L kogt(lunt)vand.

Han er super fin og blank i pelsen, har fine hove og vokser fint og jævnt så jeg er godt tilfreds.

---------------

Naturlighest.dk

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  23-01-2012 02:05

Min drægtige hoppe får hø, linamix, fiberpiller og superplus fra TM.

TM er valgt, fordi jeg har brugt produkter herfra tidl. både til vedligehold og konkurrencebrug og været rigtig glad for dem. Og så har produkterne passet godt til en fodersammensætning med meget hø.

Under drægtigheden har den blot skiftet fra Krafft til Superplus, som ifølge mit foderprogram skulle passe bedre til sen drægtighed.

Hun får ca. 500 g. i alt pr. dag.

Linamix er et alternativ til olie, som var besværligt at give på mit tidl. opstaldningssted. Jeg kan desuden godt lide tanken om at balancere de forskellige fedtsyrer i foderet, og de to ting var egentlig grunden til, at jeg afprøvede linamix i første omgang. Jeg er fortsat med at bruge det, fordi det har vist sig at fungere rigtigt godt. Igen noget, den også får, når den bruges til andet end avl.

Hun får ca. 600 g. i alt pr. dag

Sidst får den også fiberpiller, som er det, den får mest af. Og den er simpelthen helt tosset med dem. Den har aldrig brudt sig synderligt om alm. Müslifoder, lucerne er helt galt mens pillefoder er bedre, men det her øllebrødsagtige snask, som fiberpillerne bliver til opblødt, det gnasker den i sig. I sidste uge oplevede jeg den sågar stå og stirre fornærmet på sin åbenbart uappetitlige superplus-müsli, mens jeg hentede fiberpillerne. Ikke om den ville have det uden fiberpillerne.

Nårh ja, og så er der jo også alt det andet med, at det er sundt for maven, passer ind i foderplanen osv.

Hun får omkring 16-1700 g. i alt pr. dag.

Nårh ja, og så rigelige mængder hø. Hun er blank og fin at se på, i perfekt huld ifølge dyrlægen og ifølge foderprogrammet dækket ind med vitaminer, mineraler mv.

Hun er ca. 165, varmblod og har termin i marts.

0
0
Svar på denne tråd

Foder...
Forfatter: 
Dato:  23-01-2012 06:48

Her får føl og plage lucerne, roepiller, vitafor premium (vit/min), sojaskrå.

Drægtige hopper får lucerne, roepiller, havre, vitafor premium, hvidløg, urter og ved behov i slut drægtighed også sojaskrå.

Nyerhvervet unghest i ridning (for tynd) får lucerne, roepiller, sojaskrå, havre, hvidløg og vitafor premium og olie. Han får desuden natmad som består af roepiller, lucerne, olie og build up fra brogaarden som jeg før har god erfaring med.

Alle heste har altid wrap ad lib og går på fold fra morgen til sen aften.

Alle heste her æder både lucerne og roepiller gladeligt, selvom det er det rå uden sukker/andet tilsat.

MVH Laila

Sælges:

Holstenere:Hopper til ridning eller avl, vallak 2010, hingst 2011.

Pinto: Hingst 2011 Dagens føl med 9 i helhed!

Opstaldning ved Roskilde tilbydes

Se mere på www.staldlaurberg.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-01-2012 08:05

Foder er en jungle.

Men Berit Lindballe rart at læse du har løst OCD problemet.

Jeg synes det er store ord du bruger. kan fortælle jeg har foderet med med samme foder som dig. Fik for 7 år siden aflivet en plag med så voldsom OCD der kun var denne udvej, mor og far var OCD frie.

Jeg foder med Krafft og de sidste 3 måneder af drægtigheden og det første år får de Gro`n win fra spillers.. Så beder og håber jeg på at jeg ikke løber meget ind i OCD.

Wrap alt det de kan æde.

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

helt klart pavo
Forfatter: 
Dato:  25-02-2012 05:43

jeg bruger Pavo til mit avl,( følger deres program ) og wrap ad libitum, billigt og enkelt og de ser fantastiske ud.

Har fodret flere år med pavo, og har kun fået ros af dyrlæger når mine heste har været i røngent...

0
0
Svar på denne tråd

horse lux
Forfatter: 
Dato:  25-02-2012 10:26

Jeg foder kun med Horse Lux Grow til mine følhopper og ungheste, efter 2 års alderen for de Horse Lux Plus.

Derudover for de Wrap adlib.

Foder plan/mængde er regnet ud sammen med foderforhandler.

Jeg har prøvet mange forskellig produkter og hjemme bland, men dette produkt er jeg glad for, og så er det til at betale sig fra.

Mine ungheste ser sunde og blanke ud i pelsen, og jeg har de sidste 3 år ingen sygedage haft hos nogen af dem( håber det forsætter)

venter føl efter Blue Horse Don Olymbrio 2012

3 års vallak efter Pour Amore sælges

0
0
Svar på denne tråd

Tysk foder
Forfatter: 
Dato:  25-02-2012 10:33

Hej

Jeg bruger pherderfutter ekstra fra tyskland

Det trives mine føl,plage,ungheste og avlshopper super på.

Fik i weekenden kåret en fløjhingst , han er vokset op på dette.

Så jeg er yderst tilfreds . Desuden er det økonomisk et godt foder.

VH Tine

www.stutterietkirsebaergaarden.dk

Oldenborg heste sølges

samt allround varmblods hoppe

og avlshopper

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  25-02-2012 21:04

D&H Mare and Youngstock ( Fase II ) + wrap. Flotte, veludviklet heste.

Tina Blixenkrone Hansen

www.stutteri-blixenkrone.dk

Nu mor til Chanel. 21.08.2008

Stutteri Blixenkrone - avl af DV kvalitetsheste

0
0
Svar på denne tråd

Foder.
Forfatter: 
Dato:  29-02-2012 20:10

Masser af hø og Lucerne, TM Horse Balance, Linamix, E-vitamin og YSY. Gulerødder om vinteren.

Knus fra Lene

Billet til Hingstekåringen sælges.

R.I.P. Elegant Spotlight xx

R.I.P. Evidence xx

Dygtig rytter søges til ung hest. Gerne konkurrence intresseret.

Nybegynder pony, søges. Part.

0
0
Svar på denne tråd

Under min
Forfatter: 
Dato:  29-02-2012 20:26

hoppes første drægtighed blev hun fodret med wraphø, helsæd på folden - lidt havre og salvimin grøn inde. Da føllet blev fravænnet kom han i løsdrift og fik byg ( nogle vil sige meget ) og kvægmineraler - derudover god hø/wrap.

Ren i røntgen.

Under 2. drægtighed stod kosten på det samme bortset fra at der blev fodret med marstall en del af tiden, og travo P. Nu må vi så se med ham.

Jo foder er vigtigt, men man kan ikke fodre sig udaf OCD. Tror det vigtigste er at den der fører foderskovlen har erfaring.

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd

Jeg fodrer med Muhldorfer Kräuter /Mash
Forfatter: 
Dato:  01-03-2012 23:14

Hvilket er et rigtigt godt foder, jeg har fjordheste

men de fodres med max 500gram om dagen hvor de er fuldt dækket ind og får godt med wrap og græs dgl. hele året rundt

om vinteren bruger jeg Muhldorfer Scottish Mash med urter som et ekstra kræsemåltid når der bliver redet/ trænet

mine heste fungerer rigtigt godt på dette foder af meget høj kvalitet.

Fodrer primært med Classic Standard Mysli, Kräuter og Scottish Mash

og så er der 6 korns plus til Avlshopper/hingste samt følfoder piller.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider