Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Betydningen af hestens bredde
Forfatter: 
Dato:  18-01-2012 21:06

Hvad mener I er den optimale bredde på en sportshest/pony?

Vis gerne billedeksempler af hvad du mener er en passende bredde.

En for smal hest kan have problemer med at balancere sig, og umiddelbart tænker jeg at da et smalt bryst må resultere i et mindre rumfang i brystet, vil det indskrænke pladsen til hjerte og lunger.

En meget bred hest derimod er jo ikke typen på den moderne ridehest. Hvorfor har den smallere type vist sig bedre egnet og dermed vundet frem? -Eller er ridehesten blevet avlet smallere tilfældigt fordi den mindre bredde fx er koblet med andre egenskaber som der er avlet målrettet efter fx højtstillethed og gangformåen?

En moderne og ædel hest er naturligvis smallere end en gammeldags hestetype, men jeg tror stadig en vis bredde af brystet og "et ben i hvert hjørne" er vigtigt.

Men hvor bred er passende bred? Og hvornår oplever man at en smal hest er så smal at det giver problemer? -Vis gerne billeder hvis du har eller har haft en hest som har problemer fordi den er for smal.

Håber nogen har gjort sig nogle tanker om dette og har lyst at dele dem...

Mvh. Karen TT

Sælges:

Smuk og glad lille roset-tyv på 139 cm

2 års DV springhoppe med kapacitet til de helt store opgaver

Velredet, talentfuld 4 års dressur DV vallak af eliteafstamn.

2 skønne ox hopper

0
0
Svar på denne tråd

Rykker lige op
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 21:18

Er spørgsmålet for underligt, eller har I bare ingen mening om dette ? ;)

Mvh. Karen TT

Sælges:

2 skønne ox hopper

0
0
Svar på denne tråd

Tillægsspørgsmål
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 21:19

-Mener I den optimale bredde er den samme for en dressurhest/pony som for en springbetonet?

Mvh. Karen TT

Sælges:

2 skønne ox hopper

0
0
Svar på denne tråd

som alt andet ved heste avl
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 23:30

Så handler det om at det skal være passene.

At der før i tiden var der mange heste, der var meget bred skylle mere brugene af heste som køre heste.

Det er ikke så mange år side at rideheste forbund som DSP og DV gik væk fra også at alve efter køre heste og ponyer. For DSP ca. 15 år siden.

I Alfred Knopfhart bog rideheste beskrive bred sådan:

Hos ridehesten skal bringen så vidt muligt være dyb med udpræget kraftige muskler, men dog ikke alt for bred og massiv som hos trækheste, hvor det er hensigtsmæssigt. Et for smalt bryst har for det meste også for ringe dybde og tyder derfor på svagere udviklede brystorganer. Lungerne kan ikke udvide sig tilstrækkeligt, og hesten trættes som følge heraf let. Tilstedeværelsen af udholdende lunger i en rummelig brystkase er en nødvendighed for heste, der i længere tid skal rides i hurtigte gangarter, en omstndighed, der ofte tages for lidt hensyn til.

Når vi så snakker om en tilpasse rummelige brystkasse så er det også vigtig for os der avler ponyer. Hvis vi ønsker at sælge vores ponyer som rideponyer, fordi at mange børn der i dag er ret høj og i det helt taget store. Så hvis de skal kunne ride på en pony må den ikke være for smal. Det gør at de smal kan ofter kan være meget svær at sælge.

Så de skal være tilpasse midt i mellem :)

MVH

Heidi Haabendal

Nu med sportspony hingsten Tai Calido SPH 116

Avl af rideponyer til fremtidens rytter.
glem din import vi har avl til sport.
0
0
Svar på denne tråd

Definér
Forfatter: 
Dato:  21-01-2012 11:52

Heidi, jeg mener netop, Hvad er tilpas? :)

Vi vil jo alle gene have en hest af "passende dybde og bredde", men hvad er det?

Det er ligesom når ens mor skal fortælle hvordan man bager en kage, og siger at der skal en slant mælk i og passende meget sukker... Jamen hvor mange deciliter er det, Mor?

Har du ikke nogle billeder af heste ponyer som du henholdsvis mener er passende brede, for smalle og for brede?

Mvh. Karen TT

Sælges:

2 skønne ox hopper

0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke altid man bare kan det
Forfatter: 
Dato:  21-01-2012 18:23

Normalt siger man en håndes brede, men der kan også være forskel på hænder, ligesom på hestens størrelse. En bedre måde er at se det på er at når man ser hesten for fra og den står med bene lige ned og smalet så skal der være en hovs brede mellem de to hove. Det er lidt svært at beskrive fordi det også har meget med erfaring for at se på heste at gøre. Lige som med alt andet når man skal vurdere en heste.

Det der med at lige finde nogen billerder det er jo ikke sådan lige. Men jeg kan anbefale dig at få fat i den bog der hedder: A photographic guide to conformation af Robert oliver.

Det er bog med fotos af sådan nogen ting og en lille beskrivende tekst om det.

Men det der med at lærer at se hestens eksteriør handler meget og finde ud af hvad man skal kigge efter også se rigtig mange heste. Så jeg kan kun anbefale at købe alle de forskellige eksteriør bøger du kan komme i nærhed af. Jeg ved jo at du nok skal komme ud og de heste.

Jeg vil dog også anbeflade at komme ud at se dem på ridebanerne.

MVH

Heidi Haabendal

Nu med sportspony hingsten Tai Calido SPH 116

Avl af rideponyer til fremtidens rytter.
glem din import vi har avl til sport.
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm....
Forfatter: 
Dato:  21-01-2012 19:31

Hej igen :)

Mit indlæg her er egentligt mest ment som et debat-oplæg, men det kan godt være jeg har formuleret mig forkert så.

Men så kan jeg jo starte med at vise nogle eksempler på hvad jeg mener er passende.

Her er jeg så stødt ind i vanskeligheder for jeg er ikke sikker på om jeg kan tillade mig at bruge andre folks billeder som eksempler, så jeg er nødt til at nøjes med dem jeg har på computeren.

Først en for smal hest efter min mening. Man kan se på hendes bevægelsesmønster at hun ofte er tvunget til at stikke forbenene skråt ud til siderne, fx når det går i frisk galop ud over marken.

Jeg har også tit lagt mærke til smalle heste som har vanskeligheder med at balancere sig på dressurbanerne, men har ikke været opmærksom på i hvor høj grad dette er et problem for en springhest.

Derefter to forskellige heste som efter min mening begge er passende brede selvom den ene er bredere end den anden, da de har et bredere bryst og en god lige bevægelse fordi de ikke behøver at skræve for at holde balancen.

For bred, har jeg ingen billedeksempler på, men kan da nævne de gammeldags renavlede oldenborgere, da jeg simpelthen synes de må skulle bruge for meget kraft på at løfte sig selv, hvilket det jo også tyder på da der efterhånden er langt mellem denne type på højere niveau.

Mvh. Karen TT

Sælges:

2 skønne ox hopper

0
0
Svar på denne tråd

Billeder
Forfatter: 
Dato:  21-01-2012 19:37

Ups, billederne smuttede...

Mvh. Karen TT

Sælges:

2 skønne ox hopper

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider