Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

an the oscar goes to...
Forfatter: 
Dato:  13-01-2012 10:28

Sidder og drømmer om fredeføl næste år og gerne et i en spændende farve med den rette lave højde. Har kig på disse to herre.Ved godt der er år imellem dem og de ud fra billederne er svære at sammenligne, men hvem syntes i. Den unge eller den ældre....

Fordelen ved den unge er spændende moderside, med risiko for høj følle.Damerne skal sendes til den anden ende af landet til naturlig bedækning.:-/

Billede

Fordelen ved den gamle er højden og kun frostsæd.Damerne kan blive hjemme, men det er også dyrere og mindre chance for succes.

Billede

frederiksborger.dk

en linksamling til frederiksborghestesider på nettet

Destrier.dk

mit lille bestillings stutteri

0
0
Svar på denne tråd

Hvad hedder
Forfatter: 
Dato:  13-01-2012 16:02

den ældre hingst? Er den kåret i FHF? Jeg kan umiddelbart ikke finde den på hingstelisten.

Jeg ved ikke så frygteligt meget om (Frederiksborg)avl, så det kunne være rigtig spændende, hvis du ville fortælle lidt om baggrunden for valget af netop disse hingste Hvad er det for nogle hopper du har (afstamning/kåring/billeder osv.)? Hvad skal føllene bruges til? Avler du med videresalg for øje eller er føllene til dig selv?

Mvh Jannie

0
0
Svar på denne tråd

æv altså
Forfatter: 
Dato:  13-01-2012 17:37

når du skriver sådan, så sidder jeg igen og ærger mig over at min den sorte er blevet vallak ;)

Jeg ville vælge den der passer hoppen bedst og hvor føllet kan få FHF papir.

Ved godt han selv er stor, men har du kigget på Palnatoke, det er ham der er far til mine de sorte.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  13-01-2012 19:14

at Tarzan vokser endog ret så meget endnu. Til hingstekåringen så han særdeles ung og ufærdig ud, som en der vokser ret så meget endnu, og han var jo ikke helt lille.

Den anden hingst kender jeg ikke. Ikke en på fredernes hingsteliste så den kan jeg ikke give dig noget bud på.

Der er lagt henholdsvis Salisbury på vores store røde og laaaaane hoppe og belgisk varmblod på den lille brune kompakte Nigeria hoppe, som ikke avler ret stort, så vi venter spændt på foråret og sommerens komme Spændende at se hvordan DET falder ud.

Frederven

0
0
Svar på denne tråd

hej hej...
Forfatter: 
Dato:  13-01-2012 22:44

Den ældre er ikke kåret i fhf, har dog haft bedækningstilladelse et år tilbage da ruderkonge var knægt. Han er helt nede i 50´erne i stang. Hedder Regulus Martel.

...

Da jeg ikke avler i forening mere kan FHF papire være et fedt. Jeg avler frederiksborger og kan få røde papire med afstamning anyway. Bare ikke et logo på.

...

Ja: er også bange for Tarzan bliver alt for stor (også kva sin far og morfar), men da der ikke er mange sorte at vælge imellem så....Er også lidt bange for at han ikke går videre næste år og ender som ridevallak et sted. Derfor har jeg heller ikke de store krav eller kan vælge den, der passer til min hoppe.Og derfor er han i mine overvejelser til i år.Det er ikke sikkert der er tid til at se hvor han ender henne rent højdemæssigt.

Vil prøve farveavl, fordi jeg kan afsætte dem i tyskland.(har bestilling på sort hingsteføl på min gamle hoppe liggende) Hvis de ikke bliver sorte eller hingste må man i det mindste håbe de forbliver små som røde. Så er de også til at komme af med.

Men skulle man være så heldig, at stå med en sort hoppeføller... tja, så tror jeg hun ryger ind i mit kollektiv, hvis hun ser godt nok ud. Men chancen er lille, skal være dobbelt heldig.

Metjen: Ja, de ser så fine ud dine sorte, men aaalt for stor ham palnatoke. Ved ikke om han avler stort, men chancen er større hvis man tager en lille på en lille.

Jannie: forsøger at avle barokt, dvs. så små (155-160) og kvardratiske som muligt, det er ikke nemt med hingstematerialet vi har tilbage og mit eget hoppemateriale for den sags skyld, så tænker at prøve farveavl i år også lidt for spændingens skyld.

Vil også gerne holde dem så rene så muligt, men dermed bliver det sværere, at udvikle i min ønskeretning, da de fleste freder i dag ligner en moderne hest med svagt barokke træk. Alternativtet er krydsningsavl med en barokrace.

Mine 2 hopper er selv rene, men også kryds på noget af det mest brugte, så det er svært at finde en fredehingst, der både er ren og giver avlsfremgang i min retning.

Selvom det skal siges jeg har været temmelig svine heldig med mine afkom og deres placeringer indtilnu.Både deres højder og præstationer. Hvis du kigger på min hjemmeside, derb.la. ligger på min profil www.destrier.dk kan du læse tavler i dydden under "breedingmares". Du er Altid velkommen til at spørge om råd. (kan sagtens rådgive, om den moderne type også :-) gammelt dv hestemenneske)

Frederven: vi glæder os til billeder af de små

frederiksborger.dk

Destrier.dk

0
0
Svar på denne tråd

Lille tip.....
Forfatter: 
Dato:  13-01-2012 22:51

Lille tip til min hjm.side. de dele af teksten som har en anden farve kan godt være link til uddybning, det ser du når du kører musen hen over.

frederiksborger.dk

Destrier.dk

0
0
Svar på denne tråd

lille og kompakt
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 09:49

hvad med Arkebal

ville også have foreslået Archilles, men det ser dog ud til at han tros afstamning avler større

Jeg går selv og overvejer om den gamle skla have et føl mere, nemlig efter Arkebal eller Archilles.

Og den unge sorte skal forhåbentligt holdes til ved Arkebals søn når han bliver stillet (ham der var med til landsskuet)

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

0
0
Svar på denne tråd

En anden farve?
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 11:08

Hvad med Sargo Vejleby? Den er nært beslægtet med Regulus. Tilgengæld står den godt nok i Sverige.

0
0
Svar på denne tråd

Uhhh...
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 08:50

Metjen:

uhh... har overvejet Arkebal i lang tid. Men skal der rød på, skal det også være rigtig god match og har også haft sønnike ind over. Det tror jeg ikke han vil blive til mine hopper. Men man skal aldrig sige aldrig. Men har tit tænkt, synd han ikke har været brugt noget mere god type. Men tror nu jeg prøver at gå efter noget farve denne gang.Kunne være spændende på din gamle hoppe :-)

Janni:

Savler over Sargo, men er ikke sikker på han kan give sort.Chancen er større hvis man blander med sort. Men højden, farven og kroppen er lækker ellers. Jeg har hans helbror stående et par folde væk og han er mindst lige så lækker, så behøver ikke sende dem helt til sverige :-)splitting image iøvrigt.

frederiksborger.dk

Destrier.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvis man
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 12:10

ser bort fra farveavlen, hvad så med en hingst som Kazahr? Er den for tæt beslægtet med hoppen (den ældste)?

0
0
Svar på denne tråd

den gamle pænest
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 16:15

Den gamle er pænest :-) men frost og ny hoppe, det er ikke anbefalelsesværdigt. Og når det er frost, ja så kan de jo ikke blive stående hjemme uanset. Så om turen går til jylland, eller til en hesteklinik, det er vel næsten ligegyldigt, når først de er stoppet i traileren :-)

Fotografering, webdesign og grafiske løsninger

www.ad-edition.dk

0
0
Svar på denne tråd

ja det er
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 21:53

Ja, det er jo rigtigt nok AD ! Havde lige glemt et øjeblik hvor besværligt frost kan være. Han fås desværre ikke på andre måder den gamle

Er nok også selv mest hooked på den gamle rent eksteriørmæssigt og hans højde, men igen, den yngre risikere jo, at forsvinde hvis han ikke bliver færdigkåret. Svært.......bum bum bum....og den gamle ligger jo på frost. Men altid rart med sparring fra jer andre. Man får altså grå hår indimellem.

Kazahr er et fint bud set ud fra stamtavlen og højde til mine hopper. Er bare ikke ovenud begejstret for de afkom jeg har set efter ham. Der er gode imellem og igen, skal det være rødt skal det være rigtig godt.

Og nu har jeg jo sat mig i hovedet at prøve lidt farve. Helst sort. Så er det svært at få ud igen. Selvom jeg jo nok får endnu en rød...Det er fifty fifty...

frederiksborger.dk

Destrier.dk

0
0
Svar på denne tråd

hm........
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 22:04

Hov Metjen: Er ikke ekspert i farver, men kan dine sorte ikke udspringe fra morsiden også og ikke palnatoke? Så skal jeg bare købe hendes næste føl med en af de sorte, hvis der er flere skud tilbage i bøssen Så kan mine gå derhjemme og spise græs....

frederiksborger.dk

Destrier.dk

0
0
Svar på denne tråd

min hoppe
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 11:24

hoppen selv er jo rød, men langt ude er der bla sort i hendes afstamning.

Jeg er heller ikke stærk i farver og ved ikke om det kan være derfra.

Har faktisk en bestilling liggende på et sort (hingste)føl efter min den gamle og 'Palle', meeen hvor stor er chancen lige for at få endnu en sort, ved godt man siger 3. gang er lykkens gang, men nu er de to første blevet mørke.

Ej, tror hun er blevet 100% foldbums, og så bliver datteren ifolet næste år når hun er gammel nok (jeg laver da gerne en på bestilling til den tid ;) )

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

0
0
Svar på denne tråd

me like
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 14:04

me like

frederiksborger.dk

Destrier.dk

0
0
Svar på denne tråd

farveavl
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 16:18

genetik..

rød på rød giver altid rød

sort på rød giver 33,3% chance for sort, 33,3% chance for brun og 33,3% chance for rød

www.horsetesting.com/ CCalculator1.asp

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Ledige bokse (og søde mennesker) på http://www.notholmgaard.dk (3660)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider