Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Fjordhestekåringer?!
Forfatter: 
Dato:  11-01-2012 18:26

Jeg synes altså det er lidt sparsomt med informationer (eller også er jeg bare langsomtopfattende, resultatet er det samme) på fjordhestens hjemmeside, så nu vil jeg bede jer kloge hoveder om hjælp.

Jeg har nogle spørgsmål til kåring/"showning" af fjordheste.

- Kan man fremstille 1- og 2-års og til hvad?

- Hvordan foregår kåringer for hopper?

- Nogle steder står der at en hest fx er kåret i 2. kl, andre steder at den er kåret med 8 og helt andre steder at den har fået 22 point. Hvad betyder det og hvordan svarer det til hinanden - og hvorfor er der så mange systemer?!?!

Det var vist det. Jeg håber på lidt førstehjælp til min viden om fjordheste. På forhånd tak! :)

JAH sitteth in Mount Zion
And rules all Creation

0
0
Svar på denne tråd

Kåring
Forfatter: 
Dato:  11-01-2012 22:40

Du kan ikke kåre en plag - men du kan stille den til plageskuer. Her bliver plagene bedømt efter 5-tals systemet:

Type

Krop og rammer

Fundament

Bevægelse

Helhed

Ved hoppekåringen kan hopper deltage fra 3 år og opefter. De deles i 3 hold: 3-årige, 4-årige, 5-årige og ældre.

Allerførst bliver hesten målt: stangmål, båndmål, gjordmål, pibemål, og brændemærke/chip bliver kontrolleret.

Herefter skal den vises på fast bund: der traves frem til dommerne og hesten stilles op. På dommernes anmodning skridtes der frem og tilbage, hvorefter der traves frem og tilbage. Det foregår på en lige linje.

Når hesten er vist på fast bund, starter selve mønstringen.

Alle hestene i holdet starter med at gå rundt på en stor volte i katalognummerorden. Her kigger dommerne på, hvordan de skridter mens de går sammen med alle de andre (især for de unge heste er det vigtigt at se dem på ringen, idet de godt kan spænde noget op, når de bliver alene på banen). Så går alle hestene ud af banen, og de skal nu vises enkeltvis for dommerne ved mønstring.

Der traves ind og stilles op for dommerne, og på deres anmodning vises hesten på lille trekant i skridt og stor trekant i trav, hvorefter den stilles op for dommerne igen. Når de beder om det, skal den slippes løs for at vise galop, og når dommerne har set nok, beder de dig om at fange den igen. Så er du færdig.

Til slut trækkes alle hestene i holdet ind på banen igen (i katalognummerorden), og nu kommer det spændende: oprangeringen. Den bedste hest bliver flyttet hen forrest i rækken (på fløjen), og den næstbedste som nr. 2 osv. Når dette er på plads, stilles alle hestene op i en række midt på banen, og der gives karakteristik (beskrivelse) af hesten, afsluttende med oplysning af de tal, den har fået i bedømmelsen. Disse tal munder ud i en helhedskarakter og en roset, og så er hesten kåret

Fjordhesten Danmarks avlskomite sender passene til Videncentret i Skejby, hvor kåringsresultatet sættes ind, før du får det tilbage igen. Hoppen vil få et FJ-nummer og blive indført i stambogen.

I Fjordhesten Danmark (som i de fleste andre forbund) bruges 10-tals systemet ved kåringen:

Type

Hoved og hals

Skulder og manke

Overlinie og bagpart

Forlemmer

Baglemmer

Skridt

Trav

Galop

Helhed

Hestene bliver kåret med points, og det er helhedskarakteren der giver pointene. En 8-points hoppe er f.eks. en hoppe, der har fået 8 i helhed.

Du kan læse mere på www.fjordhest.dk - klik på "avl" i menuen til venstre - og derefter på 2011 (2012-menuen er endnu ikke aktiveret), og det er naturligvis knappen "hoppekåring" du skal have fat i :)

Hilsen Sif

P.S. 22 point er noget en hest har fået på et dyrskue - det er noget helt andet end en kåring :) Dyrskuer er "sjov og ballade", socialt samvær og træning af hestene - og de points de får her, er en generel vurdering af hesten som helhed, mens man ved kåringen piller hesten fra hinanden og giver karakterer for de enkelte kropspartier.

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tak for den
Forfatter: 
Dato:  12-01-2012 08:47

gode beskrivelse. :)

Men hvad betyder det så, når nogen skriver at den fx er kåret i 2. kl?

Som jeg forstår det, kan jeg vise min 1-års til et plagskue. Hvad er de mest almindelige (helst så tæt på KBH som muligt) og hvordan klargører jeg hende bedst til dagen. Skal plagene vise det samme som hopperne?

På forhånd tak for svar. :)

JAH sitteth in Mount Zion
And rules all Creation

0
0
Svar på denne tråd

Så er det enten....
Forfatter: 
Dato:  12-01-2012 10:35

... en hest fra et andet avlsforbund eller en halvgammel hoppe ;)

Førhen kårede man Fjordhestene i klasser:

10, 9, 8 i helhed = 1. klasse B (og hvis hoppen ved elitekåringen opnåede medalje, kom den i 1. klasse A med medalje)

7 og 6 i helhed = 2. klasse A

5 i helhed = 2. klasse B

Under 5 i helhed = afvist

10 i helhed er vist kun opnået en enkelt gang - og det var af en vallak (der kan være flere eksempler, men jeg husker kun den ene).

Der er i dag flere Avlsforbund, der stadig kårer i klasser - og hvis du vil vide, hvordan de er grupperet, så må du kigge på de forskellige forbunds kåringsregler.

Mht. plageskuerne, så er de for 1- og 2-års hopper og hingste, og nogen steder har man også mulighed for at stille vallakker. Det er imidlertid ikke Fjordhesten Danmark der arrangerer plageskuerne - det er lokalforeningerne. Lokalforeningen på Sjælland hedder Fjordhesten Øst, og hvis ikke de har noget på hjemmesiden om plageskue, så kommer det sikkert snart.

Plagene skal mønstres ligesom de voksne heste - og de fleste steder bliver de bagefter sluppet løs og vist både i trav og galop, før man afgiver bevægelseskarakteren.

Du kan i øvrigt på Fjordhesten Danmarks hjemmeside kigge på aktivitetskalenderen, hvor ALLE kendte arrangementer er lagt ind, dels vore egne arrangementer, og dels de større dyrskuer. Aktivitetskalenderen ligger i rullefeltet lige midt i startbilledet.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider