Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvordan gør i?
Forfatter: 
Dato:  07-01-2012 21:18

God aften

Jeg vil hører jer HN'er hvordan i gør jeres ungheste klar til kåring? Altå med det mener jeg ikke med hensyn til fletninger osv Men til mønstring, og bare generelt til den "store dag"?!

Håber i vil komme med nogen gode råd..

Min hoppe er en DSP på 2.5 år, og har stået i løsdrift til for et halvt år siden. Nu står hun i boks, og bliver hånteret ud og ind af folden. Og sommetder en strigletur, ellers ikke noget..

Marlene Robertsen

D. 20/7-10 blev jeg mor den skønneste lille pige <3

0
0
Svar på denne tråd

håndtering
Forfatter: 
Dato:  08-01-2012 19:48

hejsa

vores ungheste håndteres fra de er føl, og lærer der at kunne trækkes, strigles og røres over alt, dog holder de fri i sommeren indtil det 3. år, da de jo også skal have tid til at være unge "bavianer".

Men i forhold til kåring/dyrskuer mm. starter vi normalt træningen om efteråret, hvor de lære at gå korrekt, de lære at kunne gå en trekantsbane, samt de lærer at løsspringes, herudover arbejdes der meget med at de vant til fletning, soignering, vask og lignende.

Herudover forsøger vi at have dem med i byen til forskellige ting hvor de ikke vil opleve et pres til at yde, men blot skal lære at slappe af og fungere i nye miljøer.

alt sammen forskellige ting der hver især kræver tid og tålmodighed.

mvh

Mie

RIP Smukke Fadligt marts 1990 - februar 2011

Nu kun med Miss Jay og Dagirr ox, men Jay har termin 9. februar 2012, så glæder mig så meget til den tid :)

0
0
Svar på denne tråd

Træning
Forfatter: 
Dato:  09-01-2012 11:45

I "mit" forbund skal der ikke løsspringes, så det træner jeg ikke :)

Hvis det er min egen hest, der skal kåres, så starter jeg et par måneder før kåringen med den egentlige træning - når jeg har haft fremmede hopper til kåring, så har jeg som regel 3 uger til det.

Hos os skal hestene mønstres i skridt og trav, og slippes løse for at vise galop - så det siger sig selv, at disse ting trænes. Løsvisningen trænes så mange gange (gerne i flere forskellige ridehuse/ridebaner hvis du har mulighed for det) at hesten er rimelig tryg ved det. Mønstringen øves nogle gange ugentligt - bare 10 minutter.

Størsteparten af træningen foregår ved gåture. Jeg går 5-6 km dagligt med hesten, og vi går både langs landevejen, på markveje og ind til den nærmeste by. Det er vigtigt at hestene får set og oplevet en masse, og at de vænner sig til fremmede omgivelser, mennesker og lyde. Det giver desuden en god kondi og synlige forandringer i muskulaturen. Husk at du ikke skal "dalre" afsted i hyggetempo - men gå så hurtigt og friskt som hesten er i stand til uden at miste takten (og tempoet vil som regel øges efterhånden som den kommer i kondi til det). Det er "gangmaskinerne" der kan gå og gå og gå, der kan hente en plads eller to ved oprangeringen ;)

De heste, der kun er trænet hjemme på matriklen, er enormt lette at pege ud på kåringsdagen - dels er de mere nervøse over alt postyret, og dels kører de ret hurtigt trætte (nok mere mentalt end fysisk), og når vi kommer til oprangeringen kan de godt havne en plads længere ned i rækken, fordi gassen er gået helt af ballonen.

Selve mønstringstræningen skal sidde lige i skabet, men den skal heller ikke overdrives, for så kommer hesten til at kede sig - og især de unge heste kan hurtigt beslutte sig for selv at finde på noget, hvis det ikke er spændende nok Det er fint, at hesten følger dig villigt i skridt og trav, og at du kan bremse og vende uden at skulle bruge en hel tøndeland på det.

Hesten skal stå stille når du beder den om det - opstillingen foran dommerne er faktisk enormt vigtig. Derfor skal det trænes meget, og det kan gøres alle steder. Når hesten først kan stilles op og stå stille i 3-4 minutter på parkeringspladsen foran købmanden/bageren/skolen/whatever med mennesker og biler der futter omkring - så kan den også stå stille på en kåringsplads

Der udover er der en masse at gøre for at klargøre hesten. Den skal være i passende huld: rammerne skal være fyldt ud (den må ikke være skarp og hulrøvet) men den må heller ikke være for fed. Faktisk er det bedre at den er lidt for tynd, når træningen går i gang, end at den er lidt tyk. Det tynde kan du nemlig fodre dig fra, og der skal være plads til at give den lidt ekstra de sidste dage op til kåringen, så den får ekstra meget overskud. En hest, som er i gang med at tabe sig, kommer let til at virke slap og slasket, og alle dommere vil gerne se en hest med god energi.

Hovene skal ordnes i god tid. Selvom den aldrig plejer at blive ømtået af et smedebesøg, så kan du være helt sikker på, at hvis det nogensinde sker - så er det lige før kåringen ;)

Jeg plejer at få ordnet hove 10-14 dage før kåringen.

Hvis der skal klippes lidt i hesten for at fremhæve noget og skjule noget andet, så skal det også ske et par uger inden, så den ikke ser "halvskaldet" ud, men blot virker naturligt velplejet.

Jeg tænker, at du nok vil vaske den med shampoo over hele kroppen inden kåringen? Mange gør det dagen før - men jeg gør det altid to dage før. Så er der god tid til at få gået en evt. stivhed i overlinjen væk (der er faktisk ganske mange heste der bliver lidt "forfrosne" de første par døgn efter en vask, og det påvirker bevægelserne i negativ retning).

Fletning og den sidste soignering sker naturligvis i sidste øjeblik - og her er det meget racespecifikt, hvad man plejer at gøre, så her kan jeg ikke hjælpe dig.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

DSP-hopper
Forfatter: 
Dato:  09-01-2012 14:24

Søren fremviser DSP-hopper for et stutteri her på Sjælland. Der bliver hopperne taget i gang ca 2 mdr før kåringen i et samarbejde mellem Søren og ejeren.

Vi kommer forbi 1-2 gange om ugen i starten de sidste uger noget tiere. Arbejdet består i longering, mønstring og gåture. Hver gang snakkes der om hvad der skal forbedres til næste gang og træningen tilrettelægges ud fra det.

Det har indtil nu givet 4 medaljehopper og flere 9- og 10-taller i beveægelse.

Mvh. Charlotte

Züchten heißt denken in Generationen

Sælges:

Lille allround-vallak

Super dressurhingsteføl

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider