Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvad skal vægte præstation eller kåringsbed
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 11:28
Ja som overskriften viser er jeg lidt i tvivl om hvad man skal vægte mest i valg af hingst.

Jeg står og skal vælge mellem 2 hingste.

1. 8 år har været startet og vist fine anlæg for dressur. Han har nogle ok kåringstal

2. 4 år er netop tilredet og har ikke været startet. Han har nogle helt kanon kåringstal og har været årets hingst 2 år i træk.

Mit dilema er så hvad skal man vægte højest hvis der ikke tages hensyn til pris?

Når nu hingst nr. 1 er dobbelt så dyr som hingst nr. 2?

Jeg hælder mest til den sidste, men er det at tage for stor en chance?

Ang. naturlig bedækning, er det så sikkert for hoppen, kommer de tit tilskade, eller er jeg bare for pylret, når jeg syntes at lille musse bliver hårdt belastet?

Håber at få nogle svar.
0
0
Svar på denne tråd

hingste
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 11:36
Hej hej

Hvis jeg var dig ville jeg tage chancen med nummer 2.
Med henhold til bedækning så fra naturens side er de jo bygget til at kunne holde til det, med mindre din hoppe er skadet. Dem der har hingstene er jo også vant til at styre både hingste og hopper.

M.V.H Trine
0
0
Svar på denne tråd

Hingstevalg
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 11:40
Det kommer an på om du vil avle rideheste/-ponyer eller udstillingsdyr??

Hvor godt er hoppen kåret??

Skal du selv beholde den eller skal den sælges??

Hvis ikke hoppen er kåret MEGET godt er det oftest en ide at vælge det sikre og at satse på ridedyr istedet for udstillingsdyr.

Hvis ikke den unge går en god materialeprøve, så kan afkommene være svære at sælge til gode penge. Fordi en unghingst er velgående og let ridelig er det desværre ikke en garanti for et godt materialprøve resultat.

Jeg ville vælge den gamle i år og hvis der kommer gode føl efter den unge og han går en god prøve så tage ham til næste år.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 11:49

...nok vælge den hingst der er 8 år. Et valg jeg ville træffe pga af flere ting.

1. Den ville højst sandsynligt havde flere afkom, som man kunne kigge på, og så se om de er hvad man gerne vil havde ens kommende Baby er.

2. Den er startet, det vil sige at den har været ude og vise hvad den kan. Altså køber du ikke katten i sækken. Den har vist at den ikke kun kan se godt ud.

Den 4 års kan ha fået nogle fantastisk gode kåringstal, men det er ikke ensbetydende med at den kan give det vidre. Det er nemlig det resikable ved at avle med uprøvet hingste. Men ved ikke hvad de giver.

Men igen. Hvad vil d havde ud af føllet? Hvis du vil beholde det til eget brug, så ville jeg sige du skal vælge den hingst du bedst kan lide. Jeg ville tage ud og begøge begge hingste live, og se hvordan de var, og ud fra det bestemme mig.
Hvis du derimod vil avle for at sælge, ville jeg de første par gange nok vælge en hingst der havde vist sig, og som havde afkom i forvejen, som man kunne samligne med, og så se hvor meget moderen slår igennem, og påvirker sit føl.

Hvilke hingst er det du har det på? Det kunne da være sjovt at vide. Det kunne måske ændre hvad vi mener :-P ikke at det vil være fornuftigt men hvem ved....

Hvad er det for en hoppe du har?

** Trine **

Ja så er Mary ved hingst, så kryds fingre...

Elsk mig mest når jeg fortjener det mindst, for det er der jeg har mest brug for det...!

0
0
Svar på denne tråd

du skal
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 11:50
vælge den som passer bedst til din hoppe.
sætte hingstenens fordele og ulember og mod de fordele og ulember diun hoppe har.

Det er ikke altid den bedst kårede hingst giver de bedste føl, slet ikke hvis den har et eksteriør som måske ikke understøtter din hoppes ekstreiør.

Så for at få den rigtige hjælp ville det måske være smart med nogele data måde på hoppen og hingstene.
Ellers skydes der ud i luften efter egne regler.

Har DU husket at ejerskifte din hest i LR databasen??

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.

Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
0
0
Svar på denne tråd

Iidt fakta
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 12:11
Hoppen er en Trakeher

f. Induc
mf. Traumdeuter
mmf Donauwind

Hun er godt kåret m. 888 886 7

Så hun er godt bygget og godt gående, hun trænger til at blive styrket i galop. Resten burde hun kunne klare selv. Hun er blevet skadet og det er derfor hun skal bedækkes og have et års pause. Grunden til at det er pinto hingste er pga. prisen. Jeg har ikke lige 10.000 til en bedækning oven i alle dyrelæge udgifterne.

Hingst 1 Imagic Pinto kr. 2500 + moms

Hingst 2 Big Ben kr. 2000,- incl.

De kan begge ses her på heste nettet under bedækning og på pinto hjemmesiden.

Hvis der er nogle som kender en billig taf eller fuldblodshingst kunne det også være interssant. Afkommet skal sælges.
0
0
Svar på denne tråd

brug oldenborger el. frederiksborger
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 15:16
tag og brug en god oldenborger el. frederiksborger hingst.
Du kan ex. bruge fuldblodhingsten tempelwind. Han koster 3000 for en bedækning. Han var fløjhingst hos DV da han blev kåret. Han er også kåret hos trakenerne.Så kan du få et renracet føl. Dukan også bruge Kanudos, som også er kåret godt i mange forbund.
Kig på oldenborgernes hjemmeside på hingstelisten.
www.danskoldenborgavl.dk

Der er også flere gode frederiksborgerhingste i avlen, der har vist gode resultater i sporten. Se hingstelisten på www.fhf.dk

Hvis du er ligeglad med farven, er der mange andre gode hingste i avlen.
0
0
Svar på denne tråd

Trakehner
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 15:19
Hvis det er en renstammet trakehner du har, så synes jeg at du skal bruge en hingst der matcher altså trakehner eller fuldblod.

Der er absolut ingen grund til at blande racerne. Hvis du skulle få et ensfarvet føl efter en pintohingst, så er det jo bare en hest. Efter en trakehner eller fuldblod, så er det stadig et renstammet føl.

0
0
Svar på denne tråd

giver Charlotte helt ret
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 15:21
jeg ville selv vælge en fuldblodshingst el oldenborger til min hoppe, så føllet bliver renstammet.
0
0
Svar på denne tråd

Hej Rikke.
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 15:49

Jeg vil umiddelbart sige at du skal holde dig til en Trakehner. Du har en kåret hoppe, og vil kunne få fuld papir på dit føl hvis du bruger en kåret Trakehner.

Men jeg skal ikke gøre mig hellig, for jeg har netopsendt Mary til bedækning ved Imagic. Det har jeg gjordt af flere grunde. Hun er godt nok kåret, men det i Mecklenburger forbundet, og vi har kun en hingst i Danmark der er kåret i samme forbund (Blue Hors Romancier), og ham har jeg ikke lyst til at bruge til hende.
Desuden er jeg helt vild med Imagic. Han har et utrolig dejligt temperament, og er dejlig tillidsfuld, og så avler han en god udstrålign og et virkelig kønt hoved, sammen med en rigtig god gang.

Det er forresten lidt morsomt, for det var lige netop Imagic og Big Ben jeg tænkte på da jeg læste dit første indlæg. Morsomt.

Men jeg ville nu holde mig til en Trakehner, og der er i hvert fald masser af virkelig dejlig hingste at vælge imellem. Desværre kan du ikke bruge den "bedste" ( i hvert fald mit valg), da han er far til din hoppe, men du har ham da i blodet så...

Held og lykk med det.

** Trine **

Ja så er Mary ved hingst, så kryds fingre...

Elsk mig mest når jeg fortjener det mindst, for det er der jeg har mest brug for det...!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider