Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

R på hopper
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 14:54

hej mange for da problemer med at få ret mange penge for deres Dh hoppe for de kan åbentbart ikke blive hingstemødre.Er det så lig med omkåring el intet værd i disse krisetider.??

MVH Ulla

Søballegård Ridecenter tilbyder opstaldning

Ridekort sælges for 200 kr md .rabat ved 8 mdr til 1300 kr.

HOPPEføl efter de noir.

Hingsteføl efter Stewie wonder

.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 18:30

Det er jo ikke noget nyt, da en hoppe uden "R" ikke kan blive hingstemor, og dog...

Reglerne har været sådan længe.

Hoppen kan opnå sit "R" på anden vis end at bestå en fx sadelkåring, 1-dagsafprøvning eller stationsafprøvning, som jo er en af typiske måder at opnå sit "R"

Hun kan iøvrigt får sit "R" ved:

• Hoppen har bestået en regional egnethedstest som 4-årig i enten dressur eller springdisciplinen.
  • Hoppen er ved ridekonkurrencer under DRF kvalificeret som B-hest, jvf DRF´s gamle regler.
  • Hoppen har i en af de indledende runder i Dansk Rideforbunds championat for ungheste opnået 7,5 i gennemsnit af karaktererne på det særlige skema for brugsegenskaberne.
  • Ved ridekonkurrencer under DRF skal mindst to af hoppens afkom være B-heste, eller 1 afkom være A-hest, eller et hingsteafkom har bestået materialprøven for hingste.

Lille hus sælges, se præsentation.

Sælges:

Hingsteføl (2011) e. Sunny Boy

Hingsteplag (2009) e. Laurino

Ponyhoppe afstamning ukendt.

Flere info se min præsentation eller send besked med spørgsmål

0
0
Svar på denne tråd

hopper der
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 18:35

hopper der er født i 99 eller før behøver ikke deres r for at blive hingstemødre.

Sælges: 3 hoppeføl efter Flyinfact XX/Romanov, Flyinfact/Rosenkavalier og Stevie Wonder/Lorentin 2.

http://www.stald-egebjerg.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Det gælder...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 18:52

ikke hopper, der er født i år 2000, men først fra årgang 2001.

Som Lene skriver, er der jo ikke noget nyt i det, da reglen efterhånden har eksisteret i en del år.

Derudover kan DV give dispensation fra denne regel, hvis man fremstiller en rigtig god hingst til forbesigtigelse.

Min egen hoppe fra år 2005 blev i år 2008 kun eksteriørkåret pga skade, men da hun sidste år fik et super hingsteføl, gik hun sadelkåring i sommers og fik heldigvis sit R

Super dressuremner sælges

0
0
Svar på denne tråd

R eller ej
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 20:44

Der kan jo være flere grunde til at en hoppe ikke har fået sit R. En hoppe uden R men med en spændende præstationsrig afstamning vil jeg ikke gå uden om af den grund. Der kan være meget præstation i stammen som efter min mening vægter meget højere end hoppens egenpræstation en enkelt dag. Og hånden på hjertet, hvor meget betyder det, om hoppen kan blive hingstemor eller ej. Det er trods alt de færreste hingste, der går gennem nåleøjet og de danske hingste, der gør, bliver brugt ret sparsomt. Det er li'som lidt opreklameret at avle et hingsteemne. Jeg drømmer først og fremmest om at avle gode, velfungerende sportsheste. Men det ene udelukker jo selvfølgelig ikke det andet.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er enig
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 23:56

med Ann i hendes betragtninger; faktisk er alt det med "R" mest en pengemaskine fra DV´s side er jeg begyndt at mene.

Jeg ville umiddelbart ikke have noget imod at man indførte at "R" kun blev givet i de tilfælde hoppen havde opnået status som B-hest/og eller på baggrund af afkoms præstationer.

Det ville selvfølgelig gøre at mange at af os så ikke havde råd til at avle på en hoppe der havde sit "R", men når man først og fremmest stiler efter at avle sunde, holdbare rideheste og ikke avlshingste, så kan det vel være ligemeget ?

Jeg synes jeg fornemmer en devaluering både af begrebet "R" og såmænd også "DH" varemærket i disse år, men måske det bare er mig.

Mvh Janni

Egen succes er godt !

Men andres fiasko er heller ikke at foragte...

0
0
Svar på denne tråd

R på hopper
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 09:43

At kalde det en pengemaskine for DV, er lige groft nok, i mine øjne. Det er altså ikke meget dyre at tilmelde en sadelkåringen eller rideprøve i DV regi, end en almindelig eksteriør kåring, så det er nok ikke det der vælter budgettet, eller for den sags skyld gør DV rigere.

Dem der tjener flere penge på det er beriderne og rytterne, men det har jo intet med DV at gøre, så måske vi skal skille tingene lidt ad :-) Plus at der findes jo også avlerer, som ikke mener det er økonomisk dyrt, så at sige mange ikke har råd, jamen det er nok den vinkel man tager det fra. For mig er det mange penge, men jeg kan jo ikke betegne mig selv som mange, eller udtale mig for alle.

Det er vedtaget, at R er påkrævet på hingstemødre fra 2000 og fremefter, dog med den mulighed for dispention såfremt man kommer med et afkom der er ekstraordinær god i henhold til avlsmålet.

Om vi så får så meget viden om hoppen ud af R´et, det er en helt anden side af sagen, som også jævnligt bliver diskuteret på medlemsmøder i DV regi. Så der er man jo meget velkommen til at komme med sit besyv, eller fremstille forslag til repræsentantskabet om dette.

Personligt har jeg i flere år været af den holdning, at vi skulle afskaffe R´et som et krav til hingstemødre, og i stedet gøre det til en adgang til Eliteskuet. Så kan man stille sin hoppe til en rideprøve, hvis man mener man har et medaljeemne.

Den holdning er der dog blevet rokket lidt ved, nu hvor jeg har set, det godt kan lade sig gøre at få et afkom med igennem det meget lille bitte nøleøje, hvis bare afkommet er godt nok. Ergo har de hopper der bliver skadet ved uheld, stadig en god chance, og er ikke sat ud på et sidespor. Så jeg står nok lidt mellem to stole.

Som der jo også nævnes, er der mange måder at få sit R på ens hoppe, og der er jo ingen tvang til hvordan man får det, eller hvornår.

Personligt har jeg da haft en tre års til eksteriørkåring her i efteråret, da hun ikke vækst mæssigt var klar til at blive tilredet i sommers, og derved stille til sadelkårig. Derfor fik hun sommeren til i ro og mag at komme ifol, og ellers gå at hygge sig, og lige efter Eliteskuet satte vi hende så igang i fire uger, hvilket også er med til at gøre tilridningen nemmere næste år. Planen med hende er da at hun skal opnå sit R igennem DSA eller en endagsrideprøve som 5 års.

At sige det er opreklameret at lave hingsteemner, ja det kan godt være det er det. Men det jo et faktum, at det er ca 2 procent af en hingsteårgang der bliver udtaget til hingstekåringen, og herfra ca 1 procent der bliver godkendt i Herning, og det må da nu engang være meget sjovt :-)

Så er ens hest blandt de få procent, og også går videre igennem systemet, så bliver de for det meste også gode konkurrence heste :-)

Annette

Kvalitets avl af springheste

Hoppeføl efter Diarado sælges

Tre års Cassini I, ifol med Larimar sælges

Safemate folingsalarm sælges

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

R på hopper
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 09:52

Glemte lige at nævne, det må da være lige så fedt at få heste udtaget til Eliteskuet, og opnå medaljer, det er da noget jeg håber meget på at opnå.

Det er da de to yperste kendsgerninger vi kan få indenfor vores avlsforbund, at få afkom med i Herning og til Eliteskuet, og en erkendelse af at vi er kommet meget tæt på det avlsmål der findes i forbundet.

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

R eller ej
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 10:18

Selvfølgelig er det sjovt, og enhver vil da være glad og stolt over at nå disse udmærkelser. Stadig vil det gøre mig mere stolt at avle en Grand Prix hest. Jeg svarer ud fra trådstarters spørgsmål om en hoppe uden R er værdiløs. Det mener jeg absolut ikke R'et alene kan afgøre.

0
0
Svar på denne tråd

R eller ej
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 11:06

Nu er det jo kun en lille brøkdel - med R, der overhovedet ender som hingstemødre i Danmark, så står man med en DH hoppe eller en DS hoppe uden R med en interessant afstamning, så burde afkommet jo fortsat være rideligt, såfremt man kan kombinere med den rigtige hingst til den pågældne hoppe, ellers kan vi da ligeså godt alle lukke butikken i alt fald og se over grænserne efter ridedyr.

Som tiden rent handelsmæssigt står i dag, så har flertallet det fra svært til nærmest umuligt med at sælge heste overhovedet i alt fald indenlands, der er nemlig stadig handel at finde udenfor Dk i økonomisk større stil, for de som er på pletten på rette tid og sted.

Hvad ellers angår debatten om R og pengemaskine i DV, så vil jeg nu slå mig i tøjret, fordi at have heste koster penge, det ved vi vel alle. Det at sende en unghoppe i tilridning koster penge, det at sende en unghoppe til stationsafprøvning koster penge, men er de penge så ikke givet fuldt ud lige så godt ud på stationaafprøvningen, som en måned i tilridning, det burde de egentlig være, sådan som jeg ser det. Og måske endda mere til i den sidste ende.

Mvh

Tina

www.linnerup-skovgaard.dk

DVH 571 Lionell på Linnerup Skovgaard

0
0
Svar på denne tråd

Udenlandske hingste
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 15:16

Det er jo bare sådan at langt de fleste hingste der kåres herhjemme er af udenlandsk afstamning, og for de hingste er der intet krav om at mødrene skal være udstyret med et R. Her følges nemlig reglerne i det forbund hvor hingsten er opdrættet. Det er da forskelsbehandling der vil noget.

Men ellers er jeg enig med Ann, jeg er vildt stolt af min opdrættermedalje i sølv for Red Bastian, meget mere stolt end jeg ville være af en kåringsmedalje.

Mvh. Charlotte

Züchten heißt denken in Generationen

Sælges:

Lille allround-vallak

Super dressurhingsteføl

0
0
Svar på denne tråd

Jeg giver Charlotte
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 18:37

ret i, det er helt håbløst at disse regler kun gælder for vores egne dansk avlede heste, det er da forskelsbehandling, der ikke tilgodeser de danske avlere!

Super dressuremner sælges

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 22:04

Nu er det jo ikke sådan, at man "bare" kan registrere sin hingst i udlandet eller købe en udenlandsk hingst og så tro, at man har den direkte adgang til Herning.

Hingste efter hopper uden R kan godt komme med til Herning og endda gå gennem nåleøjet, hvis kvaliteten er ekstraordinær god. Dette fik vi at se med Annettes hingst Count on Me T i år.

Dette krav om at være ekstraordinær god, hvis hingsten skal have adgang til Herning uden R på moderen, gælder altså også for de udenlandske hingste. Så nej der er IKKE forskelsbehandling. Hvis hingstene er i Herning, er det fordi DV vurderer de er gode nok til det, om det så er med eller uden R, dansk eller udenlandsk hingst.

Tilbage til trådstarters spørgsmål om, hvorvidt en hoppe uden R er noget værd eller ej, så vil jeg som det allerede er nævnt i denne debat pointerer, at det er en meget lille del af alle RDH hopper, der bliver hingstemødre. Så jeg forstår ikke, hvis nogle købere vælger hopper fra udelukkene på den baggrund.

En hoppe uden R kan jo sagtens blive mor til f.eks. en medalje-hoppe eller en grand prixhest. Det manglende R behøver jo ikke være tegn på, at hoppen i sig selv er en dårlig ridehest eller avlshoppe. Jeg ville nok mere se på, hvad det manglende R skyldes, inden den vælges fra: En dumpet rideprøve (som for så vidt jo lige så godt kan være rytterens fejl) eller en skade? Herefter ville jeg se på præstation i stammen. Hvis hoppen har et afkom eller en eller flere nære slægtninge, der har vist sit værd, så ville jeg ikke lade en 10 minutters ridetur foran en dommer afgøre, hvorvidt jeg ville købe hoppen eller ej. Jeg synes R'et er en god ide til at vise, hvorvidt en hingst laver afkom, der kan rides, eller som test for ejeren, hvorvidt hoppen er ridelig eller ej, men det må ikke overskygge alt andet.

Mine hopper går sandelig også rideprøve for at få deres R, men der er ikke for hingsten i Herning. Jeg har da også drømmen om en dag at stå i Herning, hvilket jeg ser som et af de mest præstigefyldte mål man kan nå, men med de hopper jeg har i stalden lige pt. tror jeg ikke, at det bliver lige foreløbig. De mangler nok lige det sidste for at være helt perfekte i avlsøjemed. Men når det er sagt, så tror jeg da så sandelig på, at en eller måske flere af dem eller deres afkom vil kunne komme til at gå høj dressur, hvis den rette rytter melder sig. De er velgående, er ridelige og har nerve. Her går jeg ikke på kompromis.

For mig er der mile vid forskel på en hingst i Herning og en grand prix hest. En hingst i Herning kræver et "perfekt" individ, der lever op til DV's avlsmål, og som kan ses som fremtidens beskeler. Herefter skal den havne i de rigtige hænder for at få succes i avlen, da rigtig mange hingste bliver kåret og herefter glemt af hoppeejerne, fordi hingsteholder ikke har råd til at føre den frem både ridemæssigt og reklamemæssigt. Så de hingste, der kommer gennem det meget lille nåleøje og får en fremtid som en avlshingst, der også huskes om 20 eller 30 år er meget meget få. Så for mig er en kåret hingst med succes rent avlsmæssigt en fantastisk præstation. En grand prix hest er også fantastisk, men er i bund og grund afhængig af rytteren.

Den rigtig dygtige og erfarne rytter vil kunne få selv en hest, der ikke helt opfylder de rigtige avlsmæssige krav op i de højere dressurklasser. Jeg siger ikke alle heste kan lære at gå grand prix, men jeg tror flere heste kan lære at gå de høje klasser end de kan opnå at blive avlshingste. Det er bare et spørgsmål om, at sætte den rigtige rytter på. Og for de heste, der måske ikke har potentiale hent til grand prix, ja så er der også almindelige ryttere, der vil have sig en god ridehest på L og M niveau.

Så at købe en hoppe med R for at have den meget lille chance for en hingstemor eller vælge en fra af samme grund, synes jeg er spild af gode penge, hvis man kan få en lige så god hoppe uden R (med en god grund) til billigere penge. For hvis afkommet er godt nok, kommer det med til Herning aligevel, hvis det endelig kommer dertil.

Og der er jo heller ikke nogen,der siger en kåret hingst ikke kan blive grand prix hest

0
0
Svar på denne tråd

Og så til sidst..
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 22:15

Så er markedet generelt dårligt for tiden. Dette gælder ALLE heste. Så jeg tror når alt kommer til alt, at folk bruger R-et for at have et eller andet at vælge hestene fra på, når de skal købe, da der er alt for mange på markedet. Nogle sorterer på R'et, andre på farven, andre igen på evt. fejl (tidligere skader, OCD, ar). Man skal jo sortere på en eller anden måde, og det lyder jo som en god undskyldning, når hoppen ikke kan blive hingstemor.

0
0
Svar på denne tråd

saglig debat
Forfatter: 
Dato:  20-11-2011 09:06

Lamos # lobri #

Super godt og sagligt indlæg

April 2012 ventes føl efter Casir Ask / senta xx DH / Final Appearance

0
0
Svar på denne tråd

R på hopper
Forfatter: 
Dato:  20-11-2011 10:54

Jeg kan da godt forstå du, eller I er stolte over at have lavet en GP-hest, Charlotte :-)

Det er da slet ikke det nogen anfægter, og selvfølgelig har vi alle forskellige mål med vores avl, men jeg hører tid den der med "Hingsteemner er opreklameret", jeg har sågar hørt det fra en avler og ejer, der selv har stillet to hingste til forbesigtigelse, og så herefter sagt "Det er ikke noget særligt at avle et emne til Herning, og ikke noget han går efter" Ok fair nok, men hvorfor så putte en masse penge i træningen og fremstillingen, hvis man alligevel ikke ønsker at lave et enme til Herning :-)

For mig er en hoppe med på Eliteskuet, noget jeg stiller meget efter, og virkelig ønsker, og jeg fortryder da også lidt at AP er registreret i Holsten, for jeg tror godt hun med de karakter hun fik til kåringen, og den viden jeg har om rideligeheden i afkommene, at de bliver kun bedre under rytter, jamen så TROR jeg, at hun havde haft en reel chance. Ikke for en guldmedalje, men en bronze havde også været rigtig fint for mig :-)

Men det er jo ikke ens betydende med jeg ikke nyder at se Escapology T stige i klasserne. Nu er jeg så ung en avler endnu, så jeg har kun ham der er gammel nok til konkurrencebanerne, de næste to er tre år, og har gjort det rigtig godt til deres kåringer, så det tegner da lovende. Men jeg nyder da at se at i år går han stabile og med mange placeringer i MB, han er begyndt at gå MA og har både placeringer og dårlige ture, og jeg er sikker på i 2012, altså som 8 årig, der begynder han at have de samme stabile ture i MA, som han har i MB i år, som han jo begyndte at gå som 6 årig.

Jeg er da sikker på han nok skal komme til at gå S og jeg glæder mig da super meget til den dag, helt sikkert, men det tager ikke den glæde fra mig, jeg også har haft da han blev udtaget til Herning, godkendt i Herning, bestod M-prøven med bravour med langt over 800 point og blev nummer to, blev endelig godkendt og fik Elvin Rasmussens Vandrepokal, hans første landsstævne placering, Best in Show ved Hingsteshow Nord. Alle de ting er jo glæder jeg har haft undervejs også frem til den dag, han galoperer ind på en S-bane :-) Jeg nyder hver gang jeg ser ham til start :-)

Jeg glæder mig da også helt vildt meget til de unge skal igang på banerne også ham i Spanien, og indtil de skal det, så kan jeg gå og glæde mig over deres gode kåringer, som ingen kan tage fra dem, og som måske gør det nemmere for dem at havne ved den rytter der kan få dem frem i de høje klasser :-)

Vedr. det trådstarter jo egentlig spørger til, så ligesom Lamos så tror jeg ikke altid vi kan gennemskue hvad folk sorterer på. Jeg tror ikke du får mere eller mindre for afkommet eller hoppen, om den har et R eller ej. Jeg synes tit jeg læser om folk der KUN vil have efter DH hopper, men ikke så tit at de skal have et R.

Men jeg ved også af erfaring, at det kan holde en hingsteholder tilbage, hvis man står med et hingsteemne. Tro mig der var interesseret folk i Count On Me T som føl, men de sprang fra pga. det manglende R, og jeg kan ikke fortænke dem. Der var også mange der "grinede" af mig, da jeg valgte at sige, så gør jeg det selv, og han kom i træning, for jeg troede på han havde det der ekstra.

Men jeg skal også være ærlig, at den morgen vi kørte til forbesigtigelse der ville jeg meget gerne have haft det R på hans mor (Blev skadet på folden som tre års, derfor gik hun aldrig rideprøve), for jeg følte lidt jeg kom med en topklargjort hingst, der skulle præsterer "det der ekstra", men hvad var "det der ekstra" ?? Det fandt jeg så ud af, at det kunne han godt, og kan han så kan andre da helt sikkert også. Men jeg havde nu alligevel fortrukket R´et på hoppen :-)

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider