Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Ifoling af 2 års hoppe?
Forfatter: 
Dato:  15-11-2011 22:39

Nu er jeg forholdsvis ny i DV avlen, og jeg har indtil flere gange i år set at hopper bliver insemineret som 2 års og får deres første føl det år de fylder 3 år.

Er det helt normalt?

Jeg tænker bare at hoppen da umuligt kan være færdigudvokset, kan en ifoling ikke have betydning for dette? Det er jo også belastende for led etc. at skulle bære rundt på denne ekstra byrde?

Og i så fald, hvordan bærer man sig af med at stille hoppen til kåring som 3 års når den har føl ved siden? For det er vel en selvfølge, for at føllet kan få papirer indenfor DV?

Håber at høre jeres meninger og erfaringer

Mvh. Nadja

.. nu med prinsen og det halve kongerige ..

Stutteri Jestis Alekxandra DH

venter føl efter Weltjunge/Akinos/Ragtime 6. Juli 2011

0
0
Svar på denne tråd

Det....
Forfatter: 
Dato:  15-11-2011 23:06

..var da en sær tildens? Ikke noget jeg har hørt om, men jeg er så heller ikke inde i DV avlen.

Jeg synes det er grotesk dem der ifoler deres unge hopper så tidligt, de er da absolut ikke klar til det i den alder.

Hos vores arabere kan man ikke få stamtavler på føllene, hvis ikke hoppen er minimum 3 år ved ifolingstidspunktet, og 2 år ved hingstene.

Heidi Elkjær

Stadil Arab - HE-Photo

"Allah created the Arabian Horse from the four winds: Spirit from the North, Strength from the South, Speed from the East and Intelligence from the West"

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har aldrig
Forfatter: 
Dato:  16-11-2011 07:34

mødt en avler der har ifolet en 2 års, men det siges jo nogen gør det, hvis de står med en hoppe der tegner til at blive alt for stor for på den måde at stoppe væksten.

Jeg ved dog ikke - mon ikke bare hoppen begynder at vokse igen senere ?

Ang. kåring kan de vel slæbe hoppen med til en sen eksteriør kåring og lade føl blive hjemme; jeg ved ikke om DV har nogen officiel holdning til ifoling af 2 års.

Mvh Janni

Egen succes er godt !

Men andres fiasko er heller ikke at foragte...

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-11-2011 08:32

Det er da absolut ikke normalt at ifole dem allerede som 2-års, i hvert fald ikke hos alle de DV-avlere jeg kender. Hoppen er ikke klar hverken psykisk eller fysisk.

For nogle år siden spurgte jeg herinde til emnet, fordi jeg havde en ekstremt stor 2-års. Alle var dog ret enige om, at hoppens vækst bare ville komme senere, så der var ingen størrelsesmæssig fordel ved at ifole som 2-års.

Jeg kender kun en avler der har ifolet en 2-års, og der var specifikke grunde til det, og det var ikke noget hun normalt praktiserede.

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Til salg: Gennemavlede dressurheste, RDH-hoppe 14 år drægtig med Fürstenball og 5-års velgående hoppe starter LA

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  16-11-2011 12:04

Tak for jeres svar, og godt at høre at det ikke er normal kutyme

Jeg kender ikke til avlere der gør det og kan høre deres grundlag, da jeg har set det i salgsannoncer hvor hoppen har fået/går med føl som 3 års - hvoraf jeg min undren er opstået..

Mvh. Nadja

.. nu med prinsen og det halve kongerige ..

Stutteri Jestis Alekxandra DH

venter føl efter Weltjunge/Akinos/Ragtime 6. Juli 2011

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-11-2011 16:41

Vi avler også lidt DV'er og jeg kender da efterhånden flere som også avler og ingen af dem har ifolet som 2 års.

Jeg mener dog at Jørgen Ravn i Holsted for nogle år siden havde ifolet en 2 års hoppe, jeg husker ikke grunden, men det har vist været debateret herinde.

Lille hus sælges, se præsentation.

Sælges:

Hingsteføl (2011) e. Sunny Boy

Hingsteplag (2009) e. Laurino

Ponyhoppe afstamning ukendt.

Flere info se min præsentation eller send besked med spørgsmål

0
0
Svar på denne tråd

Det er bestemt ikke normalt
Forfatter: 
Dato:  16-11-2011 18:32

... men det er da sket. Årets hoppe i 2008, den 3-årige Gøklintgårds Brodie havde fået føl samme år. Men det er også den eneste fremme i "rampelyset", som jeg lige umiddelbart har hørt om.

Men tendensen til at de unge 2-års hopper, der viser ekstra stor kvalitet, bliver ifolet vil helt sikkert vokse i de kommende år. Det er blevet mere tilgængeligt at lave embryo transfers (ifoler moderhoppen og skyller det 7 dage gamle embryon ud af hoppen og lægger i en rugehoppe, som så fostrer føllet). Efter min personlige mening skader det ikke en 2-års at blive ifolet og bære en drægtighed i 7 dage.

Jeg er selv avler og benytter mig af embryo transfers hos de af mine hopper som er i sport - og derfor af sagens natur ikke selv kan bære føl samtidig. Jeg har indtil videre fået 2 pragtfulde hingsteføl efter Fürstenball, som det ikke havde været muligt for mig at få før om mange, mange år, med mindre min hoppe skulle tages ud af sporten. På denne måde kan man som avler springe mange år over, hvis man samtidig ønsker at få præstation på hoppestammen.

Til næste år glæder jeg mig utroligt meget til mine 2 nye embryoføl efter henholdsvis fantastiske Totilas og den meget talentfulde nykårede hings Zonik.

Blot et input fra min side om at det ikke nødvendivis behøver at betyde, at hoppen selv har båret føllet, fordi der står, at hun har fået føl som 3 års. Jeg skal lige hertil sige, at jeg aldrig selv ville ifole en 2 års og lade den bære drægtigheden til ende.

Fortsat god dag til alle.

Mvh.

Pernille Laurberg Rugaard

Stutteri Tørvesletten ApS

Tørveslettevej 10

2765 Smørum

0
0
Svar på denne tråd

Pernille..
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 12:33

Gud Pernille, det lyder som det naturligste i verden når du beskriver det sådan :D

Det er godt nok smart - er det ikke en dyr omgang?

Rikke - nu med Fellini ( Nynne og kresten)

Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM

Heste.dk

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 19:19

At lave Embryo-transfer på en 2-års synes jeg da også er i orden, for det er jo mere det at skulle bære en drægtighed, fole og så passe føllet der kan være en stor mundfuld for de helt unge hopper. Men man gør det jo nok kun på de rigtig gode, og dem har du jo så nogle stykker af Pernille ;-)

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Til salg: Gennemavlede dressurheste, RDH-hoppe 14 år drægtig med Fürstenball og 5-års velgående hoppe starter LA

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-11-2011 19:17

Ikke at jeg selv ifoler mine hopper som 2 års, men har overhovedet heller ingen problemer med folk der gør det af specifikke årsager.

Vilde heste i naturen bliver også drægtige som 2 års.

* SÅ ER HJEMMESIDEN I LUFTEN *

http://www.stald-risvang.dk

0
0
Svar på denne tråd

Øhhh....
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 07:39

Nu har vilde heste formentlig heller ikke den samme levetid og skal formentlig ikke også være sportsdyr.

0
0
Svar på denne tråd

Øhh.....
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 15:59

Forstår ikke hvad levetiden har med sagen at gøre?

Heller ikke alle tamheste bliver sportsheste.

Andre går kun i avl.

* SÅ ER HJEMMESIDEN I LUFTEN *

http://www.stald-risvang.dk

0
0
Svar på denne tråd

grund123
Forfatter: 
Dato:  25-11-2011 16:06

Ville ikke selv gøre det, men har hørt om nogen som har gjort det fordi deres 2 års hoppe voksede for stærkt, og grunden skulle være at de ikke voksede så stærkt ifolet, så sener og muskler fik en chance for at følge med..

nu det ikke varmblods vi har, men vores 1 kl hoppe som vi har vundet en del med og fået nogle fantastiske føl efter, er impoteret fra Holland og fik føl som 3 års, og hun har bestemt ikke taget skade ;) men nu det jo også bare totter ;)

mvh Gitte

www.stutteri-ejstrup.dk Det er sjovt og tage shettier seriøse, vil du udstille sælges flere gode føl.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider