Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

hvidfødte knabstrupperhingste
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 02:51

er der nogen der kan fortælle noget om de hvidfødt e knabstrupper hingste som findes i Danmark? hvordan de er gående og deres temperament?

0
0
Svar på denne tråd

hvidfødte
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 09:51

Hvordan de hvidfødtes gangarter er kan du vurdere på deres kåring.. Men du kender sikkert allerede hingstelisten på www.knab.dk hvor du kan se de karaktererne.

Temperament kender jeg ikke noget til :)

Bred springsadel sælges 17"

~

Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 21:33

...vedr. deres gang kan du jo se dem live eller vudere dem ud fra deres karakterer fra kåringerne ;o)

Theis har jeg mødt irl og han virker som en ret fornuftig hingst, men det synes jeg nu langt de fleste knabstruppere (også hingstene) er.

Mvh Nina Nielsen & Plethesten

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

Wintec 500 allround NY MODEL sælges!

0
0
Svar på denne tråd

knabstruper
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 23:42

Hej

Kendetegn ved knabstrupperen er at de har et utrolig godt temperament. De er meget intelligente og meget samarbejdsvillig.

Mht. vurdering af gangarter, så synes jeg du skal vælge nogle hingste ud, og selv tage ud og vurdere hingstene, da kåringsbeskrivelserne ikke altid passer.

Jeg går ud fra når du kigger efter hvidfødte hingste, så er det fordi du gerne vil have pletter, derfor er det også vigtig og se hvor meget farve de forskellige hingste indeholder. Da nogle af hingstene indeholder mere farve end andre. For selv om du bruger en hvidfødt hingst er det ikke garanti for pletter, men du kan altid øge chancerne ved at bruge en hingst, du ved indeholder meget farve.

Se vores knabstrupper ponyer på www.knabpony.dk eller knabstrupper heste på www.sartor.dk

0
0
Svar på denne tråd

hvide med farve?
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 00:04

hvordan ser man så om en hingst indeholder "farve" og hvad vil de sige?

Hvordan kan man se om de er skimler?

og hvordan kan man se hvad bedækningen koster?

0
0
Svar på denne tråd

skimler
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 07:11

Skimmelgenet er uønsket i knabstrupperavlen, så der er ingen hingste der er skimler.

~

0
0
Svar på denne tråd

Rughavens Shadow
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 07:53

Han står hjemme i min stald ... Han er en skøn hingst.. Han er total cool med alt.

Med hensyn til gang, så er han ikke fantastisk gående ...men han er bundstabil..

Han skulle have gået materialeprøvers i år, men pådragede sig en gaffelbåndsskade ugen inden .. Så pt er han i genoptræning , men han har gået LA4 til 65,33%

Mette Stelmach

med de skønne pletter
Sartors Simply the Best og Rughavens Shadow

*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

0
0
Svar på denne tråd

forvirret
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 20:28

jeg forstår stadig ikke det der med at en hingst "indeholdr farve". Er der nogen der kan forklare det?

hvor står Theis? det skal være naturlig bedækning i jylland.

0
0
Svar på denne tråd

mere forvirret
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 20:56

Ane jeg så lige det her i en salgs annonce.

Aastrupgaards Odin blev årets hingst 2004. Desuden er han den eneste knabstrupper hingst der er testet fri for grå gen i Danmark.

men du skriver der ikke er nogle hingste der er skimler?

0
0
Svar på denne tråd

Skimmel
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 21:27

Det må være en fejl.. i knabstrupperstandarden står der:

Hingste med gråskimmelanlæg kan ikke kåres.

www.knab.dk/pdf-filer/ 2011_04_30_Regler_og_Standarder.pdf

hvor længe det har været sådan ved jeg ikke, men det kan nogle garvede knabfolk helt sikkert - min hoppe blev også testet for skimmelgen ved kåring det er helt standard.

Den der med meget 'farve' vil jeg også meget gerne høre en forklaring på.. så vidt jeg ved er man endnu ikke helt klar over hvordan pletgenet nedarves ..

~

0
0
Svar på denne tråd

knabstrupper
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 21:34

Hej

Kan kun give Karina ret i det hun skriver, både om temperament, intelligent og at de er samarbejdsvillige. Og ja så er en hvidfødt hingst ingen garanti for pletter, men du skulle have en større chance.

Angående skimmel genet og Odin, så er han en af de hingste hvor der var noget tvivl om han havde genet, hvorpå ejer tog en DNA test på ham.

Alle de hvidfødte (jeg kender til) er jo "hvide" fra fødsel og uden pletter, det vil sige de hvide hingste har ikke haft pletter der skimler væk med tiden.... Har du eks et dyr der er født med mange pletter, men med årene mister dem, så har du højst sandsynligt et dyr med skimmel genet.

Og som en anden skriver, så er knabstrupperne ikke kendte for en suveræn gang, men netop bundstabile og behagelige at ride. Selvfølgelig har vi også nogle der er mere livlige, men der er som regel blandet andet ind så.

Hvad er det for en hoppe du påtænker at bruge en hvidfødt knabstupper til? Det kunne jo være der var nogle af de garvede avlere der kunne hjælpe dig med at finde den bedst egnede hingst til netop din hoppe.

Håber det hjalp lidt....

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 23:02

jo det hjalp lidt ud over det med "farve" som jeg stadig ikke forstår.

hoppen er min kærestes hollandske dressur hoppe som avler meget ædel og som har høje karakterer i skridt og trav, men ikke så meget gallop.

0
0
Svar på denne tråd

Hensyn til farve
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 15:45

Med farve mener man pletter(og mængden af pletter.)

Det er sådan, som du sikkert ved, at hvidfødte hingste "burde" i teorien næsten altid give pletter videre i en eller anden form (alt fra fuldplettet til sne på bagpart) på en ensfarvet hoppe.

Der er dog nogle hvidfødte hingste der ikke giver så meget "farve" videre dvs at man ser at nogle af føllene(efter ensfarvede hopper) kun får lidt sne på krydset(dvs føllet har plet-genet men det er ikke udtrykt så tydeligt) eller føllet bliver ensfarvet(dvs uden plet-gen og dette burde i teorien kun ske ca. 1% af tilfældende)

Jeg er jo personlig vild med Teis af Virkelyst, men jeg synes også jeg har set flere afkom efter ham, der har meget få pletter eller slet ingen. Min menig er, at han er en hingst, der ikke giver så meget farve videre.

Nu er jeg hverken farve eller genetik ekspert, men håber dette hjælp lidt.

HILSEN CHARLOTTE

du skal ikke forklare noget, du aldrig har sagt!
0
0
Svar på denne tråd

Theis af Virkelyst
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 17:36

Det er nu ikke helt rigtig at Theis ikke gir farve, Da jeg har et føl efter Theis og han har masser af farver.. Mor er ensfarvet..

Hilsen
Karin og de to Bendorff's-piger
Bella & Emma

Knabstrupper avlshoppe 6 år tilsalg!!

Knabstrupper hingsteføl tilsalg!!

0
0
Svar på denne tråd

skimmelgen og knab.
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 18:30

Hej

Det er os der har Odin og vi har valgt at skrive det i vores bedækningsannoncer, da der har været stillet tvivl fra medlemmer i foreningen, om han havde skimmelgen fordi han er speciel i sine pletter.

Så vi har fået sendt en hårprøve til USA for at teste om han skulle være bærer af skimmelgenet, og det er han ikke.

mht. skimmelgen i knabstrupperne, så er det ikke anerkendt med skimmelgen men det er i nogle hingste.

Man kan finde flere tilfælde af hingste der har lavet skimle føl, uden at moderen var skimmel.

Men man kommer aldrig af med skimmelgenet i knabstrupperne før det bliver et krav at hingstene bliver DNA testet for skimmelgen, da der har været knabstruppere der har skimlet meget sent og derfor har kunnet føre skimmelgenet videre før man blev klar over det.

mht. hvidfødte hingste har vi haft brugt Ravaldi KNN 131 og vi var yderst tilfredse med resultatet.

Men selvom du bruger en hvidfødt, får du jo godt nok pletterne, men det er jo ikke sikkert de sidder som du ønsker alligevel så jeg vil råde dig til at bruge den hingst du bedst kan lide af type. :)

www.Aastrupgaard.dk
Kvalitets ponyhingste tilbydes til bedækning.

Knabstrupper, Welsh og Shetlandsponyer.

Samt salg af ungheste.

Både føl, 1, 2, 3 års og 5 års og ældre sælges.

0
0
Svar på denne tråd

skimmel
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 18:50

Men man kommer aldrig af med skimmelgenet i knabstrupperne før det bliver et krav at hingstene bliver DNA testet for skimmelgen

I knabstruppernes regler står der:

Stk. 7: Afstamningskontrol

Alle avlsgodkendte hingste skal have foretaget DNA-bestemmelse før indsættelse i

avl.

Alle hingste født efter 1. januar 1994 skal for at en avlsgodkendelse kan tildeles have

deres afstamning afstamningskontrolleret ved hjælp af DNA-bestemmelse jf.

Landsudvalget for Hestes regelsæt.

Alle udgifter hermed afholdes af ejeren.

så det er indført ;-)

~

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 20:54

Ane det du henviser til er "bare" almindelig DNA og ikke test for skimmel genet, så vidt jeg er orienteret i hvert fald. Så tester de som overskriften siger deres afstamning....

0
0
Svar på denne tråd

pletter eller ej
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 23:25

Karin: Jeg vil give Charlotte ret at Theis af Virklyst er ikke den hingst, der har den største plet-procent, hvis du ser hvilke afkom der er kommet, og en del af dem har også kun fået lidt hvidt på bagparten. Men eksteriørmæssigt er det jo en fin model.

Mth til dit føl, så er den jo flot plettet, men den kombination du har brugt Theis x din hoppe kan jo ikke give andet end pletter. Der er 100 % garanti for pletter, og nu ved jeg at du har ifolet hoppen igen i år med Sartors Battle of Hastings og det afkom vil også blive plettet.

TM: Hvis du skal undersøge hvilke hingste, der videregiver meget farve, så skal du kigge bagud i stamtavlerne og se hvilke farver der ligger der, og hvordan forfædrerne er farvet, om de er helplettet, halvplettet, eller bare har 3 hvide hår på bagdelen.

For 2 knabstruppere med kun 3 hvide hår på bagdelen kan sagtens lave et hvidfødt afkom, men det afkom vil ikke videregive meget farve, da den kun har fået den smule hvid fra forældrene, men hvis du umiddelbart ser det hvidfødte afkom, så kan du ikke se at den ikke videregiver meget farve.

Vil give Ida ret at vi skal lukke for det grå gen, men det er ikke kun på hingstene man skal skærpe kravene, men man skal også kigge på hopperne. Det har jo, indtil for kort tid siden væk okay at bruge knabstrupperhopper med det grå gen, og alle de afkom de har fået, da er det jo i realiteten 50 % af dem, der har det grå gen, og der vil jo gå en del år før de er ude af avlen.

Jeg er så også fortaler for at man lukker for F1 hopper, og da man ikke grå gen tester, så kan der komme meget skimmel ind i foreningen den vej, og kan så heller ikke se at F1 hopper kan tilføre avlen noget positiv, da der vil gå 3 generation før der kan laves en hingst, og man ved ikke hvad disse F1 hopper indeholder, men det er jo et andet emme.

Men vil så lige tilføje at den eneste hvidfødt knabstrupperhingst som kun har lavet plettede føl er Sartors Battle of Hastings.

Der er dog også andre hvidfødte knabstrupperhingste, der har en rimelig god plet-statistik, f.eks. Ravaldi som Ida nævner, og nogle andre hingste.

Se vores knabstrupper ponyer på www.knabpony.dk eller knabstrupper heste på www.sartor.dk

0
0
Svar på denne tråd

en anden mulihed
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 01:19

tak for svarene. jeg tror faktisk ikke jeg vil trække et føl på hoppen men måske købe en i stedet, så man ved hvad man får

0
0
Svar på denne tråd

skimmel
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 06:52

Jeg er så også fortaler for at man lukker for F1 hopper, og da man ikke grå gen tester, så kan der komme meget skimmel ind i foreningen den vej, og kan så heller ikke se at F1 hopper kan tilføre avlen noget positiv, da der vil gå 3 generation før der kan laves en hingst, og man ved ikke hvad disse F1 hopper indeholder, men det er jo et andet emme.

Det passer altså ikke - kom nu ind i kampen ;-)

Hopperne bliver DNA-testet for skimmelgen!

Jeg havde en F1 (shoot me) ponyhoppe med til kåring i år. Hun fik udtaget DNA og blev testet fri for skimmelgen, jeg har et pænt brev fra Landskontoret hvor det står at hun er fri for skimmelgen.

Jeg skulle da undre mig meget om ikke den samme test bliver udført på hingstene når der alligevel bliver taget DNA til afstamningsverificering.

~

0
0
Svar på denne tråd

Theis..
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 07:15

Men vil så lige tilføje at den eneste hvidfødt knabstrupperhingst som kun har lavet plettede føl er Sartors Battle of Hastings.

Der er da ellers et hoppeføl efter ham der er registreret som sortbrun??

Mht. Theis af Virklyst så kiggede jeg lige i hestedata..

Der er 16 registrerede afkom efter Theis. 3 af dem af registrerede som ensfarvede. Resten er plettede.

Ane

~

0
0
Svar på denne tråd

Ane.....
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 08:30

Godt skrevet Ane :-)

Vidste faktisk ikke at hopperne også bliver testet for grå gen nu (det er nogle år siden jeg har haft en afsted til kåring), men det er da bare glædeligt og jo mon ikke også hingstene får det gjort så.

0
0
Svar på denne tråd

skimler
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 08:34

Jeg synes også det er helt super! Skimler er noget 'rod' i knabstruppersammenhæng :-)

~

0
0
Svar på denne tråd

Mht. Theis
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 09:37

Jeg har 2 stk. afkom efter Theis af Virklyst fra i år.

Den ene er blevet fin plettet.

Den anden kunne lige så godt være et DV føl. Hun er registeret på hestedata som Knabstrupper, men har ingen pletter overhovedet.

Bare lige for at kommentere at det ikke nødvendigvis er alle 16 der er plettet. Og JO der er kommet et par stykker ikke plettet føl efter ham.

Stald Buch's Charlos

Og mit fine "DV" føl

Stald Buch's Texxa

Jeg er ikke videre imponeret over det Theis har kunne tilbyde mine hopper.

- Han har i al fald ikke levet op til forventningerne.

Personligt vil jeg ikke vælge Theis pga. han ikke giver meget farve videre som set ovenfor.

Battle of Hastings kunne være en mulighed, der er også Ecuador Skrødstrup han står ved Esbjerg og han laver også nogle fine plettet føl.

Bedækning ved Knabstrupperhingsten Sherdil KNN 185

Pris.: 2.500 kr. inkl. attest

0
0
Svar på denne tråd

hestedata
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 09:40

nej - ok, hvis man ikke kan stole på hestedata, så er min 'statistik' jo ligegyldig :-)

~

0
0
Svar på denne tråd

Ane...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 10:03

Men det retter sig nok når de har fået alt papir arbejdet på plads på hestedata mht. mit hoppeføl i al fald. ;)

Men han laver nu ikke pletter på afkom altid - Det er i al fald sikkert. Så hvis det er fordi man 110% vil have pletter at man vælger ham så er der altså ingen garanti der.

Mit "DV" føl er lavet på en Sort 5/8 KNN hoppe, og det er almindeligt kendt at hun intet farve har i sig. - Om ikke andet er hun ikke så god til at give det videre efter som hun nu har fået 3 stk. føl uden pletter.

Og jeg valgt at prøve Theis for at få størrelse, gang og farve. Størrelse tør jeg godt at sige jeg har fået, da hun står nu og er 144 i stg som 7 mdr. Gangen er OK, men ikke meget farve.

Men de fleste gange er det jo at prøve sig frem. Nogle gange er det en succes andre gange ikke.

Og det er ikke altid at kåringsbeskrivelserne kan hjælpe til det perfekte match, men det er en god retnings snor at følge for at få rette de mindre gode ting op til noget bedre. :)

Bedækning ved Knabstrupperhingsten Sherdil KNN 185

Pris.: 2.500 kr. inkl. attest

0
0
Svar på denne tråd

knabstrupper
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 23:16

Ane: Jeg er skam også meget inde i kampen.. Jeg går meget op i knabstrupperavlen. Jeg tror ikke der er mange knabstrupper ponyavlere, der har brugt over 10.000 kr. på at lave et ponyføl. Det har jeg, da vi mangler gode ponyer i avlen og brænder virkelig for at lave kvalitetsponyer med masser knabstrupperblod, farve og spændende afstamning.

Hvor mange F1 avlshopper ser du ved f.eks BlueHors, Katrinelund, Ask osv. og hvad tror du grunden til det er...

Men denne diskussion om F1 hopper kan kører i evighed, da du er ejer af en F1 hoppe, og selvfølgelig vil du forsvare det, ellers spænder du ben for dig selv, især nu hvor du har brugt masser af tid og penge for at få din hoppe kåret.

Du skriver at hopper bliver grå-gen testet ved kåring. Det lyder meget mystisk for der er aldrig nogen knabstrupperhopper med fuld stamtavle, der er blevet testet for grå gen ved kåring. Der bliver kun udtaget hår til afstamningsverificering, og det har intet med testning af grå gen at gøre. Og synes det lyder endnu mere mystisk at du har fået brev fra landscentret om det, da det aldrig har været dem, som har testet for det grå gen, men man skulle sende prøverne til udlandet. Men vil da lige undersøge sagen nærmere.

Og mht det afkom efter Battle som er registreret som sortbrun, jeg vidste bare at der nok skulle komme en kommentar. Men så kan jeg fortælle at vi har afkommet gående, og Ane, du skal være hjertelig velkommen til at komme og se den, for den har masser af knabstrupperlød, og den er bare forkert registreret i hestedata . Så jo, Battle er stadig den eneste hvidfødte hingst, der har lavet pletter på alle afkom,

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-11-2011 08:24

Karina: Skriv lige hvad du finder ud af angående test af grå gen, jeg har nemlig heller ikke hørt om det, men som før skrevet er det lang tid siden jeg har haft en hoppe til kåring, så ved det reelt ikke 100%.

Dog ville det da være en god ide at gøre obligatorisk ved kåring, men mon ikke det har noget med økonomi at gøre. Ved ikke hvor meget det koster at lave den test....

Angående at sammenligne med Katrinelund, Bluehorse og diverse andre store steder inden for DV avl, er vist at skyde lidt ved siden af.....Ikke for at forklejne nogen, så tror jeg altså ikke nogen i knabstrupper avlen kan nå nogle af disse steder til sokkeholderne.

0
0
Svar på denne tråd

F1 og grå gen
Forfatter: 
Dato:  14-11-2011 09:52

Men denne diskussion om F1 hopper kan kører i evighed, da du er ejer af en F1 hoppe, og selvfølgelig vil du forsvare det, ellers spænder du ben for dig selv, især nu hvor du har brugt masser af tid og penge for at få din hoppe kåret.

så følsom er jeg nu heller ikke ;-) - jeg er da godt klar over at hun næppe er en avlsstjerne. Men hun er af (uregistreret) knabafstamning på moderens side, og derfor tog jeg hende med til kåring. Det var en god dag, hun blev pænt bedømt og folk var flinke .

Jeg kan sagtens tage fejl, men hvis grå gen er forbudt (og det står der jo i reglerne jeg tidligere har henvist til) hvordan skulle man så tjekke det uden test?? Som det står skrevet herover kan de jo skimle sent.

Nå men, her er et foto af det brev jeg fik:

Billede

I denne tråd spørger jeg til hvad mine gg'er på billedet står for: www.heste-nettet.dk/forum/4/290585/ 290585/

svaret er: Og g/g betyder at din hest ikke er bærer af skimmelgenet'

Så hvis det er forkert så vil jeg da vældig gerne høre hvad det betyder. Derudover flytter teknologien sig jo hele tiden, så det er sandsynligvis blevet væsentligt nemmere og billigere at teste for et bestemt gen de sidste par år tænker jeg.

~

0
0
Svar på denne tråd

brun, skimmel og knab
Forfatter: 
Dato:  14-11-2011 09:59

..derudover har jeg jo allerede lært at Hestedata ikke var validt nok til at lave statistik på farve - stald Buch kunne jo fortælle mig at deres data ikke nødvendigvis er korrekte

..og jeg HAVDE også regnet ud at det 'brune' føl var jeres eget.. det er jo ikke så svært når det er navngivet med stutterinavn .

Men derfor kan jeg vil stadig godt spørge :-).

~

0
0
Svar på denne tråd

genetik
Forfatter: 
Dato:  14-11-2011 10:07

og lidt link til genetik fra University of California: www.vgl.ucdavis.edu/services/ coatcolor.php#geneg

fra siden:

A gray horse will be either GG or Gg. It is not possible to tell by looking at the horse whether it is homozygous for G. For simplicity in notation, a horse expressing a dominant allele can be symbolized as, for example, G. Use of a single allele designation in this paper for color assignment implies that no information about the second allele of the pair is available. All non-gray horses will be gg.

Hvilket jo stemmer meget godt overens med de to små g'er på mit papir..

Bare hvis i måske synes at en anden HN-brugers kommentar måske ikke var det helt sikre bevis på hvad gg betyder .

~

0
0
Svar på denne tråd

grå gen
Forfatter: 
Dato:  14-11-2011 23:10

Joel8: Jeg kan kun give dig ret i at knabstrupperavlen ikke kan måle sig med DV avlen endnu, men der er da nogle avlere der prøver på at tage avlen seriøst og forsøger at højne standarden.

Nu avler vi både heste og ponyer, men ved hestene så forsøger vi at lave heste med masser af klare pletter, masser af hale og man, uden det grå gen, med fuld stamtavle, lette og smarte modeller, 3 gode gangarter som kan måle sig med DV'erne, og det gode temperament ligger jo til racen :-)

Synes selv vi er godt på vej. Her kan du se et af vores afkom, Sartors Showtime som er solgt til en østrigsk OL rytter, så toprytterne er også begyndt at få øjnene op for knabstrupperne. De vil have noget der skiller sig ud fra mængden.

Jeg har ikke lige fået endelig afklaring på grå gens- spørgsmålet, men vil gøre det imorgen, så det kan blive slået fast hvordan det forholder sig

Ane: Det er korrekt at ud fra det stykke papir du har fået fra landscentret, så betyder gg at hesten ikke har det grå gen, men der er ikke lavet en test på det, det er foreningen der vurdere om hesten har det grå gen eller ej. Og jeg kan så sige at deres vurdering ikke altid holder helt stik, da der er nogle hopper, der har fået gg, hvor der i stedet burde stå GG, og som du selv skriver er det svært at vurdere, da nogle kan skimle sent.

Så synes da at det vil være en god ide med en obligatorisk grå gen test ved kåring for både hopper og hingste. Ved dog ikke hvad prisen er for en test, men der kan vel gives rabat ved større antal prøver.

0
0
Svar på denne tråd

hold helt op
Forfatter: 
Dato:  15-11-2011 03:43

Lækker hingst den showtime!

0
0
Svar på denne tråd

skimmel
Forfatter: 
Dato:  15-11-2011 09:11

Ja Showtime er godt nok fin! Hvem er han efter?

Mht. Grå gen - ja så er jeg overrasket, men du ved garanteret bedst .

Jeg drog konklusionen, dels fordi der blev udtaget prøver af min pony (som jo ikke har noget registreret afstamning der skal verificeres), og så ville jeg nok have troet at hvis det var en visuel bedømmelse der afgjorde om en hest var skimmel eller ej så ville der stå noget i retningen af 'syner ej skimmel' og ikke den genetiske kode. Men det er nok et spørgsmål om hvad der passer ind i databasen der skal tastes ind i .

Nå men min skimler ikke, og jeg kender forældrene så hun bringer i hvert fald ingen skimmelgerner med sig.

Hvad gør man egentlig med de hingste som får skimlede afkom? Når nu der står i vedtægterne at det er forbudt? Bliver de bedt om en gentest (med mindre hoppen selvfølgelig er skimlet)? Bliver de afkåret?

Som novice ville jeg da meget nødig risikere at bruge en hingst der bar skimmelgen - fordi jeg ikke kunne slå det op nogen steder..

~

0
0
Svar på denne tråd

gentest
Forfatter: 
Dato:  15-11-2011 09:49

Det ser ikke ud til at være rasende dyrt at få testet for grå gen:

www.vgl.ucdavis.edu/services/ horse.php

..samtidig kunne man overveje at teste for broget, eller bare gøre det i det tilfælde hvor der var tvivl.. det er jo også uønsket.

Ane

~

0
0
Svar på denne tråd

Showtime
Forfatter: 
Dato:  15-11-2011 12:35

Jeg hjælper lige Karina.

Showtime er efter Sir Donnerhall og en af Ruths hvidfødte knabhopper.

Han var legekammerat med min hingst, da de var små.

Min er efter Sandro Hit

Mette Stelmach

med de skønne pletter
Sartors Simply the Best og Rughavens Shadow

*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

0
0
Svar på denne tråd

grå gen test
Forfatter: 
Dato:  15-11-2011 18:11

Ane: Så har jeg snakket med foreningen og der er aldrig blevet testet for grå gen på hopper ved kåring, og på det stykke papir fra kåringen, hvorpå der står gg er noget foreningen selv har vurderet med det blotte øje. Den eneste test, der bliver taget ved kåringer, er hårprøven til afstamningsverficering.

0
0
Svar på denne tråd

skimmel
Forfatter: 
Dato:  15-11-2011 19:27

Så er det præcis som du sagde - og jeg er blevet meget klogere . Jeg synes nu stadig det ville være en god ide at tjekke tvivlstilfældende og evt. F1 hopper for skimmel og broget gen for ejers regning. 25$ vælter nok ingen budgetter .

~

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  16-11-2011 16:38

...teste for broget gen?

Det kan ikke bæres skjult ligesom det grå gen ikke kan ;o)

0
0
Svar på denne tråd

skimmelbroget
Forfatter: 
Dato:  16-11-2011 22:59

Så meget er jeg også inde i genetikken..

Men brogethed kan være svært at se på en meget hvid hest.. her er et eksempel på en hest der er blevet afvist af KNN for 'brogethed' www.heste-nettet.dk/forum/4/162422/ 162422/ hvor ejer ikke har ment hesten var broget.. den slags kunne man jo hurtigt afgøre med en test

Skimler har vi lige brugt en stor del af denne tråd på at diskutere er problematiske, så hvorfor ikke lukke debatten i foreningen og kræve en test hvor der er tvivl?

~

0
0
Svar på denne tråd

Tja....
Forfatter: 
Dato:  17-11-2011 16:10

...jo jo ved skimmelbrogede kan der jo være tvivl i meget sjældne tilfælde. Normalt kan man se det i hovedet eller på haserne hvis det er en afbleget skimmel. Eller på hovenes farve....

Der blev stillet en stor "hvid" hoppe til kåring, tror det var sidste år, som blev afvist. Hun var tydeligt skimmel selv om hun faktisk var næsten helt hvid og havde hvide hove.

Hun har også fået skimmelt føl.

Og da hun begyndte at svede kunne man se på skindet af hun også var broget....

0
0
Svar på denne tråd

en overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-11-2011 17:32

skimmelbroget var bare et forsøg på en overskrift HN tillod - det er nok ikke det STØRSTE problem trods alt .

Men altså jeg kan da også være ligeglad. Jeg synes bare det var en god idé at lukke diskussionen og indfører test. Enten af alle F1 eller af dem hvor foreningen er i tvivl. Især nå det koster ret få dollars og kun kræver noget hår.

Ane

~

0
0
Svar på denne tråd

Skimler
Forfatter: 
Dato:  17-11-2011 19:14

Mht. det grå gen så bliver der faktisk allerede fremsat ønske om test for det grå gen på hopper, hvor man er i tvivl om, hvorvidt de er grå.

I år er der "afvist" 3 hopper at stille til kåring idet de har været grå. De to af dem er blevet testet, og har fået bekræftet det grå gen.

Den ene af disse er endda ud af en F1-knab hoppe og en kåret knabstrupperhingst. Men her er det moderen, der er bærer af det grå gen. Hun har en hel del afkom, men det er ikke ret mange af afkommene, der har arvet genet.

Så jo, jeg tror nok, at vi får fat på stort set alle grå heste, der ønskes fremstillet til kåring i fremtiden. Men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig om, at der ikke skulle slippe en igennem, hvilket jeg selvfølgelig ikke håber.

Hilsen
Tina

0
0
Svar på denne tråd

Hehe...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2011 21:03

...ja min hoppe er der også mange "ikke knn folk" der tror at hun er gråskimmel, men hun er bare meleret

Ingen af hendes forældre er skimlede, men der imod begge plettede.

Billede

Billede

0
0
Svar på denne tråd

skimler
Forfatter: 
Dato:  17-11-2011 21:16

Lyder godt Tina

~

0
0
Svar på denne tråd

Grå Gen...............
Forfatter: 
Dato:  21-11-2011 22:11

På nogle heste kan det være svært at se om de er skimmele, og ja der kan gå mange år inden de begynder at skimmle af.

Men det er også en kendsgerning at et af forældredyrene skal være skimmel for at afkommet kan blive skimmel. Hvis hesten har skimmel genet vil det også vise sig. Det kan altså ikke bæres skjult.

Jeg kender ingen af de kårede hingste der har givet skimmel afkom, gør i? for så vil jeg da gerne vide hvem.

Med Odin var det noget helt andet, hans mor var Palomino, og palomino farven bleger med alderen, derfor må man heller ikke bruge heste med den gule farver i Knabstrupper avlen mere.

Det er nu ikke rigtig, (Battle stadig den eneste hvidfødte hingst, der har lavet pletter på alle afkom)

SCHAESBERG'S OBERON har kun givet flotte plettede føl indtil nu i hvert fald.

Der ligger masser af billeder på vores hjemmeside

facebook under Barokheste, Salgsheste og Aktiveteter.

2 Oberon afkom.

Ouffon og Onelia af Kronplet.

www.original-knabstrupper.dk

:-) Stutteri Kronplet :-)

Min hest er mit spejl,
som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sanheden.
Citat.: Bent Brande ...
0
0
Svar på denne tråd

pletter eller ej
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 18:35

Søgaard: Jeg beklager meget at jeg ikke havde fået undersøgt det 100 % mht hvilke afkom hvidfødte hingste har fået.

Nu har Battle fået en del flere føl på flere forskellige racer med forskellige farver.

Men Schaesberg's Oberon har kun fået 2 afkom og de afkom er lavet på 2 ensfarvede knabstrupperhopper, så det kan ikke blive andet end plettede afkom. Så mener ikke helt det sammenlignes endnu, men glæder mig til at se flere føl efter Oberon, og håber da den holder statistikken ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Pletter
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 23:10

Oberon har også et sort plettet hoppeføl i Østrig fra i år

www.original-knabstrupper.dk

:-) Stutteri Kronplet :-)

Min hest er mit spejl,
som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sanheden.
Citat.: Bent Brande ...
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil gerne indvende
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 14:24

Nu har vi faktisk et afkom både efter Battle of Hasting og Theis af Virklyst.

Hende her er efter Battle, hvor moderen er helplettet:

Billede

Gangartsmæssig god i skridt samt trav, men mangler lidt i galop.

Hun blev ifolet med Theis af Virklyst, og det kom der ham her ud af:

Billede

Gangartsmæssig god i skridt og især trav, men ser ligeledes ud til at mangle lidt i galoppen. Dog tror jeg han bliver bedre gående, end hans mor.

Jeg ville ikke have nogen skrupler med at bruge Theis (igen) men ville ikke bruge Battle.

Én gang Bas, altid Bas <3

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider