Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 At avle en millitary hest
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 21:01

Hvordan er opskriften på det ?

 

Vh janni

0
0
Svar på denne tråd
 
 mit ønske
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 21:23

er en springhest af meget blod med gode gangarter...

 

Det lyder da simpelt... ikk?? :-D


Vicky Mathiesen & fantastiske Dejó,
Kuhlmanns Liva & Calypso K.



Welsh bedækninger 2011:

Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova


Sponsored by

Kopenhagen Fur - HERI - Ll. Haspeholm hestefoder - Kronborggaard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Full blooded
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 22:11

Såvidt jeg husker, anbefales det i følge Pippa Funnell, at der skal være ren eller med en god del fuldblod i (gerne 7/8) for fart, udholdenhed, turbo og mod, og så skal den gerne være intelligent oven i hatten.

 

God fornøjelse

 

 

 


 

 

Great minds think alike. Fools seldom differ.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mit mål.........
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 07:04

er at avle gode military og springheste. Derfor avler jeg helst på ren fuldblod. Jeg tror det ikke det skal være ren fuldblod, men skal krydses med en super god springhingst med gode gangater. Og det ville ikke gøre noget hvis der så også er fuldblod i ham.

Har dog ikke fundet HINGSTEN endnu.


Knus fra Lene

 

Nu med hest. Skønne It´s My Blessing xx.

 

Arbejde søges. Har erfaring med heste, børn, hunde, regøring og postarbejde.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen Vicky
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 18:31

Den er jeg da helt sikker på at jeg har til dig næste år :-P

Mor fuldblod far Lancelot der har gået afprøvning i begge disipliner, Og nogen mener at lancelot ikke avler super stort, så størrelsen er nok også til dig ;-)

 




Beklager taste og stavefejl


www.stenhedegard.dk


Halmpiller sælges



Ungheste sælges, 0, 1 og 2 års drenge

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Mette.
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 21:30

Lancelot vil jeg da kigge lidt på så.


Knus fra Lene

 

Nu med hest. Skønne It´s My Blessing xx.

 

Arbejde søges. Har erfaring med heste, børn, hunde, regøring og postarbejde.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ham har jeg da lavet: :-)
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 21:57

Eller noget...

 

Jeg har i år lavet et afkom efter Fly Society xx. Det var mest et tilfælde det blev ham, men resultatet er jeg meget glad for. Lavet på en mor med 44% fuldblod, og med karaktererne 8,5 i skridt, 7,5 i trav og 8 i galop som 3 års til afprøvning. Hoppen er ren springafstamning.

 

 

Nu må vi se hvad han bliver til, men indtil videre har jeg kun fået meget rosende ord om ham. Har desværre ikke været til følskue med ham, ville ellers gerne have været afsted.

 

Mette.

 

 

 

 

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Metjen.
Forfatter: 
Dato:  05-11-2011 10:04

Det lyder "ikk så ringe endda" :-D Jeg kan godt li Lancelot


Vicky Mathiesen & fantastiske Dejó,
Kuhlmanns Liva & Calypso K.



Welsh bedækninger 2011:

Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova


Sponsored by

Kopenhagen Fur - HERI - Ll. Haspeholm hestefoder - Kronborggaard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Militaryheste
Forfatter: 
Dato:  05-11-2011 13:32

Jo, Vicky får det til at lyde meget simpelt, og nogen gange kunne man da godt tænke sig at avl generelt er så nemt og simpelt. Men på den anden side, så vil en del af charmen jo også gå af :-)

 

Nu ved jeg ikke hvilke niveau military heste vi snakker, men jeg tror nu på der er meget mere til det, end fuldblod og springblod i et miks, hvis vi snakker top military heste. Det er klart snakker vi "alm." 80-100 cm heste, jamen så tror jeg egentlig en ridelig hest, med et fornuftig mod og lyst kan gøre sig godt med mange ryttere, med eller uden fuldblod. Her vil mange gode allround heste kunne gøre sig godt.

 

Men snakker vi military heste til de lidt mere sjove klasser, så er de ting som falder mig først ind, at det skal være heste med masser af mod, vilje, lyst til at komme over på den anden side og til at arbejde, altså den rette indstilling. Disse ting opnår man tit via f.eks. fuldblodet.

 

Desuden skal det være heste der har en vis kapacitet, en galop hvor de har overskud og balance, så de ikke skal bruge unødige krafter, og så mener jeg også de skal "vende korrekt", da en hest der igen "går ned af bakke" og "vender forkert" vil bruge for mange krafter i terrænet.

 

Udover galop´en, så skal det være en hest med en reel skridt og trav, og som er ridelig på dressurbanen. Igen her vil indstillingen til at arbejde og spille ind.

 

Temperamentet spiller også meget ind, at det er heste hvor "tænd og sluk" knappen fungerer, hvor hesten kan finde ud af at arbejde når den skal, og slappe af i mellem arbejdet, ellers kan den ikke gå de store stævner over flere dage, det gælder jo ikke kun military, men generelt.

 

Faktisk tror jeg det er lige så svært, hvis ikke svære, at lave top military heste, end spring og dressur, og jeg grimmer mig lidt nogen gange når jeg ser annoncer "military emne", bare fordi der er noget fuldblod i.

 

Jeg har solgt et enkelt afkom til en military rytter, men har haft henvendelser fra en anden på et par afkom, samt fra en udenlandsk internation military stald. De to føl de var interesseret i, var bare solgt, inden de kunne komme til Danmark, den ene til en rigtig dygtig military rytter.

 

Ud over dem, har jeg i min omgangskreds også nogen military rytter på flere niveauer, og det er meget blandet hvor meget de vægter fuldblodet. Men det jeg har erfaret de vægter meget højt alle sammen, er hestens indstilling, og at den er fornuftig i hoved.

 

De military ryttere jeg har talt med og kender, som har ambitioner og/eller erfaringer på helt højt niveau, de vægter faktisk hoppestammen ret højt, og så her vil de også gerne have en god potion fuldblod. Det er vigtig for dem, når vi snakker ungheste og føl, at der er en stamme bagved, med nogen præstationer i spring eller military sporten.

 

Jeg tror på der er et voksende marked for military heste, men jeg tror også mange "tror det er nemt" og det bare er allround hesten, med lidt fuldblod, derfor tror jeg også mange kommer til at få et lille slag over nallerne, men jeg kan meget vel tage fejl :-)

 

 

Annette


Kvalitets avl af springheste


Hoppeføl efter Diarado sælges


Tre års Cassini I, ifol med Larimar sælges


Safemate folingsalarm sælges


www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Avl er da aldrig nemt
Forfatter: 
Dato:  05-11-2011 15:09

men jeg synes egentlig at mit svar alligevel dækker meget godt hvad jeg vil ha. Jeg vil fx ikke forsøge mig med en middelmådigt springende gangmaskine. - Jeg vil dog når alt komme til alt gerne overleve på terrænbanen :-D

 

Men ja indstilling og ydeevne (godt galoperene og energibesparende) er bestemt noget af det allervigtigste. og lungekapaciteten er jo heller ikke uvæsentlig for optagelse er rigeligt ilt.

 

Jeg tror bare at når man nu avler disse halvblods, som jo er essentielle i vores avl, og de så mange gange falder meget fuldblodsprægede ud - lavt ansat hals, flad fuldblodsbevægelse, fuldblods-kryds osv osv - ja så har mange nu lisom "set" at de heste må man kunne afsætte til os militaryryttere, for spring og dressurrytterene regner dem ikke rigtig.

Og ja vi vil gerne ha meget blod, meeeen det er jo så heller ikke alt med blod i vi synes er interessant.

 

Min Dejó er der jo langt over 50% fuldblod i, men jeg synes alligevel han har lidt varmblodspræg også. Det kan jeg godt li.

 

Jeg håber på at min Stardust hoppeplag bliver en fremtidig militaryhest. Moderen er 51,2% fuldblod (iflg hestedata) og har da masser af resultater. Krakatoa selv bliver 36,7% fuldblod - jeg håber det bliver nok. Hun virker i hvert fald som en letbenet og viljestærk model - sååå måske....


Vicky Mathiesen & fantastiske Dejó,
Kuhlmanns Liva & Calypso K.



Welsh bedækninger 2011:

Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova


Sponsored by

Kopenhagen Fur - HERI - Ll. Haspeholm hestefoder - Kronborggaard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Militaryheste
Forfatter: 
Dato:  05-11-2011 16:25

Som Annette er inde på, tror jeg også, det er mindst lige så svært at avle en militaryhest med kapacitet til det helt store som en ditto spring- og dressurhest. Det er tilmed en tand sværere i DV regi, da militaryheste ikke indgår i avlsmålet. Springhestene bliver jo kun vurderet på galoppen hvilket åbner op for at flere og flere af disse ikke vil bidrage med en god trav- eller skridtbevægelse.

Uden at vide så forfærdelig meget om det er jeg af den tro, at de aller vigtigste egenskaber en militaryhest kan ha' er vilje, mod, springkapacitet og udholdenhed.

 

 

Og Vicky - du ved jo at denne dame, går og venter på at komme ud og ride med dig

 

 

Liwe Star/Roots XX/Dan Senator. Halvsøster til Evita Imhoff e. Cajus, som blev vinder af unghestechampionatet i 2005 med 960 point og nu med resulater i internationale klasser.

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ser frem til
Forfatter: 
Dato:  05-11-2011 17:34

at Edwina blir gammel nok


Vicky Mathiesen & fantastiske Dejó,
Kuhlmanns Liva & Calypso K.



Welsh bedækninger 2011:

Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova


Sponsored by

Kopenhagen Fur - HERI - Ll. Haspeholm hestefoder - Kronborggaard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej det.........
Forfatter: 
Dato:  05-11-2011 17:59

er bestemt ikke nemt at avle en militaryhest. Jeg ser dem ikke kun som en alround hest, men 2 i en hest. Altså at hesten skal være rigtig god i både spring og dressur. Men alt med modighed, lyst, vilje osv. Det har fuldbloden. Og så er det ikke alle fuldblod der ligner en typisk fuldblod. Min gamle hoppe Evidence er et godt bevis på det. Kan huske der kom nogle køber til en anden hest i stalden, og de trode det var en varmblod. Og de blev meget overrasket da jeg fortalte hun har ren fuldblod.

Billede

Billede

 

Billede

Hun blev kårede i DH med 8 i helhed og fik bl.a. 8 i trav. Og hun kunne virkelig spasere og hvad jeg så i løsspringningen så kunne hun hoppe uden besvær, med mod og lyst. Og du kunne lige så hurtig slukke hende, som du havde tændt hende. I mine øjne den perfekte fuldblod.

 


Knus fra Lene

 

Nu med hest. Skønne It´s My Blessing xx.

 

Arbejde søges. Har erfaring med heste, børn, hunde, regøring og postarbejde.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Avle millitary hest
Forfatter: 
Dato:  05-11-2011 18:45

Ja, hvis det ikke er let så gider jeg sgutte


Mvh Janni

 

Egen succes er godt !

Men andres fiasko er heller ikke at foragte...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Let at avle heste
Forfatter: 
Dato:  05-11-2011 20:24

Janni, det er vist den forkerte branche du har valgt, hvis det skal være let :-) Hesteavl er bliver vist altid alt andet end nemt

 

 

Annette


Kvalitets avl af springheste


Hoppeføl efter Diarado sælges


Tre års Cassini I, ifol med Larimar sælges


Safemate folingsalarm sælges


www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg....
Forfatter: 
Dato:  05-11-2011 22:58

må indrømme jeg ikke vægter fuldblodet som det vigtigste.

 

For mig er det vigtigste helt klart deres indstilling til opgaverne. Du kan have nok den finste hest, men den bedste afstamning, men hvis den ikke har den rette indstilling og temperament ja så er det ligegyldigt.

 

Galoppen synes jeg er meget vigtig for en militaryhest. Den skal ikke bare have en stor galop, men den skal være nem at regulere i galoppen.

 

Min nuværende hest har jeg købt i England og han er 7/8 fuldblod, men en stor hest på 182 cm. Jeg købte ham pga hans indstilling, temperament og forsigtighed og ikke fordi han har en del blod i sig.

 

Min gamle hest gik *** og EM m.m Han var ren svensk varmblod og faktisk ren dressurafstamning :-) men var simpelthen en super terrænhest.

 

Min unghest er efter Willemoes med Lando som morfar. Han har det bedste hovede og er så cool. Og så har han en dejlig galop og er en rigtig gummibold :-)Han skal nok blive en stjerne.

 

Så for mig er det ikke nok der bare er fuldblod i hesten :-) men det er dog en selvfølge at hesten ikke er alt for grov i typen.


M.V.H Natasja


Military Ridningens Formel 1

GINSBORG


www.natasjachristensen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu er......
Forfatter: 
Dato:  06-11-2011 15:39

Nu er fuldblod ikke bare blodet. De har moddet, de er cool og har kampgejsten. De vil gøre alt for dig.


Knus fra Lene

 

Nu med hest. Skønne It´s My Blessing xx.

 

Arbejde søges. Har erfaring med heste, børn, hunde, regøring og postarbejde.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stald Calles Bror Bally
Forfatter: 
Dato:  06-11-2011 17:51

Hej

 

Den hingst der har gjort det bedst her i Danmark med hensyn til military afkom er helt sikkert Stald Calles Bror Bally, han har bare været en super hingst.

Maibrit Lautsen superhoppe som hun blev nordisk mester på som så desværre døde tragiskvis, var jo også en ren varmblodshoppe, og hun sagde nemlig at det snød for den var ligeså hurtig i terrænet som XX hestene.


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja....
Forfatter: 
Dato:  06-11-2011 21:11

mange fuldblodsheste har modet m.m men synes nu altså det er langt fra alle der har det :-) synes jeg har modt en del, som ikke har været de modigste hihi så bare fordi der er meget blod i den betyder det jo ikke den vil blive en super militaryhest :-)

 

Bianca1: ja Bror Bally har lavet en de gode militaryheste


M.V.H Natasja


Military Ridningens Formel 1

GINSBORG


www.natasjachristensen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Militaryheste
Forfatter: 
Dato:  06-11-2011 22:00

Fuldblod er nødvendigt i vores avl, og også godt hvis det bliver brugt rigtig, men det er bare ikke nemt at bruge fuldblod i varmblod´s avlen, hverken når vi snakker military, spring eller dressur.

 

Desværre er der lidt en "misforstået" holdning til fuldblod, at det er nødvendigt, og derfor kan næsten alt bruges.

 

Det kan det ikke, og i mine øjne er det meget få fuldblod som egentlig dur i varmblod´s avlen, og det skal bruges kritisk, og kun kombineres i første led, med særdeles stærke hoppestammer, lige meget om vi snakker en varmblod´s hingst eller hoppe.

 

Så ja, jeg mener også en fornuftig fuldblod´s procent er nødvendig for en military hest, men fuldblodet skal ikke "sættes" over alt andet, som jeg vist også nævner på andre måder i mit første indlæg.

 

Vedr. Ladyburn Light Foot, som jo var en fantastisk hest, så havde hun faktisk en fuldblod´s andel på ca 45 procent, i mine øjne skal vi op omkring de 40 procent minimum, og gerne lidt mere.

 

Hun havde bla. Lord i tredje led, som jo er en af de mest markante hingste i nyere tid, med en meget høj andel fuldblod, eftersom han var efter Ladykiller xx og en halvblod´s hoppen Viola efter Cortage Son xx. I fjerde led havde hun de to halvblod´s hingste Martell, efter Marlon xx igen en af de betydningsfulde fuldblod´s hingste i varmblodsavelen, og Watermann.

 

Hvad der faktisk er interessant ved hende, er hun faktisk har en del L-blod i sig, via Lobster som var efter Lagano, og som morfar havde hun Lord sønnen Laurenz. L-blod er "kendt" for at lave heste med en god arbejdlyst, samt heste med gode gangarter, højtstillet heste, samtidig med gode og store springegenskaber.

 

For mig er hingste som Landgraf og Lord jo fantastiske, og L-blod kan man i mine øjne ikke få for meget af. Så jeg tror faktisk at L-blod generelt vil gøre sig godt i military avlen.

 

 

Annetet

 


Kvalitets avl af springheste


Hoppeføl efter Diarado sælges


Tre års Cassini I, ifol med Larimar sælges


Safemate folingsalarm sælges


www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 jamen...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2011 22:42

det håber jeg du har ret i Annettet ;-) da min unghest jo har Lando som morfar og derved også Landgraf og Ladykiller længere ude :-)

 

 

 

 


M.V.H Natasja


Military Ridningens Formel 1

GINSBORG


www.natasjachristensen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-11-2011 09:13

Mod-holdbarhed- held og en god rytter.

 

På et tidspunkt var det en corlando/racing Ace xx der lå nr. 1 på millitary verdensranglisten.

 

Jeg tror også at hesten må være tilpas dum for ville gå disse terrænbaner.

 

Kommer vel også an på hvilket plan man vil opnå.

Jeg tror såmen trådstarter har avlet en der kunne blive en udmærket millitary hest. Han har masser blod, gode gangarter, både spring og dressur i blodet. Om han er tilpas modig eller skal vi sige dum må tiden jo vise .

 

MVH Hanne

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Absolut ikke dumme.
Forfatter: 
Dato:  07-11-2011 11:59

Hvis en militaryhest var dum, kom den ikke en gang over første forhindring, udem at det gik galt. De skal nemlig bruge hovedet meget mere end i andre decipliner. Så dum kan man ikke lige frem kalde dem. Og hvis en hest ikke elsker det den laver, så bliver den aldrig god til det og slet ikke på topplan.


Knus fra Lene

 

Nu med hest. Skønne It´s My Blessing xx.

 

Arbejde søges. Har erfaring med heste, børn, hunde, regøring og postarbejde.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 mange meninger
Forfatter: 
Dato:  07-11-2011 16:33

Langt hen af vejen enig med Anette og Hanne Holt, for vel skal der da held til at vore heste lander i de rigtige hænder.

 

Om en hest der springer farlige spring er dum ? , ja jeg forstod godt smilet bag kommentaren.

 

Et lille ordsprog siger

 

Den som kun ta´r spøg for spøg,

og alvor kun alvorligt.

Han og hun, har faktisk fattet,

begge dele dårligt !


April 2012 ventes føl efter Casir Ask / senta xx DH / Final Appearance

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider