Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Gode råd til førstegangsavlere!
Forfatter: 
Dato:  09-10-2011 20:40

Nu er vi selv startet op som førstegangs avlere indenfor DV avlen i år, og hvor er der dog mange ting jeg godt ville have været foruden først at finde ud af efter køb af hopperne!

Derfor tænkte jeg om andre ville være int. i at dele ud af gode råd omkring at finde og købe den helt rigtigt avlshoppe til andre der påtænker sig at starte med deres egen avl, så de undgår kedelige erfaringer som vi, og sikkert også andre har gjort sig

Kræv af sælger at se nyopdateret hestekort fra Videnscentret for Landbrug, hvor tidl. insemineringer og eventuelle problemer vil kunne ses.

Få skrevet i kontrakten at hoppen er solgt som avlshoppe, og er nem at ifole (såfremt dette er oplyst)

Få abb. til hestedata, eller allier dig med folk der har dette, og undersøg hvordan hoppen avler ved at tjekke op på tidl. afkom.

Se gerne - om muligt, tidl. afkom.

Gør dig klart hvad du ønsker at benytte hoppen til, og vær sikker på at hoppen lever op til disse krav - fald ikke for et "udsalgs" tilbud bare fordi det lyder billigt.

Kontakt evt. tidl. dyrlæger der har insemineret hoppen, og høre om deres erfaringer med denne.

Køb ikke hopper til avl med "defekter" der kan være arvelige, blot fordi disse evt. er billigere.

Det var lige hvad jeg kunne komme på i farten, håber andre vil tilføje flere gode råd og dele ud af jeres erfaringer

Mvh. Nadja

.. nu med prinsen og det halve kongerige ..

Darcia ERDH

Stutteri Jestis Alekxandra DH

Venter føl efter Weltjunge/Akinos/Ragtime 6. Juli 2011

0
0
Svar på denne tråd

Ligesom kvinder
Forfatter: 
Dato:  09-10-2011 21:21

daler hoppers fertillitet med alderen.

Behøves man ikke at væære raket forsker for at vide.

Mvh Janni

Life without horses...

I dont think so !

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-10-2011 08:07

Jeg har hjulpet en veninde med at finde en god DV-avlshoppe som også kunne rides lidt, og derudover får jeg jævnligt selv tilbudt hopper af andre, ofte i forbindelse med at de gerne vil have et af mine afkom og så vil bytte deres hoppe til mig. Derfor ved jeg, at der desværre findes rigtig mange brodne kar, der i desperation over at deres hoppe ikke kan blive ifol forsøger at sælge problemet videre. De "glemmer" lige at nævne at den er insemineret x-antal gange uden held, og at den desuden både er syet og evt. har en skidt prognose jævnfør en biopsi.

Jeg synes det er forkasteligt, og synd for både ny ejer og hoppen. Alle ved at det er tossedyrt at have sådan en hoppe!

At tjekke op på landskontoret og ved sælgers dyrlæge er en selvfølge for mig, men problemet kan være værre når der er brugt udenlandsk hingst. Der kan du nemlig ikke finde nogle indberetninger på Landskontoret.

Så hvis man er i tvivl så gå efter en allerede drægtig hoppe der er scannet og håndprøvet, og som har leveret levende føl de sidste mange år. Helst uden pauser, med mindre pauserne kan bevises skyldes ridning (stævneresultater?).

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Til salg: Gennemavlede dressurheste, RDH-hoppe 14 år drægtig med Fürstenball og 5-års velgående hoppe starter LA

0
0
Svar på denne tråd

Imødekommende
Forfatter: 
Dato:  10-10-2011 12:26

Hvor synes jeg altså ikke at I er særlig imødekommnde, hvad der er en selvfølge for en garven avler, vil sandsynligvis ikke være det for en der lige vil starte op, og selvom man har forsøgt at sætte sig ind i det hele inden man tager ud og kigger på avlshoppe, kan der let være ting som man ikke tænker over, typisk de ting der er en selvfølge for en garven avler.

Jeg synes at TS kommer med et rigtig godt oplæg til en hjælp til folk der vil ud og købe en avlshoppe og igang med noget seriøs avl. Men så er det da også slut med konstuktivitet i denne tråd, jeg skal ærligt sige at jeg ikke kan se hvad man skal kunne bruge de to svar til, hvis man har planer om at skal ud og købe sin første avlshoppe. Jo lige til sidst i Stutteri Krones tråd, hvis man altså er nået så langt, men særlig pænt og konstruktivt skrevet synes jeg bestemt ikke at det er.

Heidi K Nielsen

Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

Lækker all around haflinger hoppe sælges, se her

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-10-2011 12:47

Mit indlæg var på ingen måde negativt skrevet, eller ment på en bedrevidende måde, det var faktisk kun ment sådan at jeg fuldt ud støtter op omkring trådstarters indlæg og synes det er dødærgeligt at der er folk der sådan snyder med reproduktionshistorierne på deres hopper. Så vidt jeg ved er trådstarter blevet vildledt i forbindelse med køb af en hoppe, og jeg synes da sandelig det er en god tråd at starte.

Jeg ville blot supplere med information om at på hopper der insemineres med udenlandske hingste er det ikke engang godt nok at gøre alle de foranstaltninger som trådstarter lister op, for der kan man stadig blive snydt.

Men jeg beklager da hvis jeg har formuleret mig uheldigt, det var altså absolut ikke hensigten.

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Til salg: Gennemavlede dressurheste, RDH-hoppe 14 år drægtig med Fürstenball og 5-års velgående hoppe starter LA

0
0
Svar på denne tråd

Spændene tråd
Forfatter: 
Dato:  10-10-2011 14:55

Ny er jeg ikke Dv avler men avler af en helt anden race, men som jeg forståer det så bruger I Dv avlere meget mere konsulenter på Landscentret at spørge til råds og det syndes jeg er en kanon ting.

Jeg ser at man skal sørge for at tjekke ny opdateret hestekort fra Landscentret, og det så her jeg bliver nysgerrig.

Hvad er det?? og hvordan får man adgang til dette??

Jeg syndes det ville være så kanon at kunne tjekke den enkelte hoppe netop for at finde ud af hvor mange gange den normalt skal bedækkes/inserminres mm. da det jo giver et meget bedre overblik over det enkelte individs fertilitet.

Jeg vil dog også lige slå et slag for at fertilitets problemet sommetider ligger hos hingsten ved naturlig bedækning, dette må man heller ikke forglemme.

Karina

Engang Fjordhest altid Fjordhest

www.stutteri-moldrup.dk

Feminin 1 års hoppe sælges F: Trollfin FJH-S 740

Hingsteføl fra 2011 sælges billigt

0
0
Svar på denne tråd

åh jar hvor ligger problemet
Forfatter: 
Dato:  10-10-2011 15:03

for os lå det hos dyrlægen. En dyrlæge inseminerede en hel sæson, 7 gange i alt, på min hoppe med to forskellige hingste uden den kom i fol. til i år skiftede vi dyrlæge og startede tidligt, dette resulterede i en drægtighed og føl første marts.

Kigger man på hendes statistik er den jo ikke alt for god, men omvendt var det jo verdens letteste ifoling i år.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Wenn Fliegen hinter fliegen Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  10-10-2011 15:25

JLH - Jeg kan kun delvis give dig ret i det du skriver, for selvfølgelig daler fertilliteten med alderen, men jeg kender et par stykker der avler på deres hopper som er 18+ og som bare kommer ifol uden problemer år efter år. Men lige så forskelligt som det er med mennesker, er det vel også med hopperne

Stutteri Bjørholm - Netop af den grund du nævner har jeg valgt at oprette dette indlæg, i håb om at de garvede avlere derude vil dele ud af deres gode råd og erfaringer, til os der er nye. Jeg ville ønske jeg havde tænkt på at lave et sådant indlæg og spørge efter gode råd o. lign. inden jeg gik ud og investerede mine penge i vores to hopper, hvor vi så har været 50/50 med held/uheld i vores køb. Derudover vil jeg måske også mene at første kommentar i tråden ikke var specielt konstruktiv.

Reni - Jeg kan så rigtigt godt lide dit indlæg Jeg vidste faktisk ikke at man ikke kunne se data omkring udenlandske brugte hingste, så det var da klart en viden jeg kunne bruge i fremtiden Som du selv nævner har jeg selv været rigtig uheldig, og det ønsker jeg bestemt ikke for nogen andre, for hvor er det ærgeligt at folk er så uærlige omkring salg af hopper, der i realiteten burde være pensioneret fra avlen.

Møldrup - det hersens hestekort vidste jeg intet om fandtes før et par mdr. EFTER vi havde købt begge vores hopper, og derfor havde jeg ikke selv mulighed for at opdage de uheldige ting der var ved den ene hoppe.

Men for at svare på dit spørgsmål, så er det kun ejer af hesten der kan få tilsendt hestekort på hesten, men jeg vil til en hver tid når og hvis jeg skal kigge på avlshoppe igen, bede sælger om at få denne fremsendt inden (da jeg ringede ind til Landscentret sendte de den pr. mail med det samme, så det koster hverken tid el. penge)

Og jeg vil da mene at man kan finde alle heste derinde - også udenfor DV avlen

Line - Vil give dig ret i at det ikke altid er nemt med de dyrlæger! Vores førstkøbte hoppe havde vi til inseminering 3 gange uden held ved samme dyrlæge (hoppen blev kørt derop allerede først i brunsten de første to gange), og sidste gang forsøgte vi hjemme - uden held! Jeg begyndte dog at have lidt mistillid til dyrlægerne fordi det ikke virkede til at de havde styr på tingene, men det er en helt anden sag! Vi endte dog med at skifte dyrlæge, kørte hoppen derop og her var der bare styr på alt - vupti! Hoppen var ifol på den efterflg. 17 dag og skal scannes igen på 71 dagen imorgen - så vi krydser fingre for at følle stadig er der

Håber jeg fik det hele med, og tak til dem der deler ud af deres erfaringer !

Mvh. Nadja

Darcia ERDH

Venter føl efter Weltjunge/Akinos/Ragtime 6. Juli 2011

0
0
Svar på denne tråd

Jeg fik et råd
Forfatter: 
Dato:  10-10-2011 16:28

engang og det var; vent med at inseminere til nr. 2 god brunst - oftest efter 1. maj.

En anerkendt dyrlæge i reproduktion har sagt at når man skal have hoppen i fol gælder det om at have "is i maven" og vente; ikke begynde tidligt.

Jo flere gange der "rodes" i hoppen jo større risiko for den ikke bliver drægtig.

Personligt tror jeg også at det gør en forskel at hoppen så når at få noget af det friske forårsgræs og har mange timer med sol.

Jeg har kun fået 2 føl, men hos mig har det giver pote.

Pøj Pøj

Mvh Janni

Life without horses...

I dont think so !

0
0
Svar på denne tråd

avlshopper
Forfatter: 
Dato:  10-10-2011 17:13

Jeg synes også det er rart at vide om det er til at holde huld på hoppen når den går med sit føl, jeg har flere gange prøvet at fodre på marken om sommeren x antal gange dagligt, og det tager altså lidt af fornøjelsen og det betyder at man ofte skal vænne føllet fra tidligere end det muligvis er klar til.

Men ellers er det nogle rigtig gode retningslinier at gå efter når man skal købe avlshopper, dem ville jeg også rigtig gerne have haft da vi statede ud, men det havde vi ikke og så måtte vi lære på den dyre måde.

Jeg synes dog, når det så er sagt, at det kan være svært at få hoppen i fol det første år man har hende, spec. ældre hopper som har gået i en flok det samme sted i mange år. Det er for de fleste heste en stor stressfaktor at blive flyttet rundt på og så bliver en drægtighed ikke lettere at opnå.

Hanne

0
0
Svar på denne tråd

så vidt jeg kan følge med i krisen
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 18:59

forstår jeg slet ik i vil, har lyst eller råd til at avle, og specielt ik som nyopstartet, medmindre det er til at lave egen ridehest, for som alle taler om er markedet så mættet, at man jo nærmest forære afkom væk, samt folk afliver raske heste fordi de ik har plads derhjemme og kun kan sælge til slagtepris, hvilket de nærmest ik vil på grund af købeloven, hva jeres motivation for dette ;-)

er helt tabt sys da det lækkert nok for dem som ska have hest nu de får meget fine heste til penge normale mennesker kan være med på at betale, hvorpå førhen turde du dårlig behandle din hes,t som en hest i frygt for der skete den noget når man lige havde lagt hele sin opsparede formue på drømmehesten.

men det jo ik andet end en tilsætningsforretning efterhånden at avle man tjener jo ik men lægger kun selv til.

mvh steph

Kat 1 pony sælges

30.000

se stephaniehansen.minisite.dk

Mulan

Nu med Roxi Hattrick Horsebo og Late Night Shadow

0
0
Svar på denne tråd

hvad er det vi vil avle.....
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 19:11

nu har jeg hørt og set hvad der er blevet skrevet med hensyn til avl,herfra og til h..... jeg avler på DS hopper og det de leverer er ok og up too date, det er ikke alle der har råd til en RDH, MINDRE KAN OGSÅ GØRE DET - de føl jeg har fået siden 2005 er ik så ringe endda,

stald- kvisselkrog
0
0
Svar på denne tråd

6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 20:23

JLH - Synes faktisk det lyder meget fornuftigt med at vente, selvom flere også har anbefalet os at starte tidligt med vores "problemhoppe" allerede i marts, så ville jeg dælme være ked af at få føl allerede i februar - i mine øjne hører føl sommeren til

Bøggild - vil give dig ret i at det for enhver hest må være stressende at blive flyttet. Men lige i vores situation er der dukket info op omkring at hoppen er forsøgt ifolet MANGE gange uden held i 2009 og ligeledes mange gange i 2010 hvorefter hun kaster føllet tre mdr. før termin Info som hvis jeg var blevet dette oplyst, ville have betydet at hoppen ikke var ejet af mig i dag..

Steph85 - Vi vil gerne avle, fordi det er vores interesse og drøm, og fordi vi nyder at have hestene herhjemme og følge dem i opvækst. Vi har endvidere mulighed for både mht. plads og økonomi at beholde eventuelle afkom hvis de ikke kan sælges. Derudover vil jeg gerne lave min egen kommende ridehest, hvilket også er en del af drømmen. Vi havde til at starte med også kun bestemt os for en hoppe, men faldt så over en anden som virkede som et godt køb, og derfor købte vi hende.

Jeg kan sagtens forstå at avlere der måske har mange hopper stående vælger at skære ned, vi har selv forsøgt kun at finde gode hopper som har de kvaliteter vi ser som gode og ønskede, og jeg synes faktisk kun det er fornuftigt at så mange avlere vælger de dårligere hopper fra, og kun satser på de bedste.

Men som så mange andre, så avler vi ikke for pengenes skyld, men for fornøjelsens - så må det jo være en egen vurdering og man har penge til dette eller ej

Marianne24 - det er jo ikke sjældent at der kan komme et bedre afkom ud af en DS hoppe end en RDH I mine øjne skal man avle efter hvad man selv gerne vil have.

Mvh. Nadja

venter føl efter Weltjunge/Akinos/Ragtime 6. Juli 2011

0
0
Svar på denne tråd

Tja jeg håber
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 20:38

at dem du købte hoppen af får smæk

Men som sædvanligt slipper de uærlige nok afsted med deres svinestreger = penge på bankbogen.

Mvh Janni

Life without horses...

I dont think so !

0
0
Svar på denne tråd

JLH....
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 21:36

Jeg har efterflg. kunnet forstå på andre brugere herinde at det ikke er første gang sælger er uærlig i hestehandel - hvilket bare er super ærgeligt

Heldigvis har flere herinde været super søde til at hjælpe med gode råd om hvordan og hvorledes jeg måske kan få ophævet handlen, så det prøver vi på. Jeg er dog rigtig ærgelig over at det skulle gå så vidt, for vi er jo også blevet rigtigt glade for hesten

Mvh. Nadja

venter føl efter Weltjunge/Akinos/Ragtime 6. Juli 2011

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum... :-)
Forfatter: 
Dato:  12-10-2011 10:15

Jeg syntes nu slet slet ikke der er skrevet negativt (Renis svar) - tværtimod :-D

5 kg. MSM sælges for kun kr. 1100,-
Er i ubrudt emballage og kan holde til år 2014

4 STK. 145 CM. DÆKKENER SÆLGES BILLIGT se her!

Jannie

www.nokke.dk

Sammie · Wendy · Fiona · Zander

www.sydvillegaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-10-2011 11:52

nu er jeg en af dem der skippede ifoling sidste år og overvejer at forære/sælge min DS hoppe væk, og nøjes med min hanoveraner.

Som ny opstartede syntes jeg også det er en vigtig ting at gennemtænke hvad man har råd, tid og plads til.

Med eks 2 avlshopper, kan man i løbet af 4 år stå med 6-7 heste, hvis markedet ikke vender.

Vil man satse på at sælge inden 2 år eller når de er tilredet.

Kan man tilride selv eller skal man betale sig fra det.

Når det er sagt, syntes jeg også det er en vigtig faktor at kigge temperament på sin nye hoppe.

Er den sød af natur eller er den super velopdraget.

Kan den tåle IKKE at være i hænder hver dag.

Lyder måske dumt, men har oplevet 2 (1 vallak og 1 hoppe) som var ekstremt velopdragede, men slet ikke kunne tåle ikke at være i hænder mindst hver anden dag.

Det var godt nok rideheste, men helt sikkert er det også at hoppen slet ikke ville kunne egne sig som følhoppe

Ejendom sælges

DV og Palomino Heste sælges

Hoppemaver udlejes

hjælp til ridning og hygge af heste søges

http://www.stald-lgo.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider