Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hul i hækken? er min pige i fol?
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 20:31

Hej Ænder

Jeg er lidt oppe at køre, frustreret, og i vildrede på samme tid.

Sagen er den at min hoppe den seneste tid har vokset og vokset på maven- jeg troede først at det var fordi jeg ikke har haft så meget tid til at motionere hende, grundet gymnasiestart (og så måske lidt mange godbidder).
nu er jeg i midlertid blevet lidt i tvivl om det, for min mor bemærkede i går, at hun, når hun står lige ret op og ned, er tykkere på den ene side end den anden.

Hun stod i en anden stald sidste sommer, hvor der i nærheden var en hingst, hvis hegn ikke altid kunne holde den inde. Der er flere tegn, jeg kan se, der kunne pege hen imod at hun er i fol;

-Hun er meget udspilet om maven, men under hendes sædvanlige fedtlag (man er jo ikke fjordhest for ingenting) kan jeg når jeg kører hånden ned langs siden på hende, mærke hendes ribben!

- jeg kan ikke rigtig mindes at hun har været i brunst meget længe, men hun bliver ikke særlig sær når den tid er der, så jeg er knap så sikker dér.

-hun har været ekstremt sløv i en længere periode, og skal næsten bæres ud af stalden nogle gange

- hendes gjord passer stadig i de samme huller, kønt hun er så bred om maven længere bagude, at man kan se den på begge sider, når man står bag hende (bemærk, at hun er tykkere på den ene side)

-hun drikker mere end normalt

Pengepungen er lidt knap, så før vi forhaster os og ringer efter dr. dyr, ville jeg lige høre jeres kyndige mening.
Er min hoppe mon gravid?!

her er lidt billeder for eksempler, så I kan se:
www.hestegalleri.dk/ alb_vis.aspx?albumid=336620

Gør livet til en fest- rid fjordhest!

Du kommanderer med en vallak

Diskuterer med en hingst

Og spørger en hoppe om lov :)

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 21:05

....hvornår har hun gået sammen md en hingst?

For det bliver hun jo ligesom nødt til at have gjort

Hvis hun er i fol og man kan se det så er hun i hvert fald 5 mdr henne om ikke mere. Nok nærmere 7 mdr med den mave hun allerede viser.

Så de vil jo være engang i marts - april måned hvor hu er blevet ifolet

Umiddelbart kunne hun godt ligne en i fol, men lidt svært at bedømme ud fra billederne.

Mvh Nina Nielsen & Plethesten

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

http://rasmine.skysite.dk/

Super lækker springemne sælges eft. Crelido

0
0
Svar på denne tråd

hingst..
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 21:20

Hun har som skrevet stået i nærheden af en hingst, der ofte har været brudt ud. Avl har bestemt ikke været noget jeg har ønsket at gå ind i lige foreløbig, og hun er også en ældre dame, så det er ikke så hensigtsmæssigt.

Hvis hun er i fol er hun blevet bedækket/ hul-i-hækket før marts i år, hvor vi flyttede stald.

Uanset hvad bliver dr. Dyr riget op imorgen for hans mening. Jeg krydser fingre for at det bare er orm eller overvægt- overskuddet er bestemt ikke til føl lige nu, hverken økonomisk eller tidsmæssigt.

Gør livet til en fest- rid fjordhest!

Du kommanderer med en vallak

Diskuterer med en hingst

Og spørger en hoppe om lov :)

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2011 09:39

...er hun i fol er der jo ikke så meget at gøre ved det nu når hun er så langt henne

Et føl er nu ikke så krævende og koster altså ikke det vide at have i de 6 mdr til det kan vænnes fra.

Mvh Nina Nielsen & Plethesten

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

http://rasmine.skysite.dk/

Super lækker springemne sælges eft. Crelido

0
0
Svar på denne tråd

:) test hende
Forfatter: 
Dato:  01-10-2011 20:19

Du kan evt prøve en graviditetstesk som kan købes hos avlshoppen.dk det er ikke lige så dyrt som et dyrlægebesøg... ;)

Adlais Welsh Cobs
www.adlais.dk
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-10-2011 21:52

umiddelbart kan jeg ikke rigtigt se det, for har selv en drægtig fjordhest og hun har allerede lagt sig godt ud, så man skulle tro hun foler i morgen... (først om 4 mdr)... hun er ung og det er meget an på deres muskler mv om de viser det tidligt eller sent..

kunne være rart med et billede fra siden... :D

hvor bor du og har du fået fat i dr dyr og bestilt et besøg?

ellers vil jeg gerne komme forbi og kigge, som nogle af de andre nævner, så er det lidt nemmere at se in the real life.. :)

men vil så også sige at drægtighedsskanninger ikke er så voldsomt dyre.. min dyrlæge tager 350 kr på klinikken og 550 hvis der skal køres ud til hesten... det er jo vigtigt for dig at vide om hun er i fol, så hun kan få det rette foder.. det betyder meget for føllets velvære og netop hvis du skal sælge det, får du altså flere penge for et fint føl, end et der bare har stået ved mors side.. og din dame ser jo fin ud! sagt fra en gul ejer til en anden :P

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider