Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Zangersheide kårer klon
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 16:26
Indsat fra nyheden Zangersheide kårer klon:

Det belgiske avlsforbund Studbook Zangersheide afholdt sideløbende med VM for ungheste i den forgangne weekend, deres årlige hingstekåring.


Forbundet kårede 20 hingste, blandt andet den 3-årige Chellano Alpha Z. Chellano Alpha Z er en klon af den afdøde hingst Chellano Z (Holst. e. Contender/Cor de la Bryére/Capitol I) der i 2006 gik bort i en alder af blot 11 år.

Chellano Z var født af hoppen Fayence, en helsøster til den legendariske Corrado I og han leverede i sin relativt korte avlskarriere et stort antal af afkom der i dag konkurrer internationalt. I Danmark er sønnen Chellys Z kåret i Dansk Varmblod og var i 2009 fløjhingst i det springbetonede hold for 5-årige og ældre hingste.


Chellano Alpha Z er ikke den første avlsgodkendte klon i et europæisk sportshesteavlsforbund. Forud for ham gik klonen E. T. Cryozootech, en klon af Hugo Simons legendariske tophest. E.T. Cryozootech kåredes i 2009 af Zangersheide og kort efter af det engelske forbund AES (Anglo European Studbook). Hans første føl er allerede kommet til verden.


I kølvandet af kåringerne af disse hingste rejser mange nye spørgsmål sig for verdens hesteavlsforbund såvel som for de nationale rideforbund samt det internationale rideforbund FEI. Heste-Nettet.dk vil i den nærmeste fremtid berette nærmere om netop disse udfordringer og temaet kloning som helhed.


Zangersheide kårede ydermere den danskejede hingst Luganer (Hann. e. Landclassic/Ramiro's Son II/Langata Express XX). Luganer ejes og konkurreres i international sport af Rikke Haastrup Pedersen. Ekvipagen vandt bl.a. sølv ved dette års DM og har ved flere lejligheder repræsenteret Danmark på landsholdet ved forskellige nationsspringninger. Luganer er i forvejen kåret i DV og Hannover.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kåring af en Klon
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 18:09

Ja, hvad er Jeres holdning til dette ??


På sin vis har jeg det ok, hvis selve individet stadig kan opfylde de almindelig krav, man stiller til en kåring, og man begrænser klonning af heste til de få særdeles betydningsfulde hingste, som har betydet meget for avlen.


Jeg formoder nedarvningen fremover, sker ganske normalt



Annette


Kvalitets avl af springheste


Hoppeføl efter Cosmeo og Diarado sælges


Tre års Cassini I, ifol med Larimar sælges


www.erfa-vest.dk


www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spørg dumt?
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 20:42

Det kan godt være at jeg spørg dumt nu - jeg er ikke så meget inde i avl. Men hvordan kloner man de her hingste ? Jeg kommer sådan til at tænke på det der får eller ged eller hvad det nu var. Var den ikke klonet eller genssplejset? Eller hvad pokker det nu var man gjorde?

Jeg har lidt svært ved at tage stilling til det, da jeg intet aner om det. Så please inlighten me !!! :-D



\\ Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 samme holdning
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 22:34

som AnetteT herfra - synes det er ganske ok, at man kan bevare de rigtigt gode gener i avlen på denne måde.

Problemet er selvfølgelig, hvem der skal foretage udvælgelsen.

Mener da også, at der allerede findes en Quidam de Revel-klon?

Men med FEIs udmelding pt, så ser det jo lidt sort ud med stævnedeltagelse på int.plan.... eller disse afkom bliver sluset ud/ind i sporten under andre pas/afstamninger/ukendt afstamning!

Bliver ganske interessant, hvad der sker i fremtiden.

Jeg synes jo også at hoppeklon på f.eks. Poetin og Ratina Z har deres berettigelse :-)


hilsner

Sussie

Stutteri Følholm



Følholm avler Haflingere og Varmblod.

0
0
Svar på denne tråd
 
 der er udfordringer
Forfatter: 
Dato:  29-09-2011 08:55

og der er mange af dem.


Vi har foreløbet en udfordring som hedder at man ikke ved hvorfor klonerne ikke er magen til deres 'stamfader' quidam de revels klon har et forkert antal sokker. Paris-Texas, som klonen hedder, har to sokker bagpå og en på venstre for hvor quidam selv jo kun har en højre bag.

Hvis hestene var 100% genetisk ens så burde aftegn være ens. Dette tyder på at det betyder noget hvilke hopper de bruger som rugehopper. At der altså alligevel overføres noget arvemateriale fra hoppen. En teori er noget mitokondrie DNA, men det er ikke eftervist.

Nogle teorier går også på at miljøet i livmoderen kan påvirke hvordan generne udtrykkes, hvilket jo er mindst ligeså interessant.


Dette er interessant da man i så fald ikke kan vide om klonerne vil give det samme videre som deres stamfader. Og det sætter spørgsmål i gang om hvorvidt man kan bruge diverse belgierhopper som rugehopper for springheste.


Jeg synes som udgangspunkt det er en god måde at holde på gener som ellers ville være gået tabt. Men jeg tror aldrig vi kommer til at se et helt landshold af baloubet de rouet. Det kræver meget andet end en god hest. Ikke alle ryttere kan få det bedste frem i alle heste. Udvilkingen i sporten vil endvidere gøre at hestene går 'af mode' og ikke længere er den bedste model til sport på topplan. Det er jo en HELT anden type heste der dur til international springing idag end for 15 år siden.


et andet meget tydeligt eksempel på aftegn er 'Smart Little Lena' han fik 5 kloner, hvoraf 4 overlevede.

www.nature.com/nbt/journal/v24/n6/ fig_tab/nbt0606-605_F1.html


Hvis nogen har løsningen ligger der sikkert en nobelpris i biologi og venter.





Med venstre hånd
Line og Calano


GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste


Wenn Fliegen hinter fliegen Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach

0
0
Svar på denne tråd
 
 meget meget
Forfatter: 
Dato:  29-09-2011 09:28

interessant læsning :-)

Jeg synes at jeg på et tidspunkt har set, at nogen menete, at man kunne komme til at "beskadige" dna´et ved processen - og det derfor kunne give disse forskellige aftegn.... men så kan dna´et for evnerne jo sandsynligvis også "skride lidt".

Jeg mener da også, at klonerne skal bevise de samme evner hhv bestå de til tiden gældende krav for topavlsheste inden man bruger dem i avlen.

Findes der et sted på nettet, hvor man kan følge med i forskningen - altså uden at være dyrlæge eller forsker?


hilsner

Sussie

Stutteri Følholm



Følholm avler Haflingere og Varmblod.

0
0
Svar på denne tråd
 
 det er svært
Forfatter: 
Dato:  29-09-2011 09:32

fordi man jo skal have adgang til de forskellige tidsskrifter. Nature er et af de magasiner hvor man normalt kan læse og forstå artiklerne uden at være velbevandret inden for den slags faglitteratur. Men det koster jo penge at læse artiklerne derinde.


Ellers vil jeg tro at man kan læse noget på www.cryozootech.com/ index.php?m=accueil&d=accueil


men de er nok en lillesmule farvede af at det er dem der lever af det.


Jeg er jo ikke selv biolog og har således ikke den store indsigt i præcis hvor man skal kigge, men man kommer helt sikkert langt på google hvis man bruger et par timer på det.





Med venstre hånd
Line og Calano


GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste


Wenn Fliegen hinter fliegen Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach

0
0
Svar på denne tråd
 
 de har iøvrigt klonet poetin og ratina
Forfatter: 
Dato:  29-09-2011 09:55

der er lavet to magen til poetin og tre magen til ratina.


Hvis jeg havde råd ville jeg få klonet Grå.





Med venstre hånd
Line og Calano


GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste


Wenn Fliegen hinter fliegen Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach

0
0
Svar på denne tråd
 
 forskellige aftegn
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 23:02

Kloner har forskellige aftegn, men det betyder IKKE, at de har forskellige gener fra "originalen". Aftegn opstår ved, at et forstadie til de pigmentproducerende celler migrerer (bevæger sig) i fosteret. Hvis de ikke når helt ud i ben/hoved opstår et hvidt aftegn. Med andre ord, cellerne har en migrations defekt, der gør at de ikke opnår 100% dækning. Graden af denne "defekt" er genetisk bestemt - men nøjagtigt hvor langt og hvor hen cellerne når at sprede sig i det enkelte foster er en stokastisk (tilfældig) process. Der findes ikke gener som giver sok på xx cm på det og det ben osv. Denne migrations-defekt er i øvrigt den samme som medfører genetiske defekter i forbindelse med visse farver (f.eks. overo lethal white). De samme forstadie celler bliver nemlig til en hel del af nervesystemet - især den del ved tarmsystemet - og i kan nok regne ud at det er et problem, hvis de celler ikke når hele vejen ud i fosteret...


Mitochondire DNA kommer ALTID fra æg-cellen - dvs. den hoppe der har leveret æget (typisk ikke rugemoren). Mitochondire DNA udgør kun en meget lille del af hestens samlede DNA, men det skal ikke udlukkes, at "vigtige" gener er placeret her - med "vigtig" menes gener af betydning for "originalens" succes i sport osv. En klon vil derfor altid afvige fra originalen på dette punkt, men mindre man bliver kreativ og bruger ægceller fra samme hoppelinie som "originalen" (det finder næppe sted i virkeligheden). Men da mitochondire DNA altid kommer fra ægcellen, så vil en klonet hingst aldrig kunne videregive det til afkom. En klonet hingst vil avle som originalen. Med mindre der er gået kiks i hele kloningprocessen og der er sket mutationer undervejs - her er oddsene dog for at der aldrig var kommet en hest ud af det, hvis det var tilfældet. En klonet hoppe vil dog videregive mitochondrierne fra donor æg-cellen, men hvor stor en betydning de gener har på præstation tror jeg ikke der vides noget om endnu. Men måske noget af forklaringen på, hvorfor hopperlinien er så vigtig/betyder mere end hingsten, kan findes her?


Jeg vil tro at miljø forhold, startenede med miljøet i rugehoppen, har en enorm betydning for om en klon vil opnå de samme resultater i sport som originalen. Men avlsmæssigt, så vil en hingst give det samme videre - uanset om den ser lidt anderledes ud (=miljø faktorer).


Jeg er uddannet biokemi, og har læst hvad der findes af videnskabelige artikler om farvegenetik hos heste. Men derudover vil jeg ikke påstå at være ekspert...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alle kloner har faktisk
Forfatter: 
Dato:  01-10-2011 00:53

Genetisk bidrag fra TRE kilder: Ægdonor, donor (der leverer cellekernen) og fra rugemoderen. Det er lidt mere kompliceret end man ellers har troet.

Klonede kalve (der i starten kom ud som tre-firlinger) er heller ikke ens i aftegn, så formentlig betyder miljøet i børen (temperaturen kunne man forestille sig- og fostrenes blodomløb hermed) temmelig meget for aftegnenes udvikling.


(Der er en letforståelig gennemgang af det i fx "Darwins Watch" af Cohen, Stewart og Pratchett, der også gennemgår hvorfor en frø har flere gener end et menneske. :-) )


Faktisk er vores viden om fosterudvikling ikke særlig omfattende, vi ved *hvad* der sker, men hvorfor og hvordan er langtfra så godt belyst, som man kunne ønske sig.


Jeg synes lidt kloner er en "dead end", også er problemet med at klonede dyr får forskellige autoimmune-sygdomme langfra løst. Fåret Dolly led af gigt, og blev aflivet ret ung. Succésraten er heller ikke overbevisende, så det er også et spørgsmål om dyrevelfærd- er det et godt liv, hvis dyret får autoimmune sygdomme?


Hvis en hingst er så god, så må man vel satse og få den tappet, mens tid er. Hopper er en anden problematik, da en hoppe (formentlig) får langt færre efterkommere end en hingst.


(Mitochondrielt DNA nedarves matrilinært, og det har da ikke noget med rugemoderen at gøre?)



Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd
 
 kloning.
Forfatter: 
Dato:  04-10-2011 20:03

heste der er klonet samt afkom af klonede heste kan ikke deltage til internationale stævner. Derfor ser jeg ingen grund til at man kårer klonede heste eller laver dem for ingen af dem plus deres kommende afkom kan få lov til at være med hvor det er sjovest!


Bare min mening..



Mvh.

Louise Nielsen.








0
0
Svar på denne tråd
 
 Oplysning oplysning
Forfatter: 
Dato:  07-10-2011 14:00

Pernille: Det kan godt være du selv synes du spørger dumt, men du sætter fingeren på det allervigtiste problem: Folk ved ikke nok om det til at tage stilling!


Jeg er hverken for eller i mod teknikken, men jeg mener det er altafgørende at de menige medlemmer bliver klædt på til at bestemme om det er noget de ønsker eller ej.


Desværre er der en tendens til at der på nettet bliver delt ud af uvidenhed og selvopfundne teorier i rigelige mængder, så det kan være yderst svært at finde hoved og hale i. Det skal dog også nævns at der er fine saglige indlæg som f.eks. det fra Kojna ldit længere oppe på siden.


Ville ønske at de forskellige organisationer tog formidlingen til medlemmerne mere seriøst.


Vh Line

Civilingeniør i bioteknologi (kloner selv til "husbehov", men ikke til at dække mit "husdyrsbehov":-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 kloning
Forfatter: 
Dato:  09-10-2011 14:09

Jeg syntes at det er fantastisk at vi kan klone dyr men jeg syntes pt kun at denne videnskab skal bruges til dyrearter der er ved at uddø. Læste for et stykke tid siden at man er igang med at klone Mamutten. Dette er interessant men samtidig syntes jeg det er lidt foruroligende at man "leger" gud på denne måde.. Så selv om jeg godt kan se den videnskabelige fordel på at klone et dyr der er uddødt (som mamutten - IKKE tidl. topheste), er det stadig lidt mærkeligt og et område selv videnskabfolkene ikke ved så meget om endnu... Man kan jo bare håbe det ikke ender ud i Jurrasic Park for kan man klone en mammut kan man i teorien også via DNA fra en dinosaur..


Mvh.

Louise Nielsen.








0
0
Svar på denne tråd
 
 Mit svar har...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2011 14:18

... Totalt intet med noget som helst at gøre, men Louise, er nød til lige at indrømme du har gjort mig bange nu.. MEGET bange !!!


Hilsen hende der ikke håber på en fremtidig virkelighedsudgave Jurrasic Park !


"If we don't change our direction, we're likely to end up where we're headed." - Chinese saying

www.criollos.dk

- Danmarks eneste sted for criollointeresserede!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Man er ikke engang nær
Forfatter: 
Dato:  09-10-2011 14:36

På at klone Mammuter. Der er en forsker, der har sagt, at han vil kunnne klone en Mammut -om 2 år.


Eftersom kloning kræver rigtig mange dyr- og et antal elefanter, der skal hormonbehandles, så de kan levere æg- er man ikke en gang tæt på. Elefanter er drægtige i 2 år!


DE fleste nulevende elefanter er truede, lever ikke i fangenskab. Mammutens nærmeste slægtning er indiske elefanter, der er truede dyr.


Man har også forsøgt med huskattens forfader- Libysk Ørkenkat. Det eneste individ, der blev født døde. Moren (rugemor) var en huskat.


Man har prøvet med Sorte Næsehorn Den Nordlige, der døde en af hunnerne under narkosen. dEt er ikke lige så ligetil at bedøve store dyr.


Kloning er ikke noget, man bare gør- ihvertfald ikke med sjældne eller uddøde dyr.



Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mammut
Forfatter: 
Dato:  10-10-2011 00:14

Nu er det jo sådan at man har fundet en nedfrosset mammut med hud og hår og der blev sagt at dette gjorde, at man allerede nu forberedte en kloning da man reelt set har alt hvad man skal bruge. Ja, en elefant skulle bære fosteret og om 2 år er der jo nok en mammutunge i et lab. Omend ikke før dog uden vores viden. Ja jeg gætter på det sidste...


hehe Broomtail


Mvh.

Louise Nielsen.








0
0
Svar på denne tråd
 
 Billede
Forfatter: 
Dato:  10-10-2011 10:23

Er der nogen der kan linke til billede af den kårede klon?


Lever den op til sin "bror"?

Ja, hvad er den egentlig, sådan familiemæsiigt set?!?



Avl af typefulde welsh sec. A med prima temperament

Smuk 2 års hingst sælges

Hingsteføl sælges

Welsh-stutteri Cashella

0
0
Svar på denne tråd
 
 At klone en mammut
Forfatter: 
Dato:  10-10-2011 11:02

Kræver ikke under 100 hunelefanter, der kan kan lægges æg op i, formentlig er 1000 mere korrekt. Nu er indiske elefanter truede dyr, så vil man fravælge at 100-1000 hunddyr i en periode ikke avler fordi, de skal bruges til forsøg? Næppe!


Noget andet er, at en evt klonet mammut aldrig vil kunne lære normal "mammutadfærd", som de gjorde i et meget koldt klima. Et dyr- er ingen art, især ikke, når det ikke lærer naturlig adfærd OG kan udleve sine instinkter.


Problemet er ikke at skaffe genetisk materiale, men at have nok rugemødre. Det kan ikke engang lade sig gøre med truede dyr (Nordlig sort næsehorn, selv med en Sydlig mor. Eller med Libysk Ørkenkat, der endda formentlig er stamart til vore huskatte).


Husk nu: Der skal TRE individer til: Donor, Ægdonor og Rugemor.


Det er ligesom ikke gjort med en frossen mammut, et quaggaskind- eller en udstoppet Gejrfugl.

Eller en due og dronte-dna.


En levende fungerende organisme er meget langt fra kun dens DNA.



Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd
 
 kloning
Forfatter: 
Dato:  10-10-2011 12:22

HVIS det lykkedes at klone en mammut: Gad vide hvad de så vil gøre med den..... man ved jo ikke så meget om deres temperament osv...



Mvh.

Louise Nielsen.








0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider