Jeg har solgt iår, og jeg skal kjøpe iår. Men jeg har gjort meg endel tanker om markedet, og de kan jeg jo dele med dere! 
Markedet er nok ikke helt dødt, men det er uoverskuelig pt.
Sett utenfra med norske øyne virker det som "alle" har avlet føll på hoppene sine, uansett kvalitet på hoppen og tanker om hva føllet skal ha av kvalitet.
Dette ødelegger markedet for de seriøse avlerene, spesielt de som ennå ikke har fått seg et "navn".
De "kjente" med hester som går i sporten og blir sett får nok fortsatt solgt uten nevneverdige problemer sålenge kvaliteten er iorden.
Markedet bugner av hester og ponnier som i min verden skulle gått over i historien pga alder, skader eller andre uheldige omstendigheter.
Disse er ofte billige,mange blir lånt ut/gitt bort for eier enten ikke orker å slakte dyret eller vil skvise siste krone ut av det.
At de som kjøper/tar imot disse dyrene ikke tenker på at det koster like mye (ofte mer) å holde en billighest som en noe dyrere kvalitetshest resulterer ofte i at hesten kommer på markedet om og om igjen.
Og så er det alle de som nå må sette hestene tilsalgs fordi de ikke har økonomien til å beholde dem lenger.
Det har vært for billig(!) å holde hest i DK, så "alle" har hatt råd. Nå er det økonomisk nedtur, og mange har ikke råd lenger.
Når det gjelder føll og unghester av ponniraser vil det alltid være vanskelig å selge fordi ponniårene er så korte, og de med ambisjoner oftest kjøper dyr som er klare til å konkurere på.
De andre skal jo ha læremestere til sine barn, og da er hverken føll eller unghest det de skal ha.
Det samme gjelder vel litt for hester også, men der er det jo litt lettere med at rytteren ikke blir for gammel om h*n må vente på at dyret blir gammelt nok.
Men det er alikevel noen ting som gjør at det med føll ikke er lettest å selge (annet enn til stutterier og "bestillingsføll"), for det første at de bør få gå sammen med en flokk andre unge, skaderisikoen på unghester er større, og ikke minst er det vanskelig å forutse hvordan de vil utvikles frem til de kan settes igang.
Og det koster jo fortsatt for,smed, vaksinasjoner osv. selvom dyret ikke kan brukes ennå.
------------------------------------ -----------------------------
Så var det annonsene og markedsføringen da. 
Nå kan jeg kun snakke for meg selv, men jeg løper langt utenom annonser med blødene hjerter (som det vrimler av), annonser med allverdens krav til kjøper og spesifikke krav til oppstalling og forhold rundt dette, manglende eller feilaktige opplysninger, elendige bilder, og lite gjennomarbeidete annonser med masse skrivefeil og elendig grammatikk, lange romaner om hesten som gjerne begynner med "til daglig kaldt Musse".
Og alle feilprisete. Jeg gidder IKKE henvende meg på de som åpenbart har lagt opp til "avslag".Er en hest utenfor hva jeg vil handle for, eller priset for høyt i forhold til hva den er verd, går jeg videre.
Listen er lengre, men det er vel de vigtigste punktene.
Jeg ser aldri etter hest på DBA, Guloggratis eller HG. I Dk ser jeg primært på Ridehesten og Everhorse, samt kikker litt her på HN.
Jeg kikker også litt inne på de forskjellige avlsforbundene og stutterier jeg finner hjemmesider til. 
HN er vanskelig for der kan man finne et og annet interessant (for meg) innimellom, men det er så mange annonser som IKKE tiltaler meg, så de gode drukner i de dårlige.
Jeg tror at om man som selger først analyserer hva slags kjøpere man vil nå, prissetter dyret etter hva det reellt er verdt og lager en gjennomtenkt annonse som man setter inn der hvor den henvender seg til det rigtige segmentet av kjøpere, så får man solgt.
Iallefall om man har en hest uten skavanker og med kvalitet som tilvarer det den selges til!
Nå når jeg ikke å skrive mer (kunne ha fortsatt!
), ha en god dag!