Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

overbeskyttende hoppe
Forfatter: 
Dato:  17-05-2004 14:56
Lille følbøvs er bare så dejlig - og det synes hans mor også! Hun er så glad for ham at vi ikke må være med :-(
Jeg tror sådan set ikke det er fordi hun er utryg (i hvert fald ikke når det er mig) for hun kommer selv ind mens jeg er der og bliver også når jeg kommer. MEN hvis jeg henvender mig til følle bliver hun gal!
Ude på ridebanen går det meget godt når jeg trækker med hoppen og føllet så af sig sev kommer over på min side, men inde i stalden er hun ret slem.
Det er ikke fordi føllet ikke kan lide det - han syns det er dejligt, men jeg kan ikke få fat i ham og give ham grime på eller strigle ham uden fare for liv og lemmer - for hun mener det sku!
Er der nogen der kender til dette? - hun har aldrig gjort noget lignende så det er 100% knyttet til hendes beskyttelse af følle

VH
Julie
0
0
Svar på denne tråd

giv det lidt tid
Forfatter: 
Dato:  17-05-2004 16:48
Giv det lidt tid... Ud fra din præs må følle være fra den 12. maj? Dvs. 5 dage gammel...

Den første uges tid var min hoppe også meget beskyttende overfor sit føl...

Jeg satte mig ned i boksen og nussede med hoppen mens hun spiste sit hø. Det gjorde følle nysgerrig, og hoppen vænnede sig stille og roligt til at jeg bare blev der...

Det er jo deres naturlige instinkt at se os som rovdyr, og derfor skal beskytte de små, men hvis du giver dig tid, finder hun nok ud af at du er på hendes side...

Håber det lykkes :-)

mvh. Heidi, Hekla & High-Line

Stutteri High

0
0
Svar på denne tråd

Min hoppe
Forfatter: 
Dato:  17-05-2004 16:57
er også meget beskyttende omkring hendes føl...

Og hun er en gammel garvet avlshoppe!

Det er altid stort set umuligt at få lov til at se nærmere føllet de første mange dage og hun kommer ikke hen og skal nusses i samme omfang, som hun plejer, når hun har føl, så vi har ofte måttet vente til føllet når den alder, hvor den naturligt er nysgerrig nok til at søge hen til os.

Og det skal nok komme... Denne hoppes føl har aldrig været mere sky og tilbageholdende eller mindre kælne end føl efter de hopper, hvor vi har måttet røre føllet fra 1. time...

Bare rolig... Du skal nok få dig et tillidsfuldt føl alligevel :-)

Vent til føllet kommer til dig og hoppen giver den lov..

Men jeg kan da godt forstå, at du gerne vil nusse rundt på sådan en lille ny følle.. De er dejlige :-)

Held og lykke med både hoppe og føl :-)

MVH Tanja

Islænderhoppe søger rytter

Se hendes profil her :-)
0
0
Svar på denne tråd

Min hoppe er
Forfatter: 
Dato:  17-05-2004 17:43
også meget beskyttende...men jeg kan nu godt komme til føllet, hvis bare jeg også lige husker hende.

Der har været så mange for at se føllet, og der har hun været meget aggressiv og vendt sig så de ikke kunne komme til at se ham.

Men allerede nu 5 dage efter folingen er hun ikke nær så meget over ham på folden mere, og han må godt snakke med min ponyplag.

Tror bare du skal give det tid...og snakke meget med hoppen,og give nogle godbider når du går ind til hende, så tror jeg det kommer lidt efter lidt. ;-)

Med venlig hilsen
Anne-Mette
:-)

Nu med nye billeder
0
0
Svar på denne tråd

omvendt
Forfatter: 
Dato:  17-05-2004 22:13

Jeg har det lige omvendt, jeg må (ved ikke rigtigt med andre) godt komme ind i boksen og ude på folden og snakke, bare hun kan se føllet, men føllet, de ræser over på den anden side af moar hver gang den har rørt os, hvad enten den selv sætter mulen hen, eller jeg vil klø den på måsen...
Det er lige så det skærer en i hjertet, men nu har jeg besluttet at ignorere den lidt, og bare nusse om mor, mon ikke den så en dag bider mig i måsen eller noget...

-Ariann og Look Alike
0
0
Svar på denne tråd

Beskyttende
Forfatter: 
Dato:  17-05-2004 23:02
Nogle hopper er mere beskyttende den første tid efter folingen.

De kredser også hele tiden rundt om føllet og kan finde på at sparke ud efter andre heste i starten hvis de er på fold sammen.

Det ses også at en af to drægtige foldkammerater der ellers er rigtig gode venner, pludselig ikke kan tåle synet af hinanden, lige efter de har folet.
Det går også over igen efter nogen tid.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Nu går det bedre
Forfatter: 
Dato:  19-05-2004 14:46
det var rart at høre at det er normalt..
man bliver bare helt elektrisk når man har sådan en lille en stående og moar bare er kropumulig.
Det går heldigvis rigtig godt nu - følle er helt vildt kælen, og han skal nok selv bestemme hvem han vil kæle med (om moar kan lide det eller ej)!

Held og lykke med jeres hypper store som små
VH
Julie
0
0
Svar på denne tråd

Min hoppe
Forfatter: 
Dato:  19-05-2004 15:33
Milano som ellers er det sødeste og kærligste i hele verden, forsøgte at overfalde når jeg ville i nærheden af følle den først uges tid :-). Det går over ligeså snart hun finder ud af, at du ikke kommer for, at tage følle fra hende.

Venlig hilsen Tine :-) - it's never personal!

"So sue me- everyone else is"

Jeg fandt mine katte HER
0
0
Svar på denne tråd

Vores hoppe
Forfatter: 
Dato:  19-05-2004 19:53
kan også være ret mopset de første dage efter folingen, dog mest over for andre end os. Tilgengæld har alle hendes føl været utrolig tillidsfulde, og er kommet løbende imod os ude på marken. Selv de første dage er de meget nemme at få fat i. Men det er åbenbart meget forskelligt og afhænger også en del af hoppen.

;-) Bianca
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider