Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Følbaby! - hvad farve?
Forfatter: 
Dato:  14-05-2004 15:02
Så blev det endelig min hoppes tur til at fole.
Det dejligste store hingsteføl har jeg fået!
Han blev født 12 maj om aftenen - og det er sjovt nok samme dag som min ponyvallak.
Der var desværre lidt småproblemer så det blev over midnat før vi kunne komme i seng -nu går det heldigvis strålende (7 9 13)!

Så er det jeg bliver spurgt hvad farve han bliver, men jeg tør ikke svare for jeg er ikke helt sikker og derfor vil jeg lige høre hvad i tror (for jeg ved der er nogen herinde der er gode til den slags)..
Der ligger et billede af ham på min præs. - I må meget gerne sætte det herind hvis i kan!
Umiddelbart ville jeg sige han bliver rød, men nu kan i jo se hvad i kan få ud af de her oplysninger:
Mor er brun. Mormor er efter en sort hingst (frieser).
Far er sort og kan findes på nettet hvis det er nogen hjælp. Han hedder Ruska mr. Geoffrey og er Welsh sec. D. Han har før lavet nogle meget specielle karamelfarvede føl med en sortbrun hoppe.
Følle har lys man, benene er sorte under det lyse og halen er flere farver.
0
0
Svar på denne tråd

Her er billedet...
Forfatter: 
Dato:  14-05-2004 15:15

Tillykke med det dejlige føl. Han er godt nok lækker.

Mit bud går på at han bliver rød.

** Trine **

Elsk mig mest når jeg fortjener det mindst, for det er der jeg har mest brug for det...!
0
0
Svar på denne tråd

farve ...
Forfatter: 
Dato:  14-05-2004 15:51
Nøj for en lille søddert :P!

Nå, farve, hrm ... ! Umiddelbare bud er også rød, men hvis han har sorte hår under det lyse på benene ... så bliver han i hvert fald ikke rød!! Halen er også forkert nuance til at blive rød ... den er for mørk.

Så det bliver nok en brun, hvilket også er forholdsvis sandsynligt! Det sorte gen har han i så fald fra enten far eller mor (75% chance for sort grundfarve), og det brune vil han i givet fald have fra moderen (50% chance). Hvorvidt hans forældre i det hele taget er bærere af rødt gen vides ikke (ikke udfra de informationer du har skrevet).

De karamelfarvede heste faderen har givet på den sortbrune hoppe kan meget vel have været smoky black (eller på dansk: gyldensort), det kræver et palominogen (egtl: cremegen). En sortbrun hest kan godt være bærer af det gen, men det kan en helt sort faktisk også. Det sker ikke så tit, men det kan ske. Mit bud er, at det gen er kommet fra hoppen i sin tid.

Mit bud er altså, mht. dit føl, at det enten bliver brunt eller sort. (har set et rødfødt føl blive sort, men det sker yderst sjældent!!).

Ismulevrinsk Susan

Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det :-D!

0
0
Svar på denne tråd

Farve...
Forfatter: 
Dato:  14-05-2004 18:26
Man plejer at sige at man kan se deres farve rundt om øjnene, eller det er i hvert fald det sted du kan se det først når han begynder at skifte pæls....

Mit bud lige nu..... hmm..... måske rød.....
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  15-05-2004 08:05
Nu kan jeg da begrunde hvorfor jeg siger som jeg gør når jeg bliver spurgt!
Men manen er jo lys - kan den godt ligepludselig skifte farve?

VH
Julie
0
0
Svar på denne tråd

Manens farve
Forfatter: 
Dato:  15-05-2004 10:25
Hejsa!

Vil bestemt mene den bliver rød. Manen skifter ikke farve, ligesom halen ofte gør.

Tillykke, cute baby!

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

Pigeon er født rød
Forfatter: 
Dato:  15-05-2004 15:01
med rød man og hale... det kan være svært at se på billederne med jeg prøver lige alligevel :-)

2 dage :-)

2 år :-)

5 år :-)

Mette Mejer
Vælg rigtigt første gang -Vælg NF
STALD ANNERUP
NEW FOREST
REGION 1

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-05-2004 20:26
Skifter manen ikke farve? Nådada, der kan man bare se. Så er det da mærkeligt at lille Starlight er født med ræverød man, og det, der vokser ud er kridhvidt (hun er palomino). 8-)

Jeg vil måske nok tro, ligesom Toppuristen, at han bliver brun, pga. halefarven. Jeg har hørt om en del heste, der er født røde m. rød man og hale og bliver brune - men aldrig en rød m. sort hale eller man, der er blevet rød. :)

Men det er rigtig svært at sige hos sådan et føl - du må vel bare vente og se, der går nok ikke længe inden du kan se hvilken farve der vokser ud under "følmanen".

*I am bored out of my pocket!* © VKH
Klik: Ibriiz Arabians! Opd.!

0
0
Svar på denne tråd

Palomino/skimler
Forfatter: 
Dato:  17-05-2004 09:13
Hejsa!

Jeg skal gerne medgive at jeg i "mine betragtninger" ikke medtog palominoer/skimler/buckskin m.m....men kun ganske almindelige "standardfarver"!

Og jeg har aldrig set en født rød hest (rød man) blive andet end rød. Jeg taler ikke om den blir' lysere eller mørkere, for det bliver den naturligvis.

Men jeg ved måske ikke nok om det??

Måske "Snakke" vil holde os opdateret? Og sætte et billede ind igen om en måneds tid?

Er stadig sikker...i al min uvidenhed...at den bliver rød, men om det er alm, rød eller svedfuks er svært at sige!

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

rødt føl... senere brun
Forfatter: 
Dato:  17-05-2004 12:46
Da jeg købte min hest som 3 års, stod der at hun var rød i papirene. Jeg har set billeder af hende som føl og hun havde også en meget lys/ rød farve man og hale.

I dag er hun altså brun (lys brun) med sort man og hale.. og da jeg var til kåring med hende blev hendes brændemærke da også tjekket godt efter, da de jo forventede en rød hest.

Sådan ser hun ud i dag (2002)

MVH Nanna
0
0
Svar på denne tråd

Farve på føl.
Forfatter: 
Dato:  18-05-2004 13:05
Hej.
Jeg har læret af en der er avler og hun siger at men kan se det på den ring de har om øjne. Hvis den er plettet så bliver skimmel, hvis den er sort bliver den sort/brun og hvis den er brun eller rød bliver den rød.
Jeg har selv brugt det på min lille føl og den bliv den farve den havde om øjne.
Jeg håber du kan bruge det til noget.
Hilsen Mia. :-D
0
0
Svar på denne tråd

forresten ...
Forfatter: 
Dato:  19-05-2004 20:13
Kom da lige til at tænke på ... du kan tjekke det på følles hudfarve! En rød hest har grå hud (nærmest cementgrå, men ikke den lyse og ikke den mørke farve - sådan midt imellem), mens en sort eller brun hest har næsten helt sort hudfarve.

Jeg vil stadig sige at den bliver brun (evt. sort, men det er ret usandsynligt). Du siger, at den har sorte hår under det lyse på benene ... en rød hest har ikke sorte hår ned ad benene (eller noget andet sted på kroppen for den sags skyld), den har røde og lyse hår. (Hvad det er tilfældet med en sooty ved jeg ikke ... eh, Potteskår? Ved du, hvilken farve en sooty har når den bliver født?).

Jeg vil stadig sige brun. Halen er mørk, følle har sorte hår ned ad benene, og næseborene ser mig meget mørke ud (= sort hud).

Men ... som andre har nævnt, så ville det være rigtig dejligt med en opdatering hen ad vejen, så jeg håber også, at vi får nogle flere billeder af følle at se, så vi kan følge med i farven :D!

Ismulevrinsk Susan

@Mette Meyer: Pigeon er godtnok rigtig flot (Y)!

Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det :-D!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider