Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Tvillinge historier søges...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 16:24

Jeg skal være ærligt at indrømme at jeg aldrig tidligere har haft hestetvillinger tæt på livet, men nu er det sket.

Den ene af belgierhopperne fik tvillinger mens vi var på Roskilde Dyrskue. Et hoppeføl af næsten normal størrelse og et hingsteføl der var halv størrelse af hoppeføllet. Vi var noget skeptiske, men det har haft godt mod på livet og været friske fra starten.

Nu er de en måned, og vi er begyndt at tro på at de begge klare den, trods det sjældent sker for belgierhestene når de er tvillinger.

Vi vil meget gerne hører om jeres tvillingehistorier, gode som dårlige og dele jeres erfaring omkring vækst, udvikling m.m.

Og så kan i da lige se et par billeder af føllene:

Hingsteføllet og mor Freja...

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

Findus B - Top of Class - Urprinz

0
0
Svar på denne tråd

desværre..
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 16:47

.. ingen erfaring med tvillinger, men jeg blev nød til at skrive

- Hold op hvor ser de skønne ud, dejligt at se og høre når det går godt. Held og lykke med dem fremover også :)

Mvh.

Rosita Larsen

Afkom 2011, sort hingsteføl født 2/5-11 e. Aston Martin / Hohenstein, Virage de la Vie.

Afkom 2010, sort hingsteføl født 4/4-10 e. Prinz K3 / Hohenstein, Vainqueur de la Vie.

0
0
Svar på denne tråd

iihhhh
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 16:59

heller ingen erfaring, men de er bare skønne tillykke med dem og hvor er det dejligt at høre at begge har det godt ;0)

Hilsen Mig

Libra-Design.Dk

Hvis du selv vil udsmykke dine Trenser.

HiPro.Dk

Kvalitets Hestefoder.

A1link.DK

Overvågning.

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 17:09

NÅÅÅÅHHHH Hvor er de skønne Gitte:-D Mange gange tillykke med dem:-) Det er da super godt gået af Mor:-)

Hilsner fra Mette

Oldenborg hoppeføl e. Urfürst af Hvarre

Tjek www.jokkesminde.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hej Gitte
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 17:13

Hej

Jeg så at Arne sørensen har fået oldenborg tvillinger

2 sorte hoppeføl

du kan se dem på hans hjemmeside

VH Tine

www.stutterietkirsebaergaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 17:42

hvor er de fine, og hvor er han lille.

Turban Stud har faaet tvillinger for nogle aar siden de overlevede fint begge to og er nu voksne heste.

Little Arabians

Passion for Polish

http://www.littlearabians.com

0
0
Svar på denne tråd

fine tvillinger
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 18:38

de er :)....

2 dejlige oldenborg heste sælges til rette købere - http://www.staldmiller.dk/991826

0
0
Svar på denne tråd

har ingen
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 18:46

egne erfaringer, har dog fået at vide at det er arveligt og at man derfor ikke bør avle på heste der er født tvilinger. (da det jo ikke lige frem er ønsket at få tvillinger)

Men de ser super fit for fight ud.. tillykke med dem..

Pura Raza Española

http://www.staldrohan.com

LÆS MED PÅ BLOGGEN

Foderplaner laves mod bestilling. se hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

Tvillingeføl
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 19:11

Hej

Der er en artikel i den seneste udgave af ridehesten, om en hoppe der fik tvillinger og efterfølgende døde.

Da hoppen står i nærheden af os, blev vi kontaktet om vi havde en ammehoppe, og vi havde en knabstrupper hoppe, som havde mistet sit føl 5 dage før. Vi vidste hoppen var meget glad for føl, men det var alligevel en sats at sætte den sammen med et andet føl, og vi var også lidt skeptiske om den stadig havde mælk nok.

Men hoppen tog straks føllet til sig og føllet fik hoppen pattet op igen. Manden valgte så at finde endnu en hoppe til det andet føl, da vi ikke regnede med, at vores hoppe havde mælk nok til 2 føl.

Så i dag har begge føl fået 2 nye mødre, og lever i bedste velgående.

Men har så gået og tænkt på hvad påvirker mest, genetisk arv eller social arv. Tiden vil jo vise hvad føllet har arvet af sin rigtige mor, og hvad den "arver" ved sin plejemor...

Se vores knabstrupper ponyer på www.knabpony.dk eller knabstrupper heste på www.sartor.dk

0
0
Svar på denne tråd

ang. arv
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 19:56

Så er der ikke den store farer, for hingsteføl bliver i forvejen slagtet og med mindre hoppen udvikler sig helt normalt skal hun også slagtes - dog først når de er 1½ år.

Vi mangler ikke avlshopper pt. og som andre siger er det absolut hos os heller ikke velset at have fået tvillinger.

Tak for de mange søde ord - nu der er her så er de da meget skønne.

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

0
0
Svar på denne tråd

er de avlet
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 19:58

til slagtning????

2 dejlige oldenborg heste sælges til rette købere - http://www.staldmiller.dk/991826

0
0
Svar på denne tråd

nej men....
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 20:11

Hingsteføl der bliver solgt når de er et års tid får lov at leve, men ellers bliver de slagtet. Foreningen er lille og der er ikke kunder til hingstene.

Som avlsmateriale er de uinteressante idet der er 5 hingste på sjælland, og de kan knap nok få hopper nok.

Vi importere hingste fra Holland og Belgien for at forbedre gangen og få blodfornyelse.

Nogen kasterere dem og sælger dem hvis de kan, men det er der slet ikke økonomi i.

Man skal jo have i baghovedet at en belgierhest ofte koster mellem 8.000-20.000 kr og derfor må man begrænse sine udgifter hvis man skal have råd til at holde dem i avlen.

De lever et godt og sundt liv og så ender de i vores egen fryser. Jeg må indrømme at jeg i dag spiser hestekød med god samvittighed efter at have fulgt dem fra fødsel til slagtning og set hvor godt de har det.

Nogen finder det markabert, men vi spiser også gårdens køer og grise og høns og jeg har siden jeg lærte min svigerfamilie at kende fået et meget realistisk forhold til fra jord til bord princippet. Så for os er det blevet meget naturligt.

Så når der er kunder til hingstene så bliver de solgt og ellers tager vi ansvar for deres videre færd og sikre dem et godt men kort liv.

Hopperne bliver kåret og kommer i avlen, nogen hos os og andre sælges. Indfrier de ikke vores forventninger eller udvikler sig ordentligt så kommer også de i fryser - vi kunne aldrig sælge til en hestehandler.

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

0
0
Svar på denne tråd

Det må jeg dælme
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 21:21

sige gitte.. Det er da en melding der er til at forstå.. Respekt for det.. (lad for guds skyld være med at skrive det op opslag og billeder, så bliver der et værre ramaskrig!!)

Pura Raza Española

http://www.staldrohan.com

LÆS MED PÅ BLOGGEN

Foderplaner laves mod bestilling. se hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 21:22

Min hoppe er tvilling, vi havde hendes bror stående indtil de var godt 2 år, så blev han solgt.

Her er de ca. 1 år

Og som 2 mdr. Begge lidt under middel af størrelse som føl, men veludviklede og lige store. Hingstebassen måtte lige ha lidt hjælp til at finde mælkebaren.

Hingstebassen går som ridehest, han er helt alm. i rammer og ca. 165 cm i stg.

Min hoppe hr fået en kåringsbeskrivelse der lyder... "Ubetydelig, men harmonisk hoppe..." Hun er kun 160 og som 3 års lidt knap i rammerne. Hun har dog lagt sig ud og er nok vokset et par cm.

Hun har en enkelt gang været konstateret drægtig med tvillinger, men ellers altid kun et føl. Det lykkedes dog først at få hende drægtig som 4 års, dyrlægen mente ikke hendes livmoder var moden nok, men efterfølgende er det heller ikke lykkedes med samme hingst.

Vi har ikke hørt noget om arvelighed af tvillinger, det er der hverken nogen dyrlæger eller hingstestationer der har snakket om.

Lille hus sælges, se præsentation.

Nu med Sunny Boy hingsteføl

Sød pony sælges

www.hestegalleri.dk/ mar_vis.aspx?MarID=588350

0
0
Svar på denne tråd

Dejligt
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 22:54

Med en tvillinghistorie...

Jeg har tidl. meldt det ud under andre foraer og er vant til at hører skriget.

Men ikke desto mindre er det jo virkeligheden og ingen dyr lider.

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

0
0
Svar på denne tråd

nu skreg
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 23:55

jeg ikke Gitte ;), men lige som du skrev det, lød det bare i mine øre, at de var avlet til slagtning.

Men det er jo lidt den filosofi, Niels Haugaard har; han sagde engang i et Tv-program, at hvis man som avler ikke kunne sige farvel hjemme i stalddøren, hvis man eks. havde en hest fejlede alt muligt, så burde man ikke være avler.

Og manden har jo ret ;), der er nemlig mange heste som ryger videre i systemmet, fordi man som avler/hesteavler forsøger at tjene penge på dem. - det er et ømfindigt emne, men det er desværre sådan det er mange gange det er.

Det kan jeg huske fra de år, jeg hjalp ved en hestehandler, der så mange heste som div. skader.

Kan huske en 4 års vallak der var kommet ind. Fin afstamning osv, men hestehandleren havde ikke set at den var skæv i krydset.

Vedkommen havde godt nok lagt mærke til at den gik lidt underligt.

Indtil jeg en dag jeg sagde det, da jeg skulle prøve den.

- jeg nægtede ganske enkelt at ride på den, for da den tog sine første skridtbevægelser kunne jeg mærke at den gik skævt.

Og da hestehandleren gik videre med det til avleren, så blev denne meget sur og sagde det kendte avlerne intet til. Og tog den hjem igen. Hvad der senere skete med den, aner jeg ikke.

0
0
Svar på denne tråd

Ææævvvv
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 06:20

Hvorfor har jeg ikke sådan et sæt dejlige følbasser gående nu.

Min hoppe var sat til 16/6 og var scannet drægtig efter 16 dage sidste år men kastede desværre tvillinger her tidligt i foråret.

De så ellers fine ud, men den ene var som du beskriver noget mindre end den anden.

Hun var ikke usædvanligt stor men jeg syntes "føllet" havde sparket lidt mindre hen over vinteren end normalt. Men det er jo nogen gange som man er heldig til at opdage.

Knæk og bræk med dine dejlige hestebørn.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Lejlighedsvis gode Quarter Horses til salg.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

Ingen erfaring
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 09:47

Men vil da gerne lige sige stort tillykke og hvor er det dejligt at se de trives, held og lykke med dem i fremtiden.

Hilsen Anja

0
0
Svar på denne tråd

Avl på tvillinger
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 09:59

Man kan sagtens avle på tvillinger, og de avler fuldt så godt som de ville have gjort selvom de ikke havde været tvillinger.

Top-hingsten Gribaldi's mor var fx tvilling, en lille gnalling på kun 154 i stang.

Men jeg er da vokset op på landet, og det er ganske naturligt at den overskydende produktion ender i fryseren.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 10:49

Arvelighed eller ej. Nogen hopper må bære anlæg for tvillingedrægtigheder. Vi har for eksempel p.t. en hannoveranerhoppe, der kastede tvillinger i januar ca 8 uger før termin. Samme hoppe blev efterfølgende drægtig igen med tvillinger, som hun først resorberede begge fostre af, og senere blev hun atter drægtig med tvillinger, flot foster - 1 i hvert horn, hvor af vi nu har fået klemt den ene, også krydser vi ellers fingre for at alt går vel. Men sådan en hoppe, som vi nu fremtidigt vil forvente tvillingedrægtighed på nærmest som en regel, vil næppe få mange år i avlen. Og vi afhænder altså heller ikke ældre hopper eller i det hele taget dyr, hvis ikke vi er absolut sikre på at de dels får et godt liv og dels at det vitterligt også er værdigt for dem.

Jeg bryder mig bestemt ikke om tanken om at aflive/slagte dyr, men jeg har efterhånden lært, at det nogen gange er langt bedre end andre løsninger. For mig er det lidt endt i at holde nok af mine dyr til at give en værdig afslutning.

Mvh

Tina

www.linnerup-skovgaard.dk

DVH 571 Lionell på Linnerup Skovgaard

Cremello varmblodshingst af super afstamning og røntgengruppe 1 til rådighed fra 2011.

0
0
Svar på denne tråd

Fuldblod
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 10:59

Jeg arbejdede på et tidspunkt på et fuldblodsstutteri. Dyrlægen på stedet fortalte at 30-40% af ægløsningerne hos fuldblodshopperne var dobbelte.

Det blev delvis kompenseret af at fuldblodshingste oftest har en ringe sædkvalitet.

Men brugt i varmblodsavlen vil det give rigtigt mange tvillingedrægtigheder.

0
0
Svar på denne tråd

hvor er de skønne
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 11:08

Der må vel være samme arveligehed hos heste som hos mennesker - hvis moderen er tveægget tvilling så går denne arvelighed for dobblet ægløsning ofte videre og evt pige vil netop have øget sandsynlighed for tveægget tvillinger.

Men skønne er de og hatten af for at tage ansvaret for de dyr man har (selv om det er svært lige at se dem som bøffer nu) - hellere en glad bøf end en "burbøf" :)

Spalding dressur sadel sælges

NY PRIS!!

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ikke tidligere
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 11:19

Nu er det en gammel hoppestamme vi har, og aldrig tidligere har der været tvillinger.

Kan det skyldes hingsten?

Det med at fuldblodhestene ofte laver tvillinger har jeg også hørt fra min dyrlæge der avler fuldblod, men det er ikke noget der hidtil har været i vores hoppestamme. Jeg er dog bekendt med andre belgieravlere der har haft tvillinger, her er de dog døde inden for de første 14 dage.

som sagt tidligere tror jeg at hoppens udvikling spiller en stor rolle for hvordan hendes fremtid ser ud. Bliver hun lille og klejn tror jeg ikke det er en hoppe vi vil sætte i avlen, men lad os nu se hvordan hun udvikler sig.

Hingsten er som alle andre hingsteføl til salg og ellers ender han som de andre. Det er det mest naturlige for os.

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

0
0
Svar på denne tråd

tillykke
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 11:25

Gitte: tillykke I fik to levedygtige føl ud af det. som kan gå at hygge sig med mor. jeg har det fint med at vores heste ender i fryseren, bare vi har behandlet dem godt i livet og givet dem en hurtig død.

To af mine hopper laver næsten altid to eller tre æg.

har fået tvillinger en gang, hvor de blev overset på 16 dagen. Her blev den ene en fin men lille hest.

DEn anden hoppe har to gange fået klemt med succes.

Jeg tør defor ikke andet end få mine hopper scannet, da jeg ikke vil have tvillinger. Risikoen er for stor og afkommene ofte for små.

Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Arvelighed - myter og fakta!
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 11:42

Undskyld, men jeg er nød til at kommentere, for der bliver overfor skrevet lidt noget vrøvl om tvillinger og arvelighed, som jeg gerne vil forsøge at belyse.

Myte 1:

Det er lidt noget vrøvl at skrive at der er arvelighed for tvillinger, blot fordi en hoppe har fået tvillinger flere på hinanden følgene gange.

For at tale om arvelighed skal det jo gå fra generation til generation og er hermed koblet til genetikken, hilket der ikke er nogen som helst videnskabeligt grundlag der indikerer (bortset fra generel frugtbarhed)

Derimod forholder det sig således, at der faktisk er en meget høj grad af tvillingedrægtigheder ved almindelige drægtighedsforløb (over 10%), idet mange hopper dobbeltovulerer (har dobbelt ægløsning). Det opdages blot sjældent af avleren. Som oftest sker der det, at tvillingen går til grunde i de tidlige fosterstadier, enten ved reobservation eller ved at danne et stenfoster. Derimod er der ikke mange hopper der reelt evner at bære tvillinger til fuld termin, deraf også sjældenheden heraf, samt den store sandsynlighed for abort. Heste er simpelhen ikke fra naturen skabt til at føde tvillinger, og der sker typisk det, at næringstilførslen til den ene tvillinge under drætighedsforløbet afskæres, hvorved den dør, og når den ene dør, igangsættes oftest folingen, af hensynet til hoppen, og den kaster dem begge før tid. Det skyldes således alene den enkelte hoppes tendens til at dobbeltouvulere, kombineret med dens evne/kapacitet til at bære tvillinger til fuld termin, at der er nogle hopper, for hvem tvillinger forekommer hyppigere. Endvidere er det ofte tegn på stor frugtbarhed.

Da det imidlertid ofte går galt med tvillinger, er de derfor ikke ønskede, ligesom de jo skal konkurrere om næringstilførsel og væksten i fosterstadiet og derfor ofte bliver lidt mere klejne, når de bliver født. Desuden er der ofte større udgifter til scaning, afklemning m.m. når man avler på hopper der har tendensen, men dette er alene et omkostningsspørgsmål kombineret med en risikovurdering.

Myte II

Tvillinger bør der ikke avles videre på.

Som Charlotte skriver, er der ingen problemer med at avle på tvillinger. De er genetisk fuldtændig lige så gode som hvis de havde været for sig selv. Selvfølgelig kan det ikke udelukkes, at såfremt de er lidt mere skravlede selv eller har lidt under næringsmæssige mangler, at de ikke kan udvikle og opfostre så godt som hvis de havde været'normale', men dette findes der heller ikke videnskabeligt belæg for. Derimod er det normalt opfattelsen, at føl under alle omstændigheder tager det de skal bruge under fostervæksten, og at det som regel er hoppen der så undværer. Men tilføres (tvillinge)hoppen den næring den skal ha og er den ellers sund og rask, vil der ikke være forskel.

Tvillinger har de samme arvelige egenskaber som hvis de ikke havde været tvilling, og stjerneeksemplet er jo netop Gribaldis mor (Gondola- tror jeg hun hed). Man ser her også at selvom hoppen var klejn har hun formentlig haft arvelighed for størrelse alligevel, da Gribaldi jo blev en anseelig størrelse.

Desuden kan tvillinger være særdeles velfungerende. Jeg har selv en ældre hoppe med tendens til dobbeltouvulring og hun bliver ofte drægtig med tvillinger. Hun har selv født levende tvillinger, som er lige store og velfungerende og faktisk har fået meget fine beskrivelser, men jeg får hende normalt grundigt scannet, så den ene tvilling kan identificeres og klemmes af, hvis det er.

Så budskabet herfra er:

• at man blot skal være mere påpasselig for at undgå tvillinger når man har en hoppe der har tendensen hertil. Til gengæld er disse hopper meget ofte frugtbare og kommer let i fol. Brug derfor flittigt regelmæssige scanninger i løbet af de første 40 dage af drægtigheden og evt. afklemning hvis der findes en tvilling
  • At der umiddelbart ikke er noget til hinder i at bruge tvillinger i den videre avl, idet det genetiske materiale ikke afhænger af om afkommet er enlig eller tvilling ved fødslen, men alene påvirkes af miljømæssige faktorer (som næringstilførsel), som kan have indflydelse på vækst og generel sundhedstilstand, men IKKE på genetikken.

Jeg håber I kan bruge dette til noget, og at jeg ikke har 'trådt nogen over tæerne'. I så fald var det ikke min hensigt, men derimod blot at aflive verserende myter, som ikke har hold i virkeligheden (videnskaben).

Mvh.

Tine

Avler af kvalitetsheste - trakehnere og varmblod

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 11:44

Vores hoppe var som sagt også lille og klein som 3 års til hendes kåring, målte 160 cm, men avler bestemt ikke sådan, hun har en 2 års stående hjemme som pt måler 170 cm, og nej faderen er ikke en giraf, men en helt alm 4 benet DV'er.

Så hvis hoppen har andre kvaliteter end en god kåringsbeskrivelse, ville jeg da forsøge at trække et føl og se om hun lever op til forventningerne.

Lille hus sælges, se præsentation.

Nu med Sunny Boy hingsteføl

Sød pony sælges

www.hestegalleri.dk/ mar_vis.aspx?MarID=588350

0
0
Svar på denne tråd

Tak Tine
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 11:49

For spændende læsning.

Det med den høje frugtbarhed passer rigtig godt på netop den hoppestamme som moderen er efter.

Nogen der ved om hingsten kan have anlæg for at lave tvillinger?

Umiddelbart er det vel hoppen der laver tvillinger, men netop faderen til disse tvillinger har lavet 5 føl på 3 hopper (scannet) hos en anden avler tidligere i år. Heldigvis blev de scannet og den ene hos begge hopper blev klemt.

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

0
0
Svar på denne tråd

Faderen
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 12:01

Umiddebart vil jeg tro at det er tilfælighed , såfremt hingsten har resulteret i tvillinger. Det kommer af dobbeltouvulering ho hoppen. Men han har så formentlig god sædkvalitet (mange sædceller og kan evt. holde sig længe, til æggene modner).

Overvej også om de hopper der står hos avleren er i familie med hinanden og har generel høj grad af frugtbarhed.

Dette kan givetvis forklare.

Avler af kvalitetsheste - trakehnere og varmblod

0
0
Svar på denne tråd

Dejlige føllebasser
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 15:55

Undskyld jeg sådan peger denne tråd i helt anden retning nu.

Men det er et meget spændende emne. Vi er "førstegangsforsøgende" og om en uge kommer dyrlægen ud og scanner for drægtighed. Hvilket vi håber på!.

Så vidt jeg husker, så var der på et eller andet tidspunkt en tråd om hvordan man som gammelt husråd kunne forudsige drægtighed eller om det blev et hoppe eller hingsteføl.

Det er bare teori, men det var noget med et strå eller noget man ligger over hestens..... var det bagpart eller mave.... og så skulle det dreje alt efter nogle bestemte kriterier. Noget med at det slog aldrig fejl hos "gamle bondemænd" og de kunne forudsige resultatet længe før moderne metoder blev taget i brug.

Kan bare huske debatten og syntes den var spændende. Vi er selvfølgelig super spændte på om hesten er i fol, men hvis man kunne lave en "forudsigelse" så kunne det være endnu sjovere.

Jeg håber I bærer over med mit indslag, måske kan nogle af jer herinde huske tråden og send linket.

0
0
Svar på denne tråd

De....
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 17:35

...ser da fine ud, men jeg forstår ikke, at man vil avle heste, hvis der ikke er nogen købere til dem?

Det er så normalt, det ved jeg bl.a. fra avlen af den jyske hest, at hingsteføl er et spildprodukt, som ofte bare slagtes. Jeg havde hest hos en avler i mange år, hvor hingsteføllene næsten alle gik samme vej.

Så usædvanligt er det næppe. Belgierne kan dog både bruges som køre, ride og handicapheste. Der er nok bare ikke penge i at lade dem gå tilstrækkeligt længe.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd

ikke til spilde
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 17:57

jeg ville ikke avle heste hvis de var et spildprodukt. Så ville jeg finde det meningsløst og tåbeligt.

Men man avler jo køer med det formål at spise dem og ikke mange tænker over når de spiser oksekød. Ligeledes spiser vi hestekød og det er ligeså naturligt for os som svinekød og oksekød - bortset fra at så mange heste slagter vi altså heller ikke. Der er oftest svine- og oksekød i vores fryser.

Heldigvis kan vi ofte bruge vores skønne dyr til andet end kødproduktion, men hver aften er der kød på bordet og det skal jo komme et sted fra.

I bund og grund tror jeg bare vi er mere bevidste om hvor kødet kommer fra end mange af dem der køber det i supermarkedet - idet vi selv har modtaget dyrene fra fødslen, passet dem og kørt dem til slagteren.

Vi elsker vores heste og passer rigtig godt på dem. Vi træner dem al det vi har tid og udstiller dem på skuer og til kåringer. Kunne vi sælge dem for en høj pris ville det være dejligt, men vi er bevidste om det ikke er muligt og ikke desto mindre er deres liv ligeså meget værd som rideheste til en million. Så vi tager ansvar for det levende væsen de nu engang er, og sikre dem et godt liv og en værdig død. For os er alle dyreliv lige meget værd - menneskene har blot betalt en højere pris for nogle dyr end andre, men det siger intet om livets værdi.

Tilbage til trådens oprindelse så er jeg glad for at lære så meget som muligt om tvillinger og hvorfor de kommer.

Jeg glæder mig over de gode historier og ser frem til at følge vores to små vidunder på tætteste hold.

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

0
0
Svar på denne tråd

Tvillinger.
Forfatter: 
Dato:  07-07-2011 13:59

I 2005 blev der født PRE-tvillinger, begge hopper.

De var begge sunde og raske.

Den ene blev ikke stor nok til blive kåret og blev derfor solgt.

I år har den anden, ligesom moderen, fået hver ET føl.

En hoppe og en hingst.

Mvh

Anne

Nu med Kåret PRE-hingst !

PRE-vallak på 3 år sælges !

Part tilbydes på PRE-hoppe på 13 år !

0
0
Svar på denne tråd

Pony-Oldenborg
Forfatter: 
Dato:  07-07-2011 19:59

Vi har også lidt tvillinge-erfaring...

Vores ene oldenborghoppe var scannet drægtig og vi ventede spændt på føl. Ca. en måned før termin løb mælken som en sindsyg i 2 dage men der kom intet føl. Vi ventede og til tiden kom der et lille bitte hoppeføl og en dødfødt tvilling. Dyrlægens teori var at tvillingen havde været død i ca en måned - altså da mælken løb men alligevel klarede hoppen resten af drægtigheden. Helt utroligt!

Copi af Myreby som føllet hedder er i dag 148 cm men ligner en "rigtig" oldenborg. Hun er kåret men kun med 5 da hun er så lille, hun burde være afvist til kåring men de synes hun var god så de kunne bære over med størrelsen. Hun er færdigmålt og reistreret som pony i DRF. Skægt at se en pony med oldenborg-logo'et på låret.... Hun fik et hoppeføl for 3 år siden som i dag er ca. 162 cm så der fejler størrelsen ikke noget ;)

Og så lidt billeder:

HILSEN PYT

Maggies McCoy, Tinkerhingst født '09

MYREBY

0
0
Svar på denne tråd

Glemte lige...
Forfatter: 
Dato:  07-07-2011 20:03

til Gitte, Stald Olsen, synes det er dejligt at I tager ansvar for jeres heste. Hvis flere delte jeres tankegang havde vi måske undgået de forfærdelige hestetransporter syd-på!

Og pøj pøj med de skønne tvillinger, måske de skulle hedde Fy Og Bi??? ;)

HILSEN PYT

Maggies McCoy, Tinkerhingst født '09

MYREBY

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke....
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 21:26

Tillykke med de fine tvillinger.

Hatten af for I vælger slagtning. I et lille avlsforbund, kan priserne hurtigt falde drastisk, hvis man sælger heste, som ikke er interessante avlsmæssigt! Håber bare I selv kører dem til slagteren.

Har selv lige kørt min elskede ridevallak til slagt, pga. forandringer i hovsenebenet, så han ikke længere kunne rides.

Men NYD sommeren med disse skønne føl....

Lækker hesteejendom sælges

Pintostutteri Vesterlund

Elitepintohingst tilbyder bedækning

0
0
Svar på denne tråd

Tvillingehistorie
Forfatter: 
Dato:  09-07-2011 19:08

Elmegaarden i Vollerup fik DV tvillingeføl (nu 4 år gamle). En hoppe og en hingst- begge lige store. De var i ridehsten og med til følskue i reg. 4 det år de blev født. det var et være bøvl at holde styr på, men det var sørme sjovt.

De lever begge i bedste velgående og er stadig omtrent lige store... hoppen fik selvfølgelig alt det foder hun kunne klemme ned og føllene idt modermælkserstatning, men ellers ingen problemer.

Annika Lindgaard

Langmosegaard

Drudgaards Mylady i fol m/ Bøgegårdens Boney M

Termin 29. marts 2012

Føl 2011: Hingst, Langmosegaards Largo Master

efter Bøgegårdens Laurino, Master, Bonsoir.

0
0
Svar på denne tråd

Omg......
Forfatter: 
Dato:  11-07-2011 23:26

At slagte heste på den måde. De kunne vel evt. kastreres???

Synes det er at lege med liv det andet...

Lækker Haflinger tilsalg !

Mette - Med de 2 guldheste Freja&Fanta! -

0
0
Svar på denne tråd

slagteren
Forfatter: 
Dato:  11-07-2011 23:45

Jo vi kører dem selv til slagteren, og får køddet med tilbage igen.

Jo de kunne skam sagtens kastereres - men hvad så? vi kan kun bruge hopper og avlshingste, og er der ikke kunder til vallakkerne eller hingsteplagene så er der ingen anden udvej end slagtning. Det giver mad i fryseren og igen så har de et godt liv, på lige fod med tyrekalvene og grisene, der også kommer i fryseren.

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

0
0
Svar på denne tråd

Tvillingeføl.
Forfatter: 
Dato:  12-07-2011 08:00

Hatten af for din beslutning,Gitte

Unders stadig over, at folk ikke kan acceptere,at heste er/kan være mad på bordet,på lige fod med andre produktionsdyr.

Vi har i mange år delt smagsprøver af kød ud til Årets Kimbrerskue,bl.a. hestekød.

Det går som varmt brød

Mvh Anita

0
0
Svar på denne tråd

Undren?
Forfatter: 
Dato:  12-07-2011 08:57

...det ved jeg ikke. Jeg kunne bare ikke sætte føl i verden vel vidende, at det var med den hensigt at slagte dem som 1½ års. Så kan man vel lige så godt lade være.

Tænk at se på sit føl hver dag og vide, at dens liv ender, når den er 1½ år gammel? Den skal ikke vokse op, ikke vise sin kvalitet eller værdi som brugshest, den er født til at blive spist.

Hvorfor avle heste, der ikke har en brugsberettigelse - udover konsum? Som jeg læser det - og ret mig endeligt, hvis jeg tager fejl - avles disse heste med henblik på at avle nye avlsdyr.

Avl for avlens skyld. Tja, undskyld mit naive verdenssyn, men jeg synes det er deprimerende - og jeg bliver bare trist af at se billederne af de ellers så kønne og velpassede føl.

Så iøvrigt for nyligt en tråd herinde, hvor en stolt ejer viste sin smukke belgier frem for vogn. Det er lidt anderledes opløftende.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-07-2011 13:25

oshar

en hest kan også rides på og bruges til så meget andet. Køer og grise høns osv, har nærmest ingen hjerne, og de er ike spor gode venner og kan ikke rides eller hygges med !

Mette (Fjolle)

Så enig...

Synes godt nok lige jeg er lidt mindre glad for belgier avl nu..

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-07-2011 15:16

Mette*fanta*: en gris er faktisk betydeligt klogere end en hest, hvis man kigger på det rent intelligensmæssigt. Grise er faktisk ganske intelligente dyr, i modsætning til heste, som ikke rangerer så højt lige på den skala:) Heste har selvfølgelig mange andre kvaliteter end en høj IQ, som gør at vi bruger dem.

Jeg vil ikke blande mig i debatten, men blev blot lige nød til at pointere det med grises intelligens :)

0
0
Svar på denne tråd

Førsteprioritet
Forfatter: 
Dato:  12-07-2011 20:32

Vores heste avles skam først og fremmest til brug - ridning, avl eller kørsel.

Men blot de heste der ikke kan sælges bliver slagtet, således at vores heste ikke ender i transporter til udlandet eller hos hestehandlerne.

Vi nyder skam at se hestene blive brugt og har klart dette som vores mål med avlen.

Dog hænger det ikke sammen for os at have vallakker da hingste og hopper optager den tid og plads vi har, samt det har betydning for økonomien da vallakkerne ikke kan tjene nogen penge hjem.

Men for os er alle liv lige betydningsfulde - gris, ko, hest eller høne og alle liv behandles med respekt.

Jeg håber at se mange belgierheste blive brugt fremover, og vil glæde mig over vores beslutning hver gang jeg kører forbi hestehandleren hvor andres heste går.

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

0
0
Svar på denne tråd

GITTE - hingsten
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 14:53

Hej Gitte

Jeg så dit spørgsmål om tvillinger kunne skyldes hingsten, men jeg har ikke magtet at læse alle indlæg så undskylder hvis andre har svaret.

Heste kan ikke lave enæggede tvillinger, så forklaringen må ligge hos hoppen. Om hoppens far så kan videregive arveanlæg vil jeg ikke kloge mig i.

Hatten af for jeres "kummefryserpolitik". Det må være en temmelig stor en for at rumme et par Belgiere;-).

Hilsen Mia

www.barakah.dk

Opdræt af Fuldblodsarabere

Eksklusiv avlshingst - POSTER - "on lease" i 2011.

Super smukt hoppeføl efter Champion forældre sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Stadig går det godt
Forfatter: 
Dato:  28-07-2011 10:10

Her går det stadig godt med de to små...

27. juli 2011

Det ser ud til der er interesse for lille Alfred, og vi håber derfor på at få ham solgt så han kan komme ud og blive brugt.

Jeg er meget overrasket over hvor godt de trives, og også hoppen Freja. De går på døgnfold, er friske og vokser fint.

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

0
0
Svar på denne tråd

Tvillinger
Forfatter: 
Dato:  28-07-2011 11:56

Jeg har haft en hoppe, der var tvilling. Hendes tvilling døde under drægtigheden- den kom ud som et "vissent", indtørret føl.

Hun var svær at få ifol, men det kan jo skyldes så meget andet, selvom der umiddelbart ikke var noget på biopsi osv.

Derudover var hun en ringe mor, da hun endelig kom ifol (med 1 foster).

Men en fin ridehest, det er hun!

Ang. arvelighed, så skulle de føl, der er født fra hopper, der har fået klemt det ene æg, jo også anses som tvillinger i arvelig forstand. Det gør det ret svært at kalkulere på, hvordan arvelighed er- hvor mange er klar over, om deres hoppe er undfanget som 1 af 2, når tvillingen bliver klemt på 16.dagen?

Ang. slagtning, så har jeg et ponyføl fra i år, som også bliver slagtet, hvis ingen vil have ham. Jeg sælger ikke til hestehandlere, hvor jeg risikerer at se mit afkom stå på et marked, bundet til en vogn, med udsigt til et kummerligt liv.

Så hellere grille ham!

Avl af typefulde welsh sec. A med prima temperament

Smuk 2 års hingst sælges

Hingsteføl sælges

Welsh-stutteri Cashella

0
0
Svar på denne tråd

Tak for historien
Forfatter: 
Dato:  28-07-2011 12:19

Den er jeg glad for.

mht. tvillingearvelighed har du fuldstændig ret - mange klemmer et æg, og det er jo at blande sig i naturens orden og dermed misvisende omkring arvelighed.

Indtil videre må vi se hvordan hun udvikler sig.

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

0
0
Svar på denne tråd

Først vil jeg da lige
Forfatter: 
Dato:  28-07-2011 15:08

sige tillykke med de 2 små :-)

Selvom jeg er dressurrytter og kun har med varmblodsheste at gøre, må jeg indrømme at Belgieren fascinerer mig på mange områder. Størrelsen, temprementet og så ikke mindst dens alsidighed som brugsdyr. Og hold op hvor er de 2 føl dejlige :-)

Dernæst, tager jeg hatten af for at der findes avlere som virkeligt tager et helt bevidst valg, ang. dyrets fremtid. Det er for mig lig med ANSVARLIGHED og RESPEKT for det enkelte individ :-)

Mette(Fjolle), du skriver:

Avl for avlens skyld. Tja, undskyld mit naive verdenssyn, men jeg synes det er deprimerende - og jeg bliver bare trist af at se billederne af de ellers så kønne og velpassede føl.

Hvis ikke det var avl for avlens skyld, hvordan ville du så have mulighed for at erhverve dig en hest? Det vil du jo netop kun have mulighed for, i og med der findes avlere som laver dem til dig og alle os andre som bruger dem som ridedyr, køredyr, eller for den sags skyld - kød til fryseren.

Så jeg må indrømme at jeg giver dig ret i at dit verdenssyn er temmelig naivt :-) Men jeg kan ikke se det er deprimerende?

Spiser du ikke fisk, fjerkræ, oksekød og svinekød? Det har også været små søde nuttede dyr engang. Eksempelvis er der da ikke noget mere nuttet end sådan en sød lille kalv, med store mørke øjne! Næ, for mig er det deprimerende at se svin rende sammenmast rundt på et spaltegulv, med afbidte ører, liggesår med mere - altså et miserabelt liv for alene kun at have i fryseren. Eller fedekvæg som aldrig kommer ud og gå på en mark. Eller høns stablet sammen i bure, hakke sig selv ½ ihjel blot for at folk kan få sig et blødkogt æg.

derimod synes jeg det er dejligt at se en avler, som er helt bevidst om at avle kvalitetsdyr til videreavl, men også tage sit ansvar hvor hun ved, at såfremt den ikke kan blive avlsdyr vil den formentligt ikke kunne sælges som brugsdyr, netop fordi der er hingstemateriale nok. Ved ikke at lade en sådan hingst vokse op, og blive kåret og evt blive benyttet i avlen, er man med til at holde evt avlsmatadorer væk fra avlen og dermed være årsag til at genmassen kan spredes. Samtidigt kan man se sig selv i øjnene og vide at dette individ som har haft et kort, men overordentligt godt liv ikke havner fra det ene sted til det andet(ejer til ejer) og evt på diverse markeder/hestehandlere!

Tro på dig selv og dine muligheder,

- derved kommer du længst!

0
0
Svar på denne tråd

Helt ærligt
Forfatter: 
Dato:  28-07-2011 16:57

Siden hvornår er man begyndt at sæagte mennesker fordi de ikke er de klogeste eller er født handicappet! Synes ikke det er fair hvis man tænker nå det sgu ikke et fint nok avlsdyr eller brugsdyr, så må den dø... ehmm.. synes også dyrene har lov til at leve, selvom de ikke lever op til vores forventninger om at vi skal vinde det hele og avle det bedste... hmm..

0
0
Svar på denne tråd

mennesker vs. dyr
Forfatter: 
Dato:  28-07-2011 17:08

Inden i går amok i sammenligninger med mennesker og dyr så husk på at der er en forskel.

Vi acceptere at i udsætter jeres heste for et liv som konkurrencedyr, underholdning for jer eller arbejdende som avlsdyr. Så længe ingen mishandler deres dyr må det vel være op til folk selv hvordan de vil bruge deres dyr.

Som tidl. skrevet i tråden spiser de fleste gladeligt ko, gris, høns og fisk - hvad gør deres liv mindre værd end hestens?

I vores verden er alle liv lige meget værd, og ingen skal lide. Alle skal have de bedste betingelser og ikke udsættes for unødig stress eller smerte.

Tror nogle rideheste misunder belgierhestens korte liv frem for de pinsler de til tider trækkes igennem i håb om en karriere i ridesporten for en rytter trods skader og smerter, eller livet hos hestehandleren da man var avlet/ejet af en uansvarlig ejer der ikke kunne tage ansvar for hestens liv, ve og vel.

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor.
Forfatter: 
Dato:  28-07-2011 18:46

Skulle en hest have lyst til at dø fordi den har det elendigt? for det emste kan de da redes.. Men jaja, så siger vi det hele er flot og godt :)

0
0
Svar på denne tråd

hold da kæft
Forfatter: 
Dato:  28-07-2011 18:47

-et røre, der er blevet skabt her i tråden...!!

Jeg har det nu altså også bedst, med at spise et dyr, hvis jeg ved at dyret har haft det godt! basta!

Jeg har flere gange fået kød fra de køer, som min hest stod sammen med, da de skulle slagtes og dem har jeg da rendt og klappet og kløet bag ørerne.

Skal vi ikke bare blive enige om, at vi er uenige.

Vi kan jo ikke være enige allesammen, så ville vi være for ens og verden ville være et kedligt sted at være ;)

Hatten af for at tage ansvar for sine dyr. I stedet for at de skal være kastebolde og til sidst være så forvirret oveni bøtten at de alligevel skal slagtes, men at de så har haft et skidt liv i mellemtiden.

Her ved Gitte at hendes heste, de har ihvertfald haft det godt, inden den beslutning bliver taget og de bliver ikke kastet rundt.

Jeg tror måske også at tankegangen overdrives lidt, jeg tror nemlig at folk sidder og forestiller sig at Gitte lægger nærmest 30 åringer i fryseren om året Ggg

Der er jo mange hvisser i det her,skal man lige tænke på, inden den endelige beslutning bliver taget, det er fx kun hvis den ikke udvikler sig ordenligt og hvis den ikke bliver solgt og hvis og hvis og hvis, inden den ryger i fryseren.

Men det ville da være rart hvis alle mennesker gad købe alle de heste, der bliver lavet.

Men da landet ikke ligger sådan, ja så må man tage konsekvensen. -Gitte har jo ikke bedt om at få tvillingeføl.

Hvis jeg havde pengene ville jeg købe dem lige på stedet, bare fordi de ser søde ud, men hvad kan jeg bruge det til, hvis nu jeg vil bruge dyrerne til fx kørsel eller ridning og de så ikke fungere, det koster jo penge og tid at have heste og sådan en Belgier kan helt sikkert have betragtelige mængder mad i sig :)

så ville det ende med at jeg skulle aflive dem eller give/sælge dem videre... Så hellere at sådan en som Gitte tager sit ansvar fra starten. Det synes jeg sku er ren respekt!!!

Mvh

Jeannett

Mosegårdens Rex

FHF

0
0
Svar på denne tråd

Ja, jeg giver også
Forfatter: 
Dato:  28-07-2011 18:56

Gitte tomlen opad flere gange(aner bare ikke hvordan man gør hehehe)

Noget andet er at jeg kan huske år tilbage hvor det var Betty Rasmussen(stutteri Højris) som vist nok i Ridehesten(dengang hed det vist Hippologisk Tidsskrift) som rent faktisk i et interview kom med flere opskrifter på hestekødsretter. Hun var bemlig også af den mening at såfremt hesten af en eller anden årsag ikke ville kunne fungere som ridehest ude i den store vide verden, var det trods alt bedre at den skulle ligge i hendes fryser fremfor at blive slæbt fra den ene ejer til den anden resten af sit liv.

Og husker jeg rigtigt kom hun med dette citat: en god sund hest med et godt liv bag sig, smager nu engang bedre end det modsatte!

0
0
Svar på denne tråd

Nemlig...
Forfatter: 
Dato:  28-07-2011 19:04

Vi laver et par føl om året, og har på 7 år slagtet 3 hingsteplage og 4 gamle avlshopper (dem spiser vi dog ikke, ligesom vi ikke spiser en gammel malkeko).

Så inden nogen tror vi lever af hestekødet kun, kan jeg fortælle at familie (på ca. 30 personer) deler kødet imellem sig, efter lyst og behov. I samme periode er der vel slagtet over 100 svin, hvis det kan gøre det, og adskillelige køer/kalve, for ikke at tale om gårdens høns.

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

0
0
Svar på denne tråd

puha...
Forfatter: 
Dato:  28-07-2011 21:18

Stakkels grise ;)

De smager nu godt de svin, men bortset fra det så kan de faktisk lære kommandoer på linje med hunde og er, hvis jeg husker rigtigt, faktisk klogere end hunde, kommando mæssigt. -jo der er skam lavet forsøg med grise og de er utroligt kloge.

Heste er bare heldige at de er stærke og smukke og kan bruges som hobby/ridedyr. Men kloge er de ikke.

Helt ærligt, så må Gitte vel selvom at hun vælger at putte sine egne heste, i fryseren i stedet for at have dårlig samvittighed over, om det nu var det rigtige for hesten, at den blev solgt eller lign. hvis hun ikke var sikker på, om hesten kunne opfylde købers ønsker og krav. -Bare for at få penge, penge, penge.

Jeg tror sku jeg vil kalde det kærlighed til sine dyr.

Hvor imod nogle mennesker, bare trækker pinen ud for nogle heste, fordi de ikke kan sige farvel. Men man skal bare lige huske på at hvis det er tid, så er det tid, selvom det gør ondt på en selv, så ved dyret det jo ikke.

Mvh

Jeannett

Mosegårdens Rex

FHF

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-07-2011 21:43

Mette (fanta) Jeg håber da at du er veganer, ellers er det da lidt hyklerisk sagt at det nærmest er ondt at slagte en hest.

Med det sagt, så thumbs up, det er velovervejet og man kan jo sige at selvom de skal slagtes, så bliver de sku behandlet meget bedre end så mange andre dyr..

0
0
Svar på denne tråd

Heldige jer.
Forfatter: 
Dato:  29-07-2011 01:03

Som ser heste som en forretning. Men det gør jeg ikke, og kommer aldrig til det. Grise, køer og får... Hvor meget kan de bruges til de isammenligning med hesten? nej vent jeg er egentligt ligeglad. Hver sin mening, men jeg kommer aldrig til at tænke på heste på den måde som de fleste i denne tråd åbenbart gør.

0
0
Svar på denne tråd

The End
Forfatter: 
Dato:  29-07-2011 01:05

Og synes egentligt ikke det er fair der skal diskuteres mere i denne tråd. Så jeg slutter nu. Og det er nogle fine føl du har fået Gitte, håber for alt i verden de lever op til de forventninger folk har.

Tak for nu. ;)

0
0
Svar på denne tråd

En ting er at vi ikke er enige
Forfatter: 
Dato:  29-07-2011 14:17

og at du vælger at stoppe her. èn anden ting er at en hest er IKKE et SELSKABS, men et BRUGSDYR! Det kan man ikke diskutere, det er fakta :-)

0
0
Svar på denne tråd

Avl...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2011 17:28

Jeg mener, at man som udgangspunkt skal avle dyr, der er et marked for som brugsdyr. Komsumdyr har ikke særligt gode kår i dagens Danmark, og jeg ville være ked af at se hesteavl gå i retning af konsumavl.

Hvis det ikke fremgik helt klart i mit tidligere indlæg, beklager jeg. Det var min pointe.

Fsa. spisevaner, så er jeg vegetar gennem rigtigt mange år. Det gør mig dog hverken til et bedre menneske, rytter eller hesteejer, derfor er det sjældent relevant at nævne. Sådan har jeg bare valgt at leve, det har jeg intet behov for at slå andre mennesker i hovedet med (hvad andre så vælger, må være deres sag).

Dejlige føl ellers - og jeg er glad for at høre, at der måske alligevel er interesse for at benytte dem som brugsdyr. :)

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

0
0
Svar på denne tråd

dejligt
Forfatter: 
Dato:  30-07-2011 00:55

Synes absolut du gør det rigtigt -- at slagte dem som ikke kan sælges.

Mht. den artikkel i Ridehesten - jo det var Betty, hun blev også interwivet i tv og jeg kan huske hvordan hun levende beskrev, om en graved filet fra hest. Hun valgte KUN at beholde de bedste.

Som tiderne er pt. - tror nu mere det er blevet en sport, at folk ikke vil betale for heste end det er egentlig fattigdom - ryger mange heste til slagter.

Vores slagter her i området har MANGE hesteslagtninger hver uge -- Hvidbjerg på Mors - vi har da også en 3 års vallak - broget med chip endda - som ikke kan sælges. Vi dumpede prisen til kr. 3500 eller bytte med en ponyvogn - men ingen vil betale noget for sådan en - så han kommer afsted inden længe

JA- han kan blive en kanon børnepony men forære ham væk vil jeg altså ikke - og kastebold - nej det ville være synd.

Så hans sorgløse liv på engen med de andre - det ender snart.

OG JA - vi tager selv med til slagteren og jeg bliver og overværer aflivningen der.

Bedre vi ved ar de har haft en godt liv i den tid de er her - end de havner på diverse markedspladser.

Birgit

Stald Doolewerdt

www.doolewerdt.dk

Pandebånd til hesten - laves på bestilling og efter mål - se mere på hjemmesiden

Stendyssens Banlo tilbyder bedækning af ...

0
0
Svar på denne tråd

Kedeligt nyt....
Forfatter: 
Dato:  09-08-2011 16:31

Det ene tvillingeføl er desværre afgået ved døden i går aftes. Hoppeføllet Jasmin fik pludseligt tarmslyng og stod trods ihærdig dyrlægehjælp ikke til at redde. Årsagen til tarmslyng vides ikke, det er for dyrlægerne et mysterium.

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

0
0
Svar på denne tråd

Det gør mig
Forfatter: 
Dato:  10-08-2011 00:47

virkeligt ondt at høre Gitte.

Heldigvis er mor hoppe, jo så heldigvis at have en ekstra at bruge tiden på så ikke hun går og sørger for meget. Jeg føler med Jer, det er noget grimt noget at dyrene skal dø på grund af noget sådan!

0
0
Svar på denne tråd

SKØNNE!!
Forfatter: 
Dato:  11-08-2011 19:42

Og hvor er det skønt at kunne læse at du tager ansvar for dine dyr og ikke bare lukker øjnene, sælger dem og lader dem vandre fra hånd til hånd som mange gør netop fordi de ikke magter det andet! Der er så mange skadede/mindre ridelige heste som ender med denne skæbne - nok må være nok!

Dyr og mennesker kan på ingen måder sammenlignes - og det er (uden at dømme nogen men baseret på erfaring) desværre også de mennesker som ikke kan skelne mellem det, som lader deres øjne lukke i og sælger hesten og tænker: ude af øje ude af sind... uden at spekulere på hvordan den ender sit liv på det ene hestemarked efter det andet... stakler

Igen: super flot du tager ansvar og super flotte føllebasser!!!

KH Bettina - som forøvrigt HELLER ikke har erfaring med twins... hverken i live eller klemte :-)

Mor til skønne Lærke 070106

Hoba's Civita (R.I.P)

Og

Stendalen's Haida

0
0
Svar på denne tråd

hvor ærgeligt
Forfatter: 
Dato:  12-08-2011 11:02

Hej

Jeg vil bare udtrygge min medfølelse, med jeres lille Jasmin, -og så var det endda hende, man regnede med havde de bedste odds, fordi hun var størst...

Det er så ærgeligt!

Mvh

Jeannett

Mosegårdens Rex

FHF

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider